Gergely Orsolya Vállalkozásra vállalkozva A székelyföldi női vállalkozókról egy szociológiai kutatás tükrében.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
© SEED Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvány Vállalkozónők Magyarországon: hátrányok és működő megoldások április 28. Horváth Anna (SEED Alapítvány,
Advertisements

A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Az élelmiszer-vásárlást befolyásoló tényezők az EU országaiban Gáti Annamária Tárki - Tudok.
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
Család – munka Dr. Ternovszky Ferenc.
Munka-magánélet egyensúlya- a vállalkozás, mint lehetséges megoldás
Közérdekű munka büntetés Dr. Hatvani Erzsébet főigazgató Igazságügyi Hivatal december 12.
VI. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra” szeptember 26–28. Balatonalmádi Dr. Biró A. Zoltán Sapientia Erdélyi.
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
JÓL-LÉT Közhasznú Alapítvány let.com A munkavállalást befolyásoló egyéb tényezők • Kereslet a csak a munkafeladatra koncentráló, ahhoz időben.
Frissdiplomások a munkaerőpiacon - a jövedelmet befolyásoló tényezők
1 ICEG Európai Központ 1118 Budapest, Dayka G. u 6/B. Telefon: (1) Fax: (1) honlap: „Klaszterek”
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
A Budapest Bank vállalati gyakorlata
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
Életpálya-építés fiatalkorban
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
Civil szervezetek a munka világában
F ORMÁLIS ÉS INFORMÁLIS CSOPORTOK A D EBRECENI E GYETEMEN Dusa Ágnes - Sőrés Anett DE Szociológia MA I. TERD-zárókonferencia május 14.
3. előadás.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Környezeti megtakarítások a versenyképesség szolgálatában A DESZKTOP program tapasztalatai a pécsi kistérségben Hohmann Balázs Tudatosan a Környezetünkért.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Családi vállalkozás.
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
H OGYAN KÁROS AZ INTERNET ? E LEMZÉS VII. OSZTÁLYOS TANULÓK KÖRÉBEN Ozsváth Berényi Hajnal KAM – Regionális és Antropológiai Kutatások Központja.
VII. NEMZETKÖZI MÉDIAKONFERENCIA „A MÉDIA HATÁSA A GYERMEKEKRE ÉS FIATALOKRA” SZEPTEMBER 25 – 27. BALATONALMÁDI Biró A. Zoltán Újratermelődik-e a.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
Kontinuitás és változás
Mintaváltás a párkapcsolati életútban
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi.
NŐ az ESÉLY! Esélyegyenlőségi program Zala megyében A projekt az Európai Unió és a Magyar Köztársaság támogatásával valósul meg.
Munkaerő mobilitás Magyarországon
Biztos Kezdet gyerekházak hálózata
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
A Z ANOREXIA ÉS A BULIMIA NERVOSA KÖZÖTTI KAPCSOLAT MEGÉRTÉSE EGY SVÉD NEMZETKÖZI IKERMINTÁN Kovács Petra BME Kognitív pszichológia I. évfolyam Április.
HOGYAN KÉSZÜLNEK A MAGYAROK NYUGDÍJAS ÉVEIKRE?. A magyarok fele nem, vagy alig törődik a nyugdíjjal.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 9. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
A munkával való elégedettség
Helyi Esélyegyenlőségi Program Nők munkaerő piaci helyzetfelmérése Bükön 2014.augusztus 27.
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
KAM - Regionális és Antropológiai Kutatások Központja Sapientia - Erdély Magyar Tudományegyetem, Csíkszereda.
A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÓ SZEKTOR MUNKAHELYI JÓL-LÉT ÉRZETE.
VIDÓ JUDIT: A SZÉPSÉGIPARBAN DOLGOZÓK MUNKAHELYI STRESSZKEZELÉSE.
Dr. Hunyadi-Barta Zsuzsanna HSZOSZ alelnök
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
Milyen tényezők hatnak a fogyasztói viselkedésre?.
A TÁVMUNKA Balázs Viktória Emberi erőforrások III. évfolyam.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
A külföldi hallgatók egyetemválasztási szempontjai
Lóska János elnök Magyar Lovas Turisztikai Közhasznú Szövetség
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
2016. június 10: „A tudásáramlás és a tudás megtérülésének egyes vetületei” című konferencia Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH)
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
TOP SF Munkaerő-piaci és foglalkoztatási helyzetkép Székesfehérváron Mahler Balázs Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzat.
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Előadás másolata:

Gergely Orsolya Vállalkozásra vállalkozva A székelyföldi női vállalkozókról egy szociológiai kutatás tükrében

o a nők világszerte egyre aktívabb résztvevőivé válnak a vállalkozói szférának o a téma „felfedezése” az 1970-es években kezdődött, azóta a tematikai és módszertani megközelítés egyaránt kiterjedt és fejlődött. o főként mikroszintű elemzések találhatók o a „tipikus”, ebben a témában született tanulmány markáns individualisztikus jegyeket hordoz magán, mivel egyénekre és ezen egyének vállalkozásaira fókuszál o alapvetőan a nők és férfiak közti különbségekre alapoznak, azaz kevés azon vizsgálat, mely a női (vagy férfi) vállalkozók helyzetét, illetve az általuk vezetett vállalkozások jellemzőit makrotársadalmi változók mentén próbálná indikálni

Erdélyi magyar léptékben • színes, de megközelítés, tematika és módszertan szempontjából rendkívül egyenetlen. • a témával kapcsolatos fontosabb és nagyobb adatbázisok közül több is érinti a vállalkozások vizsgálatát, de leginkább csak érinti. • egy-egy helységben vagy kisebb térségben vizsgálták a vállalkozói gyakorlatot. • az elemzések egy jelentős része a családi háztartások helyzetével foglalkozik, illetve azzal, hogy az adott vállalkozás milyen szerepet tölt be a családok munkaerejének lekötésében, jövedelemszerkezetében (Biró 2007, Oláh 2006).

Kiből lesz vállalkozó? Fontos tényezők: • család (minden változójával együtt), • az életmód, • az egyén fejlettségi szintje (oktatás, illetve veleszületett képességek és szerzett készségek, jártasságok), • valamint az egyén sajátos karrier-helyzete (munkaerő-piaci helyzet, foglalkozási motiváció).

LEHETŐSÉG (Vállalkozói késztetés) SZÜKSÉG (Nincs más megoldás) VONZÓ TÉNYEZŐK Függetlenség Megvalósítás Elismertség Egyéni fejlődés Egyéni jólét TASZÍTÓ TÉNYEZŐK Munkanélküliség Munkahelyi bizonytalanság Nézeteltérés vezetővel Munkahelyi konfliktusok Kilátástalanság Szakmai kielégülés hiánya hagyományos munka során Push-pull faktorok a vállalkozásindításban (Still 2005)

Vállalkozói értékek és női szerep fontossága (Goffee-Scase 1985)

Kutatási kérdések ? Milyen jellemzők mentén írható le és tipizálható azon nők csoportja, akik vállalkozásba kezdenek? ? Milyen első és másodlagos motivációknak tudható be, hogy valaki nőként vállalkozásba kezd? ? Milyen típusú narratívák állnak a női vállalkozói (szakmai és személyes) életutak mögött? ? Hogyan definiálják a vállalkozás és család viszonyát? Mennyire egyeztethető össze egy vállalkozói életmód a „tradicionális” női szerepkörrel?

Módszertan Kiket? Hol? Hogyan? Olyan nőket kérdeztünk meg, akik tulajdonában van egy vállalkozás, melyet egyedül vagy társvállalkozóként működtetnek is Kovászna és Hargita megyék városaiban és falvaiban képezték a kutatás terepét Kvantitatív és kvalitatív adatgyűjtési technika alkalmazása Survey: 2010 március-április során 518 kérdőív lekérdezése (86%-os válaszolási arány), Interjúk: 33 interjú is készült, terjedelmes félig strukturált mélyinterjúk

A kutatás eredményeiből

Nők és vállalkozó nők összehasonlítása (HR és CV, )

Vállalkozások alaptevékenysége

Miért ezen a területen vállalkozott?

Női vállalkozói típusok I. A feladat, a végzett munka típusa szerint: – kereskedő – szolgáltató – termelő III. A vállalkozói ideák szerint – technokrata – profitorientált – karrierépítő – hobby-vállalkozó II. A vállalkozás és személyes életút összekapcsolódása – kvázi véletlen – eszközvállalkozó – célvállalkozó IV. Motiváció szerint – nyomkövető – munkavágyó – nagyravágyó – számlavágyó

IV.1 „Nyomkövetők” Akik esetében a családi modell, vagy a családi minta, családi környezet volt az alapvető meghatározó tényező a vállalkozásindítás terén. a családból hozzák az ún. „vállalkozói géneket”, a kereskedői szellemet, a magánzó-attitűdöt (pl. már a nagyszülő kereskedő volt, kisiparos, kocsmáros stb.). Illetve van a közvetlen közelükben egy meghatározó vállalkozói (többnyire férfi) modell: édesapjuk, testvérük is vállalkozó, vagy házas/élettársuk vállalkozó.

