I./3. Közösségi alapú tervezés Sain Mátyás Kunbábony, Civil Kollégium Képzési Központ 2012. április 18-19-20. május 16-17-18.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
Advertisements

Tutori tevékenység a gyakorlatban
E-learning alapú távoktatásos képzés
Mennyire projekt érett a mai magyar társadalom? 1022 Budapest, Bimbó út 3. Telefon/fax:
Projektciklus- menedzsment (PCM)
Csoportos alkotástechnikai módszerek szóban és írásban
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Minőségmenedzsment alapelvek
Városrehabilitációs konferencia Mosonyi Balázs – ROP Irányító Hatóság április 29.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Értékelés a pedagógiában
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Közösségfejlesztés és közösségi munka
Közösségfejlesztés a debreceni városrészekben
„Gyakoroljuk a demokráciát!” Közösségi tervezés helyi projektekben Kuna Gábor, Cromo Közhasznú Alapítvány.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
Készítette: Magyar Orsolya
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI
Fejlesztési, stratégiai útmutató
A szervezeti problémák kezelése
Egyéni döntések a szervezetben
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Gondolatok az EVH Tájékoztatási Központjának második éves munkaprogramjához, kiemelten kezelve a Leader-t Haris Martinos, EVH Tájékoztatási Központ csapatvezetője.
Tanuló szervezet.
Resztoratív eljárások bevezetésének lehetőségei a pártfogó felügyelői munkában “A harmonikus szabad életért” Közösségi Szolgáltatások Alapítványa Negrea.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Partnerség és együttműködés Érdekcsoport-elemzés
Az NFT társadalmi egyeztetése civil szemszögből Civilek a Nemzeti Fejlesztési Terv Nyilvánosságáért - CNNy Pécs, március 23.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
TÁMOP / Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért május 31. TERÜLETFEJLESZTŐK SZAKMAI MŰHELYE.
A projekttervezés technikái, a közösségi tervezési megközelítés
Az elemzés és tervezés módszertana
Minőség menedzsment 6.előadás
Az interprofesszionális együttműködés munkaformáinak sajátosságai (Mohácsi – Lakatos) ESETKONFERENCIA: - résztvevők érdekeltek a kliens/klienscsoport problémájának.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Resztoratív módszerek az iskolában
Fejlesztes.emagyar.net farkas andrás. fejlesztes.emagyar.net mi ez? A Magyar-magyar Platform – bár még maga is új kezdeményezés – állandó fejlesztést,
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Resztoratív megközelítés a konfliktuskezelésben
Felelősen, egészségesen, biztonságosan
„Civil ABC Eger térségében”
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
A vezető személyisége – a ma követelményei és a holnap kihívásai.
A projektmunka jelentősége Minőségjavítási elvárások A minőségbiztosító ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE.
Egyéntől a közösségig, passzivitástól a részvételig Fiatalok és a helyi közösség.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap „Interaktív elektronikus tananyagok fejlesztése” projekt.
A NYILVÁNOSSÁG HOGYAN ERŐSÍTI A TELEPÜLÉSEK KULTURÁLIS ÉLETÉT ? Molnár Aranka, március 25. Halmaj.
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Az SZMBK Intézményi Modell
Varga Péter, közszolgálati CMC
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Előadás másolata:

I./3. Közösségi alapú tervezés Sain Mátyás Kunbábony, Civil Kollégium Képzési Központ április május

Szinonimák Helyi érintettek részvételén alapuló… Részvételi… Közösségi (alapú) … Participatív… Az érintettek bevonásán alapuló… …helyzetfeltárás/tervezés/fejlesztés/kutatás

Alaphelyzet: demokrácia deficit A döntéshozók nem gondolják, hogy jó nekik, ha az érintettek beleszólnak a fejlesztésekbe Az érintettek nem gondolják, hogy joguk és lehetőségük van beleszólni az őket érintő fejlesztésekbe

