Egyenlő Bánásmód Hatóság
A szakszervezetek szerepe a hátrányos megkülönböztetés ellen Együttműködés, „Házőrző kutya” szerepe, Áldozatok támogatása, képviselete, Panaszkezelés, Részvétel a peres eljárásokban az áldozat nevében, Kollektív kereset Közös kereset, Stratégiai peres ügyek, Szituációtesztelés, Információk és párbeszéd
Együttműködés Nem kormányzati szervekkel, Egyenlő bánásmód követelményének betarttatásáért létrehozott szervezetekkel (kormányzati vagy független szervezetek) Más szakszervezetekkel Módja: Nem csak a saját területen kell dolgozni, Nem csak hazai szinten,
„Házőrző kutya” szerepe Nemzeti jogrendszer figyelemmel kísérése annak érdekében, hogy az megfelel-e bizonyos jogi okmányoknak (pl. ENSZ, Európa Tanács, Európai Unió) Jelentések, árnyékjelentések készítése nemzetközi testületek részé
Panaszkezelés - a folyamatban lévő hátrányos megkülönböztetés tudatosítása az áldozatokban és a potenciális áldozatokban, - panaszok fogadása, azok továbbítása a megfelelő fórumhoz, - jogi segítségnyújtás az áldozatoknak, - jogi felvilágosítás nyújtása, választási lehetőségek ismertetése, - peres képviselet vagy peren kívüli rendezésben történő közreműködés Kérdés: van-e minderre megfelelő forrás, tudás, szakértelem
Peres ügyek 2000/43 IRÁNYELV 7. CIKKELY (2) BEKEZDÉSE 2000/78 IRÁNYELV 9. CIKKELY (2) BEKEZDÉSE Elismert-e a szakszervezetek jogállása, vannak-e korlátozások? ESETJOG szerepe abban, hogy a különböző jogi fogalmak megfelelő értelmet nyerjenek, és megállapításra kerüljenek bizonyos szabványos elemek Szlovákia: a diszkrimináció áldozatait jogi személyek (nem kormányzati szervezetek is) képviselhetik, Olaszország: faji vagy etnikai alapú megkülönböztetések esetén a szakminisztérium által összeállított listán szereplő nem kormányzati szervezetek, szakszervezetek felléphetnek a panaszos nevében vagy támogatójaként Cseh Köztársaság: a hát5rányos megkülönböztetés elleni küzdelem része a szakszervezet/civil szervezet tevékenységének Ciprus: a fenti kritérium szerepeljen a szervezet alapszabályában, alapító okiratában
Kollektív kereset Előnye: egyetlen áldozatnak sem kell a bíróság elé állnia, a bizonyítási eljárás nem az adott személy által elszenvedett jogsértésre fókuszál A jogorvoslat szintjén eltérés az egyéni keresetektől, a rendszerszinten ható szankciók a megfelelőek A benyújtás feltétele, hogy az egyenlő bánásmód elvének megsértése olyan jellemzőkön alapuljon, amelyek alapvetően jellemzik az adott személyt, és a jogsértés személyek nagyobb csoportját érinti, amely nem határozható meg pontosan
Közös kereset Egyedi felpereseknek kell a bíróság elé állnia, Bizonyítaniuk kell, hogy diszkrimináció áldozatai, Elsődlegesen az USA jogrendszerére jellemző EU-ban: csak kevés helyen lehet ezzel a jogi eszközzel élni (Szlovákia, Ausztria)
Stratégiai pereskedés Lényege: a bíróság rendszerének használata a széles társadalmi változás elérésének céljából A per olyan hatással bírjon, amelynek célja a konkrét ügyön való túlmutatás A hangsúly magán a jogon, a nyilvános politika reformján van, A konkrét ügyfél (felperes) érdeke általában háttérbe szorul, KÖZHASZNÚ PERES ÜGYEK (polgári jogok, személyiségi jogok, esélyegyenlőség, véleménynyilvánítás szabadsága) Fontos: megindítása előtt a szakszervezet tekintse át saját célkitűzéseit, prioritásait, mit akar elérni a perrel (pl. precedens teremtése, jogértelmezés, meglévő jogszabályok alkalmasságának próbára tevése, valamely politikai cél elérése stb.) Figyelem: a stratégiai peres ügyek még akkor is a kormány elszámoltathatóságát hirdetik, ha a per kimenetele nem hozza a konkrét eredményeket, továbbá Hozzájárulhatnak az egyes ügyek széles nyilvánosság számára történő ismertté tételéhez, az adott csoport támogatásához
Szituációs tesztelés A módszerrel bizonyíték szerezhető a hátrányos megkülönböztetés megtörténtéről, Olyan helyzetet kell kialakítani, amelyben kiderül, hogy adott személy részéről megvalósul-e a diszkrimináció Célja: olyan gyakorlatok feltárása, amelyből megállapítható, hogy egy adott jellemzővel rendelkező személy kedvezőbb megítélés alá esik-e, mint az ilyen jellemzővel nem rendelkező személy A helyzetek legyenek összevethetők Alkalmazása csak néhány tagállamra jellemző: Magyarország, Franciaország, Belgium Hollandia, Svédország: ha alkalmazzák, a bíróságok elfogadják, mint bizonyítékot, annak ellenére, hogy nincs nevesítve a jogszabályokban Hátránya: adatbázis kell az alkalmas tesztszemélyekről, amelyek betanítása költségvonzattal jár, és időigényes, mert az ismeretek szinten tartása érdekében a képzéseiket időnként meg kell ismételni
Információ és párbeszéd Nem egyértelműen rendelkeznek erről az irányelvek Egyes kormányok úgy értelmezik, hogy nem is kell ezen rendelkezéseket átültetni a nemzeti jogba Kérdés: a szakszervetek eredményes szerepet töltenek-e be a munkahelyi gyakorlatok nyomon követésében? Eredményesen vesznek-e részt a kollektív szerződéskötés folyamatában, vagy csak aláírják a munkáltatói oldal javaslatait, elképzeléseit? Tesznek-e lépéseket magatartáskódexek elkészítésére? Végeznek-e kutatásokat? Kicserélik-e egymással a jó gyakorlatokat?
Információk terjesztése 2000/43/EK irányelv 10. cikke, 2000/78/EK irányelv 12. cikke Nincs rá forrás, az esélyegyenlőségi szervek szerepe korlátozott Egyes tagállamokban (Lengyelország, Portugália, Málta) jogszabály írja elő a munkáltatóknak, hogy tájékoztassák munkavállalóikat az esélyegyenlőséggel és a hátrányos megkülönböztetéssel kapcsolatos jogszabályokról
TOVÁBBI INFORMÁCIÓK Telefon: Fax: 1024 Budapest, Margit krt.85. VII.emelet Budapest Pf.:672.
KÖSZÖNJÜK A FIGYELMET!