Járattervezés számítógéppel a városi áruellátásban Hirkó Bálint.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Befektetett eszközök, tárgyi eszközök, forgóeszközök
Advertisements

A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Logisztika alapvetések.
Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. „Változtatni nehéz, a közigazgatást.
RENDELÉS, VEVŐKISZOLGÁLÁS, E - BUSINESS
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
ENVIROMENTAL MANAGEMENT KÖRNYEZETKEZELÉS (KÖRNYEZETIMENEDZSMENT)  Felelős vállalati magatartás  Ökoaudit  Önszabályozás =környezeti szempontú önkéntes.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Raktározás technológiai moduljai
Győr város szociális ellátórendszerének működtetése az önkormányzati, civil és egyházi szolgáltatók közreműködésével. Páternoszter Piroska főosztályvezető.
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
EZERMESTER a magyar barkácsbolt hálózat
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Számvitel és pénzgazdálkodás KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Járatütemezési optimalizáció
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Értékesítési csatornák
MFG-Pro váll-ir. rendszer bemutatása
Készítette: Unyatyinszki Csaba
13.a CAD-CAM informatikus
Közlekedési logisztika
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Logisztika 6.előadás.
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
Járattervezés számítógéppel
2001. szeptember 14. Logi-Tech 2001 Logisztika a Gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Számítógépes járattervezés és irányítás a városi áruellátás területén.
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Új törekvések a logisztikai közreműködésben
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Logisztika bevezető elemek.
AZ ÁTALAKULÓ ÉLELMISZER-GAZDASÁG FŐBB TERÜLETI, TÁRSADALMI, KÖRNYEZETI ÖSSZEFÜGGÉSEI Prof. Dr. Villányi László Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi.
III. A logisztika jövője
Mit adhat egy jó controlling? A Kerry Hungária Kft. controlling rendszerének bemutatása Általános Vállalkozási Főiskola Vállalkozásszervező Szak 2003.
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Sajtótájékoztató január 4. Dr. Szikora János elnök, APEH.
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Főiskolai Kar A Műszaki Tervezés Rendszerei 2000/2001 tanév, I. félév 1. előadás Bevezető a számítógépen.
II. Logisztikai tervezés
Ö NKORMÁNYZATI KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS HULLADÉKGAZDÁLKODÁSI KUTATÁS 2011.
Szilvási Mihály TM Magyarország Kft.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
Munkavédelem és controlling
Kovács Atila Magyar Közút Nonprofit Zrt. fejlesztési és felújítási igazgató ÚTÜGYI NAPOK A közúthálózat állapota és fenntarthatósági stratégiája a jelenlegi.
Képzések finanszírozása SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet Szeged, 2008/2009. I. félév.
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
1 CONNECT II.: Fejlesztési koncepció, migrációs út tervezése az ÁAK forgalomirányító központjához Perjés Tamás közlekedési igazgató COWI Magyarország.
TÁMOP A távhőszolgáltatás Kocsis György Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
Europapier Hungária A logisztika szerepe a versenyképességben Laskai István - Kócsó Tamás
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
Termék & Márka Kopcsay László.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Készletgazdálkodás és logisztika
Az elektronikus üzletvitel logisztikája Kiss Norbert Heller Farkas Főiskola 2005.
Vállalkozásmenedzsment I.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
1 VIIR Vállalatirányítási Integrált Információs rendszerek I. (Történeti áttekintés - TEI) Szent István Egyetem TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
Az expressz szállítási iparág mai tendenciái a magyarországi TNT példáján keresztül Október 16.
LOGISZTIKA ÉS GLOBALIZÁCIÓ. Logisztika és globalizáció A piacok globalizálódásának következménye: - nemzeti piacok szükségletét lényegesen meghaladó termelési.
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
11. tétel.
Operatív menedzsment és versenyképesség
8. tétel.
SAJÁT TERMELÉSŰ KÉSZLETEK
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
LOAD CONTROL Rakománykövetési megoldás
Elméleti járattervezési alapok
Szállításszervezési módszerek Járattípusok 1
Előadás másolata:

Járattervezés számítógéppel a városi áruellátásban Hirkó Bálint

Bevezetés: a városi áruellátásról általában A városi áruellátás sajátos problémái A járattervező rendszerek felépítése, szolgáltatásai Számítógépes járattervezéstől várható eredmények Kitekintés: a járattervező rendszerek összekapcsolása más információs rendszerekkel Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés Járattervezés és irányítás a városi áruellátásban

A városi áruellátás fogalma szélesebb körű, mint azt szokásosan gondolják. Tipikus feladatok: - konzumáruk eljuttatása a fogyasztókhoz, - termékek begyűjtése (göngyöleg, visszáru, stb.), - hulladék gyűjtése, - postai küldemények kiszállítása és gyűjtése, - pénz- és értékküldemények továbbítása, - házhozszállítás (pl.e-business), - szerviz szolgáltatások (gáz-, villany-, telefon stb.) - kommunális tevékenységek (mentő, tűzoltó stb.) A városi áruellátás tehát a város működésének kiemelkedően fontos része, a városi élet fenntartásának egyik alapvető pillére. A városi áruellátás fogalma Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

