A felnőttképzés és szereplői

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
1 Idősebb munkavállalók a magyar munkaerőpiacon Dr. Székely Judit november 28. BUDAPEST.
A Kormány intézkedései és tervei
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
Felnőttképzési tv. és a felsőoktatás Sum István OM
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
Az ÉRÁK szerepe a megújuló szakképzésben- felnőttképzésben Soós Roland ÉRÁK.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A távmunka fejlesztésének lehetőségei és eredményei Simon Gábor Távmunka Tanács elnöke Szociális és Munkaügyi Minisztérium államtitkára Szociális és Munkaügyi.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Az informatika szükségessége és lehetősége a hazai és az Európai Uniós fejlesztési célkitűzésekben Dr. Köpeczi-Bócz Tamás.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Kisújszállás: itt mindenkire szerep vár TÁMOP A közművelődés a nem formális és informális tanulás szolgálatában.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
Képzések finanszírozása SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet Szeged, 2008/2009. I. félév.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A foglalkoztatási paktumok célja Megismerni a térség foglalkoztatási helyzetét Összehangolni a térség gazdasági és humánerőforrás fejlesztési tevékenységeit.
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
EURÓPAI FOGLALKOZTATÁSI STRATÉGIA
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Kissné Bencze Katalin Nemzeti Erőforrás Minisztérium június 18.
Esélyegyenlőség a foglalkoztatásban a TÁMOP projekt képzési tapasztalatai alapján Szabó Zsóka Nők a Holnapért Alapítvány Várpalota 2011,
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium Az EU és a foglalkoztatási célú fejlesztések helyzete, kilátásai Csizmár Gábor politikai államtitkár.
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
TÁMOP / A Megyei Művelődési és ifjúsági Központ szerepe a felnőttképzésben előadás.
Social Europe Ifjúsági Foglalkoztatás október 31. Szeged Andor László, az Európai Bizottság foglalkoztatásért, szociális ügyekért és társadalmi befogadásért.
MUNKAERŐPIACI FOLYAMATOK Nyugat-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ, Szombathely Szentgotthárd, február 15.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
Munkaerő-piaci képzések megközelítése. Törvényi változások n a szakképzésnek és a felnőttképzésnek a munkaerő-piaci igényekkel való összehangolása, n.
Civil Partnerség V. Regionális Konferencia Felnőttképzés és esélyegyenlőség – civil lehetőségek Aranyi Magdolna „Lépj egyet előre!” projektmenedzser 2007.
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
A foglalkoztatáspolitika és egyéb politikák
A FELNŐTTKÉPZÉS FELADATELLÁTÁSI RENDSZERE
Foglalkoztatás, szakképzés, jó gyakorlatok
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Előadás másolata:

A felnőttképzés és szereplői Tajti Réka A XV. kerület OMIS osztályának munkatársa

A MAI MAGYAR MUNKAERŐ-PIAC JELLEMZŐI nagy a mozgás (második szerkezetváltás) idősek bennmaradnak, fiatalok nehezen jutnak be strukturális feszültségek (végzettségek, szakképzettségek, földrajzi elhelyezkedés) merev munkaerőpiac (mobilitás hiánya, hagyományos munkahelykínálat) munkaerőhiány egyes szakmákban és régiókban (makro és mikro szintű elemzések)

Magyarország helyzete az EU 25-ben Foglalkoz-tatási ráta (%) Munkanél-küliségi ráta (%) EU 15 64,3 7,7 Magyarország 57,0 6,1 Csatlakozott 10 ország 55,9 7,9

A MUNKAERŐ-PIACI KERESLETKÍNÁLAT ELTÉRÉSEI Az iskolarendszer kibocsátása strukturális munkanélküliséget generált: kevés a megfelelő képzettségű munkaerő (sok a szakképzetlen és a túlképzett, elavult szakmák) a képzésből kikerülők tudásszintje nem megfelelő bizonyos szakmákban tartós hiány van szakmunkásból és technikusból a csökkenő létszámú szakmunkásképzés feszültséget jelent a munkaerő-piacon

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYÁNAK STRATÉGIÁJA AZ EGÉSZ ÉLETEN ÁT TARTÓ TANULÁSRÓL a munkaerő ellátottsági és minőségi különbségek mérséklése a leghátrányosabb helyzetű rétegek munkaerő-piaci és társadalmi beilleszkedésének segítése a tanulási lehetőségekhez való fizikai és virtuális hozzáférés minden állampolgár számára

