EGER ÉS KÖRNYÉKE ISKOLAI KÖNYVTÁROSAINAK 2. KONFERENCIÁJA

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Iskolai Könyvtári Világnap
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Szeretem a könyvtáram!.
Az iskolai dokumentumok
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Tanévnyitó értekezlet
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
A könyvtár mint a felnőtt képzés helyszíne Tapasztalatok a Gödöllői Városi Könyvtár és Információs Központban.
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2013/2014-es tanévben
Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet
Tehetséges tanulóink szakkörökön, a több éve működő tehetséggondozó műhelyekben (természettudományos, környezetvédelmi), valamint a különböző szintű.
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2011/2012-es tanévben Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet Győr, augusztus 24. Készítette: Széles.
Az iskolai könyvtár állománya
Az iskolai könyvtárak helyzete és a szakmai szolgáltatás szerepe Heves megyében Zentai Péterné, PKI Eger április 24.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
JÓ GYAKORLATOK AZ IKT ISKOLAI ALKALMAZÁSÁBAN
Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái
Méltányossági elvek a közoktatásban
Bonyhádi Oktatási Nevelési Intézmény
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Esélyegyenlőségen alapuló tehetség- felismerés, tehetséggondozás egy innovatív Észak-Pest megyei gimnáziumban (TÁMOP 3.4.4/B-08/2/KMR) Az Európai Unió.
KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Az iskolai könyvtár és a gyermek könyvtár együttműködésének lehetőségei.
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A gyakorlatvezető mentor
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Iskolai könyvtárak külföldön. Kezdetben közös fejlődés  USA és Európa – sz. közös fejlődés a közművelődési könyvtárakkal Németország, Dánia, Franciaország,
Felkészülés a „Könyvtári minőségfejlesztés 21.” bevezetésére Skaliczki Judit 2002.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
„Mércénk az ember” Fodor Információk átadása, tájékoztatás  folyamatos kapcsolattartás a HUMÁN TISZK iskolái között – igazgatói értekezletek 
A könyvtár, mint közösségi tér. Tények a VPG könyvtáráról A könyvtár állománya: dokumentum Tartós tankönyvek:4 000 Periodikák :
A könyvtár, mint közösségi tér. Tények a VPG könyvtáráról A könyvtár állománya: dokumentum Tartós tankönyvek:4 000 Periodikák :
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
és segíteni az embereket, akik hozzá akarnak férni ezekhez.
Szakmai gyakorlat január 18 - február 7.
A zalaegerszegi Kölcsey Ferenc Gimnázium könyvtára
Középfokú iskolai felvételi eljárás lebonyolításának ütemezése a 2009/2010-es tanévben Papp Brigitta.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Városközponti Főigazgatóság Kossuth Lajos Általános Iskola Tájékoztató az „Önkéntes segítő gyakorlat” tárgyhoz augusztus 23.
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
a KFRTKF Gyakorló Általános Iskolája
Az iskolai dokumentumok elérhetősége
A szaktanácsadó segítő szerepe
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
ügyvivő szakértő, országos versenyszervező
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Köszöntjük a Kálváriaparti Általános Iskolában! Mottónk: „Volt kicsi gyermek mind az, ki ma bölcs meg erős”
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A KSZR FORRÁSOK HATÉKONY FELHASZNÁLÁSA ZALA MEGYÉBEN KISS GÁBOR IgazgatóKSZR MŰHELYNAPOK – ZALAEGERSZEG 2015.november 11.
Tendenciák a felsőoktatási könyvtári szolgáltatások területén március 10. Batiz Judit szolgáltatásvezető 1.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Közösségi gyakorlat A Gyakorlóiskolában. TUDÁS Ismeri azokat a főbb módszereket, amelyekkel megismerheti a gyerekek kognitív, emocionális és erkölcsi.
Pedagógiai Könyvtár és Múzeum Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny __________________________________________________________________________________________________________.
Pedagógiai Könyvtár és Múzeum Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny __________________________________________________________________________________________________________.
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Magyar könyvtárügy 1945 után.
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Nemzeti Köznevelési Portál

a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Előadás másolata:

EGER ÉS KÖRNYÉKE ISKOLAI KÖNYVTÁROSAINAK 2. KONFERENCIÁJA Felkészülés a szakfelügyeletre – a szakfelügyelet tapasztalatai Készítette: Albert Anikó könyvtárostanár

