Az iskolai oktatás minőségének értékelése Baráth Tibor & Cseh Györgyi SZTE KÖVI
Saját tapasztalatok Soros intézményi önértékelési program Comenius 2000 Minőségfejlesztési Program Szakiskolai önértékelési program (SZÖM) Az iskolai oktatás minőségének értékelése (1997-től)
Előzmények (1) Az iskolai oktatás minőségének értékelése projekt 1997-98 Az Európai Unió tagállamok szakértőinek az oktatási értékeléssel kapcsolatos Bécsi Ajánlásai (1998) Az Európai Bizottság javaslata az Unió politikai döntéshozó szervei számára az iskolai értékeléssel kapcsolatos uniós ajánlásra
Előzmények (2) Európai Parlament és az Európa Tanács 2001/166/EC számon fogadott el ajánlást az „Európai együttműködés az iskolai oktatás minőségének értékelésében” címmel. A Parlament és a Tanács Ajánlása a következő fontos „tételeket” fogalmazza meg a tagállamok számára: Átlátható minőségértékelési rendszerek támogatása. Az érdekelt felek bekapcsolása a külső értékelés és a belső önértékelés folyamatába. Az önértékelés használatát és irányítását célzó képzések támogatása. Az iskolák egymástól való tanulási képességének támogatása. Az iskolai oktatás minőségértékeléséért felelős valamennyi hatóság együttműködésének támogatása.
Az európai önértékelési program 18 ország, 101 iskola Mitől jó egy iskola? Hogyan tudhatjuk meg? Mire jutunk a kapott válaszokkal? Változatos válaszkeresés Sokféle eredmény Tanulás, tapasztalatmegosztás
Az iskolai oktatás minőségének értékelése Comenius 2.1. program Pályázó: Cambridge-i Egyetem Résztvevő országok: Svájc, Szlovákia, Csehország, Lengyelország, Portugália, Görögország, Anglia, Magyarország
A program működése A szervezet általános egészségi állapotának felmérése: Saját ÖÉP kialakítása, kitöltése (tanulók, tanárok, szülők – külön vagy együtt) Iskolai értékelő csoport létrehozása az érintettekből – 8-12 fő Kritikus barát helye, szerepe a folyamatban Területek kiválasztása – további szisztematikus tényfeltárás Fejlesztési (intézkedési) terv
Önértékelési Profil (ÖÉP) Kimeneti eredmények Tanulmányi követelmények teljesítése Személyiség- és közösségi fejlődés Tanulók életútja, további céljaik Folyamatok az osztály szintjén Az idő mint a tanulás forrása A tanulás és tanítás minősége A tanulási nehézségek kezelése
Önértékelési Profil (ÖÉP) Folyamatok az iskola szintjén Az iskola mint a tanulás helye Az iskola mint a közösségi kapcsolatok helyszíne Az iskola mint a szakmaiság helyszíne Kapcsolat a környezettel Iskola és család Iskola és a helyi közösségek Iskola és a munka világa; a tanulók további céljai Plusz területek
Az ÖÉP működése Itt vagyunk jelenleg + ++ –– – A változás iránya
Az ÖÉP célja Kép az iskola minőségéről és hatékonyságáról a nevelőtestület, a tanulók és a szülők szemén keresztül A bizonyítékok alapján a továbbiakban vizsgálandó területek kiválasztása Az oktatásban érdekelt csoportok közötti nyílt és komoly vita elősegítése
Az ÖÉP adaptálása Cél: „Testre szabott” értékelési szempontrendszer definiálása Feladat: Tekintsék át az önértékelési profil egy-egy területét! Olvassák el a hozzárendelt szakmai értelmezést. Bővítsék, igazítsák saját intézményükre! Írják is le. Minden iskola minden terület értelmezését legépelve megkapja! Definiáljon és értelmezzen olyan új területet, amely Önök szerint hiányzik! Nem feladat a kérdések megválaszolása!
Próbaértékelés Végezzenek azon a területen próbaértékelést, amelynek az értelmezését Önök gondolták át az előző feladatban! Ezen a területen a beszélgetés alapján állapítsák meg az iskola erősségeit és gyengeségeit! Tájékoztassák erről az egész csoportot!