A 2001. évi CI. törvény a felnőttképzésről Célja: az Alkotmányban biztosított tanuláshoz való jog az állampolgár egész életpályáján érvényesüljön bővüljenek a felnőttkori tanuláshoz és képzéshez való hozzáférés szabályozott lehetőségei a társadalom minden tagja számára az állampolgárok meg tudjanak felelni a gazdasági, kulturális és technológiai fejlődés kihívásainak eredményesen tudjanak bekapcsolódni a munka világába a felnőttkori tanulás és képzés révén az élet minősége javuljon

a három tanulási forma életkor szerinti jellemzősége

FELNŐTTKÉPZÉS FOGALMA széles értelemben a nagykorúságot elért személyek képzését jelenti a közoktatási törvény szerint a felnőttképzésbe a tankötelezettséget teljesített személy léphet be (a fiatal bizonyos korhatárig a „normál” tanulói jogviszony szerinti iskoláztatásban is részt vehet) a felsőoktatási törvény ugyanakkor a „nappali” tagozatú szakokra járó hallgatókat nem tekinti a felnőttképzés alanyának

A FELNŐTTKÉPZÉS FUNKCIÓI pótló speciális foglalkoztatást segítő kiegészítő stabilizációs szocializációs személyiség fejlesztő kompetencia fejlesztő állampolgárképző

A felnőttképzés finanszírozása az állami támogatási rendszer, az iskolarendszerű és az iskolarendszeren kívüli felnőttképzésre a munkáltatók saját dolgozóik tanulását/képzését támogató rendszer az egyén saját finanszírozása vagy hozzájárulása a képzéshez

A támogatás/finanszírozás alanyai az állampolgári jogon tanuló felnőtt a munkanélküli, vagy a munkanélküliséggel veszélyeztetett felnőtt a fogyatékossággal élő felnőtt az állam (kormányzat) által aktuálisan meghatározott, a támogatási rendszerbe bevont felnőtt célcsoport azok a munkavállalók, akiknek képzésére a közfeladatok magasabb szintű ellátása érdekében van szükség

Magyarországon a 25-64 évesek 18%-a tanult valamilyen formában az Európai Unió célkitűzése, hogy a tagországokban 2010-re a felnőtt lakosság 15%-a vegyen részt valamilyen képzésben, de 10%-nál nem lehet kevesebb Magyarországon a 25-64 évesek 18%-a tanult valamilyen formában nyolcszor annyian vesznek részt valamilyen képzésben a diplomások, mint az alacsony végzettségűek a közoktatásban meglévő egyenlőtlenségek a felnőttképzésben tovább élnek

a tanulási kedv és tevékenység szorosan összefügg az iskolai végzettséggel

SZAKKÉPESÍTÉSEK MODULARIZÁCIÓJA A modul (követelménymodul) a szakképesítési követelmények olyan egysége, amely a szakképesítéseknek megfelelő foglalkozás/munkakör tevékenységeinek részeként határozható meg.

A felnőtt kori tanulás akadályai a korai iskolai kudarc a pedagógiai gyakorlat nem individualizált és sikerorientált nem elég erős az iskolarendszeren kívüli képzőintézményekkel szembeni bizalom gyenge ösztönző rendszer – pl. munkaidő-kedvezmények és a tanulás költségeinek támogatása 50 év fölött a lakosság nagy többsége már öregnek tartja magát a tanuláshoz a közalkalmazottak és köztisztviselők bérezése nem a teljesítményt, hanem az iskolai végzettséget és a munkában töltött idő alapján történik, nem érdekeltek a teljesítményüket javító tanulásban

A felnőtt kori tanulási kultúra fejlődésének akadályai az iskolai kezdőszakasz nem alapozza meg az önálló és másokkal együttműködő tanuláshoz szükséges kompetenciákat a felnőttkori tanulás csupán a magasabb iskolai végzettségűek egy részének körében válik az életforma részévé, az inaktívak és nyugdíjasok körében jellemzően nem a média ismeretterjesztő szerepe jórészt alulértékelt, a tanulásfejlesztés nem támaszkodik a médiával kiépíthető partneri kapcsolatban rejlő lehetőségekre az érdekképviseletek (kamarák, szakszervezetek, ifjúsági szervezetek, non-profit szervezetek) tagjaik és célcsoportjaik tanulását támogató tevékenysége nemzetközi összehasonlításban nagyon gyenge

A FELNŐTTKÉPZÉSSEL SZEMBENI ELVÁRÁSOK a gazdaságban bekövetkező változások figyelembevétele a munkaerővel szemben támasztott követelmények változása a vezetéssel szemben megfogalmazódó követelmények

