MARKETING
Szokásos üzleti terv fejezetei Bevezető rész (vállalkozás bemutatása, nevek, címek stb.) Összefoglalás (A teljes üzleti terv 5-10 oldalas összefoglalása) Megvalósíthatósági tanulmány A vállalkozás tevékenységének, történetének leírása Marketing terv Termelési (működési) terv Szervezeti terv Pénzügyi terv Vezetési koncepció meghatározása Hitelkérelem (támogatási kérelem),amennyiben hitel(támogatás) a cél Bemutatkozás Kért hitel (támogatás) Hitelképesség bemutatása Fedezet
Marketing Kisvállalkozások legfontosabb marketingterületei Célpiac kiválasztás Marketing módszertan Marketing eszköztár
Célpiac kiválasztás Piacszegmentáció: demográfiai ismérvek (nem, kor, családi állapot, foglalkozás, jövedelem, iskolázottság) földrajzi ismérvek (város, régió, ország, éghajlat) pszichológiai ismérvek (személyiség, márkahűség, motiváció, életstílus) Célpiac kijelölése → jellemzői, igényei → piac megismerése (piackutatás) Célpiaci marketingmix kialakítása
Marketing módszertan (piackutatás) Primer kutatás Szekunder kutatás Belső Külső Megkérdezés Megfigyelés Kísérlet Standard interjú Mélyinterjú Szóbeli Írásbeli Telefonos Internet Egyéni Csoportos
Marketing eszköztár Termékpolitika Árpolitika Értékesítési csatorna politika Marketing kommunikáció
Termékpolitika Termék életgörbe Termék: fizikai, esztétikai, szimbolikus tulajdonságok. Termék mindaz, ami a piacon figyelemfelkeltés vagy értékesítés céljából megjelenik, és szükségletet elégít ki. Termék életgörbe
Árpolitika Ár: Árú értéke pénzben kifejezve Alsó korlát: költségek Felső korlát: piac Speciális árak: behatoló ár lefölöző ár lélektani ár akciós ár A termék piaci pozícionálása az ár és a minőség függvényében
Értékesítési-csatorna politika Hogyan jut el a termék a fogyasztóig? Termelő → nagykereskedelem → kiskereskedelem → fogyasztó Termelő → kiskereskedelem → fogyasztó Termelő → nagykereskedelem → fogyasztó Nagykereskedelem (kiskereskedelem) → termeltetés → fogyasztó Termelő (nagykereskedelem, kiskereskedelem) → ügynök → fogyasztó
Marketingkommunikáció (piacbefolyásolás) Reklám Értékesítésösztönzés (Sales promotion) Public Relations Személyes eladás (Personal Selling)
Reklám Reklámeszközök Reklám hatásmechanizmusa: A (attention) - figyelemfelkeltés I (interest) - érdeklődés D (desire) - vágy A (action) - cselekvés Reklámeszközök Vizuális Auditív Audiovizuális - újsághirdetések - rádió - TV - szórólapok - telefon - mozi - DM (reklámlevelek) - élőbeszéd - internet - kis- és óriásplakát - hangosbemondó - kirakat - céges reklámeszközök - tűzfal - csomagolás
Értékesítésösztönzés Vásárlók ösztönzése → újdonságbemutatás (kóstoló, ingyenes termékminta, divatbemutató, kiállítás, vásár) → ajándékok (bónusztermék, szolgáltatás) → nyereményjátékok (tombola,vonalkód, címke gyűjtés, beküldés) → kedvezmények (árengedmény, akció, egyet fizet kettőt kap) → egyéb (termékgarancia) 2. Saját értékesítőszervezet ösztönzés: → képzés → versenyek 3. Közvetítő szervezet ösztönzése: → áru elhelyezést segítő eszközök (pl: hűtővitrin) → kereskedő motiválása (ajándék,ingyenárú) → többletmunka átvállalás (hosstesek)
PR (Public Relations) – kapcsolatszervezés Személyes eladás Kiemelt szerepet kap az ügynök PR (Public Relations) – kapcsolatszervezés Belső Külső ↓ ↓ Saját dolgozók - média - hatóságok - vevők - szállítók - önkormányzat - bankok - lakosság
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Kocsis Tibor Z