Az urbanisztikai és közlekedési kutatások eddig meglehetősen elhanyagolták a városi áruellátás tudományos vizsgálatát. A városi áruellátási kérdésekkel való foglalkozás azonban napjainkban mindinkább az előtérbe kerül. Ennek okai: - a városok zsúfoltsága, közlekedési problémák, - környezeti károk (légszennyezés, zaj), - megváltozott logisztikai szokások: alacsony készlet (kis rendelések), - egyre bővülő áruválaszték: mind több beszállító (és jármű), - igények növekedése (pontos időre történő szállítások megkövetelése), - e-business (B2C) térhódítása (házhozszállítások), - a városi polgárok mind erőteljesebben igénylik a városi élet minőségének javítását (ambivalens hozzáállás!), - új technikák, technológiák nyújtotta lehetőségek kihasználása, (műholdas járműkövetés, útdíjak automatikus kezelése stb.) A városi áruellátás szervezésének fontossága Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

A városi áruellátást javító intézkedések célja: • a közvetlen szállítási költségek csökkentése, • az áruszállítások miatt keletkező káros hatások (közvetett költségek) mérséklése, • a szállítási szolgáltatási színvonal megtartása, sőt emelése. A városi áruellátásra alapvetően hatással lehetnek • a városi vezetés (önkormányzat), • az érdekelt felek (szállító cégek, boltok stb.) Az intézkedések egy részének hatása gyakran ellentmondó. Ez inkább a várospolitikai jellegű beavatkozásokra igaz. A városi áruellátás javítását célzó intézkedések Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

A városi irányítás beavatkozásának elsődleges célja a városi életminőség közvetlen javítása, az áruszállítások által okozott káros hatások csökkentése. Néhány tipikus önkormányzati stratégia: - úthasználat megkötések (előírt utak, zónák) - rakodások megnehezítése térben, időben (előírt rakodóhelyek és rakodási időintervallumok, díjak), - korlátozott számú jogosítvány (licensz) kiadása, - járműteherbírás, ill. egyéb műszaki feltételek előírása, - szállítási tilalmak, - city-logisztikai központok létrehozásának támogatása. Az intézkedések egy része az áruellátást nehezíti, drágítja, közvetett hatásuk ezért a város lakóira sok esetben negatív (áruellátási problémák, árnövekedés). A városvezetés eszközei Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

A városi áruellátás lebonyolításában közvetlenül résztvevő felek egyéni vagy közös megoldásai (példák): - szállítási tevékenységek konszolidációja (terítési és beszállítási feladatok együttes tervezése, lebonyolítása) - árukonszolidáció (többféle, egymással együtt továbbítható áru összerakása ugyanazon járaton), - terminál konszolidáció (több vállalat áruszállításának együttes tervezése és lebonyolítása) - rakodóhelyek közös üzemeltetése, -éjszakai (zsilipes) áruátvétel bevezetése. Ezen intézkedések az áruellátási teljesítményeket közvetlenül csökkentik, az áruszállítási költségeket mérséklik (vagy legalábbis a városi közlekedési politika hátrányos hatásait tompítják) és így közvetve a káros környezeti következményekre is kedvezően hatnak. Az áruellátásban érdekeltek önkéntes kooperációja Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

Az városi áruellátás szervezésének sajátosságai Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

Az úthálózat sajátosságai Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés Az úthálózat sajátosságai - gyalogos zónák - teherbírás-korlátozás - időkorlátozás - egyirányú utcák - forgalmi előírások - gyakori útjavítások - sűrű úthálózat - szűk utcák

A városi közlekedés sajátosságai, amelyek a városi áruellátást befolyásolják, s amelyekre a járattervezőnek figyelemmel kell lennie: - nagy sebességkülönbségek (bel- és külváros) - tömegközlekedési eszközök - forgalmi akadályok (baleset, rakodás) - csúcsforgalom Közlekedési sajátosságok Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

A városi áruellátásban érdekelt boltok, hiper- és szupermarketek sajátosságai, melyek a járattervezést és - irányítást nehezítik: - régi boltok kis területe: (kis szállítási tételek) - erősen fluktuáló rendelésmennyiség, - szűk árufogadási időablakok - sorbanállás (több beszállító) - tételes áruátvétel - lokáció Áruátvevők sajátosságai Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

Ezek részben az árufogadó, részben a városi úthálózat és közlekedés következményei: - nincs rakodóhely a bolt közelében - járművek várakoztatása rakodás előtt - rakodóeszközök, rakodógépek hiánya - a rakodóhely foglalt - kézi rakodás Rakodási problémák Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

Az úthálózat bonyolultsága, valamint a menet- és rakodási idők bizonytalansága miatt: - ritka a több forduló betervezése - igen eltérő gépkocsivezető-foglalkoztatás - bejárási sorrendet a gépkocsivezetőre bízzák - fontos vevőket külön látnak el Járattervezési sajátosságok Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

