Az iskolai oktatás minőségének értékelése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Tanfelügyelet – egységes külső értékelés
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
A minősítés és az önértékelés kapcsolata, szerepe a minőségfejlesztésben Barlai Róbertné.
Tanfelügyelet – A megújuló külső értékelési rendszer
A tanári munka értékelése
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
1 ENCASIA – A KBSZ részvétele a Hálózat munkájában KBSZ SZAKMAI FÓRUM - LÉGIKÖZLEKEDÉS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató.
A szaktanácsadás támogató szerepe
Fejlesztő célú szaktanácsadás
Szervezetfejlesztés, vezetésfejlesztés
Tanfolyam megszervezése Képzés módszerei SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet 2009/2010. I. félév Szeged.
Könyvtárhasználati verseny
Tehetséges tanulóink szakkörökön, a több éve működő tehetséggondozó műhelyekben (természettudományos, környezetvédelmi), valamint a különböző szintű.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Megújuló energia előállítás marginális területeken Az M2RES projekt Kéri Zsuzsanna REC for CEE március 21.
JÓ GYAKORLATOK AZ IKT ISKOLAI ALKALMAZÁSÁBAN
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Szervezetfejlesztési Program
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Az intézményi önértékelés és kapcsolódása a külső értékeléshez
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
IKT ÉS ISKOLAFEJLESZTÉS
ELEMÉR
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
TÁMOP / jelű Együtt, hogy jobb legyen című projekt Kettős mentorálás Készítette: Bagi Lászlóné február 24. Hódmezővásárhely.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Comenius 09/0128-C/1300 Alkohol és iskola Monor 2009
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Ha javítani szeretnénk az eredményeken
Pedagógusok egy nemzetközi tanárvizsgálat (OECD TALIS) tükrében
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
Pedagógus értékelési rendszer
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet AZ ÖKOISKOLA HÁLÓZAT HELYZETE ÉS TERVEI Varga Attila
Startol a tanfelügyelet – összefoglaló a legfontosabb változásokról, kiegészítésekről Maus Pál szakmai vezető TÁMOP
TÁMOP B.2-13/ Szakmai szolgáltató és kutatást támogató regionális hálózatok a pedagógusképzésért az Észak-Alföldi régióban Dobos Zoltánné.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Tovább együtt eredményesen … A FELSŐ TAGOZAT ÍGY.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Wesselényi Miklós Középiskola, Szakiskola és Kollégium Nyíregyháza.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
Tapasztalatok az Együtt lépünk tovább szakmai műhely felméréséről TÁMOP
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
Mérés értékelés Dániában
Önértékelési projektterv
SZÖM II. ÖNÉRTÉKELÉS TAPASZTALATAI
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Előadás másolata:

Az iskolai oktatás minőségének értékelése Baráth Tibor & Cseh Györgyi SZTE KÖVI

Saját tapasztalatok Soros intézményi önértékelési program Comenius 2000 Minőségfejlesztési Program Szakiskolai önértékelési program (SZÖM) Az iskolai oktatás minőségének értékelése (1997-től)

Előzmények (1) Az iskolai oktatás minőségének értékelése projekt 1997-98 Az Európai Unió tagállamok szakértőinek az oktatási értékeléssel kapcsolatos Bécsi Ajánlásai (1998) Az Európai Bizottság javaslata az Unió politikai döntéshozó szervei számára az iskolai értékeléssel kapcsolatos uniós ajánlásra

Előzmények (2) Európai Parlament és az Európa Tanács 2001/166/EC számon fogadott el ajánlást az „Európai együttműködés az iskolai oktatás minőségének értékelésében” címmel. A Parlament és a Tanács Ajánlása a következő fontos „tételeket” fogalmazza meg a tagállamok számára: Átlátható minőségértékelési rendszerek támogatása. Az érdekelt felek bekapcsolása a külső értékelés és a belső önértékelés folyamatába. Az önértékelés használatát és irányítását célzó képzések támogatása. Az iskolák egymástól való tanulási képességének támogatása. Az iskolai oktatás minőségértékeléséért felelős valamennyi hatóság együttműködésének támogatása.

Az európai önértékelési program 18 ország, 101 iskola Mitől jó egy iskola? Hogyan tudhatjuk meg? Mire jutunk a kapott válaszokkal? Változatos válaszkeresés Sokféle eredmény Tanulás, tapasztalatmegosztás

Az iskolai oktatás minőségének értékelése Comenius 2.1. program Pályázó: Cambridge-i Egyetem Résztvevő országok: Svájc, Szlovákia, Csehország, Lengyelország, Portugália, Görögország, Anglia, Magyarország

A program működése A szervezet általános egészségi állapotának felmérése: Saját ÖÉP kialakítása, kitöltése (tanulók, tanárok, szülők – külön vagy együtt) Iskolai értékelő csoport létrehozása az érintettekből – 8-12 fő Kritikus barát helye, szerepe a folyamatban Területek kiválasztása – további szisztematikus tényfeltárás Fejlesztési (intézkedési) terv

Önértékelési Profil (ÖÉP) Kimeneti eredmények Tanulmányi követelmények teljesítése Személyiség- és közösségi fejlődés Tanulók életútja, további céljaik Folyamatok az osztály szintjén Az idő mint a tanulás forrása A tanulás és tanítás minősége A tanulási nehézségek kezelése

Önértékelési Profil (ÖÉP) Folyamatok az iskola szintjén Az iskola mint a tanulás helye Az iskola mint a közösségi kapcsolatok helyszíne Az iskola mint a szakmaiság helyszíne Kapcsolat a környezettel Iskola és család Iskola és a helyi közösségek Iskola és a munka világa; a tanulók további céljai Plusz területek

