Hírek a finnugor és szamojéd népekről.  posztókereskedő családból származott  1601–1609 között 8 évet töltött Moszkvában  1614-ben unokatestvéreivel.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
JÉZUS KRISZTUS A SZERETET „SZÉLSŐSÉGE”
Advertisements

Feltehetek egy kérdést?
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Készítette: Boros Erzsi
A család beszélget A Kovács család összeül január elején megbeszélni családjuk pénzügyi helyzetét.
A HÁROM FA.
A házasság még nem a mennyország
Tisztelet - dicsőség Jon Palmer.
A mű szerzője: Komáromon született, február 18-án kisbirtokos, református nemesi családba. Barátja volt az irodalomnak (amint maga írja: „tisztelettel,
Fotók egy mexikói narkóvezér házából, miután letartóztatták.
A bibliai lecke előkészítése és tanítása (1-2.)
Konsztantyin Eduardovics Ciolkovszkij
Bibliotheca Corviniana
Új-Zéland történelme Új-Zéland történelme mintegy 1000 évet ölel fel, melynek első részében a sziget lakói (a maorik) teljes elszigeteltségben éltek, majd.
Tudományos adatgyűjtés a szibériai hadifogságban.
Zalánkeméni Kakas István
Őshaza itt-ott, őshaza mindenütt
A Szaltovói kultúra/2 A magyar érdeklődés kibontakozása (vázlat)
9. Őshaza itt-ott, őshaza mindenütt
Micimackó egy igaz történet
Jó keresztény Ön? Ha igen, akkor minden bizonnyal Ön is teljes mértékben ELHISZI az alábbi sarkalatos igazságokat, vagyis ön szerint is:
Oroszország és az orosz nyelv Kelemen Bálint
A nyelv történeti vizsgálatának forrásai
Készítette: Szoboszlai Adrienn 7.a
Élt egyszer egy dombtetőn három fa
Figyelmeztetés! E program használata fokozottan
Matematika a tudományban és a művészetekben
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
Nézd csak meg ezeket a képeket! Ha netán azon gondolkozol, hol is található ez a szálloda, hát ez nem egy szálloda. Ez egy lakóház!!! Mindez a Sheikh Zayed.
Homérosz és művei 3/A.
Assisi Szent Ferenc, a költő és a szent
A kazároktól a volgai bolgárokig
Asztal- és életközösség Jézussal
Készítette: Jon A. Palmer
Kicsoda Isten? 4. prédikáció
Puskin 26/B.
Ábel Folk Iván A HIT HŐSEI 1.. Ábelnak sem sem volt könnyebb, mint neked 1.Mózes 4:1-16;
Jónás könyve Miért érdemes foglalkozni vele?. 1. Az Úr szólította Jónást.
A 19. századi orosz kultúra az építészet tükrében
Mikes Kelemen 22/C.
ISTEN hozott köztünk!.
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat! Automatikus diatovábbítás.
A millennium Tanulmányok a Jelenések könyvéről:
A halottak feltámadása és az utolsó ítélet
7. Én lelkem, mire csüggedsz el? Mit kesergesz ennyire? :/: Bízzál Istenben s nem hágy el, Kiben örvendek végre. Ki nekem szemlátomást Nyújt kedves szabadulást,
Készítette: Ócsai Gerg ő „Gondolkodom, tehát vagyok” Tovább.
1Mózes2,16-17; Jób1,6-22 Ter 2, Az Úristen parancsot adott az embernek: „A kert minden fájáról ehetsz. De a jó és rossz tudás fájáról ne egyél, mert.
Evangelista Torricelli
Főpapi kenet Heidelbergi KT 31..
Készítette: vígh Ramóna 10.a
Daniel Gabriel Fahrenheit
Mártély az I. világháborúb an. Főként a galíciai és az olasz fronton harcoltak és haltak hősi halált a mártélyiak, akik között voltak gazdák, bérlők,
Assisi Szent Ferenc.
Békéscsabai Központi Szakképző Iskola, Zwack József Tagintézménye Szuronyosok csapata: Annus Erik, Konyecsni Zoltán, Pákozdi Balázs.
Mózes első könyve. Mózes első könyve Előadó: Zarka Péter.
Bibliaolvasás: "Íme az ember olyanná lett, mint miközülünk egy: tudja, mi a jó, és mi a rossz. Most azért, hogy ne nyújthassa ki kezét, és ne szakíthasson.
Thököly Imre.
Református istentisztelet 2014 december 21 advent negyedik vasárnap.
Bábel tornya.
Karácsony Dicsőség mennyben az Istennek és
MAGNA HUNGÁRIA Dénes Aliz Katalin, Dénes Andrea, Ütő Erik Sándor és Sallai Krisztina Velmentina.
A NDRÉ M ARIE A MPÉRE Balogh Beatrix 10.b. É LETE : 1775-ben született Lyontól alig 10 km-re fekvő kis faluban Apja: -jómódú kereskedő volt -jártas volt.
A Pun-Római háborúk.
Milyen a Szellemi életünk?.  Erre megkérdezték: „És te milyen jelt mutatsz, hogy miután láttuk, higgyünk neked? Mit cselekszel? Atyáink a mannát ették.
„Emlékezz meg a nyugalom napjáról…”
A gyerekek így képzelik el az I. Világháborút
Kelet-Európa és a Balkán
A gyerekek így képzelik el az I. Világháborút
Magyar őstörténet 2018/2019, 2. félév
A sztyeppi kultúrkör hatása az erdőövi finnugor népekre
Előadás másolata:

Hírek a finnugor és szamojéd népekről

 posztókereskedő családból származott  1601–1609 között 8 évet töltött Moszkvában  1614-ben unokatestvéreivel együtt a perzsiai kereskedelemre próbált Moszkvában engedélyt szerezni  1615-ben diplomaták tolmácsaként járt Oroszországban  : ismét Moszkvában (új kereskedelmi lehetőségek, mivel az angolok kegyvesztettek lettek), Arhangelszk árosában nagy tűzvész volt, Massa árukészlete is elpusztult, hazafelé nagy viharba került a hajója  1624-ben a holland parlament megbízottjaként ismét Moszkvában járt  1629-ben egy holland  orosz kereskedelmi megállapodásról tárgyalt Moszkvában 2

3

 1612-ben két cikket publikált oroszországi ismereteiről, neve azonban feledésbe merült, a cikkeket más szerzőnek tulajdonították (az egyik cikket Witsen átvette könyve 1705-ös második kiadásába)  Több térképet is készített Oroszországról (északi vidékek, Moszkva)  Írt egy könyvet a zavaros időkről, amit Nassaui Móric orániai hercegnek ajánlott 4

5

Könyv a zavaros időkről (és előzményeiről):  ben, midőn az oroszok beavatkoztak a Krími Tatár Kánság trónutódlása körüli bonyodalmakba, cseremiszek harcoltak mindkét oldalon  Amikor Borisz Godunov a Baltikumban harcolt a lengyelek ellen, 15 ezer cseremisz katonája is volt  1590-ben cseremisz lázadás volt a Volgánál, de az ellenük küldött csapatok senkit sem találtak, mert a felkelők maguktól szétoszoltak  Borisz Godunov a fia számára cseremisz, perzsa vagy akármilyen más, politikailag hasznos menyasszonyt keresett  A Bolotnyikov-felkelés idején a nogajok és a cseremiszek egymás ellen is harcoltak  telén nogaj- és cseremisz-tatárok együtt a mordvinokkal Csebokszari és Szvijazsszk környékén Ivan Petrovics Seremetyev ellen harcoltak 6

Szibéria meghódításáról (1. cikk):  A Vicsegda folyó mellékén élt egy Anika (Sztroganov!) nevű ember, ő kezdeményezte Borisz Godunov támogatásával (téves, korábban történt!, A Sztroganovok csak szervezők voltak, az expedíciókat Jermak vezette)  Anikáék Uszol (Szolvicsegodszk) és Usztjug városában kereskedtek, ahová be-bejártak a szamojédok (helyesen: az obi- ugorok), eszükbe jutott megfigyelni, honnan jönnek, honnan szerzik az áruikat  Az első útjukon elérték az Ob folyót, látták, hogy a helyi lakosoknak sok prémjük van, termőföldjük viszont nincs, ügyes íjászok, abból élnek, amit vadásznak  Anikáék 2. útjukra már az uralkodó támogatásával indultak: fegyvereket, ruhákat, embereket is kaptak, mélyen behatoltak az Ob vidékére (Jermak megdöntötte a szibériai tatár kánságot) 7

A Moszkoviából keletre … vezető utak és folyók rövid leírása (2. cikk):  Verhoturje, Japancsin és Tyumeny városok említése, ahol nagyban folyik a prémkereskedelem a tunguzokkal és szamojédokkal (helyesen: obi-ugorokkal) 8 Verhoturje: a Pokrovszkij női kolostor romjai és a városról elnevezett atom-tengeralattjáró

 Apja nagykereskedő volt  Leidenben folytatott jogi, majd később orientalisztikai tanulmányokat  1663-ban csatlakozott a Moszkvába induló holland követséghez  1671-ben könyvet írt a tengeri hajózásról, tagja lett Amszterdam városi tanácsának  1674-ben megnősült, felesége családja is érdekelt volt a keleti kereskedelemben  1682-ben lett Amszterdam polgármestere, ezt a címet még 13 alkalommal nyerte el 9

 Első útjáról Moskowische Reyse címmel adott ki beszámolót (1665)  Informátori hálózatot épített ki, hogy begyűjtse az adatokat Oroszországról. Kapcsolatban állt Nyikon pátriárkával is (mordvin!), de honfitársaitól, pl. Eduard Ybsbrant Idestől is kapott híreket.  1687-ben térképet publikált Szibériáról (Kaart van Tartarye)  Fő műve, a Noord en Oost Tartarye 1692-ben jelent meg. Később kiegészítette és 1705-ben újra kiadta.  Támogatta Cornelis de Bruijn keleti utazását 10

11

 Egyetlen jóságos istent ismernek  Áldozatot mutatnak be a sátánnak is  Szarvasmarhát, juhot szoktak áldozni  A fő áldozóhely a Nyemda folyó forrásánál, Kazany közelében található  Hisznek abban,hogy az emberek 1000 év múlva feltámadnak  A temetés során a halott mellé teszik munkaeszközeit, valamint kap tűzcsiholó felszerelést és egy baltát is, hogy tudjon magának kunyhót építeni  A szertartások során a papok dobolnak, majd a szellemektől tájékozódnak, hogy milyen állatot kell áldozni 12 Noord en Oost Tartarye/1.

13 Noord en Oost Tartarye/2.

 Csak egyetlen istent ismernek, étkezés alkalmával áldoznak neki, az áldozati adományt feldobják a levegőbe  A legfőbb istent földanyaként is tisztelik, földet, kenyeret, sót, mézet, szarvasmarhát is áldoznak neki  A leölt áldozati állatok fákra kifeszített bőréhez is imádkoznak  A feleségjelöltet meg kell vásárolni a szüleitől  Egy embernek 6-7 felesége is lehet 14 Noord en Oost Tartarye/3.

15 Noord en Oost Tartarye/4. Az 1705-ös kiadás 1. és 2. kötetének borítója

Astakkia tartomány határai:  É: Obdorszk vidéke  K: Jenyiszej  D: A Jenyiszej és a Léna forrásvidéke  NY: Konda folyó vidéke 16 Noord en Oost Tartarye/5.

 Az elhunytat két, fakéreggel összekötözött póznán viszik a temetőbe, a rudak végére felakasztják íját és nyílvesszőit  Lovat áldoznak, az állatot a halotti toron megeszik, lenyúzott bőrét (benne a fejjel és a lábakkal) feltűzik egy rúdra  Ha nincs ló, akkor medvét, ha az sincs, bármilyen más állatot áldoznak  A feltűzött állatbőrök és az „ördög borzalmas ábrázatú képmása” előtt is áldoznak  Az osztjákok templomai toronyszerűek, fából építettek, kb. három emelet magasak, nincs rajtuk ajtó 17 Noord en Oost Tartarye/6.

 Az osztjákok megölik az idős és fáradt embereket  A papok beszélni tudnak a bálványokkal  Csak az lehet pap, aki vak, mert ő látja a másik világokat  A papokhoz főleg betegség esetén fordulnak, vagy áldozat bemutatásakor  A papok tanácsot kérnek a bálványoktól  Miután elejtették a medvét, a vadászok beszélgetnek róla:  Ki ölt meg téged? Ki vágta le a fejedet?  Egy orosz fejsze.  Ki vágta fel a hasadat?  Egy kés, amelyet az oroszok készítettek. 18 Noord en Oost Tartarye/7.

19

 Svéd eredetű, de holland szolgálatban álló családból származott, Formoza (Tajvan) szigetén született (apja volt a kormányzó)  az ostendei kereskedőtársaság tagja volt  1675–1676 között Moszkvában járt követségben  az 1680-as–1690-es években a Távol-Keleten működött  Batáviában (Dzsakarta) hunyt el 20

21 Az orosz kiadás borítója Az úti jelentésben két finnugor adat olvasható: • Egy udvari ünnepségen a dán, lengyel és perzsa kereskedők, diplomaták mellett cseremisz, kalmük és mongol előkelők is részt vettek • A Volga mentén, egészen Alatir és Arzamasz városáig a cseremisz és a mordvin tatárok nagy része, valamint az orosz parasztok is részt vettek Sztyepan Razin felkelésében

Rajzoló, útleíró  1701–1709 között nagy keleti utat tett, végállomása Jáva volt  1701-ben érkezett Arhangelszkbe hajóval (szamojédokkal is találkozott), Vologdán és Jaroszlavlon keresztül Moszkvába szánkázott  Witsen ajánlólevelének hatására a cár fogadta  a cári családot rajzolta, majd Moszkvában épületeket, s az országban ünnepeket, ruházatokat stb.  1703-ban indult keletre – először a Moszkva folyón, majd az Okán hajózva érte el a Volgát, a Volgán Asztrahanyig utazott, s onnan tovább keletre  Visszafelé szintén a Volgán utazott 22 Gottfried Kneller: Cornelis de Bruijn

 Murom városa után kezdenek feltünedezni a mordvinnak nevezett tatárok (Muromban sütik a legjobb kenyeret)  Visszafelé úton ismét ír finnugorokról: a mordvinok együtt dolgoznak az oroszokkal és a cseremiszekkel, ként bányásznak 23 Az 1714-es kiadás címlapja

24

25

26

 Glückstadt városában született (Schleswig-Holstein), valószínűleg holland származású volt  1677-től orosz kereskedelmi ügyletekkel foglalkozott  1687-től Oroszországban élt, Moszkvában háza és birtoka volt  Hollandiában megismerkedett Witsennel, aki barátjának nevezte őt (lehet, hogy I. /Nagy/ Péter cár ismertette őket össze?)  Ides az orosz cár személyes barátja volt, 1692-ben az uralkodó Oroszország követeként Kínába küldte  Ides útitársa volt Adam Brand lübecki kereskedő is. Mindketten naplót vezettek. A hamarosan kinyomtatott beszámolók nagy érdeklődést keltettek Európában.  Witsen készítette elő nyomtatásra Ides beszámolóját, műve 2. kiadásába részleteket vett át a műből  Művének címe: Driejahrige Reize naar China, te Lande geden door den Moscovitischen 27

 Megérkezés a zürjének földjére, avagy Voloszty- Uzsgába. Onnan (Szolvicsegodszkból) április elsején jöttem el, és még aznap megérkeztem a zürjének földjére, vagyis Voloszty-Uzsgába. Az emberek itt olyan nyelven beszélnek, amelyben semmi közös nincs a moszkvaival, inkább Lívland német nyelvéhez áll közel; egy-két útitársam, akik ismerték ezt a nyelvet, sokat megértettek a helyi nyelvjárásból. 28

 Az osztják bálványok neve és a nürnbergi játékkal kapcsolatos epizód. Isteneiket sátánnak nevezik, és igazat szólva, joggal nevezik úgy. Egyszer néhány osztják jött fel hozzám a hajóra, halat hoztak, hogy eladják. Egyik szolgámnak volt egy nürnbergi játékszerkezete, egy felhúzható medve. Ha felhúzták, a medve dobolt, ingatta a fejét és kimeresztette a szemét. Felhúzták, hogy elkezdjen játszani. Amint ezt az osztjákok meglátták, azonnal elvégezték a minden hívő számára kötelező szertartásokat, teljes lendülettel táncra perdültek a (medve) tiszteletére, a fejüket ingatták, fütyültek és sziszegtek. Minden kétséget kizáróan igazi sátánnak tekintették a játékot, és azt mondták: „A mi sátánjaink ehhez képest micsodák? Ha nekünk ilyen sátánunk lenne, teleaggatnánk coboly- és feketeróka-prémmel.” Azt is megkérdezték, nem adnánk-e el nekik ezt a tárgyat, de én azt mondtam (a szolgáimnak): tegyék el, hogy ne adjunk alkalmat a további bálványimádásra. 29

30

 A prezentációban megnevezett eredeti források, letöltve az internetről  Reichenbach György: Johann Philipp Strahlenberg és Nicolaas Witsen „országleíró” művei finnugrisztikai vonatkozásainak összehasonlítása nyelvészeti, történeti, néprajzi, régészeti szempontok alapján. (kézirat, 2010) 31