A verseny - a piac alkotója
Verseny= két vagy több szereplő egymással szembeni előnyszerzésre irányuló, adott szabályok közt zajló tevékenysége.
VERSENY TIPUSOK - a piacon jelenlévő kínálati szereplők száma szerint: 1. tökéletes verseny Monopolisztikus piac Monopólium 2. tökéletlen verseny Monopszon Duopólium Oligopólium Oligopszon:
A piacon jelenlévő kínálati szereplők száma szerint: tökéletes verseny: sok eladó és sok vevő van jelen, hasonló termékekkel, árakkal. Egyikük sem domináns. A piaci be- és kilépés gyors és könnyű. Nincs korlát, a piaci ár a domináns.
tökéletlen verseny: Monopólium: egy jelentős szereplő van a piacon, vagy az eladás, vagy a kereslet oldaláról uralva az adott területet, diktálva a feltételeket. A többi résztvevő kiszolgáltatott helyzetben van. Duopólium: két jelentős, erős piaci tényező van jelen kínálati oldalról, a kettőjük harca biztosítja a versenyt (Coca és Pepsi Cola). Oligopólium: néhány szereplős, zárt piac, kiegyensúlyozott lépések jellemzik, minden szereplő részéről a minőségre törekedve.
Monopolisztikus piac: a piacon néhány nagy, domináns cég van jelen kínálati oldalról, ezek mellett azonban nagyon sok dinamikus, kreatív kisebb cég is helyet foglal, és alakítja a piac összképét Monopszon: egy vevő Oligopszon: néhány vevő
igények kielégitése szerint: termelői szempont – 1. közvetlen verseny– a termelők ugyan olyan igényeknek, hasonló vagy azonos termékekkel-szolgáltatésokkal elégitenek ki márka verseny iparági levő verseny 2. közvetett verseny Formális Nemi ( generikus )
Adatgyűjtés a versenyzőkről: Hely szerint: Belső - a vállalat saját személyzetétöl: adatok a rendelésekröl, aladásokról, stb Külső- Információ források informális – a vállalat eladói, területi képviselők, akik a célpiac vásárlóival veszik fel a kapcsolatot formális: általános üzleti adatforrások, tájékoztató kiadványok, címjegyzékek (céges), szakbibliográfiák, nem állami statisztikai adatok, állami, intézményi, kormányzati kiadványok, népszámlálás adatai, statisztikai adatokat közlő kiadványok
Versenyelemzés Öt fő kérdés: Kik a versenytársak? Mik a céljaik Mi a stratégiájuk? Melyek az erős és gyenge pontjaik? Hogyan reagálnak az őket ért hatásokra? Melyik versenytársat támadjuk és melyiket elkerüljük ?