Munkaerő-piaci aktivizálás, megelőzés és képzés (TAMOP programja): Az állam, mint szereplő Munkaerő-piaci aktivizálás, megelőzés és képzés (TAMOP programja): a munkavállaláshoz szükséges szakmai és személyes kompetenciák megszerzését segítő munkaerő-piaci képzés, személyre szabott munkaerő-piaci szolgáltatások biztosítása

A TAMOP főbb programjai az alkalmazkodó képesség területén a képzéshez való hozzáférés segítése a munkaerő-piaci alkalmazkodást segítő intézményrendszer fejlesztése a szervezetek alkalmazkodó képességének fejlesztése átfogó, kompetenciafejlesztő felnőttoktatási és -képzési programok munkahelyi képzések támogatása tanulási lehetőségek bővítése, új tanulási formák elterjedésének ösztönzése a szakképzés, felsőoktatás és a felnőttképzés rendszerének összehangolt fejlesztése, a gazdaság igényeihez illeszkedésük ösztönzése (regionális képzési hálózatok, TISZK-ek)

a pályaválasztási és pályamódosítási döntéseket megalapozó pálya-tanácsadási, pályaorientációs információs rendszer és a pályakövetés rendszerének fejlesztése a gazdasági szerkezetváltás előrejelzése és kezelése munkaerő-piaci rugalmasság: a nem hagyományos foglalkoztatási formák elterjesztése, vállalatok szervezeti kultúrájának fejlesztése a társadalmi partnerség szociális párbeszéd erősítése munkaerő-piaci rugalmasság és biztonság erősítése

Az iskolarendszerű felnőttképzés, mint szereplő Fajtái: általános (csak iskolarendszerben) középfokú (alapozó képzés csak iskolarendszerben) felsőfokú végzettség és/vagy szakmai képesítés Szabályozás: közoktatási törvény felsőoktatási törvény

Az iskola rendszeren kívüli felnőttképzés, mint szereplő legnagyobb területe a munkaerő-piaci képzés a képzést szervezők 60%-a képzési vállalkozás Szabályozás: a felnőttképzési törvény a szakképzés törvény és rendeletei a foglalkoztatási törvény

A vállalkozás, mint szereplő (EEF) Támogatott képzések: a szervezeti kultúra elfogadtatása a cég - specifikus tudás folyamatos megszerzése a szervezeti felhasználás érdekében a képzés a vállalati stratégiából levezetett feladatstruktúrának megfelelő munkaerő-állomány biztosítása, fejlesztése

A FELNŐTKÉPZÉS CÉLJA a versenyképesség növelése a rugalmasság növelése a motiváció és az integráció növelése képzett alkalmazotti gárda biztosítása az egyéni igények figyelembevétele

A vállalkozások képzései Munkáltató kezdeményezésére indított továbbképzések (az elmúlt években): munkahelyi képzésen a foglalkoztatottak 20%-a vesz részt ezen belül a férfiak és a nagyobb vállalatnál dolgozók valamivel nagyobb arányban az egy főre eső képzési órák száma 37, azaz az adott évben egy heti munkaidő a szakképzési hozzájárulási kötelezettség 0,5 %-át saját munkavállalóik szakképzésére fordíthatják

A regionális munkaügyi központok, mint szereplő Munkanélküliek tovább-, illetve átképzése: a munkanélküliek képzését csoportos vagy egyéni formában a munkaügyi központok finanszírozzák a foglalkoztatást segítő képzések kb. 70-80%-a állam által elismert szakképesítés megszerzésére irányul

Az egyén, mint szereplő A képzés: többlettudáshoz és a munkaerőpiacon többletlehetőségekhez juttat, amelyek által a tanulásba befektetett tőkét (pénz, idő, eszközök) újra tudja termelni haszon keletkezik, amely a befektetett tőkén felül keletkezik - az elsajátított tudás megfelelő áron adható el a munkaerőpiacon lényeges különbség van az iskoláskorú gyermekekkel foglalkozó pedagógia és a felnőttek tanulásával foglalkozó andragógia között

Tanulás felnőtt korban Önértékelés. A felnőtt egyén korábban másoktól függő személyisége önállóvá válik. Tapasztalat. Az egyén évek alatt olyan tapasztalatokat szerez, amelyek növelik benne a tanulás igényét. Tanulási készség. Az egyénben erősödik a saját társadalmi szerepe által megkövetelt feladatok megoldásához szükséges új ismeretek megszerzésének az igénye. A tanulás tárgya. Erősödik a tanultak közvetlen hasznosíthatóságának az igénye, tehát a tantárgy-központú érdeklődés feladat-központúvá válik. Motiváció. A felnőtt egyént egyre inkább belső ösztönzők késztetik tanulásra.

