Az Európai Unió intézményrendszere Pásztor Szabolcs egyetemi tanársegéd szabolcs.pasztor@econ.unideb.hu
Az intézményrendszer jellege Az EU egyedülálló a nemzetközi jogban Kormányközi és nemzetekfeletti (szupranacionális) jegyek Lisszaboni Szerződés: 2009. december 1.
A működés feltétele Különböző intézmények jöttek létre A legfontosabbak intézmények: Európai Parlament, Európai Tanács, Európai Unió Tanácsa, Európai Bizottság, Európai Unió Bírósága, Európai Központi Bank, Európai Számvevőszék
Az intézményi háromszög Az Európai Unió Tanácsa, az Európai Bizottság, az Európai Parlament
További intézmények Tanácsadó szervek: Régiók Bizottsága, Gazdasági és Szociális Bizottság Önálló szervek: Európai Beruházási Bank, európai ombudsman, Európai Külügyi Szolgálat
“Nothing is possible without men; nothing is lasting without institutions.” Jean Monnet
Az Európai Bizottság Szupranacionális jelleg - a Közösség érdekében Kormányszerűen működő intézmény Székhely: Brüsszel, (Luxemburg) Tagjai: Biztosok Tagok száma: 27 fő Választás 5 évente 30.000 fős hivatalnoki kar
A Bizottság feladatai Döntéselőkészítő, kezdeményező, javaslattevő intézmény Ellenőrző, képviseleti, döntéshozó, végrehajtó feladatokat is ellát
A Bizottság feladatai Az EUMSz 17. cikke: (1) „A Bizottság előmozdítja az Unió általános érdekeit, és ennek értelmében megteszi a megfelelő kezdeményezéseket. A Bizottság gondoskodik a Szerződések, valamint az intézmények által a Szerződések alapján elfogadott intézkedések alkalmazásáról…” (2) „Ha a szerződések nem rendelkeznek, az Unió jogalkotási aktusait kizárólag a Bizottság javaslata alapján lehet elfogadni…”
A Bizottság elnöke Politikai és stratégiai irányító Kijelöli a munka irányvonalait, és a Bizottság viszonyát a többi intézményhez Felelős a belső szervezeti felépítés kialakításáért Kiosztja a feladatokat, felelősségi köröket Kérheti a tagok lemondását is Az EP választáson győztes politikai oldalról kerül ki (2004 és 2009) Az EP abszolút többséggel választja meg
Az Európai Bizottság elnöke 2004. november – José Manuel Durao Barroso (Portugália)
A Bizottság tagjai – a biztosok Korábbi gyakorlat (15 tagállam) 5 nagyabb tagállam két-két biztos, többi egy-egy 2004 előtt 20 tag Nizzai Szerződés (2002): egy tagállam egy biztos Lisszaboni Szerződés (2009): rotációs elv 2014-től De! Nem kerül bevezetésre! (az ír népszavas eredménye miatt)
A Bizottság tagjai - biztosok Nemzeti kormányok minisztereihez hasonló tárcák felelősei Nem tagállami alárendeltek; a Tanácstól és a kormányoktól függetlenül tevékenykednek Az Unió érdekeit tartják szem előtt A nemzeti politikai élet prominens politikusai 5 éves megbízatás, újraválasztás lehetősége Jelenleg 27 fős grémium – biztosok kollégiuma
Hivatali struktúra Directorate General (DG) – biztosok alá tartozó főigazgatóságok Service –szolgálatok Office – hivatalok Több mint 30 000 tisztviselő – túlméretezett bürokráciaként emlegetik
Az Európai Unió Tanácsa Döntéshozó, jogalkotó, politika-meghatározó intézmény Tagállamok között koordinatív funkciókat is ellát Érdekképviseleti intézmény Székhelye: Brüsszel Áprilisban, júniusban, októberben Luxemburgban ül össze, további informális találkozók a soros elnök országban Hivatali adminisztráció: 3500 fő Főtitkárság – tagállamoktól független hivatalnokok Élén egy független főtitkár (Secretary General) áll Honlap: www.consilium.europa.eu