Az ÖÉP működése Itt vagyunk jelenleg + ++ –– – A változás iránya   

Az ÖÉP célja Kép az iskola minőségéről és hatékonyságáról a nevelőtestület, a tanulók és a szülők szemén keresztül A bizonyítékok alapján a továbbiakban vizsgálandó területek kiválasztása Az oktatásban érdekelt csoportok közötti nyílt és komoly vita elősegítése

Az ÖÉP adaptálása Cél: „Testre szabott” értékelési szempontrendszer definiálása Feladat: Tekintsék át az önértékelési profil egy-egy területét! Olvassák el a hozzárendelt szakmai értelmezést. Bővítsék, igazítsák saját intézményükre! Írják is le. Minden iskola minden terület értelmezését legépelve megkapja! Definiáljon és értelmezzen olyan új területet, amely Önök szerint hiányzik! Nem feladat a kérdések megválaszolása!

Próbaértékelés Végezzenek azon a területen próbaértékelést, amelynek az értelmezését Önök gondolták át az előző feladatban! Ezen a területen a beszélgetés alapján állapítsák meg az iskola erősségeit és gyengeségeit! Tájékoztassák erről az egész csoportot!

Adatforrások összegyűjtése A próbaértékelés során kiválasztott területre gyűjtsék össze az iskolában rendelkezésre álló adatforrásokat (dokumentumok, statisztikák, felmérések stb.)

Eszközök Gyűjtsük össze az eddig alkalmazott eszközöket!

Új eszközök bemutatása Tanulmányi követelmények teljesítése A tanulók tudásbankja, szellemi tőkéje Az eredmény előrejelzése Hozzáadott érték vizsgálata Csoportmutatók Közös vizsgálatok, felmérések

Új eszközök bemutatása Személyiség- és közösségi fejlődés Állampolgári magatartás vizsgálata Kérdőívvel Szerepjátékkal Szituációk osztályozásával Csoportos beszélgetések Dokumentumelemzés

Új eszközök bemutatása Tanulók életútja, további céljaik A tanulók céljainak vizsgálata Interjú a jelenlegi diákokkal Az iskolával szembeni elvárások felmérése

Új eszközök bemutatása Az idő mint a tanulás forrása Óralátogatás Házi feladatok időmérlege Az elvesztegetett idő elemzése

Új eszközök bemutatása A tanulás és a tanítás minősége Véleménykérő lap „Sorstársak” látogatás Történetek a tanulásról

Új eszközök bemutatása A tanulási nehézségek kezelése Kérdőív a tanulás támogatásáról Az igények nyilvántartása Otthon-iskola napló

Új eszközök bemutatása Az iskola mint a tanulás helye „A hatékony terület” Azok a dolgok az iskolában, amelyek segítik a tanulást Azok a dolgok az iskolában, amelyek akadályozzák a tanulást Kérdőíves klímavizsgálat a tanulás légköréről Mondanád-e, hogy tanáraid Többsége Egy része Nagyon kis része Közülük senki

A tanulás légköre Aggódik, ha tanítványai rosszul teljesítenek Még a leggyöngébb tanuló esetében is mindent megtesz azért, hogy megtanítsa neki az anyagot Gyakran igazságtalan Képes elérni, hogy a gyerekek tiszteljék őt Tudja, hogyan követelje meg az engedelmességet Különös figyelmet fordít a legtehetségesebb tanulókra stb.

A tanulók közérzete Egyetértesz-e az alábbi állításokkal? (teljes mértékben, többé-kevésbé, inkább nem, egyáltalán nem) Az iskola az a hely, ahol Rosszul érzem maga Magányos vagyok Az emberek megbíznak bennem Olyan osztályzatot kapok, amit megérdemlek Feladataimat megfelelő mértékben teljesíteni tudom Együtt tudok működni másokkal feladataim teljesítésében Olyan dolgokat tanulhatok, amelyek hasznosak számára Megbeszélhetem tanáraimmal, hogy hogyan oldjam meg a feladataimat

Új eszközök bemutatása Az iskola mint a közösségi kapcsolatok helyszíne Kérdőív Fényképes értékelés Naplóvezetés

Új eszközök bemutatása Az iskola mint a szakmaiság helyszíne A tantestület fejlődésének vizsgálata Az iskolavezetés feladatai Tanári időmérleg

Új eszközök bemutatása Iskola és család Iskola család felmérés – kérdőív Dokumentumelemzés

Új eszközök bemutatása Iskola és helyi közösségek Összefüggés elemzés Médiaelemzés Közvéleménykutatás

Új eszközök bemutatása Iskola és a munka világa; a tanulók további céljai A munkahelyek elvárásainak megismerése Csoportos elemzés

Eszközök értékelése Cél Következmények Mellékhatások Megvalósíthatóság Gyakorlati haszon Idő Egyensúly Adatok Részvétel Időintervallum

Eszközök értékelése A megadott szempontok szerint végezzék el egy eszközrendszer értékelését! Melyik, mire használható? 3. tevékenység: Szortírozás és prioritási sorrendbe állítás 6. tevékenység? Színjátszás 8. tevékenység: Képek alkalmazása 9. tevékenység: Naplóvezetés

A legjobb eszköz, módszer kiválasztása Sikerkritériumok azonosítása Indikátorok Módszer

A kritikus barát

A kiválasztott terület intézkedési terve

Az önértékelés projektterve