A vizsgált intézmény adatai: Név: Eszterházy Károly Főiskola Gyakorló Általános Iskola, Középiskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény Rövidített név: Eszterházy Károly Gyakorlóiskola Cím: 3300 Eger, Eszterházy tér 1. Feladatellátási helyek: 3300 Eger, Bartók Béla tér 4. 3300 Eger, Barkóczy u. 5. Típusa: többcélú intézmény, összetett iskola Intézményegységek: általános iskola, gimnázium, szakközépiskola, alapfokú művészetoktatási intézmény: zeneművészeti ág, képző- és iparművészeti ág, táncművészeti ág

A szakfelügyelet menete Tájékoztatást kaptunk dr. Eigner Judittól, az OKM Könyvtári Osztálya által elrendelt, az OFI-OPKM megbízásából elvégzendő szakfelügyeleti vizsgálatról. Letöltöttük a szakfelügyeleti kérdőívet az OPKM honlapjáról. Önvizsgálatot végeztünk. Elővettük a statisztikai adatlapokat,elemeztük a kérdőív szempontjai szerint. Tanulmányoztuk a szakfelügyeleti vizsgálathoz szükséges dokumentumokat könyvtáraink szempontjából: SzMSz, Pedagógiai program, IMIP, Gyűjtőköri szabályzat. Megtudtuk: a vizsgálat időpontja: 2008. október 14.

A szakfelügyelet menete 2008. október 14-én Sándor József igazgató úr és Dér Lajosné igazgatóhelyettes asszony bemutatta az intézményt, valamint a két iskolai könyvtárat. Merényi Gabriella, Albert Anikó és dr. Szőke Domonkosné könyvtárostanárok végigbeszélték a szakfelügyeleti kérdőívben érintett témaköröket, majd egy-egy részletes interjú során beszélgettek könyvtárosi munkájukról és feladataikról. A telefonos kapcsolatfelvétel után az iskolai weblapon a szakfelügyelő tanulmányozta az iskolai könyvtári munkát meghatározó dokumentumokat (Pedagógiai Program, SzMSz, Gyűjtőköri Szabályzat, könyvtári küldetésnyilatkozat, házirend, tankönyvellátás és –támogatás helyi rendjének szabályzata),valamint az IMIP-t a helyszínen. Ottléte ideje alatt módja volt dr. Eigner Juditnak mindkét könyvtár mindennapjaiba is betekinteni. Rövid záró beszélgetésre – az igazgató úrral és a helyettes asszonnyal - még ugyanezen a napon, este került sor.

A Bartók téri iskolánk

A Bartók téri iskolánk

A Barkóczy utcai iskolánk

A Barkóczy utcai iskola udvara

Küldetésnyilatkozat Az Eszterházy Károly Főiskola Gyakorló Általános Iskola, Középiskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény könyvtára szolgáltatást nyújt a működési szabályzatban meghatározott módon. Az iskolai könyvtár az információs esélyegyenlőség és a demokrácia helye. A tudásalapú társadalom alapintézményeként feladata, hogy a könyvtár olvasóinak - az intézmény tanulói, hallgatói, pedagógusai és egyéb dolgozói - számára szabadon, korlátozás nélkül biztosítsa a hozzáférést a dokumentumokhoz, az információkhoz, a magyar és az egyetemes kultúra kincseihez; és támogassa az egész életen át tartó tanulást. A könyvtár a tudás megszerzését támogatja oktató, információ-közvetítő és szolgáltató tevékenységével. Küldetését folyamatosan megújuló dokumentumállományával, a felhasz-nálói igényeknek megfelelő szolgáltatatásaival, infrastruktúrájával, könyvtárosai szakmai felkészültségével valósítja meg. Fontos szerepet tölt be az oktatásban, az önálló ismeretszerzés folyama-tában az információkultúra könyvtári alapjainak megismertetésével, a módszerek és az információkeresési technikák elsajátíttatásával.

