Felnőttképzés.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Hámoriné Váczy Zsuzsa. •Története: 1936-tól szakképzés, flexibilis szakmacsoportos oktatás, a gazdaság, mint megrendelő.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
Felnőttképzési világkonferenciák 10. előadás
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Felnőttképzési tv. és a felsőoktatás Sum István OM
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Szakképzés és gazdaság kölcsönhatása (műhelybeszélgetés: felnőttképzési szekció) Hajdúszoboszló február 7. Soós Roland igazgató ÉRÁK.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Balatonvilágos, május 09. Előadó: Dr. Szedlacsek György 1.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Az iskolarendszerű felnőttképzés Magyarországon
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Az informatika szükségessége és lehetősége a hazai és az Európai Uniós fejlesztési célkitűzésekben Dr. Köpeczi-Bócz Tamás.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
Fogd A Kezem Alapítvány
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Szabó József: A múzeumok új kihívása: a múzeumandragógia.
Képzések finanszírozása SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet Szeged, 2008/2009. I. félév.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Egész életen át tartó tanulás
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
Elgondolások az aktív időskor programjára,
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
1 A kötöttpályás szakma perspektívái – Egész életen át tartó tanulás?! Perspektíva és jövőkép Zsoldos Marianna Humán Erőforrás Igazgató MÁV Zrt.
Gaál Zoltán MFRFK Budapest, szeptember 29..
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Andragógia Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest Összeállította: Marton Eszter.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
A civil szektor helye a szakképzésben Apró Antal Zoltán Nonprofit Szövetség Pécs, 2011 március 24.
Felnőttoktatás. Jogszabályi háttér  a nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. tv.  a Szakképzésről szóló évi CLCCCVII. tv.  az évi LXXXIV.
TÁMOP / A Megyei Művelődési és ifjúsági Központ szerepe a felnőttképzésben előadás.
P e r f e k t 2010/ október szakképzés - felnőttképzés stratégia szervezet problémák megoldások szervezés.
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
Dr. Nagy Katalin Magyarország EU melletti Állandó Képviseletének korábbi tanácsosa XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, november
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Munkaerő-piaci képzések megközelítése. Törvényi változások n a szakképzésnek és a felnőttképzésnek a munkaerő-piaci igényekkel való összehangolása, n.
Barcsák Marianna - KPSZTI
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
A szakiskola jelene és jövője
A szakiskolai képzés és az érettségi követelmények
5. Tétel – A Life Long Learning
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Előadás másolata:

Felnőttképzés

A felnőttoktatás szakágazatai 1. SZAKÁGAZATOK FORMÁLIS INFORMÁLIS NONFORMÁLIS

A felnőttoktatás szakágazatai FORMÁLIS didaktikai tervszerűség jellemzi céltudatos, rendszeres általában tantárgy/modulrendszerben az ellenőrzés kiemelt szerepet kap

A felnőttoktatás szakágazatai NONFORMÁLIS oldottabb forma jellemzően állandó a hallgatóság életösszefüggések vizsgálata, praktikus tudás közvetítése nem tantárgyak szerint strukturálódik tudomány, művészetek, mindennapi tudás állandó ösztönzés az önművelésre

A felnőttoktatás szakágazatai INFORMÁLIS a leggyakoribb tanulási forma általában szabadidőben mindig tervezetlenül történik tudomány, politika, művészetek, mindennapi ismeretek

A felnőttoktatás szakágazatai 2. SZAKÁGAZATOK ISKOLA- RENDSZERŰ ISKOLA- RENDSZEREN KÍVÜLI ÁLLAMILAG NEVESÍTETT ISKOLARENDSZERBEN, TANULÓI/HALLGATÓI JOGVISZONNYAL

A képzési piramis Lemorzsolódás, FELSŐFOK KÖZÉPFOK ALAPFOK

A második esély felnőttkorban „rendes” korban második esély első esély

Az első esély iskolarendszeréből való lemorzsolódás okai anyagi társadalmi/iskolai (pl.szegregáció,előítélet) családi (költözés, családtag betegsége, nem érték a tudás) földrajzi egészségügyi a saját korcsoport negatív hatásai önálló döntés