Adalékok a demokráciához • A tudásformák nagyon sokfélék, versengenek egymással, és a priori nem eldönthető, melyik a fölsőbbrendű és mennyiben egy adott problémaszituáció megoldásában. Bármely tudás univerzálisnak kikiáltása önmagában egyúttal hatalmi tett is. Mindezért bölcsebb hozzáállásnak tűnik olyan eljárásokat intezményesíteni, amelyek nyilvánvalóvá teszik a tudások sokféleségét, s lehetővé teszik dialógusukat. • Az ún. procedurális igazságosság követelménye egyenlő jogokat vindikál mindazoknak, akik érintettek a döntésekben, élvezik annak lehetséges hasznait, vagy viselik annak lehetséges költségeit. Sérül a méltányosság és az eljárási igazságosság eszméje, ha bárkit is kizárunk (például „laikusságára”, „érzelmi túlfűtöttségére”, állítólagos „irracionalitására” hivatkozva) a döntéshozatali folyamatokból. [Forrás: Bölcs „laikusok” – Társadalmi részvételi technikák a demokrácia szolgálatában, Pataki György]

A „tervezés” paradigmája: külső kontra belső tervezés Külső tervező • Az összegyűjtött információ a tervező kezében van • A terv a tervező fejében jön létre • Az érintettek egymástól elszigetelten kerülnek kapcsolatba a tervvel Közösségi tervezés • Az összegyűjtött információ a közösség kezében marad • A terv az érintettek fejében jön létre • Az érintettek kapcsolatba kerülnek egymással, általában egyetértésre jutnak

Más megközelítés…

A részvétel különböző fokait lehet megkülönböztetni 6. Önálló kezdeményezés 5. Interaktív részvétel (partnerség) 4. Funkcionális részvétel (delegáció) 3. Részvétel konzultáción keresztül 2. Részvétel információszolgáltatáson keresztül 1. Passzív részvétel A részvétel szintjei: a részvételi lépcső növekvő részvétel Nem minden fejlesztési tevékenységhez a legmagasabb szintű részvétel az optimális!  Mindig ki kell választani az adott fejlesztési tevékenységhez és az adott szereplőhöz rendelhető optimális részvételi szintet! !

1. Passzív „részvétel” (nem részvétel) • Az érintetteket tájékoztatják arról, hogy mi fog történni, ill. mi az, ami már történt. Az információ teljes mértékben a külső szakértők, tervezők tulajdona.

2. Részvétel információszolgáltatáson keresztül • Az érintettek részt vesznek a tervezési folyamatban azáltal, hogy a külső tervezők által feltett kérdésekre, kérdőívekre válaszolnak. A felmérés feldolgozásának eredményeit nem ismerik, így a tervezési folyamatba beleszólásuk nincs.

3. Részvétel konzultáción keresztül • Az érintetteket bevonják a tervezési folyamatba konzultációk keretében, ahol kifejthetik véleményüket, nézeteiket. A külső szakértők határozzák meg a problémákat és a megoldásokat, de az érintettek véleménye alapján ezeket módosítják, finomítják. A döntéshozatalba az érintettek nincsenek bevonva.

4. Funkcionális részvétel (delegáció) • Az érintettek csoportokat (munkaszervezeteket, bizottságokat) alakítanak, hogy előre eldöntött célokkal, feladatokkal foglalkozzanak. Erre általában nem a projekt kezdeti szakaszán kerül sor, hanem a nagyobb stratégiai döntések meghozatala után. Az ilyen munkaszervezetek általában erősen függenek a külső szakértőktől és a tervezési folyamattól, de előfordul, hogy önállóvá válva fennmaradnak.

5. Interaktív részvétel (partnerség) • Az érintettek közös elemzéseken vesznek részt, amelyek eredményeként akciótervek születnek, új helyi intézmények (munkaszervezeteket, bizottságokat) alakulnak, illetve a meglévőket megerősítik. Az ilyen folyamatok általában interdiszciplinárisak, többféle nézőpontból vizsgálják a helyzetet és szisztematikus, strukturált tanulási folyamatot jelentenek. Ezek a csoportok kontrollálják a helyi döntéseket és ezáltal az érintetteknek szerepe van a struktúrák kialakításában és a gyakorlati kérdések eldöntésében.