Az Európai Unió Tanácsa
Tagjai Tagállami kormányképviselők, az adott témáért felelős miniszterek Szokás Miniszterek Tanácsának (Council of Ministers) is emlegetni (ECOFIN) Általános Ügyek Tanácsa Külügyek Tanácsa – állandó elnök az Unió külügyi és biztonságpolitikai főképviselője
COREPER és a tanácsi munkacsoportok COREPER (Committee of Permanent Representatives) – Állandó Képviselők Bizottsága A tagállamok EU mellé rendelt brüsszeli Állandó Képviseletei (Permanent Representations) vezetőinek, nagyköveteinek, illetve azok helyetteseinek testülete Elsődleges feladat: egyezteti a tagállami álláspontokat, döntésre előkészíti az egyes javaslatokat
A Tanács elnöksége Az elnökség intézménye kiemelkedő fontosságú Az elnöki tisztséget félévente felváltva tölti be egy-egy tagállam Az adott tagállam képviselői elnökölnek a Tanács minden szintjén A tisztség jelentős átalakuláson ment keresztül – stratégiai tisztség
A Tanács elnöksége Meghatározó szerep a napirend összeállításában, szavazásra hív fel, aláírja az elfogadott aktusokat Komoly súly a napirendre kerülő ügyek befolyásolásában Kiemelt szerep a többi intézménnyel való egyeztetésben (elnökség tárgyal a Tanács nevében) Az elnökség elnökségi programot ad a féléves ciklust megelőzően
A Tanács elnöksége Nagy presztízs minden tagállam számára – komoly előkészületek és jelentős erőfeszítések A periódusok összekapcsolódnak az ET félévzáró júniusi és decemberi üléseivel Három egymást követő elnökség 18 hónapos ciklusban együttműködve, programját összehangolva látja el az elnökséget (trió elnökség)
A Tanács elnökségét adó országok
A Tanács szavazási formái Háromféle szavazási forma: egyszerű többség, minősített többség, egyhangúlag Leginkább minősített többség vagy egyhangúság jellemző Lisszaboni szerződés a Tanács döntéseit minősített többséggel hozza Az egyhangúságra épülő döntéshozatal kivételes eset („legérzékenyebb kérdések”) A szavazás sokszor elmarad – konszenzus keresés
Minősített többségi szavazatok tagállamok szerint
Az Európai Tanács European Council A tagállamok állam- illetve kormányfőiből, a Bizottság elnökéből, a testület saját elnökéből áll – jelenleg 29 tagja van A munkában részt vesz az Unió külügyi és biztonságpolitikai főképviselője, esetleg valamelyik miniszter vagy biztos
Az Európai Tanács
Feladata Nagy horderejű stratégiai kérdésekben dönt Meghatározza az EU számára a követendő általános politikai irányvonalakat A tagállamok közötti politikai kompromisszumok megkötésének fő színtere Nem jogalkotó szervről van szó
Lisszaboni Szerződés Önálló intézményi szint Világos és elhatárolt státusz a Tanácstól Az ET az Unió önálló intézménye, mely elkülönül a Tanácstól Az ET az állam- és kormányfők szintje, míg a Tanács miniszteri szint Az ET nem rendelkezik jogalkotási jogkörrel Összességében tovább erősödött az ET szerepe
Az Európai Tanács elnöke A rotációs elnökségi rendszer a Lisszaboni Szerződéssel megszűnt – állandó elnök Az elnököt az ET minősített többséggel választja meg Egyszer megújítható két és fél éves időszak Az elnök semmilyen nemzeti tisztséget nem tölthet be (államfő vagy kormányfő) Egyéb más tisztsége azonban lehet az elnöknek
Az elnök Herman Van Rompuy