Törzsadatok a járattervezéshez Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

Forgalmi előírásokat tartalmazó térkép Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

Forgalmi előírásokat tartalmazó térkép Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

Sebességadatok csúcsforgalomban Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

Rendelési adatok Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

Városi járatterv megjelenítése Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

Városi járatterv megjelenítése Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

Gördülő (dinamikus) járattervezés Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

Mind több a logisztikai vállalkozó Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés A járattervező rendszerek gyors elterjedését az újabb logisztikai rendszerek, technológiák is indokolják. A városi logisztikai áruellátási szolgáltatást nyújtó logisztikai vállalkozások szerepe és növekedése az elmúlt 5 évben látványos volt. Egymás után épülnek fel a fővárosba bevezető autópályák és az M0-ás mellett a mind nagyobb elosztó raktárak. Az ellátás e raktárakból jóval olcsóbb, mintha az áruk terítését a termelő vállalatok maguk látnák el. Ez egy valós adatokon alapuló mintapélda segítségével világítható meg.

Egy szimuláció - járattervező rendszerrel Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés A példa szerint négy termelő vállalat vidéki telephelyeiről közvetlenül látja el budapesti vevőit. A gyárak különböző termékeket gyártanak. Minden gyár ugyanolyan feltételekkel dolgozik. Az eredményeket egybevethetők azokkal az adatokkal, amelyeket akkor kapnánk, ha a gyárak termékeiket először a Dunaharasztiban felvett logisztikai raktárba szállítanák, ahonnan azokat a logisztikai vállalkozó továbbítaná a címzettekhez. A logisztikai vállalkozónál jelentkező rakodási és raktározási költségek, a másik oldalon a gyárak raktározási, komissiózási stb. költségmegtakarításai nincsenek figyelembe véve.

A terminál-konszolidáció gazdaságos megoldás Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés Az eredmények azt mutatják, hogy a megtakarítás éves szinten a felvett feladat-nagyságrend mellett milliárdos nagyságúra tehető. A feladatról (a járatokról) képet ad a következő két kivetített túraterv.

A szimuláció eredményei vizuálisan - 1 Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

A szimuláció eredményei vizuálisan - 2 Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés

Sok járművet csak számítógéppel lehet kezelni Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés Ha a termelők indítják járataikat, napi átlagban naponta kocsi túráját kell megtervezniük. Ha a járatokat a logisztikai vállalkozó állítja össze, a munka járat megtervezése (ebből városi terítést csak 30…35 kocsi végez, a többi beszállít). Ez manuálisan, a rendelkezésre álló szűk tervezési idő alatt, jó minőségben nem hajtható végre. Ha az áruk együtt szállíthatók, a városi áruellátást végző logisztikai vállalkozó az árukat konszolidálhatja. Ez további megtakarítást eredményez. Példánkban ez mintegy millió Ft-os további költségmegtakarítást jelentene évente.

Nagyobb a CLC hatékonyabban dolgozik Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés Ha az árumennyiség egy-egy központban megemelkedik (mert pl. még több megbízó adja át feladatait ennek a vállalkozónak), a közös tervezés és lebonyolítás előnyei még inkább kidomborodnak. Ezt mutatja a következő táblázat:

Járműkövető rendszerek Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés Az előzőekben láttuk, hogy - miért különlegesen nehéz feladat a városi áruellátás, - milyen számítógépes járattervezési eszközök állnak rendelkezésünkre, hogy ezt a feladatot hatékonyan megoldjuk, - milyen eredményeket várhatunk ezektől az eszközöktől. A bemutatott számítógépes járattervezés mellett mind általánosabban használják a járműkövető rendszereket. Ezek a járművek tényleges mozgásáról, helyzetéről adhatnak azonnali információt.

Járműkövető rendszer sémája Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés Radio Network BASE STATION Paragon Fleet Controller Modem Terminál GPS RAM Mobitex

Valós idejű irányítás Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés A két rendszer összeköthető. A rendszerek összekapcsolásával a diszpécser folyamatosan figyelemmel kísérheti a terv megvalósulását. Ha a folyamatban bármilyen váratlan esemény lép fel, a járműirányító rendszer (fleet controller) segítségével a problémára operatívan adekvát választ kereshet.

Több, mint előrejelzés Bevezetés Sajátos problémák a városi áruszállításban A járattervező rendszerek felépítése Számítógépes járattervezéstől várható ered- mények Kitekintés Az elkövetkező évtizedben a városi áruellátás nagyobb hányadát logisztikai vállalkozók végzik el. E vállalkozások 100 feletti járműszámot foglalkoztatnak. E járműpark-méret, a vevők részéről jelentkező mind több megkötés, továbbá a városi hatóságok által a városi lakosság érdekében hozott korlátozó intézkedések miatt manuálisan már nem kezelhető. A megoldás: számítógépes járattervezés, majd műholdas járműkövető rendszerekkel való együttműködéssel kialakított operatív járatirányító rendszerek alkalmazása. A kérdés ezek után úgy merül fel: melyik rendszert alkalmazzuk? Pl.: Paragon. Versys, stb.