A küldetésnyilatkozat az intézmény honlapján is hozzáférhető és elolvasható. Ebben világosan megfogalmazást nyer, hogy az <iskolai könyvtár az információs esélyegyenlőség és a demokrácia helye>, feladata az információ hozzáférésének biztosítása, az egész életen át tartó tanulás támogatása, amely küldetést <folyamatosan megújuló dokumentumállományával, a felhasználói igényeknek megfelelő szolgáltatásaival, infrastruktúrájával, könyvtárosai szakmai felkészültségével valósítja meg>. „A dokumentum kiváló lényeglátással fogalmazza meg a korszerű iskolai könyvtár „hitvallását”, a magas szinten kitűzött elvárásokhoz vélhetően minden nappal egyre közelebb fog kerülni”- /Idézet a szakfelügyeleti jelentésből./

Szakemberek a könyvtárak élén Jelenleg a két külön feladatellátási helyszínen egy-egy önálló, főállású könyvtárostanár látja el feladatokat: Merényi Gabriella és Albert Anikó.

Merényi Gabriella

Merényi Gabi

Merényi Gabriella A Bartók Béla úti épület könyvtárostanára Merényi Gabriella, aki magyar-történelem szakos főiskolai végzettségével már évtizedek óta az intézményben dolgozik. Tanított történelmet, volt szabadidő-szervező, később tanított magyart is, könyvtárhasználatot, volt szakvezetője könyvtár szakos főiskolai hallgatóknak. Szakértő, oktatás-informatikus végzettsége is van, elvégezte a SOROS által támogatott „ kritikai gondolkodás”, valamint egy agykontroll tanfolyamot.

Albert Anikó 1980-ban végeztem Egerben magyar─történelem szakon 1985-ben az ELTE-n magyar szakos középiskolai tanári végzettséget, 1999-ben könyvtáros (informatikus szakirány) diplomát szereztem 2008/2009-ben Szegeden /JATE: könyvtárpedagógia MA – képzésen veszek részt

A könyvtárak elhelyezése, mérete, használata A könyvtár két helyiségből áll, amelyek egybenyithatóak, alapterületük összesen kb. 100 m2 . Ettől a tanévtől kezdődően az egyik helyiségben délelőtt oktatás folyik, így erősen csökken a könyvtári célra használatba vehető terület. Az a könyvtárostanárok félelme, hogy így a gyerekek kiszorulnak és esetleg le is szoknak a könyvtár látogatásáról és használatáról. A két teremben együttesen 39 olvasó tud leülni. Az osztályteremként is működő helyiségen kívül 10 férőhely található a másik részben, amely számítástechnikai oktatóhelyiségként is működik, és mint olvasó hely tökéletesen korszerű, mindegyik gép rendelkezik internet kapcsolattal is. A Barkóczy úti épületbe a bejutás már a buszmegállótól kezdve akadálymentes. Az épületen belül a legtöbb ajtón még Braille-írással is ki van írva a szaktanterem neve!.

A Bartók téri iskolai könyvtár 1.

A Bartók téri iskolai könyvtár 2.

Eszközök, felszereltség A könyvtár eszközellátottságára vonatkozó irányelveket a 11/1994. (VI.8.) MKM rendelet 3. és 7. melléklete tartalmazza. Az egri gyakorlóiskola könyvtárai ezeknek a kötelezettségeknek csaknem teljesen megfelelnek. Telefon minkét színhelyen van, az iskolai központi számról mellékként hívhatóak. A könyvtárostanárok rendelkeznek önálló számítógéppel, hozzá tartozó nyomtatóval, szkennerrel nem. Mindkét helyen van videó- és CD lejátszó ( DVD lejátszó a statisztikai adatlap szerint nincs). Saját fénymásoló berendezéssel is rendelkeznek. Projektor ill. interaktív tábla nincs a könyvtár helyiségekben. ( Az iskolában van.)

A könyvtárak elhelyezése, mérete, használata Nagy fejlődésen ment végig a Bartók úti könyvtár: csaknem 30 évvel ezelőtt még zárt szekrények sorakoztak a folyosón, az állomány a főiskolai könyvtár letéti állományaként volt számon tartva, innen „indultak”. Később szobányi helyiséget kaptak a könyvek, míg végül két terem egybenyitásából alakult ki a mai - még mindig kicsi - alapterület. Merényi Gabriella könyvtárostanár eddig már nyolcszor költöztette a könyvtárat! ( A tervek között már régóta szerepel a következő …) „1979. november 9. Kiemelkedő dátum életem történetében. Ekkor lettem a… gyakorlóiskola függetlenített könyvtárosa. Akkor még nem tudtam, hogy egész életemet ennek az új könyvtárnak a gyarapításával töltöm, a tanítást a könyvtári háttérmunkával fogom segíteni. Terveink…: új, nagy alapterületű könyvtári rész kiépítése, tágas olvasószolgálati teremmel, számítógépek beállításával, amelyeken a könyvtárlátogatók is dolgozhatnak.” ( Részletek Merényi Gabriella: Minden olvasmány egy magot hagy hátra, amely kicsírázik c. cikkéből, amely a Szentgyörgyi Albert Gyakorló Iskola emlékkönyvében jelent meg, 2004-ben.)