Feladatai Az ülések vezetése, előkészítése, a folyamatosság biztosítása Az Unió külső képviselete Az EP-ben is az elnök képviseli az Európai Tanácsot Minden csúcs után beszámol az ülés eredményeiről
Az Európai Parlament (European Parliament) Az Unió állampolgárai által közvetlenül választott képviselőtestület 1962-ben jön létre 1979 óta választják a tagokat a Közösség állampolgárai Feladata: az állampolgári érdekek képviselete a döntéshozatalban Tagjai a parlamenti képviselők Társdöntéshozó, társjogalkotó Honlap: www.europarl.europa.eu 23 hivatalos nyelv
A strasbourgi ülésterem
A brüsszeli épület
Intézményi fejlődés 1962-ben jött létre Közvetlen választások bevezetése (1979. június 7-10.) Egységes Európai Okmány (1987) Lisszaboni Szerződés (2009)
Az Európai Parlament választása és politikai összetétele A képviselők a tagállami állampolgárokat reprezentálják A képviselők pártfrakciókban tevékenykednek A képviselői megbízatás 5 évre szól
Az EP politikai összetétele a 2009. júniusi választások szerint
Elnöke (Jerzy Buzek – Európai Néppárt)
A magyarországi eredmények FIDESZ-KDNP (Néppárt): 56,4%, 14 képviselő MSZP (Szocialista Képviselőcsoport): 17,4%, 4 képviselő Jobbik (Független Képviselők): 14,8%, 3 képviselő Magyar Demokrata Fórum (Konzervatívok és Reformisták): 5,3%, 1 képviselő
FIDESZ-KDNP
FIDESZ-KDNP
MSZP
Jobbik
Magyar Demokrata Fórum
Részvételi arány az EP választásokon (1979-2009)
Részvételi arány (1979-2009)
Az Európai Unió Bírósága (Court of Justice of the European Union) Székhely: Luxembourg Honlap: www.curia.europa.eu Létrejöttének oka az uniós jog A Bíróság az Unió legfelsőbb bírói szerve
Feladatai Az Uniós jog egységes értelmezésének kikényszerítése Az intézmények Szerződésekben lefektetett hatáskörének betartatása Nemzetközi egyezmények, szerződések előtt véleményt alkot az Uniós joghoz való viszonnyal kapcsolatban Kiemelkedő szerepet játszik az integráció fejlődésében
Összetétele Az Európai Unió Bírósága három szervezeti egységből áll: a Bíróság, a Törvényszék és a Közszolgálati Törvényszék A Bíróság tagállamonként egy bíróból áll A bírák megújítható hatéves időszak A bírák függetlenek a tagállamoktól, de más intézményektől is Maguk közül választanak elnököt 3 éves időszakra A bírósági munkát 8 főtanácsnok is segíti
Az Európai Bíróság eljárásai Kötelezettségszegési eljárás Semmisségi eljárás Mulasztási eljárás Kártérítési eljárás Véleménykérési eljárás Előzetes döntéshozatali eljárás
Központi Bankok Európai Rendszere és az Európai Központi Bank (European System of Central Banks and the European Central Bank) A Gazdasági és Monetáris Unió programjának meghirdetésével hívják életre Elődje az Európai Monetáris Intézet (EMI) Az EKB székhelye: Frankfurt Honlap: www.ecb.int
A Központi Bankok Európai Rendszere A tagállamok jegybankjaiból és az EKB-ból áll Céljai: az Unió monetáris politikájának meghatározása és végrehajtása a devizaügyek irányítása a tagállamok hivatalos devizatartalékainak őrzése és kezelése a fizetési rendszerek zavartalan működésének előmozdítása
Az Európai Központi Bank Teljesen független és központi szerepet tölt be a KBER-en belül Az EKB biztosítja a végrehajtást A tőkéjét a tagállamok központi bankjai jegyzik
Az EKB intézményei Kormányzótanács (Governing Council) Igazgatóság (Executive Board) Általános Tanács (General Council)
