MTA Regionális Kutatások Központja A kultúra szerepe a vidék változásában G.Fekete Éva CsC MTA Regionális Kutatások Központja, Miskolc.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
Advertisements

Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Az Internet Fiesta a könyvtárakban 2002 dr. Bakonyi Péter Országos Könyvtári Kuratórium elnöke.
MTA Regionális Kutatások Központja Innovatív szolgáltatások hatása a területi fejlődésre Nagy Gábor, geográfus, CSc. MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet,
A nemzetközi és a hazai turizmus területi folyamatai, piaci tendenciái a globalizáció korában Dr. Aubert Antal – Berki Mónika PTE TTK Turizmus Tanszék.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
HELYI ÉRTÉKET! A Vidékfejlesztési Terv Intézkedéseinek bemutatása.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat Észak-magyarországi Regionális Ifjúsági Szolgáltató Iroda ● 3527 Miskolc, Selyemrét.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Tájékoztatás a Versenyképes tudás OP tervezetéről november 22. Közoktatás-politikai Tanács Dr. Sági Zsolt Főosztályvezető EU Koordinációs és Tervezési.
Területfejlesztés a vidéki térségekben HVI továbbképzés december 10. Bihari Zsuzsa VKSZI szakmai tanácsadó.
DÉL-MÁTRA Helyi Közösség Stratégiai Vázlat Debrei Attila.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
Endogén vidékfejlesztés lehetőségei és kihívásai Kultúra-gazdaság a Gyimesi-szorosban Nagy Kalamász Ildikó MTA PTI 2007.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
G.Fekete Éva MRTT Balatonkenese,
Nemzetgazdaságunk ágazati megoszlása a GDP%-ában
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Településmarketing Értékaudit.
Az RTM kialakulása és koncepciójának lényege
Iskolák vidéki térségekben A társadalmi átalakulás történeti, kulturális beágyazottsága, ütközőpontjai a Kárpát medencében a XXI. század elején SOPRON.
Kulturális tőke (Capital cultural). A kulturális tőke halmozódása, a kultúra (magas kultúra) kialakulása már az ókorban elsősorban városi jellegű, erősen.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az Észak-alföldi régió mezőgazdaságának sajátosságai
„TI SZERETTEK ITT KINN, S MI OTT BENN…”. GYIMES FEJLŐDÉSÉNEK KÉRDÉSE A FOLKLÓRTURIZMUS TÜKRÉBEN. EGY TÖBBSZÖRÖSEN ELLENTMONDÁSOKKAL TERHELT KISTÉRSÉG PROBLÉMÁINAK.
Önkormányzatok turisztikai feladatai
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
„Közel hozzuk a kultúrát” A Reneszánsz Év pályázatai (Reneszánsz túrák, Közkincs, Tengertánc, Fókusz, PANKKK, Tájházak, Megújuló gyűjtemények)
A vidéki tér sikertényezői
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
EGY MÉRÉS NEM MÉRÉS? NEMZETI ÉS TELEPÜLÉSI SZINTŰ IFJÚSÁGI STRATÉGIÁK KUTATÁSI SZÜKSÉGLETEI Kádár-Csoboth Péter Nemzetközi trendek, új kihívások.
Közkincs kerekasztal a kecskeméti Kistérségben Szakmai konferencia június 9. Kecskemét.
Művelődés-gazdaságtan
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
A tér és a kultúra néhány összefüggése
A városmegújítás, mint a helyi gazdaság hajtómotorja Határmenti régió fejlesztésének lehetőségei Június 24. Brunda Gusztáv, Inno-nivo Kft., Salgótarján.
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Regionális gazdaságtan 7.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
A Dél-borsodi Akciócsoport LEADER programja Értékelési szempontok Tiszaújváros szeptember 30.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
„ INNOVATÍV TECHNOLÓGIÁK MEGHONOSÍTÁSA A HAGYOMÁNYŐRZÉS ÉS A HOZZÁ KAPCSOLÓDÓ KÉPZÉS ÉS KUTATÁS TERÉN „ TÁMOP BALATONKENESE VÁROS ÖNKORMÁNYZATA.
A CeRamICA projekt hozzáadott értéke a magyarországi szakpolitikák és fejlesztéspolitika tükrében Sára János Főosztályvezető NFGM Területfejlesztési Főosztály.
A Pécsváradi kistérség A térség lehetőségei az új fejlesztési időszakban február 26. Baranya Megyei Önkormányzat.
A Sásdi kistérség A térség lehetőségei az új fejlesztési időszakban február 27. Baranya Megyei Önkormányzat.
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
A határtérség.
LEADER, Identitás, Sport
Szociokulturális és identitáselemek a versenyképességben
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Európai Uniós ismeretek
Urbánné Malomsoki Mónika
Előadás másolata:

MTA Regionális Kutatások Központja A kultúra szerepe a vidék változásában G.Fekete Éva CsC MTA Regionális Kutatások Központja, Miskolc

MTA Regionális Kutatások Központja 2 Gazdaság és kultúra •a kultúra irreleváns a gazdasági folyamatok alakulásában, kulturális relativitás (Bentham, Marx ) •a kultúra gazdasági erőforrás –globalizáció folyamatok ► kultúrák összeolvadása, multikulturalizmus ►lokális elemek felértékelődése, diverzitás értékként való megjelenése (Schumacher, Laki-Biro, Benko, Appadurai, Harvey ► a kultúra, mint helyi tudás –az indusztriális társadalomból a tudás társadalmába való átlépés + élménygazdaság ► a megtermelt GDP-ből egyre nagyobb mértékben részesedik a kulturális gazdaság és a kreatív ipar ► a területi fejlődés új motorjai (Tamás) ► kulturális termékek és szolgáltatások –az ember, mint cselekvő aktor, egyéni döntéseivel a saját maga és környezete sorsát alakító közösségi lény elfogadásának általánossá válása ► a részvétel, a bevonás, a közösségek erejének felértékelődése ► a kultúra mint közösségformáló erő

MTA Regionális Kutatások Központja 3 Vidékfejlesztés és kultúra •A kultúrára alapozott vidékfejlesztés a globalizáció és ezen belül a vidéki térségek átalakulási folyamataiból egyenesen következő új megközelítési mód. •A mögötte álló, a lokális erőforrásokat felértékelő szemlélet általános érvényesülése új esélyt adhat a klasszikus modernizációs folyamatokból kiszorult vidéki térségeknek. •A kulturális gazdaság nem csupán egy új divat, de a vidékfejlesztés paradigma váltásának fontos része.

MTA Regionális Kutatások Központja 4 Kultúra-gazdaság Értelmezése: –A kultúra-gazdaság nem egyéb, mint olyan stratégiák összessége, melyek a lokális tudás átalakításával új forrásokat teremtenek az adott térség aktorai számára, azaz a lokális tudás felismerése, konstruálása és értékesítése. (Csite) Területei –a kulturális termékek (könyv, film, zenei alkotás, képző- és iparművészeti alkotások, helyi tudásra alapozott kézműves termékek) előállítása, –az ehhez szükséges nyersanyagok, eszközök termelése, –a kapcsolódó marketing és oktatás –az oktatáshoz tágabban kapcsolódó szolgáltatások, –a kulturális értékekre alapozott, a térségnek sajátos imázst teremtő turizmus Példái: filmgyártásra szakosodott városok, nyári kulturális fesztiválra felfűzött helyi gazdaság (Kapolcsi-medence) Vonzereje : –„csak” a helyi adottságok feltárását és a külső értékrendnek megfeleltető kreatív hasznosítását igényli –legfontosabb szükséges erőforrás az ember, az emberi kreativitás. a kohézió eszköze

