Sajátos nevelési gyerekek a többségi iskolákban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Kapcsolattartás a szülői házzal
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Eszköszkölcsönzési szolgáltatások bemutatása
Az iskolai szociálismunka
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Előadó: Faragóné Bircsák Márta
T UDATOS INNOVÁCIÓ VAGY MÓKUSKERÉK ? Locsmándi Alajos Budapest, szeptember 25.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
Az integrált nevelés-oktatás fajtái és szintjei
Integrált oktatás az 50 éves Trefort SZKI-ban
SNI együttnevelés törvényi szabályozása és intézményi gyakorlata 2012
TÁMOP Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Befogadó intézmények Sárbogárdon
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Méltányossági elvek a közoktatásban
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Megváltozott feladatok a középiskolai kollégiumi nevelésben Egy svédországi tanulmányút tapasztalatai fényében.
Mozgásfejlesztés a megkésett és akadályozott beszédfejlődésű gyermekeknél Ayres-féle szenzoros integrációs terápia a logopédiai korai fejlesztésben.
Beilleszkedési zavarok
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
Az SNI gyermekek integrációját támogató intézményi háttér és átalakulási folyamat A Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete XXXII. Országos Szakmai Konferenciáján.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Miért jó az informatika a hallássérülteknek?
A fogyatékos emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Siketvak személyek szükségletei F ogyatékos E mberek Sz ervezeteinek T anácsa – Királyhidi.
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Felkészítés az Integrált /inkluzív nevelésre a pedagógusképzésben
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Készítette: Ábelné Pintér Éva
NEVELÉSI TANÁCSADÓ munkatársai.
RMÁI Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya, Iskola u. 1.
Integráló iskolák a közoktatásban
A „diszes” problémák korai jelei
MÓDSZERTANI KÖZPONT MŰKÖDÉSE A KAPOSVÁRI KISTÉRSÉGBEN
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
A beiskolázás előkészítése
Inklúzív nevelés Magyarországon
DIAKONIA KERESZTYÉN ALAPÍTVÁNY Koordinációs iroda KOLOZSVÁRI FIÓK MAROS- VÁSÁRHELYI FIÓK SZENT- GYÖRGYI FIÓK SZÁSZ- RÉGENI FIÓK 100 alkalmazott BRASSÓI.
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Úton az inklúzió felé Szombathely, Bercsényi u tel./fax: 94/
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
Intenzív családi foglalkozások o családi apartmanok számának bővülése o két napos programok.
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Hallássérültek a könyvtárban
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Sajátos nevelési gyerekek a többségi iskolákban Golnhofer Erzsébet 2004/2005. tanév Csányi Ynonne, Fótiné Hoffmann Éva, Papp Gabriella, Prónay Beáta, Rózsáné Czigány Enikő, Fehérné Kovács Zsuzsa, Vassné Kovács Emőke anyagai alapján

Hallássérült tanulók Csökkent hallási képesség, esetleg a hallás teljes hiánya (hangerő, hangmagasság): Nagyothallók; siketek Veleszületett; beszéd elsajátítása előtt vagy után Tartós hallásvesztéség: 3-5% Enyhe; Közepesnél súlyosabb:0,2-0,5%

A hallássérülés következményei Kiejtés: kiejtés; szóvégi mássalhangzók kiesése; kevésbé dallamos beszéd Szegényebb szókincs Grammatikai-szintaktikai struktúra elsajátításának nehézségei A szövegértés nehézségei: szóbeli, írásbeli megnyilvánulásokban Egy vagy több probléma különböző mértékben.