A Számvevőszék (European Court of Auditors) 1977-ben jött létre A közösségi pénzügyek ellenőrzésével megbízott független testület Honlap: www.eca.europa.eu Székhely: Luxembourg Tagállamonként egy tagból álló testület Kinevezés megújítható 6 éves periódus Elnök: mandátum három évre szól (megújítható)
Feladata Az EU által elköltött pénzek szabályszerű és előirányzott céljainak megfelelő elköltésének ellenőrzése Az „Unió pénzügyi lelkiismerete” Nemcsak a kiadások, hanem a bevételeket is vizsgálja A megvalósított kiadások céljai elérték-e a céljukat Minden költségvetésből részesülő szerv látókörbe kerül A munkájáról és a vizsgálatok eredményeiről éves jelentést kell készítenie – Parlament, Tanács Tanácsadó funkciót is ellát
Gazdasági és Szociális Bizottság (Economic and Social Committee) Tanácsadó szerv A Római Szerződések hozzák létre Feladat: gazdasági, szociális érdekcsoportok bekapcsolása a közösségi ügyekbe, döntésekbe Tagok száma: max. 350 fő Jelenleg: 344 tagja van Székhelye: Brüsszel Honlap: www.eesc.europa.eu
Összetétele Számos gazdasági és szociális érdekvédelmi szervezet: Munkaadók csportja (employers’ group), munkavállalók csoportja (workers’ group) egyéb érdekvédelmi szervezetek csoportja (various interests’ group)
Tagjai Tagállami delegáltak A Tanács minősített többséggel nevezi ki őket megújítható 5 éves ciklusra A tagok maguk közül elnököt, két alelnököt és Elnökséget választanak két és fél éves időtartamra
Tevékenysége Az Unió különböző gazdasági és szociális érdekcsoportjainak véleményét ismerteti a döntéshozó intézményeknél Tanácsokat ad a EB, ET, EP-nek Korlátozott a mozgástere a döntések befolyásolásában Hat szekció: Mezőgazdaság, vidékfejlesztés és környezetvédelem Gazdasági és monetáris unió, gazdasági és társadalmi kohézió Foglalkoztatás, szociális ügyek és állampolgárság Külkapcsolatok Belső piac, termelés és fogyasztás Közlekedés, energia, infrastruktúra és információs társadalom
A Régiók Bizottsága (Committee of the Regions) Tanácsadó testület A Maastrichti Szerződés hívta életre A helyi és regionális szervek bekapcsolása az Unió döntéshozatalába Tagok száma: maximum 350 fő Jelenleg 344 tagja és 344 póttagja van A tagokat a Tanács nevezi ki 5 éves megújítható időszakra A tagok függetlenek a külső intézményektől Székhely: Brüsszel Honlap: www.cor.europa.eu
Szervezeti felépítés Elnök (2 és fél éves időszakra) Tagállamonként 1-1 alelnök Elnökség (Bureau) – a munka koordinálása Tagok: elnök, alelnökök, további 27 tag, a képviselőcsoportok vezetői – jelenleg 60 tag
Feladata Kötelező konzultációs eljárás a regionális kérdéseket érintő döntésekben Véleményalkotás oktatás, kultúra, közegészségügy, transzeurópai hálózatok, gazdasági és társadalmi kohézió kérdésében, foglalkoztatás, szociálpolitika, környezetvédelem, szakképzés, közlekedés Lisszaboni Szerződés: a Bíróság előtt keresetet indíthat előjogai megóvása érdekében, a szubszidiaritás elvének megsértésének kivizsgálását is kérhei
Feladata A Régiók Bizottságának véleményét határidőre köteles kiadni, de ez a Tanácsra, az Európai Parlamentre, az Európai Bizottságra semmilyen kötelező erővel nem bír Korlátozott befolyásolási lehetőség Évente 5 plenáris ülés Állandó bizottságok: Területi kohéziós politika Gazdasági és szociális politika Oktatás, ifjúság és kutatás, Környezet, éghajlatváltozás és energia, Állampolgárság, kormányzás, intézményi ügyek és külkapcsolatok, Természeti erőforrások