MTA Regionális Kutatások Központja 5 A kultúra-gazdaság megjelenési szintjei (vidéki) térségekben (Ray) •Az adott helyhez, térséghez kötődő kulturális erőforrások közvetlenül valamilyen termékbe vagy szolgáltatásba, illetve a térség marketingjébe való beépítése ► helyi tudásra alapozott termékek •Külső kulturális elemek bevitelével konstruált térségi identitás térségen kívülieknek eladandó térségi termékekbe való beépítése ► adaptáción alapuló kulturális és kreatív ipar helyi megjelenése •A kultúra tartalmú termékek térségen belülieknek való eladását, a helyi piacot bővítő és egyben a belső térségi identitást tovább erősítő kezdeményezések ► helyi piacbővítő kezdeményezések •A helyi kultúrának innovatív, a domináns fejlesztési gyakorlatoktól különböző helyi fejlesztési utak kidolgozásában való hasznosítása ► sajátos, egyedi stratégiák

MTA Regionális Kutatások Központja 6 A kutatás dimenziói 1.dimenzió: A kultúra hasznosulása a vidék fejlődésében •A helyi meglévő kultúrát tartalmazó piaci termékek földrajzi megjelenése –az Agrármarketing Centrum által nyilvántartott termékek –a falusi turisztikai kínálatban és a térségi marketingben megjelenő, a helyi kulturális elemeket felhasználó fesztiválok –a vidéki turizmus fogadóhelyeinek programkínálata –népi kézművesség. •Adaptáción alapuló kulturális és kreatív ipar vidéki jelenléte. –a kreatív ipar kategóriájába sorol gazdasági tevékenységet első helyen megjelölt vállalkozások előfordulása. •Kultúra tartalmú termékek helyi piacát bővítő közösségi programok. •A domináns fejlesztési utaktól különböző, a helyi fejlesztési stratégiák kidolgozására és érvényesítésére, a vidékfejlesztés innovációinak adaptációjára és konstruálására alkalmassá tévő kultúra sajátosságai. 2.Dimenzió: A kultúraközvetítés helyzete a vidéki térségekben •A kultúra-befogadó és -teremtő humán környezet •A kultúraközvetítés intézményhálózatának kiépítettsége

MTA Regionális Kutatások Központja 7 Kistáji kultúra-tartalmú helyi termékek •Kiemelkedő néprajzi örökség •Tájházak •Kézművesek •Fesztiválok •Tájtermékek •A valamilyen jellegzetes helyi termékkel bíró és azt kifelé tudatosan meg is jelenítő vidéki települések száma meghaladja a 200- at, ennél lényegesen több lehet a kulturális erőforrásait használó, de az „információs sztrádától” még távol maradó települések száma. Magyarország kistérségeiben a települések átlagos kulturális helyi termék előállítási aktivitása

MTA Regionális Kutatások Központja 8 Vidéki fesztiválok (az 5 legnagyobb internetes portálról) •A helyi kulturális örökség turisztikai és fesztivál jellegű imázsteremtési célú hasznosítására egyre több falu, vidékies kistérség törekszik. •Az autentikus és a bár valós elemekben gyökerező, de a helytől idegen, kreált megoldások egyaránt megtalálhatók. •Nehéz ma már újabb, még nem „foglalt” helyi termékszimbólumot találni. •Az események kistáji szinten történő összehangolására csak elvétve van példa. •A hagyomány felelevenítését nem követi a fókuszba állított termék valós előállítása és értékesítése. Így a hagyomány az év egyetlen napjára szorul és nem válik belőle helyi gazdaságélénkítő eszköz.

MTA Regionális Kutatások Központja 9 Vidéki turisztikai aktivitás •Szállásférőhelyek •Vendégforgalom •Vendégforgalom 2000 és 2005 közötti változása •Nem regisztrált falusi vendégfogadás Magyarország kistérségeiben a települések átlagos turisztikai aktivitása

