Projektháttér A kimeneti szempontú képesítési keretrendszer.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése Közoktatás 1-4. szintjei - Kapcsolódások.
A felnőttképzés jövőképe (Érdemes-e intézményi stratégiát alkotni?) Akkreditált Felnőttképzési Intézmények Országos Egyesülete – országos konferencia (2008.
KKK-k elemzése, különös tekintettel a műszaki területre Borsa Judit Halász Gábor Jobbágy Ákos.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Nyílt napok látogatottsága
Természettudományi kkk-k Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
A felsőoktatási és a munkáltatói oldal együttműködése a mesterszintű képzési és kimeneti követelmények kidolgozásában Kompetenciák, ismeretkörök és tanulmányi.
„ÚTRAVALÓK” Molnár Mónika DUF. •Tuning Tervezési Formanyomtatvány –Modulprogram –Fejlesztendő kompetenciák –Tanulási eredmények –Oktatási-tanulási tevékenységek.
UNILO projekt1 Kimenet, követelmények, (kulcs)kompetenciák és tanulási eredmények hasonlóságok és különbségek Vidékiné dr. Reményi Judit.
TÁMOP / PROJEKT A FELSŐOKTATÁS REDSZERSZINTŰ FEJLESZTÉSE 2. ütem Bevezető előadás a tanulási eredményekről, a keretrendszer, a képesítések.
Informatikai Szaknyelvi Vizsga
Könyvtárhasználati verseny
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
A fejlesztés hatása a szervezetre
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A munka világával kapcsolatos tudás
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
Képesítési Keretrendszerek Európában
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Szakirány választás április Pénzügy és számvitel szak Választható szakirányok Pénzügy szakirány Számvitel szakirány.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Európa 2020 A lisszaboni stratégiát felváltja az Európa 2020 stratégia Az új stratégia központi kérdése az Unió versenyképessége, de más, új célokat is.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Jankovits László egyetemi docens PTE BTK
Autonómia és felelősségvállalás
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Képesítési Keretrendszerek Európában 2006 március 9.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
Tanári kompetenciák október 6. Caroline Kearney
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
A KÉPZÉSI ÉS KIMENETI KÖVETELMÉNYEK MEGÚJÍTÁSA VÁMOS ÁGNES.
Az OKKR szintjei és szintleírásai a 6–8. szint Bókay Antal.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
AZ ORSZÁGOS KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER 5. SZINTJÉNEK LEÍRÁSA JAVASLAT ÉS PROBLÉMAFELVETÉS Sediviné Balassa Ildikó Felsőfokú Szakképzés Kollégium Egyesület.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Tanulási eredmények a KKK-kban A szeptember 30-i budapesti csoportos konzultációra készült prezentáció
Általános visszajelzések Előadó: Bay Gábor Emberi Erőforrások Minisztériuma.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Közösségi gyakorlat A Gyakorlóiskolában. TUDÁS Ismeri azokat a főbb módszereket, amelyekkel megismerheti a gyerekek kognitív, emocionális és erkölcsi.
A szakiskola jelene és jövője
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
A felnőttképzési szakmai végzettségek MKKR szerinti besorolása
Kompetencia alapú szakoktatás
Előadás másolata:

Projektháttér A kimeneti szempontú képesítési keretrendszer

A XX. század utolsó harmadára -A tudás természetének átalakulása -Az absztrakt, átfogó tudás társadalmi kiterjedtségének, szükségletének átalakulása -Az átfogó tudás személyes és közösségi érték- centrum

ÚJ KÉPESÍTÉSI ESZMÉNY: 1)A tanulási folyamat centrális szerepének elismerése 2)A képesítések rendszerszerűsége, globális felépítése Megvalósulása: a bolognai folyamat Magyar felsőoktatás: előzményprojektek, kormányrendeletek, törvény – csak formális lépések

Az új európai képesítési koncepció kialakulása, formája -angol-skót képesítési leírások (1990-es évek) -Európai Nyelvi Portfólió ( ) -Dublini Szintleírás ( ) -Európai Felsőoktatási Térség Képesítési Keretrendszere (2005) -Európai Képesítési Keretrendszer az Élethosszig Tartó Tanuláshoz(2008)

Dublini Szintleírás -Szinteket (ciklusokat) jelöl meg (rendszerbe szervezi a képesítéseket) -Kompetenciatipológiát ad, megjelöli a tanulási eredmények jellegét, belső szerkezetét.

