2007 – Egyenlő Esélyek Mindenki Számára Európai Év

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Budapesti Esélyegyenlőségi Koordinációs Iroda –
Advertisements

Az esélyegyenlőségről és a hátrányos megkülönböztetés tilalmáról
EGYENLŐ BÁNÁSMÓD A FOGLALKOZTATÁSBAN
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Budapest, március 30.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Életkor és diszkrimináció
Szociális és Munkaügyi Minisztérium
Egyenlő Bánásmód Hatóság. A védett tulajdonsággal rendelkezők hátrányos megkülönböztetése  nemi diszkrimináció  a romák hátrányos megkülönböztetése.
A könyvtárak szociális funkciói. Visszatekintés  70-ES ÉVEKTŐL - “MŰVELŐDÉSI HÁTRÁNY”  MANFRED NAGEL(1982) - SZOCIÁLIS FUNKCIÓ MEGHATÁROZÁSA - “ KÜLÖNLEGES.
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
Ifjúságpolitika - A fiatalok, mint erőforrás -
El ő adó: Kiszner Levente.  Melyek azok a legfontosabb társadalmi rétegek, amelyek valamilyen szempontból speciális helyzetben vannak?  Milyen nehézségek.
dr. Juhász Péter Fogyatékosságügyi és Rehabilitációs Főosztály
1 Esélyegyenlőségi Terv a Paksi Atomerőmű Zrt-nél Készítette: Schwarcz Anita HUFO.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Egyenlő értékű munkáért egyenlő bér?
SZEREP TANMŰHELY ESÉLYEGYENLŐSÉGI RENDEZVÉNY március 25. West Hungary Humán Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft.
Az egyenlő bánásmód követelményének érvényesítését szolgáló alapvető jogi ismeretek dr. Gyarmati Edit 2010.
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
VI. Országos Távmunka Konferencia december 6. Az OTP Csoport távmunka tapasztalatai Magyarországon és Romániában.
Civil szervezetek a munka világában
ENSZ Egyezmény a Fogyatékossággal Élő Személyek Jogairól Diszkriminációk a társadalomban és jogi kezelésük.
Társadalmi Befogadás Szakkollégium
 2002 október – december  Post szeptember 11-i kampány  Cél: bemutatni az amerikai muzulmánok boldog életét, meggyőzni a világot, hogy ne utálják az.
Az esélyegyenlőség megteremtésének törekvései Magyarországon
Nemzetközi projekt az egészség társadalmi és gazdasági meghatározóiról Taller Ágnes december 4. DETERMINE.
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
K ÖZIGAZGATÁSI ÉS IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM T ÁRSADALMI F ELZÁRKÓZÁSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG romagov.kormany.hu A Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia.
A nők és férfiak közötti társadalmi egyenlőség november 11.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
A Magyar Köztársaság kormánya
Esélyegyenlőség Előadó: Megyesi Rita.
Az EU-s hálózati munka tapasztalatai a hajléktalan- ellátásban FEANTSA
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
Nyíregyháza, december 2. Tájékoztatás a lakóotthoni kitagolási program szakmai és finanszírozási hátteréről Horváth Péter SZMM, az Országos Fogyatékosügyi.
Az Esélyegyenlőség és az ESZA alapelveinek érvényesítése Európai Unió Magyarország -Budapest Európai jogfejlődés Luxemburgi és Lisszaboni folyamat.
Miért fontos a komplex rehabilitáció az Európai Unió foglalkoztatáspolitikája szempontjából? Budapest, december 3.
Az egyenlő bánásmód elvének érvényesülése a hatósági tapasztalatok tükrében.
TÁMOP-5.5.5/08/1 A diszkrimináció elleni küzdelem – a társadalmi szemléletformálás és hatósági munka erősítése Az egyenlő bánásmód érvényesítése és a társadalmi.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Aaa. Nők és családon belüli erőszak elleni lépések  től a Szociális és Munkaügyi Minisztérium (jogelődje ICSSZEM)és a civil szervezetek egyeztetése.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
1 Egyenlő Esélyek Mindenki Számára Európai Év – 2007 Rauh Edit előadása.
ViaD’oro Közigazgatásfejlesztési Tanácsadó és Szolgáltató Készült az Új Magyarország Fejlesztési terv Államreform.
Pécs Telep-programok Tenczer tamás EMMI SZÜTFFÁT.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
Alapfogalmak.
TÖOSZ Polgármesternői Tagozat Vitaindító – 2007-re tervezett tevékenységek.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Nyíregyháza június 1..  Speciális élethelyzet, speciális és egyénre szabott segítségek.  Érintettségből adódó rálátás a helyi szükségletekre.
Salgótarján május 8.. Mit értünk érdekvédelem alatt? Milyen feladatokat jelenthet? Kik védenek érdeket? Hogyan lehet érdeket védeni? Alkossuk.
Szociális és Munkaügyi Minisztérium 2007 – Egyenlő Esélyek Mindenki Számára Európai Év Sík Endre Miklós Civil Partnerség V. Regionális Konferencia 2007.
Fogyasztók diszkriminációja az EU-ban Bak Pál Európai Köz-és Magánjogi Tanszék
Esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Langerné.
Megváltozott munkaképességűek és fogyatékkal élők foglalkoztatását elősegítő támogatások és módszerek Tatosné Takács Andrea december 18.
Civil Partnerség V. Regionális Konferencia Felnőttképzés és esélyegyenlőség – civil lehetőségek Aranyi Magdolna „Lépj egyet előre!” projektmenedzser 2007.
Munkaerőpiaci-szolgáltatásokat végző szervezetek lehetőségei
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Esélyegyenlőség a Szent István Egyetemen
Esélyegyenlőségi képzés
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
Előadás másolata:

2007 – Egyenlő Esélyek Mindenki Számára Európai Év Sopron 2007. október 8.

Témakörök: Esélyegyenlőségi politika – nemzeti és EU 2003. évi CXXV. tv. az egyenlő bánásmód és az esélyegyenlőség előmozdításáról Egyenlő Bánásmód Hatóság Esélyegyenlőségi tervek 2007 – Egyenlő Esélyek Mindenki Számára Európai Év Kommunikáció „Mainstream” kormányzati munka

Mi az egyenlőségi politika célja? A társadalmi egyenlőség megteremtése „A Magyar Köztársaság biztosítja a területén tartózkodó minden személy számára az emberi, illetve az állampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény, nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.” (Magyar Köztársaság Alkotmánya, 70/A §)

Milyen eszközökkel érhető el a társadalmi egyenlőség? „egyenlő bánásmód” A közvetlen vagy közvetett diszkrimináció mentességének biztosítása. „esélyegyenlőség” A gazdasági, politikai és szociális egyenlőség megteremtésére irányuló, konkrét intézkedéseket is tartalmazó integrált megközelítés, mely szükség esetén a pozitív diszkriminációt is magában foglalhatja.

Miért kell az esélyegyenlőséggel foglalkoznunk? Törvényben rögzített jog és kötelezettség Alkotmány (70/A,B §) Ágazati törvények Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény Célcsoport-specifikus jogszabályok Nemzetközi kötelezettségek Európai Unió ENSZ Európa Tanács Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) stb. Gazdasági érdek Társadalmi igazságosság

Egyenlő esélyek politikája az Európai Közösségben Általános jellemzők: fokozatos szemléletváltás jogfejlődés kiindulópont: nemek közötti esélyegyenlőség 1957-75 gazdasági megfontolások (egyenlő munkáért egyenlő bér!) tagállamok jogharmonizációjának kezdete 1975-80 szociális megfontolások (élet- és munkakörülmények javítása) pozitív megközelítés fontossága (közösségi programok, „puha” jogszabályok) 90-es évektől napjainkig cél: az egyenlő esélyek gyakorlati érvényesülése közvetett diszkrimináció fogalma pozitív akciók pozitív diszkrimináció Amszterdami Szerződés (emberi jogok felértékelődése) gender mainstreaming

