AZ ISKOLA MINT TÁRSADALMI ORIENTÁCIÓS INTÉZMÉNY

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Az iskolai szociálismunka
Mit tanítsunk? Változó szakmai kompetenciák, változó szakmai elvárások…. Magyarországi Szociális Szakemberek Képzéséért Egyesület ISKOLASZÖVETSÉG 2012.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
Tehetséggondozás a gyakorlatban Opening Doors Program ( )
„Ezt egy életen át kell játszani”
Szociálpedagógia szak (BA). A képzés célja: • olyan szociálpedagógusok képzése, • akik képesek a gyermek és ifjúsági korosztály • tanulási, szociális.
A fiatalok társadalmi közéleti szerepekre való felkészítése Kiss Mária Rita SZTE JGYPK Alkalmazott Társadalomismereti Tanszék.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Tudás, közösség, hatalom
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Brüsszel milyen messze van
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Szocializáció Fogalmak:
Debrecen május 29. Prof. Dr. Szabó Ildikó Szocializáció az egyetemi csoportok és csoportkultúrák világában Egyetemi élethelyzetek. Campus-lét a Debreceni.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
A szakértők lehetséges szerepe a helyi fejlesztésben A részvételi akciókutatásban rejlő lehetőségek Bajmócy Zoltán – Málovics György Szegedi Tudományegyetem.
Társadalomtudományi Tanszék
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
Az erdélyi magyar fiatalok értékrendjének sajátosságai. Összehasonlító vizsgálat a román és a magyar fiatalok körében Veress Ilka Nemzeti Kisebbségkutató.
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Székács József Evangélikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium.
O:DAvagyunk Az Online Demokrácia Activity filozófiája Kiss Mária Rita BIA Ifjúsági projekt vezető.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
Az értékek Rapos Nóra.
Fenntarthatóság és káoszelmélet
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A középiskolai közösségi szolgálatban rejlő pedagógiai és intézményi lehetőségek - Pavlics Tamás - „Önkéntesség – közoktatás – közösségi szolgálat” szakmai.
A fejlődésközpontú didaktika alapjai
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
Az IKT fejlesztési folyamat- szaktanácsadó felkészítése a digitális kompetencia-fejlesztés támogatására Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Civil szervezetek szerepe a nevelési és oktatási feladatok ellátásában Harmóniában a környezettel=egészséges életmód.
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Barankovics István Alapítvány Tanári Kerekasztal Kiss Mária Rita BIA Ifjúsági projekt vezető.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Barcsák Marianna - KPSZTI
A szocializáció folyamata
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

AZ ISKOLA MINT TÁRSADALMI ORIENTÁCIÓS INTÉZMÉNY Kiss Mária Rita Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Tanárképző Főiskolai Kar Alkalmazott Társadalomismereti Tanszék

Mi teszi szükségessé a társadalomismeret oktatást? „A magára hagyott ifjúság” Család hárító attitűdjei A magyar szocializációs folyamatok sajátosságai inkompetencia Az iskola hárító attitűdjei Tudáscentrikus felvételiorientált iskolák A pedagógusok társadalomról való tudása Empirikus kutatások eredményei jelzik a hiányosságokat Két kérdőíves adatfelvétel 2007 Politikai cselekvésminták kutatás (Dél-alföldi fiatalok) 2008 Iskola és társadalom kutatás (országos)

Kutatási eredmények Kivel szoktál beszélgetni társadalmi kérdésekről?

Szoktatok-e beszélgetni a családban? Igen válaszok (%) Témák „Velem is” Politikusok 26,9 Tanulmányi eredmény 91,5 Belpolitikai ügyek 25,8 Iskolai élet 89,9 Politikai pártok 24,9 Öltözködés, megjelenés 76,4 Helyi, önkormányzati ügyek 22,7 TV-műsorok, szereplők 73,0 Külpolitikai események 22,1 Zenei ízlés, zenészek, együttesek 66,0 Más politikai szervezetek, mozgalmak 15,4 A másik nemmel való kapcsolat 62,3 Bulvár-hírek, sztárok, híres emberek 55,5

Politikai cselekvésminták 18 évesek körében Civil viselkedésminták (rendszer-konform / normakövető) 70-75% Lokális politikai cselekvés Társadalmi szolidaritás Spontán szerveződés Klasszikus politikai eszközhasználat (rendszerkonform / normakövető) 50-55% Alkotmányban rögzített politikai eszközök Választójog Szólásszabadság, Gyülekezési jog Érdekvédelem Polgári engedetlenség: 30-33% Rendszerellenes politikai eszközhasználat 25-30%

Egy társadalomismereti képzési modell

A társadalomismeret oktatás modelljei Állampolgári ismeretek modell (társadalomtudományi, alkotmányossági alapismeretek átadása) Integrált oktatási modell (történeti szemléletjelenelvűség Fontos kérdések: a vitaközpontú modell (konkrét konfliktusok elemzése) Normaközpontú modell (demokratikus társadalmi értékek, az emberi együttélés és szabályai, emberismeret) Részvételi modell (aktív állampolgárság) A társadalomismeret, mint szocializációs tárgy (az együttműködő társadalmi környezetre építő modell)

A társadalomismeret, mint szocializációs tárgy funkciói Diákok társadalomszemléletének meghatározott irányú formálása (jelenelvű, kompetens, felhasználói tudás a társadalmi szerepvállaláshoz) A társadalmi jelenségek értő szemléletének megalapozása Hozzájárulás a sikeres egyéni életstratégiák kidolgozásához Társadalmi integráció elősegítése Hátrányos helyzet korrekciója (civilizatórikus ágens – a hátrányos helyzetű csoportok ne a társadalmi folyamatok elszenvedői legyenek, hanem képesek legyenek hatékonyan kihasználni azokat) Demokratikus intézményrendszert működtetni akaró és tudó kompetens állampolgárok nevelése

Kompetenciaközpontú oktatás Kompetenciaprofilok Transzverzális kompetenciák Procedurális kompetenciák Eszközhasználattal kapcsolatos kompetenciák (technikák) Csoportos tevékenységhez szükséges kompetenciák Kompetenciaterületek Egyéni kompetenciák Szociális részvételhez kapcsolódó kompetenciák Politikai részvételhez kapcsolódó kompetenciák Gazdasági részvételhez kapcsolódó kompetenciák Kulturális részvételhez kapcsolódó kompetenciák

Felhasználócentrikus oktatás, a cselekvésre alkalmas tudás megalapozása Reális társadalmi működést leíró elméleti ismereteken alapul (Melyik demokráciamodellt tanítsuk?) Az alkalmazott társadalomtudományi kutatások eredményein alapuló praktikus és modern tudást közvetít Készségeket fejleszt, procedurális ismereteket, eszközhasználati technikákat ad át Nem szakad el attól a környezettől, amelyben működnie kell A fejlesztett kompetenciák létjogosultságát a gyakorlat igazolja vissza

Módszertani pluralizmust feltételező oktatás A tudás előállításának helyszíne és a tudás alkalmazásának helyszíne közötti különbségek csökkentése A „társadalom rejtett tanterve” Lokális politika (együttműködő társadalmi kapcsolatrendszer) Episztemológiai előny Élményszerű tanulás Cselekedtető tanulás Többirányú kompetenciafejlesztés

Minden másképpen van „Meggyőződésünk, hogy az ember komfortérzete megnő a világban, ha eligazodik benne. Megismerve az egyes társadalmi jelenségeket, azok lehetséges okait és következményeit, idegenkedésünk menten csökken: társadalmi ismeretek birtokában, leginkább pedig a társadalom megismeréséhez szükséges újabb és újabb szempontokkal eszköztárunkban, a demokratikus, autonóm polgár attitűdjei alakulhatnak ki bennünk, ami pedig egy jobb együttélést eredményezhet. „

IV. A modern demokráciák működési sajátosságaihoz igazodó oktatás Modern demokráciaelméletek (a politikai cselekvési tér beszűkülése) 1970-es évek JOHN PLAMENATZ elszámoltathatóság elmélete 1990-es évek ADAM PRZEWORSKI felhatalmazás elmélete 2003-2006 KÖRÖSÉNYI ANDRÁS vezérdemokrácia modellje II. A mediatizált politika működése (a politikai üzemmód alkalmazkodott a passzív és médiafogyasztó társadalomhoz) A politika médialátképe határozza meg a politikai cselekvést A politikusok a közvélemény követése helyett a közvélemény gyártják és gondozzák (politikai marketing) Kognitív elemek háttérbe szorulása Szimbolikus és expresszív elemek dominanciája A politikai siker legfontosabb feltétele a jó kommunikációs képesség, a könnyen fogyasztható, látványos politikai tartalmak használata III. Milyen következményei vannak a társadalomismereti oktatási koncepcióra nézve?

IV. Javasolt tanulmányi területek és tartalmak EGYÉN ÉS KÖZÖSSÉG Személyiség és társas kapcsolatok Életmód, életciklusok Információszerzés: az önismerettől a társadalomismereti információszerzésig A HELYI TÁRSADALOM Társadalmi tér, társadalmi tagoltság Önkormányzatok, helyi igazgatás, civil szféra Társadalmi viselkedésmodellek, csoportközi viszonyok A MAI MAGYARORSZÁG A háztartások gazdálkodásától a nemzetgazdaságig Társadalmi folyamatok A mai magyar politikai rendszer A társadalom kulturális tagoltsága Politikai értékek, politikai kultúra GLOBALIZÁLT VILÁG Ember és környezet Európai értékek Társadalmi normák, emberi és állampolgári jogok A nemzetközi politika aktuális kérdései

V. A politikai rendszer deskriptív szemléletének következményei a társadalomismeret oktatásban LOKÁLIS POLITIKA MANIPULATÍV TECHNIKÁK MEGISMERTETÉSE: AZ EGYÉNI INTEGRITÁS FOKOZÁSA