Az integrációt segítő technikai feltételek A hallókészülék egész nap viselje, kivétel testnevelés, úszás egyidejűleg egy emberrel beszél 2-3 méterre beszéljünk a gyermekkel tartalékelem

Az integrációt segítő technikai feltételek Az adó-vevő a hallókészüléket egészíti ki a hasznos jeleket emeli ki a beszélő hangja érthető legyen önálló munkánál, sok beszélőnél, gyors változásoknál, szünetekben, tantermen kívül ne használjuk az akkumulátor feltöltése

Az integrációt segítő technikai feltételek A cochleáris implantátum A hallókészülék egyes elemeit beültetik a koponyacsontba vagy a belső fülbe + külső készülék is Gyakorlatilag hallókká válnak Ütés ne érje Ne csússzon műanyag csúszdán (elektrosztatikus feltöltődés)

Szociális beilleszkedésük a gyermek személyisége a befogadó környezet (osztálytársak, pedagógusok) családi háttér a kommunikációs nehézségek fokozatos oldódása Az osztály aktív tagja

Tanulásszervezés Ültetés; padtárs Gyermek felé forduló pedagógus Szemléltetés Írásbeli feladatok, utasítások Nevén szólítani Tánctanulás, hangszeres játék Egyénhez igazodás

Kapcsolattartás a szülőkkel Folyamatos kapcsolattartás: partnerek Tájékoztatás a tananyagról, a feladatokról Üzenőfüzet

A gyógypedagógus közreműködése Utazótanár: Pedagógussal való konzultáció Egyéni fejlesztés, rehabilitációs órák Egyéni korrepetáló jellegű foglalkozások Iskolai vagy körzeti logopédus igénybevétele Hallássérültek Országos Szakértői és Rehabilitációs Bizottsága és Gyógy-pedagógiai Szolgáltató Központ: 1147 Bp. Cinkotai út 25-37.

Mozgáskorlátozott gyermekek A mozgás szervrendszerének strukturális és funkcionális károsodása következtében a célszerű, harmonikus és energiatakarékos mozgások nem vagy csak részben kivitelezhetők. (Kullmann, 2000) Mozgásszerv-rendszeri elváltozások: motoros és szenzoros képességek megváltozása; hatása a szocializációs folyamatokra

A sérülések mértékei, típusai Végtagredukciós fejlődési rendellenességek és szerzett végtaghiányok Petyhüdt bénulást kiváltó korformák Korai agykárosodás utáni mozgás-rendellenességek Egyéb maradandó mozgásállapot-változást okozó kórformák Halmozott sérülések

Nevelésük, oktatásuk Nincs speciális iskolahálózatuk A spontán integrálódott mozgáskorlátozott tanulók felkutatása, speciális igényeiknek megfelelő segítség biztosítása Nincs megfelelő statisztika (0,03%)

Az akadályozottság következményei Hely-helyzetváltoztatás nehézségei Önellátás, önkiszolgálás gondjai Problémák a finommozgásokban, koordinációkban (írás, rajzolás) Mozgástervezés (gyenge mozgássémák) Kommunikációs zavarok (beszéd, mimika, stb.) Észlelési folyamatok zavarai (irányok, szem-mozgás koordináció, olvasási zavarok) Tempóbeli eltérések

Az integrációt segítő feltételek Környezeti feltételek: Akadálymentes közlekedés Megfelelő bútorok Tanulást segítő eszközök Csúszásgátló alátétek Nagyobb vonalközű füzetek Speciális íróeszközök Könyvtartó állvány Csak annyi változtatás, amennyire feltétlenül szükség van.

Tanulásszervezés Egyénre szabott Helyzetére, ülésére külön figyelem Túlmozgásos gyerekek ne kapjanak másolási feladatokat a tábláról Mozgás-nevelés óra szervezhető a rehabilitációs órakeret terhére (csak szakemberrrel osztályozás nélkül)

Együttműködés más szakemberekkel Szomatopedagógia szakos gyógypedagógus: speciális szükségletek feltérképezése; eszközök, módszerek kialakítása Bp.-en utazótanári hálózat Mozgásjavító Általános Iskola, Diákotthon és Pedagógiai Szakszolgálat: 1145 Bp., Mexikói út 60.

Egyéb csoportok Tanulásban akadályozott gyermekek Látássérüléssel és vaksággal élők Magatartási zavart mutató diákok Beszédsérült gyermekek