Készítette: Magyar Orsolya 1. A mellékelt szemelvény (újságcikk, esettanulmány) alapján mutassa be a marketing fejlődési szakaszait, a marketing jellemző tendenciáit napjainkban, a marketing sajátosságait a kereskedelemben! Készítette: Magyar Orsolya
Marketing Jelentése a „to market” piacra vinni kifejezésből ered A marketing egyrészről gondolkodásmód, másrészről, pedig tevékenységek összehangolt rendszerét jelenti, ami magába foglalja a piaccal kapcsolatos teendők tervezésének és végrehajtásának összességét. A marketing a cserekapcsolatok optimalizálására törekszik. A fogyasztók igényeinek kielégítésével Széleskörű információs bázis kialakításával A piachoz való alkalmazkodással és/vagy annak befolyásolásával A összhangot a piaci tevékenységek révén elérhető piaci részesedés és profit növelésével.
A marketing fejlődési szakaszai, azok jellemzése Termelés orientált korszak Értékesítés orientált korszak 1933-1939 Fogyasztó orientált korszak 1950-1980 Társadalom orientált korszak 1980-1990 Globalizáció évtizede 1990 – napjainkig
1. Termelés orientált korszak „pre marketing” a piaci kereslet kissé meghaladja a kínálatot még nem igazi marketing korszak, de megelőzi annak kibontakozását vállalkozások a termelést tekintik fő feladatuknak. Az USA-ra jellemző Fő feladata a termelés növelése A Ford cég megalkotta a T-modellt (magyar tervezők is voltak Galamb József és Farkas Jenő) Egyik fő cél a termelési költségek csökkentése volt és hogy a cég dolgozói meg tudják vásárolni a modellt (ennek is keresletnövelő hatása volt)
2. Értékesítés orientált korszak 1933-1939 árubőség a piacon a termékmennyiség meghaladja a piac felvevőképességét az értékesítés kap prioritást a vállalkozás szerint a fogyasztó keveset vásárol, ezért a fogyasztók befolyásolását tartják fő célnak a korszakra leginkább jellemző az agresszív értékesítési módszerek, az emelkedő reklámkiadások és a rendkívül erős konkurenciaharc. Kialakult a GAZDASÁGI VILÁGVÁLSÁG a túltermelés miatt Az igények differenciálódtak, pl. minőség, ár, forma A piackutatás megjelenése és elterjedése (az igények felmérése a cél) Előtérbe kerülnek a márkák, melyek célja a megkülönböztetés Reklámeszközöket alkalmaznak, pl. plakátokat
3. Fogyasztó orientált korszak 1950-1980 Szlogen: „Őfelsége a vevő” A vevő igényeit mindig szem előtt kell tartani A fogyasztókat homogén csoportokba sorolják, és a csoportok igényeit mérik fel. Szervezeti cél a célpiacok kiválasztása, és a kiválasztott célcsoport igényeinek kielégítése. A piac szegmentációja ekkor alakul ki, ami a piac részekre bontását jelenti, pl nemek szerint a kozmetikumoknál is fontos vagy jövedelem szerint a különböző márkáknál A marketing feladata a fogyasztói szükségletek és igények feltárása, az ezt kielégítő termék kifejlesztése, előállítása és eljuttatása a vevőkhöz. A termékek már egyre rövidebb időt töltenek a piacon Növekszik a döntés előkészítés és a stratégia fontossága Már Európában is alkalmazzák a marketinget A speciális igények előtérbe kerülnek, pl. szín, forma, csomagolás, márka Ez a szegmentációs elmélet napjainkban is működik
4. Társadalom orientált korszak 1980-1990 Lehetővé válik az egyénre szabott kínálat kialakítása A jövő, a társadalom szemlélete előtérbe kerül, pl. környezetvédelem, állatkíséretek megszüntetése, egészséges életmód „társadalmi gondolkodás” jelentőssége (környezetvédelem) A társadalom felismeri, hogy a fogyasztói szükségletek mindenek fölé helyezése nem mindig üdvözítő (dohányzás) Törekedni kell a vállalati nyereség, a fogyasztói igények, és a társadalmi igények harmonikus egyeztetésére Nem elég a cégek marketing szellemű vezetése, hanem a vállalkozás egészét e gondolkodásmódnak kell áthatnia. A non-profit szervezetek marketingtevékenysége megjelenik, pl. egyházak, egyetemek, alapítványok Kialakul a lokális marketing, amely hangsúlyozza a nemzeti értékeket, a helyi sajátosságokat pl. bor, sajt
