Külföldiek (TCN) munkavállalása és az integráció

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Előadó: Dr. TÖRÖK GYÖRGYI adószakértő
Advertisements

TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁSA
A rehabilitációs járadékban részesülő személyek (re)integrációs esélyeinek növelése a munkaügyi központok segítségével Vincze Györgyné Pécs, április.
Az egyszerűsített foglalkoztatás (EF) új szabályai – 21 pontban
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
A Rehabilitációs Foglalkoztatás lehetőségei
MUNKAÜGYI POLITKA  Alkotmányos jogokra épül  Kollektív autonómia  A foglalkozás és a munkahely szabad megválasztása  A munkahely védelme  Az igazságos.
El ő adó: Kiszner Levente.  Melyek azok a legfontosabb társadalmi rétegek, amelyek valamilyen szempontból speciális helyzetben vannak?  Milyen nehézségek.
A Magyarországon született, kísérő nélküli kiskorúak
Baranya Megyei Munkaügyi Központ
általános főig. helyettes
Mészáros Attila Menedék Migránsokat Segítő Egyesület
ZÖLD KÖNYV A MUNKAJOG JÖVŐJÉRŐL
1 Kormányszóvivői tájékoztató március 31. Egységes Magyar Munkaügyi Adatbázis (emma)
Tranzit foglalkoztatás a Civil Nonprofit Kft-nél
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
A VÁLLAKOZÁSINDÍTÁS FELTÉTELRENDSZERE Megoldást kínálunk.
Okmány-mintatár Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Segélyezési rendszer átalakítása
Munkaügyi kapcsolatok rendszere Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar Munkaszociológia április 7.
A Magyar Köztársaság kormánya. A recesszió foglalkoztatásra gyakorolt hatásának kezelésével kapcsolatos munkaerő-piaci intézkedések Simon Gábor államtitkár.
1 Foglalkoztatási formák, díjazásuk Munkaidő és a kapcsolódó nyilvántartások november 23. Gottgeisl Rita.
Az alkalmi munkavállalói könyvvel foglalkoztatott munkavállalók országos statisztikája, a továbbfejlesztés irányai Munkaügyi Tanácsok Országos Konferenciája.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
AZ ALKALMI MUNKAVÁLLALÓI KÖNYVVEL TÖRTÉNŐ FOGLALKOZTATÁS GYAKORLATA március 26.
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
Képzések finanszírozása SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet Szeged, 2008/2009. I. félév.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A bevándorlási politika néhány kritikus pontja az Európai Unióban Szalayné Sándor Erzsébet PTE ÁJK november 5.
TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS- VÁLTOZÁSOK. BETEGSZABADSÁG A munkavállalót naptári évenként változatlanul 15 munkanap betegszabadság illeti meg. A betegszabadság.
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
Állampolgárság.
A komplex rehabilitáció a kárfelelősség tükrében
A VISSZAÚT ÉPÍTŐKÖVEI Készítette: Balatoni Ágnes | Utcai Szociális Segítők Egyesülete |
A évi népszámlálás és a külföldiek integrációja Gödri Irén Transznacionalizmus és integráció c. konferencia Budapest, május 17.
A tartózkodási jog megszerzése érdekében létesített családi kapcsolatok problematikája december Előadó: dr. Kozlik Andrea.
Menekültügyi trendek 2005 és 2010 között Kihívások és a joggyakorlat válaszai Európai Migrációs Hálózat november 8. dr. Tüske Rita.
Készült Európai Migrációs Hálózat Nemzeti Ülésére
EURÓPAI MIGRÁCIÓS HÁLÓZAT SZEMINÁRIUM december 13
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
Álláskeresőként történő nyilvántartás
„Határon innen és határon túl – integráció és migráció a Kárpát-medencében” A Szociális és Munkaügyi Minisztérium és a munkaerő-migráció Korózs Lajos államtitkár.
A évi allokáció általános bemutatása- zárása
RWE Power AG Lorsee/TR BudapestSEITE 1 „Szociális párbeszéd“ RWE Power AG Wolfgang Lorsee A Központi Üzemi Tanács elnökhelyettese.
JÁRULÉKKEDVEZMÉNY az álláskeresők mikro-, kis-, és középvállalkozásoknál, valamint a civil szervezeteknél történő foglalkoztatásának támogatása (2005.
A MUNKAVÁLLALÁS ALAPVETŐ SZABÁLYAI
KÖZPONTI MUNKAHELYMEGŐRZŐ TÁMOGATÁSI RENDSZER (1991. IV. tv. Flt; 6/1996. MÜM rendelet; 1/2009. MAT határozat) Németh Zsolt igazgató Nyugat-dunántúli Regionális.
Vállalkozási feltételek Németországban vállalkozási szerződések teljesítéséhez Koji László elnök Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége 1013.
Átvándorlók-bevándorlók kontra hajléktalan ellátás
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Migráció és nemzetközi jog
Zala Megyei Kormányhivatal Egészségbiztosítási Pénztári Szakigazgatási Szerve 1.Első TAJ igények 2.Külföldön létrejött biztosítás bejelentése 3.Alkalmazandó.
TÁMOP /1 Bács-Kiskun megyében Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja Szegfű Rita projektvezető Kecskemét, február 27.
Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) ÉVOSZ-Németországi Vállakozási Tagozat (ÉVOSZ-IWTD) 5.Nemzetközi Információs- és Állásbörze Hogyan.
"Munkahelyek megőrzéséért" központi munkaerő-piaci program Készítette: Koren Monika ÉMRMK Gyöngyösi Kirendeltsége 3200 Gyöngyös, Vezekényi u. 24.
1 A Nyugat-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Nagykanizsai Kirendeltség és Szolgáltató Központ Munkaerőpiaci képzés.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
Európai Uniós ismeretek A négy alapszabadság. Alapvető jogok az Európai Közösségben – a 4 alapszabadság EGK – cél: a tagállamok közös piacának kiépítése.
Alapvető fogalmak és tények a bevándorlás megértéséhez
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
Bérköltség - csökkenés - jogszerűen?
Kompetenciák 1. Joghatóság
A megyei paktum keretében megvalósuló munkaerő-piaci program
Lorem ipsum.
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