6. Önálló kezdeményezés (facilitálás) • Az érintettek részt vesznek a tervezési folyamatban azáltal, hogy külső intézményektől függetlenül önálló kezdeményezést tesznek a helyzet megváltoztatására. A szükséges szakértői szolgáltatások és más források beszerzéséhez felveszik a kapcsolatot külső intézményekkel, de a források felhasználását saját döntési körükben tartják.

A közösségi tervezés közvetlen előnyei: • a tervezés értékválasztást tükröz • valós igényeken alapul, illetve igényeket támaszt • sok nézőpontú, több érdek képviseli magát (integrált és komplex nézőpont) • a helyi erőforrások jobban mozgósíthatók, helyi tudások és készségek hasznosulnak • innovatív megoldások • közösségszervező hatású, az érintett csoport tagjai konszenzusra jutnak, közös megértési alapjuk lesz • a konfliktusok minimalizálhatók • elkötelezettséget szül, az érintettek magukénak érzik a folyamatot, önfenntartóvá is válhat a folyamat • a közösség önállósodik, más problémák megoldását hatékonyabban végzi • nyertes-nyertes megoldások hozhatók létre

A közösségi tervezés hosszútávú, közvetett előnyei: • erősödik a társadalmi tőke, a közösség megtartó ereje • növekszik az emberek jóléte, javul egészségi állapotuk • aktivizálódik a közösség, erősödik érdekérvényesítő képessége, fejlődési potenciálja • nő a közösség stabilitása, egyéni szinten javul az esélyegyenlőség • erősödik a térségi identitás

A közösségi tervezés jellemzői (I) • kommunikációs teret hoz létre: a közösségi tervezés a különböző egyéni és kollektív érintettek közötti párbeszéd lehetőségét teremti meg ; • közös, folyamatos tanulás: a folyamatosan beérkező és felhalmozódó tapasztalatok állandó összegzése és a folyamat további szakaszában ezek hasznosítása • szisztematikus és módszertanilag előkészített folyamat: az előző pont érvényessége mellett ugyanakkor fontos a tervezési folyamat részletes megtervezése annak érdekében, hogy a problémákat a legszélesebb kontextusban tudjuk majd vizsgálni az érintettek legszélesebb rétegeinek bevonásával és hogy az mindenki számára átlátható legyen;

A közösségi tervezés jellemzői (II) • helyzet-függő: az egyedi társadalmi/fizikai körülmények feltárása szükségszerűen az adott helyzetnek leginkább megfelelő eszközök használatát jelenti. • facilitált (kívülről menedzselt) folyamat: a különböző vélemények, nézőpontok feltárása gyakran a térségben megszokott kommunikációs formák megbontásának kihívásával jár, ami érzékeny facilitátori munkát kíván; ezt gyakran, főleg a folyamat kezdetén egy kívülről jövő személy tudja hatékonyan végezni, de később egyre nagyobb szerepet kapnak ebben helyi érdekelt személyek;

Közösségi tervezési technikák • A közös gondolkodás, tervezés elősegítése érdekében kifejlesztett olyan specifikus és praktikus módszertanok, amelyek valamilyen „játékszabály” és általában különböző eszközök (tábla, rajzpapír, öntapadós cetlik stb.) felhasználásával biztosítják, hogy minden résztvevő véleménye bekerüljön egy jól látható közös eredménybe.

Tervezési technikák használatának fontossága • HATÉKONY A megbeszéléseken konkrét és gyors eredményekhez vezet, így a résztvevőket motiválja a sikerélmény. • CÉLRAVEZETŐ A gyakran szétfolyó, irányíthatatlanná váló megbeszéléseket strukturálja  kijelöli az elvégzendő feladatokat, megadja az ehhez vezető lépéseket, időkorlátot szab. • DEMOKRATIKUS Biztosítja, hogy minden érintett egyenlő mértékben részt vegyen, minden vélemény, álláspont megjelenjen.