MTA Regionális Kutatások Központja 10 Kreatív ipar vidéken •A kreatív iparhoz kapcsolódó vállalkozások vidéki megjelenésére a gazdasági centrumokhoz való kötődés, ebből következően erős Budapest, ill. nagyváros centrikusság jellemző. – az országosan közel 40 ezer vállalkozás közel fele Budapesten és csak mintegy 2500 működik vidékies térségekben, •a vidékies kistérségek közül a Bajai, a Csepregi, a Mosonmagyaróvári kistérségek emelkednek ki 100 feletti kreatív vállalkozással, •a kistérségi átlagos megjelenés alapján a vidékies kistérségek közül a Hódmezővásárhelyi és a Karcagi kistérségek emelhetők ki. könyvet, hanglemezt, ipari formatervezést, építészeti, belsőépítészeti terveket, képzőművészeti alkotásokat, grafikai terveket, szórakoztató szoftvereket elállító vállalkozások Magyarország kistérségeiben a kreatív ipar átlagos települési aktivitása

MTA Regionális Kutatások Központja 11 A kultúra-befogadó és -teremtő humán környezet • életkor szerinti összetétel, • iskolai végzettség, • foglalkoztatottság • az urbánus kistérségeknek lényegesen jobbak az esélyei a kulturális vidékfejlesztésre. Magyarország kistérségei a kultúra gazdasági hasznosításának humán feltételei szerint

MTA Regionális Kutatások Központja 12 Helyi kulturális fogyasztás iránti kereslet + •Anyagi helyzet •Könyvtári forgalom •a kisebb népsűrűségből adódó kisebb kereslet a vidéki népesség demográfiai összetétele, alacsonyabb képzettségi szintje miatti korlátozott kultúrafogyasztással párosul. Magyarország kistérségei a kultúra fogyasztása iránti valószínűsített igény szerint

MTA Regionális Kutatások Központja 13 A kultúraközvetítés intézményei •Általános iskola •Művelődési ház •Könyvtár •A kultúraközvetítés hagyományos intézményei visszavonulnak a vidéki térből. •Az egyensúly megtartása, a vidék kulturális potenciáljának növelése ilyen feltételek mellett az új formák megjelenését és elterjedését, vagy a gazdasági hatékonyság egyeduralmával szakító kulturális politika megerősödését feltételezi. •A helyi kultúra megerősítése történhet: –Önálló intézményben. –Egyszerre több funkciót is ellátó intézményben. –Elektronikus információs pontokon és közösségi Internet szolgáltatáson keresztül. –Mobil szolgáltatásokkal. –Központi szolgáltató településeken. Magyarország kistérségei a kultúraközvetítés intézményeinek jelenléte szerint

MTA Regionális Kutatások Központja 14 A kultúra, a kreativitás megjelenése a fejlesztési stratégiákban •Magyarországon a kultúra és a területi fejlődés közötti összefüggés felismerése, regionális politikákba való beépítése még nem jellemző. •A vidékies régiók fejlesztési stratégiáiban a kultúra gazdaságra konkrét utalás nincs. •Az országos vidékfejlesztési tervben bár az ezt erősítő intézkedések szerepelnek, maga a koncepció, a lehetőség tudatosítása hiányzik.

MTA Regionális Kutatások Központja 15 Javaslatok A kultúrára alapozott fejlesztés hangsúlyosabb megjelenítéséhez a magyar vidékpolitikában szükséges: 1.a kultúraközvetítés minden települést elérő intézményeinek rekonstrukciója, 2.átfogó, a vidéki népesség kompetenciának és kreativitásának javítását célzó program, 3.a helyi kulturális értékek feltárását, dokumentálását, bemutathatóvá tételét támogató program, 4.a helyi termékek kataszterének létrehozása, az abban szereplő termékek marketingjének támogatása, 5.a helyi és a konstruált kultúra elemeinek megkülönböztetése, a giccsel, értéktelennel, hiteltelennel szembeni védekezés, 6.a kreatív ipar vidékre településének ösztönzése, 7.a helyi termékek, a turizmus kínálatának legalább kistérségi összehangolása, 8.a kulturális szempontból nagyon lemaradó térségekben animátorok, kulturális- közösségi szervezők munkájának ösztönzése, 9.a kultúra-alapú kistérségi, ill. vidékstratégiák kidolgozásához példák, módszertani segítség nyújtása.

MTA Regionális Kutatások Központja Köszönöm a figyelmet!