A Bartók téri iskolai könyvtár 3.

A könyvtár elrendezése és a dokumentumok elhelyezése „Az ablakok előtt, szinte középen helyezkedik el a regisztrációs pont, a könyvtáros munkaállomása, ahonnan – ha épp nyitva áll az ajtó – még a másik termet is szemmel lehet tartani.” „Az állomány itt csaknem teljesen szabadpolcos elhelyezésű (99%), előfordulnak dupla sorok is (hátul rendszerint a többespéldányok találhatóak). Feliratok bőségesen vannak, de - a szabványos szakjelzőkön – kevéssé olvashatóak, a különböző méretű könyvek között néha nehezen észrevehetőek.” /A vizsgálat óta nagyobb feliratokat, fényképes jelzőket helyeztünk el./ „Az ablakok által biztosított természetes fény az asztal távolabbi oldalán ülők számára már nem volna elégséges, a megfelelő megvilágítást a mesterséges fényforrások biztosítják.”

A könyvtárhelyiségek használata „Érdemes a következő tanévre olyan megoldáson gondolkodni, amely lehetővé teszi az olvasóterem könyvtári helyiségként való használatát a délelőtti órákban is, hogy a diákság valóban műhelyként, forrásközpontként használhassa a teljes nyitva tartás alatt.” /Részlet a szakfelügyeleti jelentésből/

Nyilvántartás és katalógusok A Bartók téri iskolai könyvtárban az olvasói és kölcsönzési nyilvántartás nem számítógépen történik, kölcsönzői tasak ill. füzetbe kerül a regisztráció. Az állomány nyilvántartásához kézzel írott egyedi címleltárkönyvet és csoportos leltárkönyvet is használnak. A Barkóczy úton sem található épített cédulakatalógus, a könyvtár „önfeltáró módon” segíti az olvasót a keresésben, vagyis a feliratok és az egyes témacsoportok elhelyezésének rendszere mutatja meg, mit hol találhat az olvasó.

Katalógusok Az informatika fejlesztés elengedhetetlenül szükséges, a belső hálózaton a EKF könyvtárából lekérhető adatok honosítása, saját modern elektronikus katalógus építése lehetne a technikai fejlesztés irányvonala. A multimédiás gyűjtemények és a gyors, friss információszerzés igényének világában az iskolai könyvtárnak rendelkeznie kell a korszerű információkeresés lehetőségeivel, tervszerűen építenie kell gépi katalógusát is, biztosítva a teljes körű állományfeltárást és visszakeresést! Javasoljuk a már meglévő integrált könyvtári program használatát, amellyel mielőbb be kell fejezni számítógépes feldolgozó munkát, kiépíteni a gépi katalógust, megoldani az elektronikus visszakereshetőséget. Érdemes jobban kiaknázni a főiskolával való informatikai együttműködés lehetőségét. /Részlet a szakfelügyeleti jelentésből/

Az iskolai könyvtár szolgáltatásai tájékoztatás az iskolai könyvtár dokumentumairól és szolgáltatásairól tanórai és tanórán kívüli foglalkozások tartása könyvtári dokumentumok helyben történő használatának biztosítása könyvtári dokumentumok kölcsönzése számítógépes informatikai szolgáltatások és számítógép használatának biztosítása tájékoztatás nyújtása más könyvtárak szolgáltatásairól és dokumentumairól, valamint más könyvtárak által nyújtott szolgáltatások elérésének segítése