Tervezési technikák általános jellemzői 1.Önálló gondolkodással indít 2.Mindenkit egyenlő mértékben bevon 3.Vizuális – rögtön látszik minden eredmény

A folyamatsegítés facilitálás (moderálás, animálás) • A készségek nagyobb része tanulható, de a legfontosabb az, hogy a facilitátor képes legyen úgy viszonyulni a tervezésbe bevontakhoz, hogy azok értékesnek és motiváltnak érezzék magukat. • A facilitátor legfontosabb tulajdonságai, készségei: – alázatos, de mégis magabiztos, nyitott minden véleményre, türelmes, bátorító, elfogadó és megértő, így képes pozitív visszajelzést adni, demokratikus, de a játékszabályokat következetesen betartatja, jól kérdez, figyelmesen hallgat és jól tudja összegezni mások ötleteit; ha kell, tanul a hibákból és képes változtatni, energikus, képes dinamizálni a csoportot.

A siker kulcsa •az erőforrásokhoz és lehetőségekhez képest elérhető célok (köztük rövid távon is elérhetőek) •tisztázott elvárások •átlátható folyamat •folyamatos, naprakész kommunikáció •intenzív, pörgős, tudatosan szervezett folyamat

A közösségi tervezés (és cselekvés) minimális feltételei • erős motiváltság • meghatározott, elérhető célok, átlátható folyamat (sikerélmény) • elegendő mennyiségű erőforrások (idő, pénz) rendelkezésre állása • tervezői készségek, erős vezető személyiségek (facilitátor, folyamatsegítő) jelenléte – akár külső vagy belső • a folyamatot kézben tartó szervezeti háttér (ált. civilek)

A közösségi tervezés ára • sok-sok idő • sok-sok energia (esetleg pénz) • az igazsággal való szembenézés nehézsége – feltárni a problémák belső okait, személyi okokat is – feltárni és kezelni a személyes és érdek-konfliktusokat – megbontani a megszokott kommunikációt • vállalni azt is, ha a közös tervezésből nem az jön ki, amit elképzeltünk „Lehetetlen a ma problémáit megoldani, ha ugyanúgy gondolkodunk, ahogy akkor tettük, amikor létrehoztuk azokat.” Albert Einstein

A tervezési folyamat általános lépései 1.A tervezés előkészítése, esetleg kapacitásfejlesztés 2.Az érintettek azonosítása és elemzése 3.Fókuszálás 4.A tervezési folyamat megtervezése 5.Kommunikációs terv 6.Részvételi helyzetfeltárás és elemzés 7.Forgatókönyvek (szcenáriók) készítése 8.Jövőkép-alkotás 9.Stratégiai tervezés (hogyan jutunk el a vágyott jövőhöz) 10.Operatív tervezés (mit tegyünk, projektek kialakítása) 11.Nyomonkövetés (folyamatos), értékelés

Tervezési módszerek és eszközök

Alapvető eszközök

Az érintettek elemzése Érintettek (személyek, csoportok) Érdekeik„Kész”-ségükHozzáállás (ellenző, passzív segítő, aktív segítő) Kapacitás a tervezésben Javasolt tevékenység velük kapcsolatban Bevonásuk eszközei Különleges figyelmet kell azokra a csoportokra fordítani, akiket a legnehezebb bevonni!

Műhelymunka Néhány javaslat: • Magyarázzuk el a műhelymunka hátterét és tartalmát, valamint a kívánt eredményeket. • Hagyjuk a résztvevőket bemutatkozni, majd vezessünk le egy tevékenységet, amely „megtöri a jeget” és kapcsolatot alakít ki a résztvevők között. • Magyarázzuk el a napirendet és a műhelymunka folyamatát, valamint a facilitátor szerepét. • Kérjük meg a résztvevőket, hogy mondják el, milyen elvárásaik vannak a műhelymunkával kapcsolatban. • Végezzük el mindazokat a feladatokat, amelyek a műhelymunka kívánt eredményének elérését lehetővé teszik. • Tisztázzuk a műhelymunka eredményeit és egyezzünk meg a jövőbeni tevékenységekről. • Kérjük meg a résztvevőket, hogy szóban/írásban értékeljék a műhelymunkát (opcionális). • Értékeljük ki a műhelymunkát, foglaljuk össze az eredményeket és a lehető leghamarabb küldjünk el egy összefoglalót a résztvevőknek.