Külföldiek (TCN) munkavállalása és az integráció Tóth Judit (SZTE) 2010.október 1.

1. Kit kell integrálni Menekültet (pl. magyar nyelvoktatás 520 órában, integrációs tanfolyam, iskoláztatás, átképzés, létfenntartási támogatás, tábori elhelyezés egy évig) Oltalmazottat (menekülttel azonosan) Hontalant ezek utóbb érkező családtagjait (pl. iskoláztatás, lakhatási támogatás) 2006-ban Fehér Könyv (IRM) az integrációs stratégiáról és a majdani integrációs törvény alapelveiről és 2007. évi LXXX. törvény + 301/2007.(XI.9.) Korm.rendelet alapján (évente max. 500 fő) BÁH menekültügyi igazgatója: „tradicionálisan nem állami feladat… a civil szervezetek segítségét kérve, uniós forrásokból” (2009)

2. Spontán integráció határon túli magyar bármilyen jogállásban uniós polgár és családtagja munkavállaló és családtagja Európai Szociális Karta körébe tartozó Humanitárius engedély alapján itt tartózkodó (befogadott) egyéb huzamosan itt élő (letelepedési/bevándorlási engedélyt, állampolgárságot kérő) Tehát a jogilag elérhető foglalkoztatási, szociális, oktatási szolgáltatások révén, egyénileg, meghatározott elvárások nélkül – 2009. dec.31: 220 e fő

3. Integrálódott (jogi vélelem) huzamos tartózkodásra jogosító engedéllyel rendelkező (bevándorolt, letelepedett uniós/nemzeti engedély) állampolgárságot szerzett (külföldi születésű)

4. Spontán integráció egyik eszköze: magyarországi foglalkoztatás? a.) Nem kell munkavállalási engedély: EGT polgár és családtagja Letelepedési engedély, bevándorlási engedély Menekült Menedéket kérő az eljárás alatt, ha befogadó állomáson dolgozik Kutatási tevékenység (fogadási szerződés) Diáknak aktív hallgatói jogviszony alatt Nemzetközi egyezmény, pl. gyakornok, betanító képzés b.) Munkavállalási engedély kell: harmadik állam polgára (hontalan is) munkaviszony megbízási viszony munkavégzés saját vállalkozásban