A pedagógiai szolgáltatások értékelése 1. „Kiemelendőnek és jó gyakorlatként terjesztésre érdemesnek találom, hogy az SzMSz a nevelők szakmai munka-közösségeinek felsorolásából nem hagyja ki a könyvtárostanárokat: a magyar munkaközösség tagjai között említi - a magyar szakos kollégák mellett - mint odatartozókat, a könyvtár szakos tanárokat is. Ennek a ténynek a rögzítése fontos, ugyanis kulcskérdés, hogy a könyvtáros ne maradjon közösség nélkül az iskolában!” „Szerencsés, hogy a szabályzat azt is kimondja, hogy a nevelőknek az iskolai könyvtárban, illetve a könyvtárostanárok közreműködésével tervezett tanórai és tanórán kívüli foglalkozásaik várható időpontját, témáját, az igényelt szolgáltatások körét a tanév elején tanmenetükben, munkatervükben tervezniük, majd a könyvtárostanárokkal egyeztetniük kell.” Dr. Eigner Judit

A szolgáltatások értékelése 2. „Biztosított a mindennapos nyitva tartás, az SzMSz-ben előírt időtartam messze túlszárnyalja a kötelező heti 22 órát: napi 8 ( pénteken 6 ) órában, hetente közel 40 órában látogatható a könyvtár!” „Rendkívül szerencsés az a helyzet, hogy az intézmény rendelkezik saját weblappal, amelyen a „ Dokumentumok ” menüpont alatt szinte minden fontos és alapvető szabályzat megtalálható, letölthető. Nem dekoráció, rendszeresen frissített, gazdag és informatív...” Dr. Eigner Judit

Állományalakítás 1. Az iskola pedagógiai programjának, az oktató-nevelő tevékenységnek, a használói és a használtatói igényeknek a könyvtár állománya igyekszik megfelelni. Követi fejlesztésében a gyűjtőköri leírásban megfogalmazott elveket. Az állományalakítás során figyelembe veszi az igazgató, a nevelői (munka) közösségek, a diákképviselet javaslatait, a könyvtár adottságai mellett. A Bartók utcai könyvtár állományának nagyobb része szakkönyvekből (kb. 40%), az ismeretközlő irodalom dokumentumaiból áll, a szépirodalom mindössze az állomány 20%-a, amely jórészt a kötelező olvasmányokat jelenti.

Állományalakítás 2. A könyvtár állománya mindkét helyszínen átlátható, jól tagolt anyag. Javasolom az állomány „tisztítását”, tervszerű apasztását és folytatni ( befejezni! ) kell az állományellenőrzést. A gyarapításnál folyamatos figyelmet igényel továbbra is az iskolai oktató-nevelő munka hatékony háttrének, a tehetségfejlesztést ill. a felzárkóztatást segítő dokumentumok biztosítása. /Részlet a szakfelügyeleti jelentésből/

A könyvtárak pedagógiai munkája A könyvtárostanárokként az ismerethordozók hozzá-férésének biztosításán kívül igyekszünk megalapozni a tanulók könyvtárhasználóvá nevelését, segítünk az önálló ismeretszerzés képességének és a kívánatos olvasási szokások kialakításában. Biztosítjuk a mindennapos nyitva tartást, a kötelező heti 22 órát minkét helyen jóval meghaladva. Merényi Gabriella a 6. osztályos informatika tantárgy keretében tanít könyvtárhasználati ismere-teket (9 óra könyvtár-használat + 9 óra infor-matika ), ahol egyéni ötletei alapján, saját készítésű feladatlapokkal munkáltatja a diákokat. Az alsós napközis osztályok számára, ill. magyarórák keretében van még erre lehetőség.

Rendszeres könyvtárpedagógiai munkáim alsós évfolyamok és a belépő gimnáziumi évfolyamok részére könyvtárhasználati órák tartása, iskolanapra előadók meghívása, író-olvasó találkozók szervezése, irodalmi vetélkedők szervezése és lebonyolítása, anyaggyűjtés a Kaán Károly versenyhez, öko-sarok kialakítása, Bod Péter könyvtárhasználati versenyre való folyamatos felkészítés, tankönyvekkel kapcsolatos időszakonkénti feladatok, könyvtár szakos hallgatók gyakorlatának vezetése, A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati versenyen, Sellyei Diána a tavalyi tanévben az országos döntőn II. helyezést ért el.