Az Európai Beruházási Bank (European Investment Bank) A Római Szerződés hívta életre Székhelye: Luxembourg A jegyzett tőkét a tagállamok adták össze A jegyzett tőke jelenleg 232 milliárd € A banki kölcsön maximuma a jegyzett tőke 250%-a lehet Kiváló tőkepiaci adós Honlap: www.eib.org
Feladata Az Unió kiegyensúlyozott gazdasági fejlődésének elősegítése tőkeberuházások finanszírozásával Az EU költségvetésének megterhelése nélkül végzi feladatát Különösen segíti a gazdaságilag elmaradottabb területek fejlődését, az ipar és a KKV szektor versenyképességét Innovációs képesség erősítésének előmozdítása Energiaellátás biztonsága, környezetvédelem és fenntarthatóság, életminőség javítását szolgáló beruházások Az Unió közlekedési és energia infrastruktúrájának fejlesztése Foglalkoztatás ösztönző beruházások
Intézményi felépítés A legfelsőbb testület a Kormányzótanács (Board of Governors) – egy-egy tagállami miniszter Feladat: a hitelezési politika általános irányelvei, a mérleg, az éves beszámoló jóváhagyása, a vezető tisztségviselők kijelölése, tőkeemelés Igazgatótanács (Board of Directors) – 28 igazgató, 18 póttag Feladat: döntéshozatal a kölcsönfelvételről, hitelnyújtásról, garanciavállalásról Igazgatási Bizottság (Management Committee) – egy elnök és nyolc alelnök Feladat: a napi ügyek vezetése, tervezetek készítése, határozatok végrehajtása Számvizsgáló Bizottság (Audit Committee) – hat tag Feladat: bankműveletek végrehajtása és ellenőrzés
Tevékenysége Évente 50-80 milliárd € értékben hitelez A kölcsönök 90%-a az EU-ban marad, de aktív a tagjelölt országokban, a preferenciális kapcsolatban álló afrikai, karibi és csendes-óceáni fejlődő országokban, mediterrán országokban, ázsiai és latin-amerikai államokban és az Unió szomszédos országaiban is.
Európai Beruházási Alap Tevékenységét kiegészítették 1994-ben az Európai Beruházási Alappal (European Investment Fund) Feladata: KKV-k létrehozásának, növekedésének és fejlesztésének finanszírozása A jegyzett tőke 3 milliárd € Az EBA a tagállamokban és a potenciális tagjelölt országokban végzi tevékenységét
Az európai ombudsman (European Ombudsman) A Maastrichti Szerződés hívja életre 1995-ben jön létre A kinevezés 5 évre szól Székhely: Strasbourg Honlap: www.ombudsman.europa.eu
P. Nikiforos Diamandouros
Feladata Az uniós polgárok, a lakóhellyel rendelkező személyek, az Unió területén bejegyzett székhellyel rendelkező társadalmi szervezetek, vállalkozások valamilyen uniós intézmény által okozott sérelmének kivizsgálása Igazgatási szabálytalanság, méltánytalan eljárás, diszkrimináció, hatalommal való visszaélés, az információadás hiánya, visszautasítása, a nem szükségszerű késlekedés Ajánlásokat fogalmaz meg a vétkes intézmény számára és jelenheti az ügyet az Európai Parlamentnek
Ajánlott irodalmak Horváth (2011): Kézikönyv az Európai Unióról Várnay-Papp (2010): Az Európai Unió joga Hardacre (2011): How the EU Institutions Work and how to Work with EU Institutions Horváth-Ódor (2010): The Union after Lisbon – The Treaty reform of the EU www.euvonal.hu www.europa.eu
Köszönöm a megtisztelő figyelmet! szabolcs.pasztor@econ.unideb.hu