5. Munkavállalási engedély típusai egyéni mezőgazdasági szezonális családegyesítés alapján érkezett egyéb csoportos (vállalkozási szerződés EGT-n kívüli székhelyű céggel, amely hozza a külföldi munkavállalókat) és annak alapján kiadott egyéni

6. Szabályozási elvek többfázisú eljárás (külön a beutazás, tartózkodás és a munkavállalás), amelyben közrendi, emberi jogi, foglalkoztatási, valamint foglalkoztatói (közgazdasági) szempontok egymással ütköznek, konkurálnak, keverednek munkáltatói kérelmezés és a foglalkoztatás megkezdése 120 napon belül sok csatolmány (végzettség, egészségi állapot, fordítások...) meglétében döntés 2-10 munkanap munkavégzés helye szerinti illetékesség munkaerő igény 15-60 napon belül engedély max.2 évre – hosszabbítás vagy új kérelem?

Konkuráló szempontok Közrendi: külföldi származási országában diszkrimináció a magyar állampolgárokkal szemben; a foglalkoztatóval szemben a kérelem benyújtását megelőző 1-3 éven belül jogerősen munkaügyi vagy munkavédelmi bírságot szabtak ki; foglalkoztatónál sztrájk van; Emberi jogi: törvényi és nemzetközi jogi mentességek; család/egyesítésnél kedvezményes elbírálás (pl. munkaerő piaci vizsgálat nélküli engedélyezés), Foglalkoztatási éves kvóta a külföldiek foglalkoztathatóságára (min. rendeletben: havi munkaerőigény átlaga + bilaterális munkaerő-cseréről szóló szerződésekben meghatározott éves szám alapján) Magyar Közlönyben febr.1-ig; kizárt foglalkozási körök és munkakörök (min. rendelet + törvények, pl. Ktv., Kortv., Iütv., ágazati rendeletek); illetékes munkaügyi tanács véleménye alapján elzárt területeken (helyi) foglalkoztatási konfliktusok miatt; kiközvetítendő magyar(országi) munkaerő hiánya; regionális munkaügyi központ által támogatott képzés van folyamatban; a szezonális foglalkoztatás 12 hónapon belül legfeljebb 150 napra engedélyezhető + az engedély meghosszabbításának helye nincs; országos átlagos személyi alapbérnél lényegesen alacsonyabb személyi alapbér/illetmény; Foglalkoztatói: munkaerő piaci vizsgálat nélkül kiadható engedélyek széles köre (pl. kulcsszemélyzet, külföldi tulajdonú cég) ;a szezonális foglalkoztatás munkaerő-kölcsönzés keretében is engedélyezhető; magánjogi szerződés teljesítése (pl. csoportos engedély filmiparban)

7. További gondok hiányzik az országos, ágazati adatbázis naprakészen (pl. kereslet, átlagbérek, munkaerő kínálat, kollektív szerződés/bértarifa) négy szabályozási logika ütközése, amelyben győztes a közrendi ok (pl. beutazási tiltólista, családfő érvényes útlevele és tartózkodási jogcíme) foglalkoztatási (magyar/országi/uniós munkaerő védelme) háttérben a munkaadói és a közgazdasági szempontok nincs megfelelő számítás és nyilvánosság a költség-haszon arányra (pl. befektetői megtérülés, adóhiány, a nem-foglalkoztatás alatt segélyezés) feketegazdaság erősítése emberi jogi kötelezettségek terén szűkmarkúság (pl. humanitárius engedélyesek BÁH támogatása is kell) munkaerő piaci szolgáltatások hiánya a tényeleges munkába álláshoz nem célzott eszköz a foglalkoztatás az integrációs folyamatban (pl. részmunkaidő, szakmai nyelvtanulás, mentorálás, közösségépítő munka)

8. Mindezek miatt változatlanul nagy adminisztrációs terhek (tranzakciós költség) a külföldiek foglalkoztatásában költségvetési bevételek elmaradása (adók, biztosítási járulék) munkanélküli ellátás hiánya a befizetések ellenére integráció és foglalkoztatás kapcsolatának a hiánya megmarad (legális) külföldi foglalkoztatás alacsony mértéke, munkaadók és szakszervezetek marginális érdeklődése