A korszerü állam igérete és követelményei Magyarországon Verseny és szolidaritás BOKROS LAJOS professzor és vezető alelnök Közép-Európai Egyetem Budapest.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 A demokratikus közpolitika becsületének helyreállítása Magyarországon Bokros Lajos Szabadság és Reform Intézet január 15.
Advertisements

Rövid áttekintés, hogy mi történt a magán- nyugdíjpénztári fronton!
MI LESZ VELED NYUGDÍJ(AS)?
A felzárkózás keretei Bauer Tamás. Konvergencia? Felzárkózás? •A konvergenciaprogram felzárkózási program •Leszakadás vagy felzárkózás? A helyes pályára.
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
A TÁMOP projekt intézményi hatásai a Somogyi TISZK-ben Kispéter Sándor Főigazgató-helyettes Kispéter Sándor Főigazgató-helyettes.
Kornai János: VITAINDÍTÓ ELŐADÁS Egészségbiztosítási reform konferencia január
1 BALESETBIZTOSÍTÁS (munkahelyi egészségbiztosítás) az üzleti biztosítók szerepvállalásával Összeállította: Magánbiztosítók egészségügyi reformbizottsága.
A magyar egészségbiztosítási rendszer
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
Ágazati adatszolgáltatás és nyilvántartások stratégiai fejlesztése TÁMOP Felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztése, második ütem.
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
1 A közpolitika forradalma Magyarországon Bokros Lajos professzor és vezérigazgató Közép- Európai Egyetem Budapest, 2006.
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
1 VERSENY és SZOLIDARITÁS a gyógyításban Bokros Lajos közgazdaságtan és közpolitika professzora vezérigazgató Közép-Európai Egyetem Budapest.
1 Felzárkózás vagy leszakadás ? Szerkezeti reformok igénye Magyarországon Bokros Lajos a közgazdaságtan és a közpolitika professzora vezérigazgató Közép-Európai.
A es válságok keresztény szemmel
Néhány szempont a panelvitához Könyvbemutató: Non-Financial Defined Contribution Schemes: The New Revolution for Reforming National Pension Schemes? Budapest,
„Nyugdíjrendszerváltás 2010” avagy jogfosztás a nép nevében Szikra Dorottya, ELTE TÁTK Lakner Zoltán, ELTE TÁTK.
Oktatási reform – 2007 Dr. Hiller István
Az államháztartás Vázlat - nem elégséges tananyag!
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Egészségpolitika.
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
Felsőfokú szakképzés Csorba László
Mit ér a forint az egészségügyben ?
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
A spanyol gazdaság jelenlegi problémái Éltető Andrea - MTA VKI április 15.
GAZDASÁGPOLITIKA VII. ELŐADÁS ELŐADÓ: DR. MARINOVICH ENDRE MÁRCIUS 27.
Mi a liberalizmus? "manchesteri" változat Alaptípus ("classic") "adóztató és költekező" (tax and spend) Liberalizmust inkább termékcsalád, semmint konkrét.
Nyugdíjkérdések közgazdász szemmel
VII. Nevelésügyi Kongresszus VII. Szekció Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás A közoktatás finanszírozása nem önkormányzati fenntartók esetében.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
Államtalanítás vagy álomtalanítás Az állam szerepének és az adórendszer újragondolása Magyarországon Jaksity György.
Mire való ma az állam? K öltségvetés, foglalkoztatás, gazdaságfejlesztés Bod Péter Ákos Budapesti Corvinus Egyetem.
1 Adóterhelés és a hazai gazdaság nemzetközi versenyképessége Halász Anita tudományos munkatárs ICEG Európai Központ Az EU-csatlakozás és a hazai gazdaság.
Államháztartási reform Egerekről és emberekről Draskovics Tibor
Képzések finanszírozása SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet Szeged, 2008/2009. I. félév.
Szabályozási reform – az intézményrendszer és a járadékszabályozás továbbfejlesztése Szikszainé dr. Bérces Anna PM, főosztályvezető Pénztárkonferencia.
A felzárkózás keretei Bauer Tamás. Konvergencia? Felzárkózás? A konvergenciaprogram felzárkózási program Leszakadás vagy felzárkózás? A helyes pályára.
Banyár József: Életbiztosítás Az életbiztosítási piac szereplői, konkurensei és nemzetgazdasági jelentősége.
A kiinduló pont – a jövő egészségpolitikájának reális megközelítése Az egészségügy fenntartható fejődésének alap- feltétele, hogy összhangba kell hozni.
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
Megszorítások, reformok, versenyképesség – Magyarország 2006.
Államháztartási alapismeretek
Készítette: Tóth Zsuzsa Borsodi Szabolcs
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
SIKERES PIACRA LÉPÉS SVÁJCBAN szeptember A svájci társadalombiztosítási rendszer fő pillérei.
Magán-nyugdíjpénztárak: álom és valóság Kun János PhD SZEF április 23.
A POLITIKA ÉS A SZAKPOLITIKA KÜZDELME ÉS ÖSSZHANGJA A KÖZOKTATÁSBAN Bokros Lajos egyetemi tanár, Közép-Európai Egyetem, Budapest Babes-Bolyai Tudományegyetem,
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Új egyensúly Tervezettnél jobban csökken az államháztartás hiánya.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK II. Előadó: Bod Péter Ákos.
1 A Nyugat-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Nagykanizsai Kirendeltség és Szolgáltató Központ Munkaerőpiaci képzés.
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
A szakképzési hozzájárulás hatékony felhasználása Cséfalvay Ágnes.
Összehasonlító példák
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
Az államháztartás.
A foglalkoztatáspolitika és egyéb politikák
Kormányzati szektor a vegyes gazdaságokban
Pénzügy szigorlat Közösségi gazdaságtan
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Nyugdíjreformok Magyarországon: kihívások és válaszok
Költségvetés.
Előadás másolata:

A korszerü állam igérete és követelményei Magyarországon Verseny és szolidaritás BOKROS LAJOS professzor és vezető alelnök Közép-Európai Egyetem Budapest

Államháztartási reform indokai Közjavak, -szolgáltatások romló minősége Korántsem egyenlő esélyü hozzáférés Munkaerő egyenlőtlen fejlődése Gazdasági növekedés fékje Gazdaság és társadalom megkettőződése Társadalmi szolidaritás további gyengülése Nemzetközi versenyképesség lassú romlása Felzárkózás, tényleges EU-integráció gátja

Költségvetési hatékonytalanság Közjavak hatékonytalan előállitása rendszeresen túlfesziti az államháztartást Nemcsak magas a hiány, hanem rendre nagyobb, mint a tervben szerepel Nemcsak a hiány magas, hanem az állami jövedelemújraelosztás terjedelme Az állam egyes szintjei, intézményei közti munkamegosztás esetleges, gyorsan változó

Az államháztartási reform legfőbb céljai és alapelvei Közjavak minőségének látványos javulása Jóval egyenlőbb esélyü hozzáférés elérése Oktatás, gyógyitás, nyugdij kiemelése Közvetlen állampolgári hozzájárulások és ellenőrzés szerepének érdemi növelése Lakossági megtakaritások ösztönzése Áttekinthetőség, tisztakezüség és felelősség a közpénzekkel való gazdálkodásban

Közjavak, közszolgáltatások Olyan termékek, szolgáltatások, amelyek előállitási költségét tipikusan adókból, járulékokból és egyéb, alapvetően költségvetési forrásokból fedezik, ezért Ezen termékek és szolgáltatások végső felhasználói nem kényszerülnek fizetni a fogyasztás helyén és időpontjában, vagy legalábbis nem a konkrét fogyasztás mennyiségével és minőségével arányosan

Következmények Ha a közjavakat fogyasztó népesség vagy annak kereslete nem korlátos, akkor a közjavak fogyasztását állandó túlkereslet jellemzi, ami hiányt, sorbanállást szül, mert a költségvetési finanszirozás véges, mert az adófizetési hajlandóság korlátos, mert a közjavak költségnövekedését nem gátolja hatékony (piaci) korlát.

A hatékony közoktatás alapjai A közoktatás áldásaiból részesülö népesség véges, annak kereslete véges (korosztályok számára kötelező, a tanulók csak egy iskolát látogatnak és azt véges időtartamban teszik) A közoktatás tehát nyújtható és nyújtandó alapvetően közszolgáltatásként, feltéve, jogilag teljesen szabad az iskolaválasztás, az iskolák között van verseny a diákokért, az iskolák anyagi ereje alapvetően azonos. Kevesebb iskola, jóval kevesebb pedagógus minőség szerint kiválogatva és megfizetve

A közoktatási reform irányai Minimális iskolaméret meghatározása a minőség és a méretgazdaságosság végett Pedagósusok kötelező óraszámának emelése (“sokan vagyunk, ezért keveset keresünk”) Szigorúan egyenlő fejkvóta finanszirozás Teljes mértékben központi költségvetésből Iskolafenntartók kiegészitő finanszirozása Szigorúbb szakmai követelmények mellett