Definíciók Azon ismeretek, készségek és kompetenciák összessége, amelyeket az egyén a tanulási folyamat végére elsajátított. A tanulási eredmények kifejezik,hogy a tanuló milyen tudással, ismeretekkel rendelkezik, hogyan tudja a megszerzett tudást alkalmazni, illetve milyen, az adott szakterület sikeres műveléséhez szükséges általános kompetenciákra tett szert a képesítés megszerzéséig. Tanulási eredmények (learning outcomes)

A tanulási eredmények nyelve: - Az adott tárgy, (szak, modul, szint stb.) elvégzéskor a hallgató… - Készséget, képességet jelölő ige - Tárgyterület Tanulási eredmények

Dublini Szintleírás – egy elem példája RÖVID CIKLUS • egy általános középiskolai tanulmányokra épülő és jellemzően a magasabb szintű tankönyvek szintjén álló tudással és megértéssel rendelkeznek. ELSŐ CIKLUS • egy általános középiskolai tanulmányokra épülő, azokat meghaladó, magasabb szintű tankönyvekre is támaszkodó, de jellemzően a szakterület élmezőnyét is érintő ismeretekkel rendelkeznek MÁSODIK CIKLUS • olyan ismeretet és megértést tanúsítanak, amely az első ciklus elzárásaira alapul és meghaladja azt, és amely lehetőséget ad eredeti gondolatok kialakítására és alkalmazására gyakran kutatási környezetben HARMADIK CIKLUS • egy szakterület rendszerszerű megértéséhez jutottak és elsajátították a szakterülethez kapcsolódó kutatási készségeket és módszereket

Dublini Szintleírás (tanulásieredmény-tipológia) • Ismeretszerzés és megértés cselekvése • Az ismeret és megértés alkalmazása • Érvényes hátterű ítéletek és választások megtétele • Az ismeret és megértés kommunikálása • A tanulás folytatásának képessége

KOMPETENCIATÍPUSOK Generikus -Eszközjellegű -Interperszonális -Rendszerező Szakspecifikus

Eszköz jellegű kompetenciák • Elemző és szintetizáló képesség •Szervezési és tervezési képesség •Szóbeli és írásbeli kommunikáció anyanyelven •Egy második nyelv ismerete •Számítógépes alapismeretek

Interperszonális kompetenciák •Kritikai és önkritikai képesség •Team-munka •Kapcsolatteremtési képesség •Interdiszciplináris team-ben való munkavégzés képessége •Képesség a kommunikációra más területeken dolgozó szakértőkkel

Rendszerező kompetenciák •Az ismeretek gyakorlati alkalmazásának képessége •Kutatási képességek •Tanulási képesség •Új helyzetekhez való alkalmazkodás képessége •Kreativitás •Vezetési képesség

Szakmai referenciaindex (Benchmark statement) A szakmai referenciaindex állításai segítséget adnak az akadémiai közösségnek a specifikus szakmai programok természetének és jellemzőinek leírásában, megjelenítik az általános elvárásokat egy bizonyos szintű képesítés odaítélése tekintetében és megjelenítik azokat a jellemzőket és képességeket, amelyekkel az ilyen képesítéssel bírók rendelkeznek.