5. Globalizáció évtizede 1990 – napjainkig A vállalatok nemzetközi kapcsolatai a globalizációt jelentik Pl.: 1-1 cég több országban is tevékenykedik /Baumax, Metro Cora, Tesco… stb./ Megjelenik a tömegmarketing pl csak lefordítják a reklámot Költségkímélő stratégiákkal dolgoznak A kis és középváll. (KKV) nem tudják felvenni a versenyt a multikkal A KKV-nek specializálódnia kell pl. 1-1 termékre: Balla Bútor Megjelenik az e-marketing, pl. bannerek, e-mail
5. Globalizáció évtizede 1990 – napjainkig Erre a korszakra jellemző: Kiéleződik a verseny a fogyasztók kegyeiért Előtérbe került a fogyasztói elégedettség mérése Felerősödtek a környezetvédelmi szempontok, pl. csomagolás Ekkor alakult ki a tudatos fogyasztói magatartás, pl. nagyobb kiszerelésű áruk: mosópor
A marketing fejlődési szakaszai, azok jellemzése
A piac feltárásának és befolyásolásának módjai az egyes esetekben Termelés orientált korszak Nincs, csak termelnek Értékesítés orientált korszak 1933-1939 A piackutatás megjelenése és elterjedése (az igények felmérése a cél) Fogyasztó orientált korszak 1950-1980 A fogyasztókat homogén csoportokba sorolják, és a csoportok igényeit mérik fel. Társadalom orientált korszak 1980-1990 Lehetővé válik az egyénre szabott kínálat kialakítása Globalizáció évtizede 1990 – napjainkig Megjelenik a tömegmarketing pl csak lefordítják a reklámot e-marketing, pl. bannerek, e-mail
A marketing jellemző tendenciái napjainkban, a fogyasztói szokások és a szegmensek sajátosságai Globalizáció Európai Unió Szabad kereskedelem Fejlődő országok Kína Környezetszennyezés – védelem Internet Technika rohamos fejlődése Kvázi pénz Válság On-line marketing Gerilla marketing Direct – mail Kiárusítások POS eszközök használata
A marketing sajátosságai a kereskedelemben Vevőközpontúság Profitorientáltság Marketing eszközök használata
A piacbefolyásolás területei a kereskedelemben Az üzlet atmoszférája, hangulata Reklám Vásárlásösztönzés Személyes eladás Szolgáltatások
1. Az üzlet atmoszférája, hangulata Az üzlet környezete: sugall valamit, pl. árszínvonal Az üzlet portálja: homlokzat, színek, forma, felírat A kirakat: bepillantást nyújt a választékba Az eladótér hangulata: élményszerű vásárláskoncepció, pl. Szinva-park, Pláza Az árubemutatás: az áruk elhelyezése, kínálása
2. Reklám A legfontosabb kommunikációs eszköz. Fajtái: Cikkreklám pl. Head and Sholders Cégreklám pl. A legkisebb is számít Tesco Bevezető reklám Emlékeztető reklám pl. már csak 6 nap… Országos, regionális reklám
3. Vásárlásösztönzés Akciók: lényege, hogy kedvezőbb az ár pl. 5-25%-os engedmény, viszonylag rövid ideig tart kb 1-2 hét Események: lényege, hogy hosszabb időtöltésre csábítják a vásárlókat, így feltehetően a vevők többet vásárolnak. Pl. Cora napok Nyeremények, nyereményjátékok: lényege, hogy még több áru vásárlására ösztönöznek. Pl 5000 Ft-i vásárlás felett ajándék
4. Személyes eladás A kereskedelmi egységek legfontosabb kommunikátorai az eladók, ezért fontos az eladók Külső megjelenése, ruházata Szakmai tudása Udvariassága Empátia
5. Szolgáltatások A szolgáltatás mindig egy tevékenységet jelent A szolgáltatás lehet ingyenes és térítéses Szolgáltatások Vásárlás előtti Vásárlás közbeni Vásárlás utáni Vásárlás helyetti Szórólap Reklámújság Információs szolgálat Gyermek megőrzés Ingyenes parkolás Bankkártyával történő fizetés Házhozszállítás Összeszerelés Méretre igazítás Függönyszegés Kölcsönzés Pl. autó, DVD