2003. évi CXXV. tv. az egyenlő bánásmód és az esélyegyenlőség előmozdításáról Cél: általános antidiszkriminációs tv. megalkotása Vívmányai: a magyar jogi szabályozás EU-s normákkal való harmonizációja az antidiszkriminációs szabályok egységes kódexbe foglalása lefedi a közélet teljes spektrumát (pl.: oktatás, foglalkoztatás, egészségügy, lakhatás stb.) a magánélet tiszteletben tartásával kiterjeszti az egyenlőbánásmód követelményét egyes magánjogi viszonyokra is (pl.: szolgáltatásokhoz való hozzáférés)

Az egyenlő bánásmód követelményének megsértését jelenti: közvetlen hátrányos megkülönböztetés közvetett hátrányos megkülönböztetés zaklatás jogellenes elkülönítés megtorlás valamint az ezekre adott utasítás. - A törvény hatálya - 20 védett tulajdonság

Egyenlő Bánásmód Hatóság országos hatáskörű hatóság, a kormány irányítása alatt működik Eljárást kezdeményezhet: sérelmet szenvedett természetes vagy jogi személy jogi személyiség nélküli szervezet állampolgári jogok országgyűlési biztosa ügyész Az EBH az alábbi döntéseket hozhatja: elrendelheti a jogsértő állapot megszüntetését megtilthatja a jogsértő magatartás további folytatását nyilvánosságra hozhatja a jogsértést megállapító határozatát pénzbírságot szabhat ki külön törvényben meghatározott szankciót alkalmazhat a kérelmet elutasíthatja (egyenlőbánásmód követelménye nem sérült) az eljárást megszűntetheti

Esélyegyenlőségi tervek - CXXV. tv. 36 § az 50 főnél több munkavállalót foglalkoztató költségvetési szervek többségi állami tulajdonban álló jogi személyek kötelesek a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII.tv. 70/A. §-a szerint esélyegyenlőségi tervet elfogadni hátrányos helyzetű munkavállalókra terjed ki: nők 40 évnél idősebb munkavállalók romák fogyatékos személyek 2 vagy több 10 éven aluli gyermeket nevelő munkavállalók Helyzetfelmérés munkakörülmények bérek szakmai előmenetel képzés kedvezmények Célkitűzések a munkáltató milyen intézkedésekkel kívánja elérni az esélyegyenlőséget

Az Európai Év Amszterdami Szerződés „ ... a Tanács … megfelelő intézkedéseket tehet a nemen, faji vagy etnikai származáson, valláson vagy meggyőződésen, fogyatékosságon, koron vagy szexuális irányultságon alapuló megkülönböztetés leküzdésére.„ (13. cikk (5) bekezdés) Jogi háttér nem alapján történő hátrányos megkülönböztetés – EU egyik alapelve 2000/43/EK irányelv – a faji- vagy etnikai származás alapján történő diszkrimináció tilalma többek közt a foglalkoztatás, a szakképzés, az oktatás, az áruk és szolgáltatások, valamint a szociális védelem terén 2000/78/EK irányelv – a vallás vagy meggyőződés, fogyatékosság, kor és szexuális beállítottság alapján történő megkülönböztetés tilalma

Az Európai Év háttere A tematikus év oka késés/problémák az EUs direktívák harmonizálásában egyenetlen végrehajtás a nemzeti jogszabályok terén ismeretek hiánya 2004 Zöld könyv: figyelemfelkeltés! A tematikus év prioritásai jogok – az egyenlőséghez és a megkülönböztetés-mentességhez való jog, a többszörös megkülönböztetés elleni fellépés képviselet – a megkülönböztetést elszenvedők, valamint a nők és férfiak kiegyensúlyozott részvétele elismerés – a sokféleség ünneplése tisztelet – egy összetartóbb társadalom kialakítása

