AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

KÖZÖSSÉGI HÁZ KISVASZAR 2012.
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
A koordinációfejlesztés lehetősége
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
Komplex Instrukciós Program
„Ezt egy életen át kell játszani”
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
MF RFK Kecskemét, június 3.
Speciális szükségletek a foglalkoztathatóság nézőpontjából …a szociális munka lehetőségei és korlátai.
A problémamegoldó gondolkodás fejlesztésének módszertana
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
UNILO projekt1 Kimenet, követelmények, (kulcs)kompetenciák és tanulási eredmények hasonlóságok és különbségek Vidékiné dr. Reményi Judit.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
Összeállította: Horváth Csabáné NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Instrukció – kompetencia Megelőzés – Alkalmazkodás - Gondoskodás.
Szocializáció Fogalmak:
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Pedagógusok az együttnevelésről Keller Magdolna Eszterházy Károly Főiskola Neveléstudomány Tanszék Eger.
Az egyéni fejlesztési terv
Alkalmazkodás: megfelelő személyi és tárgyi környezet autizmussal élő gyermekek, felnőttek számára Őszi Tamásné gyógypedagógus Autizmus Alapítvány.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
TÁMOP /A/ számú pályázat Projektzáró előadás
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TARTALMAK AZ OKTATÁSBAN A képzés célkitűzései.
Az emberi tanulás.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Projektmunka.
Testi és szellemi fogyatékos gyermekek ápolása
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Tanulás tanítása Tanulásmódszertan
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
TÁMOP /1 TÁMOP nyitó szakmai konferencia TÁMOP /1TÁMO Halmozott fogyatékos, súlyos látássérült gyermekek komplex kommunikáció fejlesztése.
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Zeneterápia a Kerek Világ Alapítványban
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Esély? Egyenlőség? Autizmussal élni Csoportos integrációs modell Székesfehérváron Mahlerné Köfner Anikó gyógypedagógus Budapest 2006.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Szociális foglalkoztatás szerepe a rehabilitációban Csicsely Ágnes Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztály.
A szocializáció folyamata
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány

A MEGKÖZELÍTÉS ALAPJAI: •Tudományos megalapozottság. •A fejlesztés alkalmazkodjon az autizmusból fakadó szükségletekhez •A család igényei, lehetőségei. •Egyénre szabottság (felmérés, tervezés, keretek). •Viselkedés és kognitív terápiás módszerek. •Érthető, bejósolható, biztonságos környezet: Vizuális környezeti támpontok és Strukturált tanítás. •Megfelelő képzettségű és létszámú személyzet. •Az ellátás folytonossága.

A FEJLESZTÉS ÁLTALÁNOS ELVEI: •Autizmus specifikus •Mentális korhoz és kronológiai korhoz is igazodó •Egyéb tanulási zavarokat is figyelembe vesz

A FEJLESZTÉS SZEMPONTJÁBÓL KIEMELKEDŐ TULAJDONSÁGOK: •A másik személy szempontjának meg nem értése •Belső motiváció hiánya •Beszéd korlátozott megértése •Egyenetlen képességprofil •Hiányzó, vagy korlátozott belátás

TÍPUSOS ERŐSSÉGEK: •Vizuális információ megértése •Tanult rutinokhoz, szabályokhoz való alkalmazkodás •Jó mechanikus memória •Érdeklődésének megfelelő témánál kiemelkedő koncentráció •Egyes nem szociális tartalmú tantárgyi területeken relatíve jó képesség

TÍPUSOS NEHÉZSÉGEK ÉS KOGNITÍV PROBLÉMÁK: •szenzoros ingerfeldolgozás zavarai •figyelemzavar gyakorisága •utánzási képesség kialakulásának deficitje •percepciós, vizuomotoros koordinációs problémák •analízis-szintézis műveleteinek problémája •lényegkiemelés, problémamegoldó gondolkodás deficitje •általánosítás, a tanultak új helyzetben való alkalmazásának sérülése •emlékezet-felidézési problémák •váratlan nehézség ismert tananyagban szociális elem bevezetésével, vagy új körülmények közötti alkalmazásával

•a feladat céljának nem-értése, reális jövőre irányultság hiánya •szimbolikus gondolkodás (pl. játék) fogyatékossága •énkép-éntudat fejlődésének deficitje •a valóság téves értelmezése, felfogása •realitás és fantázia összetévesztése •verbális utasítások félreértése, különösen a többértelmű, elvont kifejezések, többrészes utasítások esetén •gyermekközösségben áldozattá, ill. bűnbakká válás, más esetben szociálisan inadekvát viszonyulás a kortársakhoz •strukturálatlan időben passzivitás, reaktív viselkedésproblémák •félelmek, fóbiák, szorongás

A PEDAGÓGUS FELADATAI: A gyermek képességeinek megismerése Egyéni fejlesztési terv készítése Egyéni fejlesztési terv végrehajtása Ellenőrzés, korrekció

A KÉPESSÉGEK MEGISMERÉSE: •Objektív megfigyelések, mérések • Különböző környezetekben is

TERVEZÉS, TARTALOM: •Nincsenek kész receptek •Kiindulópont a mentális kor és a fejlettségi szint •Fejlesztési célok hierarchiája •Szülők igényeinek integrálása •Hosszú-, közép-, és rövidtávú célok összehangolása

TANÍTÁS: •Új készségek és ismeretek tanítása egyéni helyzetben •Higgyük el, ha a gyerek nem képes elvégezni a feladatot •A meglévő tudás bővítése egy új mozzanattal •A feladatok lebontása a gyerek képességeinek megfelelő lehető legnagyobb lépésekre •Feladatok legyenek a gyermek szempontjából értelmesek •Elsajátított ismeretek, készségek gyakoroltatása a lehető legtöbb funkcionális, mindennapi helyzetben •A tanultak folyamatos szinten tartása •Egyénre szabott motivációs rendszer kialakítása •Támaszkodjunk a meglévő ép, esetleg kiemelkedő képességekre, speciális érdeklődésre •A fejlődési egyenetlenség csökkentése az elsődleges •Fontos a követelmények objektív körülményekből fakadó szükségszerűségként való megjelenítése