Történész szakmai referenciaindex: 1) jelentős mennyiségű történelmi tudás 2) képesség történelmi érvek kialakítására, fenntartására, megfelelő kérdések megfogalmazására 3) képesség a történeti szövegek kritikai és kontextuális olvasására, elemzésére és kritikai átgondolására 4) elfogadása annak, hogy a múlt rekonstrukciója komplex feladat és hogy a történelmi evidencia változékony és problematikus 13) világosság, folyékonyság és koherencia az írásos munkákban 14) világosság, folyékonyság és koherencia a szóbeli kommunikációban

MAGYAR ELŐZMÉNYEK Képesítési és Kimeneti Követelmények Szakterületek leírásai Erősen bemeneti szempontú (egyetlen kimeneti pont sematikusan másolva) Rendezetlen leírási séma Tanári mesterszakok KKK (2010) Pedagógiai komponens kimeneti Szakmai komponens javarészt emeneti

Szintek és szintleírások 15/2006 OK. rendelet Alapképzésben alapfokozatot az szerezhet aki a) a képzés során az ismereteket illetően bizonyította, hogy - a képzési területéhez tartozó ismereteket elsajátította és olyan ismereteket szerzett, amelyek alapján az adott és más képzési területen folyó mesterképzésbe léphet; b) ismereteit illetően alkalmas - szakképzettségének megfelelő munkakör ellátására; - az információk kritikus elemzésére és sokoldalú feldolgozására; - idegen nyelven és az informatika legújabb eszközeivel is hatékonyan kommunikálni, és az információkat, érveket és elemzéseket különböző nézőpontok szerint bemutatni; c) a szakmai attitűdök és magatartás terén rendelkezik - olyan személyes tulajdonságokkal és együttműködési készséggel, amelyek a személyes felelősséget és az egyéni döntéshozatalt is megkövetelő munkakörökhöz szükségesek;

A Magyar Képesítési Keretrendszer 1229/2012-es Kormányhatározat Négy függőleges oszlop -Tudás -Képesség -Attitűdök -Autonómia és felelősség

Tudás/ismeret - Ismeri egy adott tanulmányi és/vagy szakterület tárgykörének alapvető, átfogó tényeit, irányait, határait - Ismeri az adott szak, ill. tanulmányi terület legfontosabb összefüggéseit elméleteinek és az ezeket felépítő terminológiát - Ismeri szakterületének alapvető ismeretszerzési és probléma- megoldási módszereit

KÉPESSÉGEK – Képes az adott szakterület ismeretrendszerét alkotó elképzelések alapfokú analízisére, az összefüggések szintetikus megfogalmazására és adekvát értékelő tevékenységre. – Rendelkezik az önálló tanuláshoz szükséges képességekkel. – Képes rutin szakmai problémák azonosítására, az azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárására, megfogalmazására és (standard műveletek gyakorlati alkalmazásával) megoldására. – Képes használni, megérteni szakterületének jellemző szakirodalmát, számítástechnikai, könyvtári forrásait. – Képes a másokkal való kooperációra. – Képes a különféle erőforrásokkal gazdálkodni. – Képes adott munkahely különböző szakmai elvárásainak megfelelően felhasználni szakmai tudását.

ATTITŰDÖK – Ismeri, vállalja és hitelesen képviseli szakmája társadalmi helyét és szerepét, alapvető viszonyát a világhoz. – Nyitott szakmája átfogó gondolkodásmódjának és gyakorlati működése alapvető jellemzőinek hiteles közvetítésére, átadására. – Folyamatos önképzés igénye jellemzi.

AUTONÓMIA ÉS FELELŐSSÉG – Önállóan végzi az átfogó, megalapozó szakmai kérdések végiggondolását és adott források alapján történő kidolgozását – A szakmát megalapozó nézeteket felelősséggel vállalja. – Együttműködés és felelősség jellemzi az adott szakterület képzett szakembereivel. – Tudatosan vállalja szakmája etikai normáit.

Szektoriális leírások Kép helye

Tuning bölcsészet 6. szint

Tuning társadalomtudományok 6. szint