Az Európai Év végrehajtása Jogszabályi háttér 771/2006/EK határozat Időtartam 2007. január 1. - december 31. Intézményrendszer Nemzeti Végrehajtó Testület – SZMM Esélyegyenlőségi Főosztály Szakértői Munkacsoport (civil, kormányzati, önkormányzati képviselet, EBH, NFÜ) Költségvetés 15 millió € (7,35 m€ EU + 7,65 m€ tagállamok) Az Európai Év magyar költségvetése 516 600 € (kb. 130 millió forint) – 50-50% társfinanszírozás

Az Európai Év eseményei EU szint Európa-szerte zajló információs kampány „Egyenlőségi Csúcs” - nyitó és záró rendezvény számos konferencia és esemény Eurobarometer kutatások Magyar kormányzati intézkedések 6 intézkedés az Európai Év keretében további források bevonása: pl. OFA pályázatok „Mainstream” kormányzati munka – célcsoportok EP képviselők kapcsolódó programja Civil és egyéb szervezetek kapcsolódó programja

Az Európai Év hat kormányzati intézkedése (Nemzeti Stratégia) 1 Az Európai Év hat kormányzati intézkedése (Nemzeti Stratégia) 1. Partner konferencia és gála - 2007. március 5. 2. Országos Esélyegyenlőségi Hálózat – civil pályázatok 3. Kutatás 4. Esélyegyenlőségi tervek - pályázat 5. Záró konferencia – 2007. november 6. Kommunikáció – Média

Információs és promóciós kampány EU: Media Consulta Magyarország: Presolution Communication Szlogen: Adj esélyt az esélynek! Csatlakozz hozzánk 2007-ben! Kommunikációs eszközök: Logo Molino Honlap Hírlevél – ÖN-KOR-KÉP Média workshopok - sztereotípiák leküzdése Éves kalendárium – hozzáférhető információ a honlapon Társadalmi Célú Reklám - Kodak Célkitűzés: az év üzeneteinek eljuttatása a célcsoportokhoz, tudatformálás, hosszú távú együttműködések kiépítése az érintett szervezetekkel, egymás munkájának segítése

EU Újságírói Díj 2007 Az EU Újságírói Díj azokat az újságírókat díjazza, akik a sokszínűség előnyeire és a diszkrimináció elleni küzdelem fontosságára hívják fel a figyelmet. 2006-ban két magyar sikert ünnepelhettünk: Hargitai Miklós 2. helyezést ért el a Népszabadság Online-on publikált „A mi cigány lányunk” című cikkéért Szabó Csillát jelölték a Fiatal Újságírók Különdíjra

Esélyév Különdíj 2007-ben: 2007-ben először minden nemzeti zsűri különdíjra is javasol egy cikket az európai zsűrinek. A különdíjra jelölés feltétele, hogy a cikk válassza témájául az esélyegyenlőséget, valamint hivatkozzon az egyenlő esélyek mindenki számára európai évre. Különdíj: 2500 € értékű tanulmányút egy szabadon választott EU-országba. Határidő: 2007. szeptember 30. Eredményhirdetés: Esélyév záró- konferencia, Lisszabon Újságírói Díj 2007 c. könyv kiadása

EU Fotópályázat 2007: „Törj át a sztereotípián EU Fotópályázat 2007: „Törj át a sztereotípián!” („Breaking Stereotypes”) Európa képző- és iparművész hallgatói kreatív állásfoglalásukat fejezhetik ki azzal, megmutatják alkotásaikat.