Cél • Ez az eszköz arra használható, hogy az érintettek adott csoportjától gyorsan ötleteket szerezzünk azáltal, hogy engedjük őket szabadon kifejezni kreatív és kritikus gondolataikat. Gyakran használható első lépésként egy megbeszélésen, ahol azután egyéb módszereket alkalmazunk. Előny • Minden személy és minden ötlet egyforma súllyal vesz részt. Ötletbörze (brainstorming)

• Határozzuk meg a megoldandó problémát és kérjük meg a csoportot, hogy gondoljanak a lehető legtöbb ötletre a kérdéses témával kapcsolatban. Erre elég sok időt szánhatunk. Az ötleteit mindenki csöndben papírra írja. • Menjünk körbe megkérdezve mindenkit, hogy röviden vázolja fel egy ötletét. Az ötleteket helyzetrajzon, gondolati térképen vagy kártya technikával ábrázolhatjuk. Ebben a fázisban minden ötletet egyformán kezelünk. Ne hagyjuk, hogy az emberek elkezdjék megvitatni egymás ötleteit. • Ha az összes ötletet összegyűjtöttük, egy mindenki által látható helyen (pl. egy flipcharton vagy táblán), sort keríthetünk némi elemzésre. • A felmerülő problémákat, témákat és kérdéseket később csoportosíthatjuk, sorba állíthatjuk és felállíthatjuk a prioritásokat. Ötletbörze (brainstorming)

Cél • A kártya-technikát az információk rendezéséhez, csoportosításához és besorolásához használják. Ez az egyik leghatékonyabb és legszélesebb körben használt technika a műhelymunka módszerei között, mivel könnyen használhatósága miatt sok ötletet gyorsan egybe lehet gyűjteni és az értelmezést segítendő el lehet rendezni. Lépések • Kérjük meg a résztvevőket, hogy minden ötletet, álláspontot vagy információt írjanak le egy-egy kártyára (post-it cetlikre, vagy bármilyen módon felragasztható kártyákra) • Ezután csoportosítsuk az összefüggő darabokat, és adjunk nevet vagy leírást minden csoportnak. • Miután ezt megtettük, elemezhetjük a nyert információt. • Minden személy egyforma súllyal vesz részt. Kártyatechnika

Cél • A kártya-technikához hasonlóan információk gyors összegyűjtése és rendszerezése minimális eszközigénnyel. Jó módszer annak biztosítására, hogy egy helyzet minden aspektusát figyelembe vegyük. Gondolati térkép (mind mapping)

Fókuszcsoportos (focus group discussion) Jellemző • Adott témáról viszonylag kötetlenül beszélgető személyekkel többrétegű információhalmazt nyerhetünk, mint ugyan azon személyek egyenkénti interjúvolásával. A módszer konszenzus kialakítására is használható. Lépések • Határozzuk meg a résztvevők számát (ideális esetben négy és nyolc között) és a csoport(ok) összetételét • Tegyünk fel a csoportnak egy átfogó kérdést (pl.: „Önök szerint milyen hatása volt egy bizonyos beavatkozásnak a térségben?”). • Az előre megállapított időtartamon belül beszéljük meg a kérdést. A facilitátornak csak minimális mértékben kell hozzászólnia, mindössze azt kell biztosítania, hogy mindenki szóhoz jusson. • Készítsünk részletes jegyzeteket a megbeszélésről. A fókuszcsoportokat legjobb párosan vezetni, egyikük facilitálja a megbeszélést, míg a másik személy jegyzetel. A megbeszélésről felvétel is készülhet. • Annak biztosítására, hogy az összegyűjtött információk megbízhatók legyenek, tartsunk újabb és újabb fókuszcsoportos megbeszéléseket egészen addig, amíg az információk ismétléssé nem válnak.

World Café Forrás: