KAPCSOLT VÁLLALKOZÁSOK SZOKÁSOS PIACI ÁRAK TRANSZFERÁR-NYILVÁNTARTÁS

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Budapest Áfa  A legtöbbször ellenőrzött adónem, a legnagyobb adóbevételt adja – Közvetett, többfázisú  SZÁMLAELLENŐRZÉS  Adószám érvényessége,
Advertisements

Pénzforgalmi elszámolás [2012. évi CXLVI. tv. Áfa tv. XIII/A. fejezet]
HAJDU & MENYHEI ÜGYVÉDI IRODA
Cash flow A vállalat működése, befektetései és pénzügyi tevékenysége által genarált pénzáramlásokat tartalmazó kimutatás. Az eredménykimutatásban és a.
1 Nem fizethető ki az osztalék előleg devizában,
Az ún. tételes Áfa-bevallás bevezetése január 1-jétől [2012. évi LXIX. tv. módosította a évi CLVI. törvényt, amely következtében az Art. 31/B.
üzleti ajándék, támogatás áfa-ja,
A civil szervezetek működését szabályozó jogi környezet kihívásai a gyakorlat szemszögéből.
Változások a Számvitelben
APEH (új nevén a NAV Nemzeti Adó- és Vámhivatal) prezentáció
Értékpapírok értékelése és főkönyvi könyvelése
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
- 5.PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI FOGALMAK ELKÜLÖNÍTÉSE –
Készítette: Matukovics Gábor,1 Honlap:
1 Törvényi szabályozás  Az egyes adótörvények és az azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló évi XXXV. törvény  A közteherviselés rendszerének.
K+F adóalap kedvezmény E-Qualitas Egyesület Badak Béla okl. könyvvizsgáló.
Váll. ir. ktg-e: I. Értékesítés nettó árbevétele II.
Általános forgalmi adó
Kapcsolt vállalkozások közti árak a társasági adó törvény tükrében
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. A német- és magyarországi társasági-, valamint személyi jövedelemadóztatás egyes gyakorlati aspektusai.
Adózási alapismeretek 4. konzultáció Társasági adó
Társasági adó és osztalékadó évi LXXXI. tv..
1 TÁRSASÁGI ADÓ Többször módosított évi LXXXI. tv. jellemzői A költségvetési bevételekben évről-évre kb. 6-8 %-ot képvisel.
Az egyszerűsített vállalkozói adóról szóló évi XLIII. törvény
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
Az illetékekről szóló évi XCIII. törvény változásai
A cash flow kimutatás összeállítása és elemzése
Áfa Várható változások 2012  Közhatalmi tevékenység fogalma  ig: feltétel az, hogy a tevékenység során az államigazgatási jogkörben.
Nemzetközi Adózás a Gyakorlatban
A társasági adóról szóló évi LXXXI. törvény 2008/2009/I.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Szarvasné Vadászi Csilla
Zárjuk a 2011-es évet Előadó: Böröczkyné Verebélyi Zsuzsanna a kisvállalati adózás szakértője
A transzferár ellenőrzés adóhatósági tapasztalatai
Transzferárazás és dokumentációs kötelezettség Siklós Márta MKVK Konferencia Balatonalmádi.
Eredménykimutatás 8. feladat (479. o.)
Kapcsolt vállalkozások közötti elszámoló árak Adókamara Január 26.
1 Foglalkoztatási formák, díjazásuk Munkaidő és a kapcsolódó nyilvántartások november 23. Gottgeisl Rita.
Bevezető a könyvvizsgáló-jelöltek részére december 04.
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. A személyi jövedelemadó évi változásai Lucz Zoltánné főosztályvezető Pénzügyminisztérium.
2010. évi XCIV. törvény az egyes ágazatokat terhelő különadóról.
2012. évi adótörvény változások. Az adótörvényeket módosító törvények évi CLVI. törvény az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények.
A fizetési meghagyásos eljárás DE-ÁJK Polgári Eljárásjogi Tanszék
A pénzügyi lízing lényege, számviteli kezelése
Számviteli törvényváltozások évi várható változások (1/4) USA $-ban könyvvezetés, USA $-ban könyvvezetés, ( vállalkozó döntését Számviteli Politikájában.
Szakképzési hozzájárulás szabályainak évközi változásai, valamint a től hatályos módosulások.
Horváth Dávid Nemzeti Adó- és Vámhivatal. * Időszakos elszámolású ügyletek teljesítésének időpontja * Levonási jog érvényesítésének módja * Sertéshús.
2014. évi társasági adó törvény változások Készítette: Juhász Ágnes.
CIVIL SZERVEZETEK, EGYÉB SZERVEZETEK SZABÁLYOZÁSA, A KÖZHASZNÚ JOGÁLLÁS CIVIL SZERVEZETEK, EGYÉB SZERVEZETEK SZABÁLYOZÁSA, A KÖZHASZNÚ JOGÁLLÁS Ferenczi.
Láncügyletek áfa kezelése szeptember 19.. Láncügylet Definíció: ugyanazon termék több alkalommal történő továbbértékesítése oly módon, hogy a termék.
1 Transzferár szabályozás a társasági adó tükrében 2012 Erdeiné Szemán Eszter NAV Észak-magyarországi Regionális Adó Főigazgatósága Tájékoztatási és Koordinációs.
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY VÁLTOZÁSAI Készítette: Szűcs Krisztina.
Társasági adó Civil szervezetek adózása Tao tv. 9.§, 20.§, 29/A.§ (14), 6.sz. mell. A) része Civil tv. (2011. évi CLXXV.) 2.§ 1., 11. pontja,
Pénzforgalmi elszámolás az általános forgalmi adóban.
Navigátor IC & ID Kft.. A munkabér szerkezete január 1-től.
1990. évi C. törvény a helyi adókról MUISZ közgyűlés, Sousse.
Társasági adó 2011, évi változások  Adókulcsváltozás 10% 500 M Ft-ig 19% 500 M Ft felett  Megszűnik a külföldi szervezet társasági adó-kötelezettsége.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk…
PÉLDÁK.
Általános forgalmi adó törvény 2017.
NEMZETKÖZI SZÁMVITEL I.
A SZÁMVITELRŐL SZÓLÓ ÉVI C. TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI
Transzferár-dokumentáció
SZÁMVITEL.
Közbeszerzési tudnivalók
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
Előadás másolata:

KAPCSOLT VÁLLALKOZÁSOK SZOKÁSOS PIACI ÁRAK TRANSZFERÁR-NYILVÁNTARTÁS ADÓHATÁSOK KAPCSOLT VISZONYNÁL/ÜGYLETEKNÉL ELŐZETES ÁRKÉPZÉSI MEGÁLLAPODÁS MKVK KEM Szervezet 2009. március 23. Szénásy Péterné

Bevezetés - Nemzetközi adózás dióhéjban Alapproblémák / kívánalmak: Kettős adóztatás elkerülése Káros adóverseny, aluladóztatás elkerülése Megoldás: egyezmények Hátterük: modellek (OECD, ENSZ, [USA]) Magyarország ← OECD Modellegyezmény Szénásy Péterné

I. Kapcsolt vállalkozások fogalma Számviteli törvény: ≥ 20%, csak vállalkozások viszonylatában, Szt.3.§. (2) 7. Tao-törvény, Art: > 50%, vállalkozás és személy is Tao-tv. 4.§.23., Art. 178.§.17., Ptk. 685/B. §, 685. § b) Ptk. – közvetlenül, közvetve, közeli hozzátartozók befolyása egybeszámítva Magyar Nemzeti Könyvvizsgálati Standardek: ≥ 20%, vállalkozás és személy is MNKSZ 550. (IAS 24, IAS 28) IAS 24 szerinti kapcsolt felek (ellenőrzés, jelentős befolyás, kulcsvezető, és közeli hozzátartozók, közvetlen vagy közvetett) Szénásy Péterné

II. Szokásos piaci ár meghatározása - Transzferárak Transzferárak (elszámolóárak, belső átadási árak): kapcsolt vállalkozások egymás közötti tranzakcióiban alkalmazott árak multinacionális vállalkozások viszonylatában kiemelt jelentőségűek alkalmasak lehetnek adóoptimalizálásra, a különböző országok közötti nyereségátcsoportosításra Érintett ügyletek: termékek, szolg.-ok, immat.javak, kamatok… Szokásos piaci ár elve (arm’s length principle) Ha két (különböző állambeli) kapcsolt vállalkozás egymás közötti kereskedelmi vagy pénzügyi kapcsolataiban olyan feltételeket teremt vagy köt ki, amelyek különböznek a független vállalkozások között alkalmazott feltételektől, az a nyereség, amelyet a vállalkozások egyike e feltételek nékül elért volna, de azok miatt nem realizált, az érintett vállalkozás nyereségéhez hozzászámítható és ennek megfelelően adóztatható. (OECD modellegyezmény a jövedelem és a vagyon adóztatásáról 9. cikkely) Fő irány: a kapcsolt ügyleteket független vállalkozások feltételeivel kell összemérni. Szénásy Péterné

II. Szokásos piaci ár meghatározása Szokásos piaci ár (SZPÁ): az az ár, amelyet független felek összehasonlítható körülmények között alkalmaznak vagy alkalmaznának. A SZPÁ-tól való eltérés megadóztatható. Art. 1. §. (8): a SZPÁ-tól eltérő feltételekkel létrejött kapcsolt ügyleteket a SZPÁ alapulvételével kell adóztatni. Transzferárazási módszerek: OECD irányelvek alapján Szénásy Péterné

A SZPÁ meghatározásának módszerei (Tao-tv.18.§.(2) Összehasonlító árak módszere (Comparable Uncontrolled Prices, CUP) SZPÁ = amelyet független felek alkalmaznak összehasonlítható termék vagy szolgáltatás értékesítésekor gazdaságilag összehasonlítható piacon. Viszonteladási árak módszere (Resale Price Method, RPM; resale minus) SZPÁ = a termék, szolgáltatás független felek részére változatlan formában történő értékesítés során alkalmazott árából a viszonteladó költségeinek és szokásos hasznának levonásával számított ár. Szénásy Péterné

A SZPÁ meghatározásának módszerei Költség és jövedelem módszer (Cost Plus Method, CPM) SZPÁ = önköltség + szokásos haszon Egyéb módszer A fentiektől eltérő más módszer; akkor alkalmazható, ha az 1-3. alapján nem határozható meg a SZPÁ (bizonyítás!), és ha az adózó által alkalmazott egyéb módszerrel ténylegesen meghatározható a SZPÁ. Pl. ilyenek az ügyleti nyereségen alapuló módszerek (Transactional Profit Methods, TPM). Például: Nyereségmegosztási módszer (Profit Split Method, PSM) Ügyleti nettó nyereségen alapuló módszer (Transactional Net Margin Method, TNMM) Szénásy Péterné

III. Transzferár-nyilvántartás (Tao-tv. 18. §. (5), 18/2003 III. Transzferár-nyilvántartás (Tao-tv. 18. §. (5), 18/2003. PM rendelet) Készítésére kötelezettek: az adóév utolsó napján kisvállalkozásnak (2004. évi XXXIV. tv. 3-5. §: teljes csoport L<50 fő és Ért.nettó árb. vagy mérlegfőö.≤10 m€-nak megfelelő Ft-összeg, (19.§) szerinti kivételekkel) nem minősülő gazdasági társaság, egyesülés, európai rt, szövetkezet, európai szövetkezet és külföldi vállalkozó (kivételekkel, pl. közhasznú, nonprofit, állami tulajdonú). Nem kell elkészíteni a nyilvántartást, ha a szerződés: nem egyéni vállalkozó magánszeméllyel jött létre; kis- és középvállalkozások versenyhátrány miatt létrehozott beszerzési csoportjai között jött létre (Tao-tv.18.§.(3)); valamint tőzsdei ügylet esetén (kivéve a jogellenesség eseteit, pl. bennfentes kereskedelem); hatósági ár vagy más, jogszabályban meghatározott ár alkalmazása esetén. Szénásy Péterné

A nyilvántartás tartalma: Elkészítésének határideje: az adóévi ügyletekre nézve a Tao-bevallás benyújtásáig. Ha nem történt teljesítés, az adott szerződésről nem kell nyilvántartást készíteni. A nyilvántartás tartalma: alapvető tartalmi elemek: SZPÁ SZPÁ meghatározásánál alkalmazott módszer az azt alátámasztó tények és körülmények. Szénásy Péterné

PM-rendelet szerinti alapelvek, követelmények: minden jelentős tény, körülmény figyelembe vétele (adózótól elvárható gondossággal) költség-haszon elv (aránytalanul nagy költségáldozat nem várható el, de a költség nem mentesít a készítés kötelezettsége alól) alapesetben szerződésenként külön nyilvántartás összevont nyilvántartás lehetséges, ha az összevonás az összehasonlíthatóságot nem veszélyezteti és a szerződések tárgya azonos, feltételeik rögzítettek és lényegileg azonosak, vagy egymással szorosan összefüggnek. Az összevonást indokolni kell. Egyszerűsített nyilvántartás készíthető, ha az ügylet áfa nélküli SZPÁ-on számított értéke ≤ 50 mFt. A nyilvántartást módosítani kell, ha olyan változás történik, amelyet független felek az árnál érvényesítenének. Szénásy Péterné

PM-rendelet szerinti részletes tartalmi elemek: „Teljes” (nem egyszerűsített) nyilvántartás: kapcsolt vállalkozás azonosító adatai (név, székhely, adószám, ennek hiányában cégjegyzékszám és a bíróság megjelölése) a szerződés tárgya, hatálya, a szerződéskötés és -módosítás időpontja a termék/szolgáltatás jellemzői, a teljesítés módja, feltétele a végzett tevékenység elemei, jellemzői, a felhasznált erőforrások és a vállalt üzleti kockázat (funkcionális elemzés) a piac meghatározása és jellemzői (iparági és piacelemzés, a releváns piacon) - a SZPÁ meghatározására választott módszer megnevezése, - egyéb módszer esetén annak jellemzői, - a módszer kiválasztásának indokai, - az összehasonlításhoz felhasznált adatok meghatározása, az adatok kiválasztásának menete, ezek indoklása - az összehasonlító eszközökre, szolgáltatásokra vonatkozó tények, körülmények (jellemzők) Szénásy Péterné

Egyszerűsített nyilvántartás tartalma: - az összehasonlítható termékek, szolgáltatások alapján a választott módszerrel számított ár, árrés, haszon, egyéb érték vagy azok tartománya (=SZPÁ), - a SZPÁ-t befolyásoló tényezők eltérésének meghatározása és az emiatt szükséges kiigazítás; - a SZPÁ a szerződés tárgyában folyó vagy lezárt, SZPÁ-ral összefüggő bírósági, hatósági eljárás főbb adatai készítés és módosítás időpontja aláírások (készítő, jóváhagyó). Egyszerűsített nyilvántartás tartalma: 1)-2) szerinti azonosító adatok, valamint: a SZPÁ; az egyszerűsített nyilvántartás elkészítésének és módosításának időpontja; aláírások. Szénásy Péterné

A SZPÁ meghatározásakor figyelembe vehető: Egyéb rendelkezések A SZPÁ meghatározásakor figyelembe vehető: - független féllel kötött szerződés - kapcsolt vállalkozás és független fél szerződése - független vállalkozások egymás közötti szerződései - összehasonlítható termékre, szolgáltatásra vonatkozó, nyilvános adatbázisban tárolt adatok. Gyakorlati megjelenési forma A vállalkozások jellemzően egy egyberendezett transzferár-dokumentációt készítenek, mely dosszién belül szerződésenként, valamely sorszámmal vagy azonosító számmal ellátva jelennek meg az egyes nyilvántartások. Célszerű a szerződéseket (másolatukat) is a nyilvántartáshoz kapcsolódóan a dokumentációban tárolni. MEGŐRZÉSI ÉS AKTUALIZÁLÁSI KÖTELEZETTSÉG Szankciók: mulasztási bírság – hiányzó, hiányos vagy az előírásoktól eltérő nyilvántartás esetén, nyilvántartásonként 2 mFt-ig terjedően (Art. 172. § (16)) Szénásy Péterné

IV. A kapcsolt viszony hatása az adónemekre IV. A kapcsolt viszony hatása az adónemekre (Tao, különadó, áfa, innovációs járulék) Társasági adó Ha a kapcsolt vállalkozások a piacitól eltérő árat alkalmaznak, az alkalmazott és a piaci érték különbözete az adózás előtti eredményt növeli vagy csökkentheti. Növeli, ha az adózó eredménye < SZPÁ esetén lett volna (kivéve, ha a kapcsolt fél nem EV magánszemély) csökkenti, ha az adózó eredménye > SZPÁ esetén lenne és a kapcsolt fél belföldi adózó, vagy a TAO-nak megfelelő adó alanya külföldön, és rendelkezik a kapcsolt fél által is aláírt okirattal, amely tartalmazza a különbözet összegét. (Tao-tv.18.§.(1)) Az egyéb, adózás előtti eredményt módosító tételektől függetlenül! Szénásy Péterné

A SZPÁ-tól való eltérés miatti módosítás hatálya alá tartozó ügyletek: minden gazdasági esemény Speciális, külön nevesített ügyletek: Jegyzett tőke apporttal történő emelése Jegyzett tőke leszállítása nem pénzben történő vagyonkiadással Jogutód nélküli megszűnés miatt nem pénzben történő vagyonkiadás Osztalék nem pénzbeli vagyoni értékű juttatásként történő teljesítése Mentesülés: KKV-k közös beszerzésre és értékesítésre létrehozott kapcsolt vállalkozásával kötött tartós szerződés (KKV-k szavazati aránya összesen > 50%). (Tao-tv. 18. § (3)) Szénásy Péterné

Egyéb, kapcsolt vállalkozások miatti módosítások a Tao-ban (a fontosabbak): kamatnyereség 50%-a növelő (kivéve írásbeli tájékoztatás esetén), kamatveszteség 50%-a csökkentő (választható, kedvezménykorláttal) kivéve: pénzügyi intézménytől kapott /ilyennek fizetett kamat. (Tao-tv. 7,§,(1) k, 8. § (1) k, 29/D. § (15)) kapott osztalék és részesedés csökkentő, kivéve az ellenőrzött külföldi vállalatoktól kapott alultőkésítés miatti növelő tétel (8.§.(1) j,): nem pénzügyi intézménnyel szembeni kötelezettségek fizetett kamatából az átlagos saját tőke 3-szorosát meghaladó kötelezettségrészre jutó arányos rész nemcsak kapcsolt viszonyban kell alkalmazni csoportos számlavezetés (cash pooling) rendszerben felszámolt kamatra is kell alkalmazni a 8.§.(1) k, szerint növelő tételként elszámolt kamat összege levonható. Szénásy Péterné

2. Különadó (2006 évi. LIX. tv., Kjt.) A Kjt. 3. §. (15) szerint ha a felek eltérnek a piaci ártól, a Tao-tv. 18.§-ában foglaltakat a különadó számításánál is megfelelően alkalmazni kell. A SZPÁ-tól eltérően alkalmazott ellenérték „eredményt rontó” különbözete növeli az adóalapot, a SZPÁ-tól eltérően alkalmazott ellenérték „eredményt javító” különbözete csökkentheti az adóalapot. Speciálisan a kapcsolt vállalkozásokra nevesített adóalap-módosító tételek nem szerepelnek a Kjt-ben, de figyelemmel kell lenni különösen a bérleti díjakra, a szolgáltatások díjára, a kölcsönök kamatára, a térítés nélkül nyújtott szolgáltatásokra. Szénásy Péterné

3. Általános forgalmi adó 2007. évi CXXVII. tv. 66. §, 67. § (1)-(2), 255. §, 259.§. 13. 1., Csereügylet, amikor az ellenérték nem pénzben kifejezett: az adó alapja a SZPÁ, és a szembenálló ügyletek SZPÁ-át külön-külön kell meghatározni. 2., Kapcsolt ügyletek: az ellenérték helyett a SZPÁ az adó alapja, ha a termék értékesítése, szolgáltatás nyújtása nem független felek között történik, és az ellenérték aránytalanul magas a SZPÁ-hoz képest és az eladót/szolgáltatás nyújtóját az adólevonási jog nem egészben illeti meg az ellenérték aránytalanul alacsony a SZPÁ-hoz képest és a vevőt az adólevonási jog nem egészben illeti meg az ellenérték aránytalanul alacsony a SZPÁ-hoz képest és az eladót/szolgáltatás nyújtóját az adólevonási jog nem egészben illeti meg, valamint a termék értékesítése, szolgáltatás nyújtása mentes az adó alól a 85.§.(1), 86.§.(1), 87.§. alapján („tárgyi mentes” tevékenységek és olyan értékesítés, amelyhez nem kapcsolódott levonási jog). Kivétel: jogszabály alapján meghatározott ellenérték. Szénásy Péterné

Nem független felek az (új) Áfa-tv. szerint: kapcsolt vállalkozások névre szóló tulajdonosi (tagsági) viszony fennállása egyik fél a másik fél vezető tisztségviselője vagy FB-tagja a 6.§.(5) szerinti alárendeltségi viszonyban állók (munkaviszony stb.) egymás közeli hozzátartozói, vagy az előbbiek közeli hozzátartozói. Szénásy Péterné

4. Innovációs járulék 2003. évi XC-tv. (KTIA) Nem alanya a járuléknak az a vállalkozás, amely a 2004. évi XXXIV. tv. 3.§. (2)-(3) bekezdései szerint kisvállalkozás (vagy mikrovállalkozás). Létszám < 50 fő és Értékesítés nettó árbevétele vagy a mérlegfőösszeg ≤ 10 millió €-nak megfelelő Ft-összeg (a besorolást megelőző üzleti év végi MNB devizaárfolyamon) A kapcsolódásokat a besorolásnál nem kell figyelembe venni. A besorolást az utolsó egyedi beszámoló alapján kell elvégezni. Szénásy Péterné

V. Előzetes árképzési megállapodás lehetősége az adóeljárásban (Advance Pricing Arrangement, APA) Art. 132/A. §, 132/B. §, 178. § 16., 33.; 38/2006. PM-rendelet; APIAC nyomtatvány Definíciók: 1., Olyan megállapodás adózó(k) és adóhatóság(ok) között, mely a kapcsolt ügyletek megkötése előtt feltételrendszert szab meg a transzferárak képzéséhez, meghatározott időtartamra. 2., Kérelemre történő, kötőerővel bíró SZPÁ-megállapítás. A kötőerő csak változatlan tényállás esetén érvényesül. Tárgya: transzferárak előzetes értékelése – az ár / a módszer megfelel-e a valódiságnak (vagy alkalmazásának egyik célja az adókötelezettség megkerülése?) Lényege: a transzferár-nyilvántartásra kötelezett adózó kérheti, hogy az adóhatóság határozattal állapítsa meg kapcsolt vállalkozásával folytatandó jövőbeni tranzakciójára érvényesíthető transzferárazási módszert, annak tényeit és körülményeit, és ha meghatározható, a SZPÁ-t, ártartományt. Szénásy Péterné

Kötőerő: ha a jövőbeni ügylet során az adózó az előre megállapodott feltételeknek megfelelően jár el, a határozat hatálya (3-5 év) alatt az APEH csak a feltételeknek való megfelelést vizsgálhatja, a módszert vagy a transzferárat nem. Az eljárás menete: Kérelem benyújtása mellékletekkel, ellenjegyzéssel, minimális díj megfizetésével. Díjsávok: min. 5 – max. 12 mFt (egyoldalú eljárás) min. 10 – max. 17 mFt (kétoldalú eljárás) min. 15 – max. 20 mFt (többoldalú eljárás) Illetékesség (2009-től): APEH Kiemelt Adózók Igazgatósága Megelőzően lehetőség: előzetes konzultáció az eljárás részleteiről Szénásy Péterné

Vizsgálat valódiságvizsgálat (lehetőség) kétoldalú vagy többoldalú eljárásnál nemzetközi egyeztetés (csak az adóhatóságok vesznek részt, az adózó közvetlenül nem) Határidő: 120 nap (+60+60 nap), nem számít bele a valódiságvizsgálat, a külföldi egyeztetés és a hiánypótlás ideje; megszakad és újrakezdődik a transzferárazás kritikus feltételeinek jelentős változása esetén. Határozathozatal Közlését megelőzően a díjkülönbözet adózó részéről történő megfizetése; Teljes díj: a SZPÁ 1 %-a, illetve az ártartomány alsó és felső értékei középértékének 1%-a, de legfeljebb a max. díjtétel. Hatályosulás: az adózó és érintett kapcsolt vállalkozásai elfogadó nyilatkozatát követően. Szénásy Péterné

A kérelem elutasítása Főbb okai: valótlan tényközlés már teljesített ügylet körülmények jelentős változása külföldi adóhatóságok együttműködésének hiánya az eljárás jogszabálymódosítást igényelne. Visszajáró díj: 75%, kivéve a már lefolytatott eljárás végén a határozatközlést megelőzően esedékes díjkülönbözet befizetésének elmulasztása esetén (ez esetben elutasítás díjvisszatérítés nélkül). Szénásy Péterné

Köszönöm a figyelmet! Szénásy Péterné okl. közgazdász, MBA, okl. könyvvizsgáló