A Blown-up rendszer Biczók Gergely Rónai Miklós Aurél BME Számítástudományi és Információelméleti Tanszék Turányi Zoltán Richárd Ericsson Traffic Lab Valkó András Gergely Ericsson Traffic Lab Fodor Kristóf Kovács BalázsSzabó Ágoston Konzulensek: műszaki informatika V. évf.műszaki informatika VI. évf. műszaki informatika V. évf.műszaki informatika VI. évf.
Blown-up rendszer tervezése A feladat BME, TDK 2002 A PDA-k (digitális személyi asszisztensek) terjednek Előny: kis méret (hordozható) adatok konzisztenciája Hátrány: kis méret – kényelmetlen használat Igény: külső eszközök egyszerű csatlakoztatása (képernyő, egér...) Általánosítva: szolgáltatás – PDA szolgáltatás – szolgáltatás
Blown-up rendszer tervezése Egy példa BME, TDK 2002
Blown-up rendszer tervezése Kapcsolódó munkák BME, TDK 2002 A felhasznált cikkek és leírások két nagy csoportba oszthatók 1. Ubiquitous (= pervasive) computing: „mindenütt jelenlévő számítástechnika” 2. Ad hoc hálózati technikák: a Blown-up rendszer épít a már meglévő technológiákra 2. Nem cél a már megoldott problémák tárgyalása
Blown-up rendszer tervezése Az elképzelés lényege I. BME, TDK 2002 Ad hoc hálózat = kommunikálni képes eszközök halmaza Cél: valódi számítástechnikai környezet kialakítása Ad hoc hálózatból PAN kialakítása, támaszkodva a már működő ad hoc hálózatra Az eszközökön futó szolgáltatások és alkalmazások hatékony összekötése 2. Alkalmazások és perifériák egységes kezelése
Blown-up rendszer tervezése Az elképzelés lényege II. BME, TDK 2002 „Felrobbantott számítógép” = az ad hoc hálózat egyetlen számítógépnek látszik Programozók munkájának megkönnyítése – nem kell figyelembe venni a hálózat aktuális állapotát A rendszer két fontos részből áll: protokoll (Blown-Up Micronet Protocol) programozói felület (API)
Blown-up rendszer tervezése Blown-up helye: - alkalmazások, illetve - operációs rendszer és hardver között Rendszerarchitektúra BME, TDK 2002
Blown-up rendszer tervezése Alkalmazás által látott világ BME, TDK 2002 az alkalmazások úgynevezett lábakkal rendelkeznek a lábakat egyirányú csatornák kötik össze csatornát egy vezérlő, vagy vezérlő tulajdonsággal bíró alkalmazás építhet ki két láb között egyszerre létrehozott csatornák egy úgynevezett kapcsolatrendszert alkotnak
Blown-up rendszer tervezése BUMP rétegszerkezete BME, TDK 2002
Blown-up rendszer tervezése alkalmazás dönti el, melyik lába milyen modulhoz csatlakozzon három féle modul van: folyam, csővezeték és blokk típusú szállítási réteg minden TAP-hoz nyilvántartja: - a láb tulajdonosát, - az irányát (olvasható vagy írható) - az állapotát (adatküldés engedélyzett-e rajta keresztül) Szállítási réteg BME, TDK 2002 egy láb egy szállítási réteg elérési ponton (Transport Access Point – TAP) át csatlakozik a szállítási réteg egy moduljához
Blown-up rendszer tervezése BUMP hálózati réteg BME, TDK 2002 Feladata: az eszközön található lábakhoz kapcsolódó csatornák nyilvántartása szállítási rétegtől kapott üzenetek eljuttatása a címzettnek az adott csatornán át prioritásos kimeneti sorok kezelése
Blown-up rendszer tervezése Adaptációs réteg BME, TDK 2002 Feladata: BUMP-hálózat réteg üzeneteinek átalakítása az átviteli rétegnek megfelelő alakra Modulárisan épül fel: minden átvíteli típushoz külön-külön egy modul
Blown-up rendszer tervezése Feladata: BUMP vezérlő BME, TDK 2002 helyi alkalmazások nyilvántartása helyi alkalmazások által felajánlott szolgáltatások reklámozása más eszközök által felkínált szolgáltatások összegyűjtése kapcsolatrendszer kiépítése és annak menedzselése csatorna segítségével helyi láb összekötése egy másikkal fókuszváltások kezelése
Blown-up rendszer tervezése Kapcsolat felépítése és lebontása BME, TDK 2002
Blown-up rendszer tervezése Fókuszváltás BME, TDK 2002
Blown-up rendszer tervezése Application Programming Interface (API) BME, TDK 2002 függvények két csoportba sorolhatók: 1. felhasználói függvények: - alkalmazás regisztrálása - adatküldés 2. vezérlő függvények: - kapcsolatrendszer felépítése - fókuszváltás rendszer szolgáltatásainak elérésére: API
Köszönjük a figyelmet!