A felnőttképzésben részt vevő tanulók motivációi (%-ban) Szaktudásbővítés 22,9 Állás reményében 19,5 Szakma iránti érdeklődés 14,6 Kötelezték rá 6,9 Munkahelyi előmenetel 4,8 Jobb állás reményében 4,7 Bizonyítvány miatt 3,9 Vállalkozást akar indítani 3,6 Cége iskolázta be 2,8 Nincs még szakmája 2,7 Második szakmaszerzés 2,5 Olcsó volt 0,7 Kell a mestervizsgához 0,2

Maximum nyolc általános iskolai év elvégzése esetén egyéni megtérülésről alig beszélhetünk nehezen képezhető, többnyire funkcionális analfabéták csoportjai jelennek meg, akiknek a munkavégzéshez szükséges alapvető kompetenciáik alacsony szintűek, kialakulatlanok Szakmát adó végzettségek főleg fiatalkorban eredményeznek nagyobb foglalkoztatottságot a szakmát nyújtó középfokú képzéseken belül 26-30 éves kortól az érettségit is adó szakképzés biztosít nagyobb elhelyezkedési lehetőséget (fiatalabb korosztályoknál a szakképzés)

A tanulás megtérülésének korlátai a szakképzési programok munkaerő-piac igényeinek nem felelnek meg a képzések nem épülnek egymásra (tanulásban eltöltött szükségtelenül hosszú idő, különböző szintek összehangolatlan, párhuzamos követelmények), a megtérülés mértékével nem arányos a befektetési idő a nem formális és informális tanulás során megszerzett kompetenciák munkaerő-piaci elismerését segítő eszközrendszer kialakulatlan a 40–45 év felettiek esetében a magasabb végzettség sokszor nem ellensúlyozza a rendszerváltás előtt megszerzett végzettség esetleges hátrányait - az elmúlt évtizedek technológiai és munkaszervezeti változásai leértékelik a korábban megszerzett munkatapasztalatokat

A közművelődési hálózat, mint szereplő az oktatáspolitika alulértékeli az informális keretek között zajló tanulást (a tanulás mindennapi életmód részévé válásának) lehetséges erőforrása a közművelődés és a kulturális termékek fogyasztása infrastruktúrája jórészt saját magát tartja el, a bevételt generáló kényszerek azonban sokszor ellehetetlenítenek olyan „missziós” tevékenységeket, mint például a közösségi vagy társas tanulás támogatása, illetve az ezekhez való ingyenes hozzáférés biztosítása

A felnőttképzés elmúlt 10 évben a képzések és a részt vevők száma dinamikusan nőtt a gazdasági vállalkozásként működő felnőttképzési intézmények aránya meghatározó az államilag elismert szakképesítések domináns arányt képviselnek a képzések egy része a szükségesnél drágább, illetve hosszabb, ez szűkítheti a potenciális résztvevők számát az iskolarendszeren kívüli képzések résztvevői között a max. 35 éves korosztály túlsúlyban van, az idősebb generáció a képzésekben alulreprezentált a max. 400 óra képzési idejű szakképesítő programok túlsúlyban vannak, ennek hátránya, hogy magasabb szintű szakképesítés megszerzése általában nem biztosított

Felnőttképzés és második esély-programok szolgáltatási oldal szétaprózott – hasonlóan a szakképzéshez – szükséges a kapacitások térségi szintű összehangolása és rugalmasságának javítása szakmaváltást elősegítő és a közoktatási szolgáltatásokat is magukban foglaló, második esélyt nyújtó tanulási lehetőségek kínálatának bővítése a felnőttképzés kínálatának és az ösztönző rendszerének el kell érnie a nehezen képezhető, hátrányos helyzetű munkanélkülieket a szakmai-pedagógiai továbbképzések és a felnőttképzési szolgáltatást nyújtó szervezetek minőségét erősíteni kell (belső minőségbiztosítás)

A munkaerő kereslet-kínálat egyensúlyának megteremtése a szakképzés átalakítása a foglalkoztatáspolitika és a szakképzés közös állami irányítása szak- és felnőttképzés összehangolt fejlesztése pályakövetés rendszerének kialakítása előrejelzések készítése gazdasági kamarák szerepének növelése

Köszönöm figyelmüket!