A felsőoktatás lényegileg más ! Fogyasztó népesség egyáltalán nem véges, nincs sem korosztályi, sem népességi korlát Munkaerőpiaci igények viszont végesek, a kinálatnak követnie kellene a keresletet Fejkvóta szerinti finanszirozás káros, mert létszámnövelésre ösztönöz, nem pedig a munkaerőpiaci kereslet követésére akár mennyiségi, akár minőségi szempontból

Valódi felsőoktatási reformot ! Állam határozza meg a felsőfokú képzésben részesülő népesség létszámát, összetételét Ehhez igazitsa az állami tulajdonban lévő intézmények méretét, szerkezetét Minden iskolafenntartó finanszirozza saját intézménye fizikai infrastrukturáját A müködési költségeket fedezze a tandij Minden iskola nyújtson X% mentességet Az autonómia legyen tanszabadság

A nyugdijrendszer reformja 1998-as reform nagy jelentőségü, mert bevezette a kötelező magánnyugdijat, ami egy járulékmeghatározottságú (DC) alapvetően önfinanszirozó, saját pénzügyi egyensúlyát eleve biztositó második pillér szigorúan egyéni számlás, jelentősen erősiti az öngondoskodást, az egyéni érdekeltséget ösztönzi a szerződéses megtakaritásokat, a hosszú távú befektetéseket, a tőkepiacot

A nyugdijreform folytatandó ! A felosztó-kirovó első pillér parametrikus reformja (korhatár emelése, egységesitése, indexálás) láthatóan nem elegendő, mert a nyugdijemelés újra politikai alku tárgya, a járulék és a járadék között nincs kapocs, igy nincs biztositva a rendszer egyensúlya, túl magas a vállalatok által fizetett járulék, ma sincs érdekeltség annak befizetésére.

Egyéni számlás állami nyugdij, paradigmatikus reform Járadékmeghatározottság (defined benefit) helyett járulékmeghatározottság (defined contribution) az első pillérben is Ez biztosithatja az első pillér pénzügyi egyensúlyát, az ismétlődő, önkényes politikai beavatkozások elkerülését Ez teheti érdekeltté a munkaadókat és munkavállalókat a járulékfizetésben

A gyógyitás a rendszerváltás leggyengébb láncszeme Korlátlan kereslet és költségrobbanás Hiány, pazarlás, sorbanállás, korrupció Egyenlőtlen hozzáférés, romló minőség Nincs kapocs a járulék és a szolgáltatás között (mindenki kapott TB-kártyát) Járulékfizetési fegyelem gyenge, valódi szolidaritás helyett kényszerszolidaritás Betegek versenyeznek az orvosokért

Verseny és szolidaritás a gyógyitásban Megerősitendő a laikus beteg helyzete: magánbiztositó pénztárak versenyezzenek a betegek pénzéért a gyógyitási szolgáltatásokat nyújtók pedig a biztositók pénzéért TB-finanszirozás marad, mint kiegészitő, nem kizárólagos, nem is uralkodó forma A jövedelemnélküliek számára az állam vásárol elfogadható szintü biztositást

Háromcsatornás finanszirozás Minden jövedelem után (nyugdij) fizetendő egészségügyi adó fedezze a szolgáltatások nagyobb részének kisebb hányadát 18 év felett mindenki számára kötelező magánbiztositás fedezze a szolgáltatások kisebb részének nagyobb hányadát Kiterjedt vásárlói önrész (co-payment) biztositsa a felesleges túlkereslet visszaszoritását

Javuló minőség és jóval egyenlőbb hozzáférés Szabad vállalkozás a gyógyitásban, tulajdonformák versenye Gyógyitó személyzet közalkalmazotti jogállásának megszünése Csőd és felszámolás hiteles fenyegetése ösztönöz hatékony munkára Hálapénz gazdasági alapjai megszünnek, igy a korrupció fokozatosan visszaszorul

Ami az előadásból kimaradt... Közigazgatási és önkormányzati reform (terjedelem, szerkezet, feladatok, pénz) Munkaerőpiaci reform (közalkalmazottak, köztisztviselők köre, jogállása, javadalmai) Adó- és járulékreform (adók fajtái, kulcsai, arányai, beszedésük, bevallásuk, stb.) Szociális háló reformja (létminimum, O. nyugdijpillér, családtámogatások, stb.)