KAMIONTURNÉ Szeged, 2007. május 30. Budapest, 2007. augusztus 8. Vox pops Fényképfal Vendégkönyv Jelbeszéd-workshop Filmvetítés Mobil Ability Park Teszteld érzékeidet. Kamionos kvízjáték Koncert Sokszínűségi Karaoke Verseny Budapest, 2007. augusztus 8. Sziget Fesztivál nyitónap

Honlap EU-s honlap, magyarul is: http://equality2007.europa.eu Hírek Online sajtószoba Online eseménynaptár Linkek, referenciák Az SZMM honlapján: Kalendárium Letölthető anyagok Pályázatok Külön e-mail

Az Európai Év nagykövetei: Palya Bea és Kaltenbach Jenő Az év nagykövetei olyan jól ismert, pozitív imázzsal rendelkező személyiségek, akik azonosulnak és egyetértenek a 2007 - Egyenlő esélyek mindenki számára európai év célkitűzéseivel, továbbá felkészültek arra, hogy aktívan és hatékonyan részt vegyenek az év népszerűsítésében.

Az év arcai – valódi élettörténetek Olyan személyek, akiknek élettörténete közvetlenül kapcsolódik az esélyévhez, akik szembesültek a diszkriminációval és leküzdötték azt akik hajlandóak megosztani történetüket a nyilvánossággal, írásban és audiovizuális módon is, részt vesznek konferenciákon, egyéb eseményeken. Magyarországról 3 ilyen történetet kell továbbítanunk az EU felé. A történetekből 2 oldalas, illusztrációkkal ellátott szóróanyagok készülnek az adott ország nyelvén, médiasztorik alapanyagául szolgálhatnak. A Bizottsággal való egyeztetés után az EU tagországaiból beküldött legjobb 30 történetet angolra, németre és franciára fordítják és felteszik az Esélyév weboldalára.

A roma népesség hátrányos helyzetének javítását célzó intézkedések: Életminőség javítása modellprogram - 9 településen lakókörnyezeti rehabilitáció Magyarországi Cigányokért Közalapítvány (MACIKA) Roma Integráció Évtizede program 2005-2015 (68/2007. (VI.28.) OGY határozat) Munkaerőpiac: NFTI, EQUAL, ÁFSZ, közhasznú munka Roma Kulturális Alap (RKA) Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Tehetséggondozó programja Roma Koordinációs és Intervenciós Keret

A fogyatékossággal élő emberek helyzetének javítását célzó intézkedések: ENSZ EGYEZMÉNY Országos Fogyatékosügyi Program A jelnyelvi tolmácsszolgálatok fejlesztése A rokkantsági nyugdíjrendszer felülvizsgálata A látássérültek számára elemi rehabilitációs szolgáltatást nyújtó szervezetek kapacitásának növelése Új lakóotthoni férőhelyek létrehozására irányuló program Akadálymentesítés

A nők és férfiak közti társadalmi egyenlőséget elősegítő intézkedések: Nemzeti Cselekvési Program Családbarát Munkahely díj „Egyenlő értékű munkáért egyenlő bért” - pályázat „Férfiszerepek” - pályázat Munkaerőpiac: NFTI, EQUAL Női karriertervezés – OFA pályázat Országos Kríziskezelő Információs Telefonszolgálat Családi Csoport-Konferencia

Az idős emberek helyzetének javítását célzó intézkedések: Idősbarát Önkormányzati Díj Pályázat az időseket tömörítő szervezetek számára szabadidős programok szervezésére Szenior Tanácsadó Modellprogram (80 órás képzés) Főbb témakörei: - Idősek a társadalomban - Biológiai változások időskorban - Az időskor lélektana - Jogi, betegjogi, ellátott jogi ismeretek A fiatalok helyzetének javítását célzó intézkedések: Nemzeti Ifjúsági Program Nemzeti Ifjúsági Információs és Dokumentációs Központ modell program

Köszönöm a figyelmet! További információ: http://equality2007.europa.eu empl-year2007@cec.eu.int www.szmm.gov.hu www.egyenlobanasmod.hu eselyev2007@szmm.gov.hu