Tanárok és diákok a Facebookon XXI. századi köznevelés - Nyitókonferencia Tóth-Mózer Szilvia Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Always online - always on Facebook Magyarországon 4.374.240 regisztrált felhasználó 44,05%-os penetráció, a felhasználók csaknem fele 25 év alatti
Szocializáció a Facebookon Mémek= Kulturális átadás másolható és másolódó alapegységei (Richard Dawkins, 1976) Régi értékek, új közvetítő?
A tanulók megismerése Tóth-Mózer, 2013 IKT-val támogatott tanulás Online tanulási környezet Közösségi oldalak Tanulói produktumok direkt Gondolattérkép készítése, pl. asszociációk Fórum-hozzászólások Üzenetváltások, kommentek Feltöltött fényképek, posztok, blog-bejegyzések indirekt Kollaboratív tartalomfejlesztés pl. együttműködési készség Honlap-/blog-design Online szociometria (csoportaktivitás, ki kit lájkol) Digitális lábnyomok szervezett Szavazó-rendszerek, diagnosztikus értékelés Online kérdőívek, logfájlok (tanulási szokások) Profilelemzés Digitális kompetencia és felhasználói szokások Tóth-Mózer, 2013
Facebook az iskolában? tájékoztatás oktatásszervezés projektek Iskolai hírek, események Osztálybeli események, határidők oktatásszervezés Házi feladatok, hiányzók értesítése Tanulmányi programok projektek Tartalom Tevékenység
Oldalak és csoportok Facebook oldalak Facebook csoportok Nyitott közösségek Reklám és márkaépítés Termékek Hírességek Énmárka építése Nyitott és zárt csoportok Kurzusok Projektek Ötletek Alumni
Tanári profilok – mit ne? Spamok, hoaxok Magánéleti válság Szexualizált tartalmak Bizalmas jellegű fényképek, oversharing Ízléstelen viccek Politikai nézetek Példamutatás? Rejtőzködés? Hitelesség?
A kapcsolatkezdeményezés és –fogadás dimenziói a tanulók részéről A=AKTÍV P=PASSZÍV T=TUDATOS N=NEM TUDATOS NY=NYITOTT Z=ZÁRKÓZOTT BELETÖRŐDŐ BARÁTKOZÓ UDVARIAS IDEÁLIS ELZÁRKÓZÓ REJTŐZKÖDŐ TARTÓZKODÓ VÁLOGATÓS
Védekező stratégiák
Digitális lábnyomok, internetbiztonság Nem csak az adatokkal való visszaélésről van szó Adatvédelmi beállításokon innen és túl Agresszor Áldozat Mobbing Közönség
Az ökológiai modell Egyén Mikrorendszer Exorendszer Makrorendszer kultúra törvények szomszédság média kortársak család tágabb család gazdasági rendszer iskola történelem Bronfenbrenner, 1979
Makro Exo Mezo Mikro Közösség, de mekkora? Globális, Világ Piac Metaforák száma Makro Exo Mezo Mikro Globális, Világ Piac Színház Család Baráti kör Jóbarát Társ 78 312 151 61 602-t tudtunk leírni vele Életkori csoportok között különbségek vannak, a fiatalabbak szerintünk a mikro felé tartanak. Vannak átmeneti kategóriák, az iskola:család:baráti kör viszonyítása itt érdekes lehet a számok alapján. Bronfenbrenner ökológiai modellje (1979): - mikrorendszer: közvetlen fizikai és szociális környezetben zajló aktivitás (körülvevő tárgyak, interperszonális komm) - mezorendszer: kölcsönhatások, melyek azon fejlődési keretek közt realizálódnak, melyben a gyerek részt vesz (otthoni médiakörnyezet és az iskola viszonya) - exorendszer: olyan környezeti színterek, melyben az egyén aktívan nincs jelen, de működésük hatással van az egyén fejlődési környezetére - makrorendszer: legszélesebb környezeti keret, adott (szub)kultúra, mint a hiedelmek és ideológiák szintje
A Facebook kötelék, de miféle? Fogság Kapcsolat lehetősége Pozitív érzelmi kötelék N=1505 , metafora=1293; kötelék=938 938 metaforát soroltunk be ez alapján a választás alapján 217 metafora 502 metafora 219 metafora
Irodalom Bronfenbrenner: Ecological Systems Theory Kövecses Zoltán: A metafora Ollé János – Papp-Danka Adrienn – Lévai Dóra – Tóth-Mózer Szilvia – Virányi Anita: Oktatásinformatikai módszerek Social Bakers- http://www.socialbakers.com/facebook-statistics/hungary Tóth-Mózer Szilvia — Lévai Dóra: Az online közösségi oldalon lévő tanár-diák kapcsolat kezdeményezése és fogadása a metaforák tükrében
Köszönöm a figyelmet! toth-mozer.szilvia@educatio.hu