A pedagógiai munka értékelése Mindkét könyvtár jelenlegi működésével, vezetőjük értékes könyvtár-pedagógiai tevékenységével - a hiányzó informatikai háttér ellenére - hatékonyan szolgálja az intézmény pedagógiai programjának megvalósítását. Fontos, hogy az iskolai könyvtár megmaradjon a nevelési-oktatási folyamat alapvető eszköztára, a korszerű tanulási módszerek elsajátításának műhelye, igazi forrásközpont. Mindkét helyen a magasnak értékelhető statisztikai adatok is igazolják, hogy az adott könyvtár fontos és népszerű helyszíne az iskolának, a diákok nagy számban, gyakran keresik fel. /Részlet a szakfelügyeleti jelentésből/

A kapcsolati hálók értékelése Külkapcsolataiban is szerencsés-nek mondható az iskola, a közeli főiskola könyvtárával jó kapcsolatot ápolnak, de számíthatnak a Bródy Sándor Megyei Könyvtár ill. a Heves Megyei Pedagógiai Intézet Könyvtára is. Az iskolai könyvtárak jól szervezett együttműködését bizonyítja a nemrégiben megrendezett (2008. április 24.) „ Egri Iskolai Könyvtárak I. konferenciája”, amelynek gazdája az Eszterházy Károly Főiskola és a Heves Megyei Önkormányzat Pedagógiai Szakmai és Közművelődési Szolgáltató Intézménye volt. /Részlet a szakfelügyeleti jelentésből/ A két könyvtár iskolán belüli kapcsolati hálója megfelelőnek mondható, az iskola vezetősége tudatában van e műhely stratégiai jelentősé-gével, s ahogy lehet, figyelembe veszi és támogatja törekvéseit. A kollégák is elfogadják és elismerik a könyvtárosi munkaterület fontosságát, valószínűleg sokat nyom a latban, hogy gyakorlott, a választott szakját (korábban ill. most) lelki-ismeretesen és megbecsülten tanító, felkészült kolléga mindkét könyvtárostanár.

Nem megszokott gyakorlat a Barkóczy utcai könyvtárban „Az a jó gyakorlat alakult ki, hogy a gyakorló tanításukat végző hallgatók a főiskolai tanárjuk nevére kölcsönözhetnek könyveket; az első alkalommal a tanár maga kíséri el a hallgatóit a könyvtárba, bemutatja a helyszínt és a könyvtárost. Félévkor és év végén, jegyadás előtt rákérdez diákjainak könyvtári tartozásaira is; a személyes, jó kapcsolat, egymás munkájának elismerése és értékelése a kulcsa az így kialakult optimális helyzetnek.” /Részlet a szakfelügyeleti jelentésből/

Összegzés és javaslatok 1. Az Eszterházy Károly Főiskola Gyakorló Általános Iskola, Középiskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény két könyvtárában tett látogatásom során egy-egy többé-kevésbé jól működő iskolai műhelyt ismertem meg, melyek központi elhelyezése, a két könyvtárostanár szakértői irányítása, a könyvtár színvonalas működtetése valószínűleg az országos átlag fölé emeli ezeket a bibliotékákat. /Részlet a szakfelügyeleti jelentésből/

Összegzés és javaslatok 2. A két főállású könyvtárostanár felkészülten végzi feladatát. A könyvtár léte és szolgáltatásai szervesen beépültek az intézmény mindennapjaiba, az iskolai vezetőség támogatását mindkét helyszín élvezi. Belső és a külső kommunikációs hálója egyaránt jól működik. /Részlet a szakfelügyeleti jelentésből/

Összegzés és javaslatok 3. Az egyszerű berendezésű, többé-kevésbé jól látható feliratokkal tagolt könyvtár technikai és informatikai felszereltsége még továbbfejlesztendő. Látható volt, hogy a könyvtárban igényes könyvtár-szakmai munka folyik. A képzett, gyakorlattal rendelkező könyvtárostanárok jól érzékelhetően felelősségteljes és színvonalas munkát végeznek. A könyvtári állomány rendezettsége, a könyvtár szeretetteljes légköre kiváló alapot biztosít a további fejlődéshez. /Részlet a szakfelügyeleti jelentésből/

Köszönetet mondok: Dér Lajosné Éva igazgatóhelyettesnek és Tamásné Fekete Adrienn igazgatóhelyettes asszonynak a szakmai munkáért, Pataki István és Barta Gergely kollégáimnak a fotók elkészítéséért. Köszönöm a figyelmet!