Adatforrások összegyűjtése A próbaértékelés során kiválasztott területre gyűjtsék össze az iskolában rendelkezésre álló adatforrásokat (dokumentumok, statisztikák, felmérések stb.)
Eszközök Gyűjtsük össze az eddig alkalmazott eszközöket!
Új eszközök bemutatása Tanulmányi követelmények teljesítése A tanulók tudásbankja, szellemi tőkéje Az eredmény előrejelzése Hozzáadott érték vizsgálata Csoportmutatók Közös vizsgálatok, felmérések
Új eszközök bemutatása Személyiség- és közösségi fejlődés Állampolgári magatartás vizsgálata Kérdőívvel Szerepjátékkal Szituációk osztályozásával Csoportos beszélgetések Dokumentumelemzés
Új eszközök bemutatása Tanulók életútja, további céljaik A tanulók céljainak vizsgálata Interjú a jelenlegi diákokkal Az iskolával szembeni elvárások felmérése
Új eszközök bemutatása Az idő mint a tanulás forrása Óralátogatás Házi feladatok időmérlege Az elvesztegetett idő elemzése
Új eszközök bemutatása A tanulás és a tanítás minősége Véleménykérő lap „Sorstársak” látogatás Történetek a tanulásról
Új eszközök bemutatása A tanulási nehézségek kezelése Kérdőív a tanulás támogatásáról Az igények nyilvántartása Otthon-iskola napló
Új eszközök bemutatása Az iskola mint a tanulás helye „A hatékony terület” Azok a dolgok az iskolában, amelyek segítik a tanulást Azok a dolgok az iskolában, amelyek akadályozzák a tanulást Kérdőíves klímavizsgálat a tanulás légköréről Mondanád-e, hogy tanáraid Többsége Egy része Nagyon kis része Közülük senki
A tanulás légköre Aggódik, ha tanítványai rosszul teljesítenek Még a leggyöngébb tanuló esetében is mindent megtesz azért, hogy megtanítsa neki az anyagot Gyakran igazságtalan Képes elérni, hogy a gyerekek tiszteljék őt Tudja, hogyan követelje meg az engedelmességet Különös figyelmet fordít a legtehetségesebb tanulókra stb.
A tanulók közérzete Egyetértesz-e az alábbi állításokkal? (teljes mértékben, többé-kevésbé, inkább nem, egyáltalán nem) Az iskola az a hely, ahol Rosszul érzem maga Magányos vagyok Az emberek megbíznak bennem Olyan osztályzatot kapok, amit megérdemlek Feladataimat megfelelő mértékben teljesíteni tudom Együtt tudok működni másokkal feladataim teljesítésében Olyan dolgokat tanulhatok, amelyek hasznosak számára Megbeszélhetem tanáraimmal, hogy hogyan oldjam meg a feladataimat
Új eszközök bemutatása Az iskola mint a közösségi kapcsolatok helyszíne Kérdőív Fényképes értékelés Naplóvezetés
Új eszközök bemutatása Az iskola mint a szakmaiság helyszíne A tantestület fejlődésének vizsgálata Az iskolavezetés feladatai Tanári időmérleg
Új eszközök bemutatása Iskola és család Iskola család felmérés – kérdőív Dokumentumelemzés
Új eszközök bemutatása Iskola és helyi közösségek Összefüggés elemzés Médiaelemzés Közvéleménykutatás
Új eszközök bemutatása Iskola és a munka világa; a tanulók további céljai A munkahelyek elvárásainak megismerése Csoportos elemzés
Eszközök értékelése Cél Következmények Mellékhatások Megvalósíthatóság Gyakorlati haszon Idő Egyensúly Adatok Részvétel Időintervallum
Eszközök értékelése A megadott szempontok szerint végezzék el egy eszközrendszer értékelését! Melyik, mire használható? 3. tevékenység: Szortírozás és prioritási sorrendbe állítás 6. tevékenység? Színjátszás 8. tevékenység: Képek alkalmazása 9. tevékenység: Naplóvezetés
A legjobb eszköz, módszer kiválasztása Sikerkritériumok azonosítása Indikátorok Módszer
A kritikus barát
A kiválasztott terület intézkedési terve
Az önértékelés projektterve