IV.2. „Munkavágyók” Akik esetében valamilyen módon a munkaerőpiac kényszerítette ki a vállalkozói döntést: kényszerűség (-) és innováció (+). Létezik egy szűkebb szegmens, amely ténylegesen a munka nélkül levőséget kellett valahogyan elkerülnie. Illetve azok nagyobb csoportja, akik többnyire nem ilyen erős kényszer, de valamiféle gazdasági struktúrabeli nyomás miatt döntöttek az önálló vállalkozásindítás mellett. Az innovációs „kényszerűség” olyan nők esetében azonosítható be fő motivációként, akik valamilyen adott szakmában, területen kívántak dolgozni, határozott ötleteik és elképzelésük volt, hogy mit hogyan szeretnének végezni, megvalósítani, de ehhez nem találtak a munkaerő-piacon megfelelő keretet. Ők tekinthetők innovátoroknak: újfajta „munkahelyeket” + (többnyire) piacteremtés

3. „Önállóságra/többre-vágyók” A harmadik csoportba tartoznak a tulajdonképpeni klasszikus vállalkozók: azok a nők, akik (1) önállóak akartak lenni, függetlenek, maguknak keresők, nem másnak dolgozók, (2) volt egy jó ötletük, hittek önmagukban, képességeiben, az ötletükben, (3) abban, hogy ebből pénzt tudnak és fognak csinálni, és (4) mertek kockáztatni.

IV.4. „Számlavágyók” Ők többnyire főállásban alkalmazottként dolgoznak vagy dolgoztak, mellékállásban főként a főállás „délutáni folytatását” űzik, pénzügyi szempontból viszont szükségszerű volt a vállalkozás bejegyeztetése. Ők klasszikus értelemben nem vállalkozók, de jogilag igen, illetve többek esetében tűnik úgy, hogy fő és egyedüli „állássá” is válhat a vállalkozói tevékenység (pl. állami hivatalnok mellékállásban fordítással foglalkozik, tanítónő sajtkészítéssel stb.)

NÉHÁNY MEGÁLLAPÍTÁS •a tipikus vállalkozó nő: középkorú, középfokú végzettséggel rendelkezik, házas és két gyerek édesanyja. •igen magas a társadalmi hagyományos női szerep iránti elkötelezettség, mely meghatározza a vállalkozáshoz való viszonyulást is. •Az idősebb és fiatalabb vállalkozó nők másfajta stílust, magatartást tanúsítanak egy sor vállalkozással kapcsolatos kérdésben. Ez viszont egyéni élethelyzetnek (család, gyerekek életkora), munkaerőpiaci tapasztalatoknak tulajdonítható, az 1989 előtti szocialista munkakultúrának nem egyértelműen. •a női, anyai, feleségi identitás mintegy kiegészítőjeként találkozunk a vállalkozói identitással.

•egy kialakulóban levő, de atomizált női vállalkozói réteget találni, melyre a vállalkozói kultúra alacsony foka jellemző •főként kisvállalkozásokat működtetnek ezen személyek, és vállalkozásaik a tradicionálisan női szerepkörhöz köthető területen működnek. •leginkább kereskedő-típusú vállalkozásokat találni. Ugyanakkor gyakori a szolgáltatással kapcsolatos tevékenység végzése is vállalkozásokon belül, viszont nagyon alacsony azok száma, akik valamilyen termelő tevékenységet folytatnak. •találni egy csoportot a vállalkozó nők körében, akik mintakövetés folytán vállalkoztak

•Létezik egy csoport, mely kényszervállalkozónak tekinthető, de korántsem olyan nagy kiterjedésű, mint ahogyan előzetesen feltételeztük. Illetve a taszító faktorok, a vállalkozást kényszerítő tényezők jelentősége is – a kutatás eredményeinek tükrében – jóval kisebb a vonzó tényezőkkel szemben. •Többnyire eszközvállalkozókat találni populációnkban, azaz olyanokat, akik főként egy jobb megélhetés, nyugodtabb családi élet, kényelmesebb hétköznapok elérésének eszközeként indították vállalkozásukat. •Nagyon elenyésző azok száma, akiknek a vállalkozás egy cél volt: régi álmuk, vágyuk volt egy önálló, saját elképzelésük szerinti munkahely, munkalégkör létrehozása. •A függetlenség igen fontos motiváló hatással jelentkezik: akik nem valami kényszer hatására vállalkoznak, azok esetében a függetlenség, a jövedelem, illetve a rugalmas munkaidő volt a legfontosabb motiváló hatással.

Köszönöm a figyelmet!