A felnőttoktatás társadalmi funkciói SZOCIALIZÁCIÓS EGYÉNI SZÜKSÉGLETEKET KIELÉGÍTŐ

szocializációs funkciók pótló funkció: hiányzó,rendeskorban meg nem szerzett általános vagy szakmai ismeretek, végzettségek felnőttkori megszerzése kompetenciát biztosító funkció: célja, hogy a munka világában szükséges naprakész tudás megszerzését, a technikai eszközök használatát, a technikai környezetben való eligazodást folyamatos képzéssel biztosítsa

szocializációs funkciók stabilizációs funkció: a felnőttképzés által a munkaerő-piaci státusz megtartása vagy erősítése, ezáltal gazdasági, szociális, egészségi, társadalmi és érzelmi stabilitás biztosítása politikai képző funkció: Állampolgári, politikai és közösségi képzéssel a közéletben való aktív részvétel megteremtése, környezetünk tudatos védelme.

szocializációs funkciók parkolópálya funkció: célja, hogy a (felnőtt) tanulót addig tartsa az oktatási rendszerben, ameddig erre szükség van ahhoz, hogy a munkanélküliség, a marginalizálódás stb. veszélye elkerülhető legyen. személyiségfejlesztő funkció: a humán erőforrás nem közvetlen munkaerő-piaci célú fejlesztése, melynek eredménye a magasabb szintű munkavégzés, fejlettebb tanulási- és kulcsképességek.

Személyes szükségleteket kielégítő funkciók egzisztenciális funkció: a felnőttkori tanulás segítségével a gazdasági biztonság, a társadalmi mobilitás lehetőségének megvalósulása. rekreációs funkció: a szabadidő hasznos eltöltése, aktív pihenés, az egészséges életmód kialakítása.

Személyes szükségleteket kielégítő funkciók személyiségfejlesztő funkció: a leggyakrabban különböző művészeti ágak segítségével történő önmegvalósítás, önkifejezés. Célja még, hogy a felnőtt megismerje személyisége sajátosságait, fejlessze képességeit és reflexivitását.

A felnőttoktatás célcsoportjai analfabéták funkcionális analfabéták munkanélküliek idősek szegények nők fiatal felnőttek képzetlenek elítéltek fogyatékkal élők romák bevándorlók vándorló életmódot folytatók

Az iskolarendszerű felnőttoktatás hazai története 1945/46, az Ideiglenes Nemzeti Kormány 11 130/1945. M. E. számú rendelete alapján (Dálnoki Miklós Béla miniszterelnök és Teleki Géza kultuszminiszter) szabályozott iskolarendszerű felnőttoktatás. Az első teljes tanév – a végrehajtási utasítás 1946. február 7-ei megjelenése után – az 1946/47-es volt.

Az iskolarendszerű felnőttoktatás hazai története 1948-53: kiemelt kedvezmények, gyorsított, fölülről szervezett, a középiskolák szerepe nő. munka melletti „levelező” oktatás 1954-56: elvont kedvezmények, hanyatlás 1958-63: cél a tömegoktatás + érettségi egyre több fiatal és nő

Az iskolarendszerű felnőttoktatás hazai története hetvenes évektől: idősebbek hiánya gimnázium helyett szmk túlsúlya 1973-2005: szakmunkások szakközépiskolája fiatalodás, funkcióváltás (a közoktatás működési zavarainak ellensúlyozása)

Gazdasági, politikai változások a kilencvenes években demokratikus átrendeződés, nemzetközi politikai átalakulás nemzetközi szervezetek (NATO, Európai Unió) piacgazdaság, a túlfoglalkoztatás leépülése, piaci verseny, piacvesztés privatizáció az állami és önkormányzati tulajdonnal szemben túlsúlyba kerül a magántulajdonú üzleti szektor

Társadalmi változások a kilencvenes években A kilencvenes évtized végére – a piacgazdaság megszilárdulásával – a rendszerváltás mobilitást élénkítő hatása megszűnt, a rétegződés és az egyenlőtlenségi rendszer lényegileg állandósult az iskoláztatási szakasz hosszabbra nyúlt legnagyobb mértékben az alacsony képzettségű munkaerő iránti kereslet esett vissza munkanélküliség

A regisztrált munkanélküliek száma 1991-2002 (ezer fő)

A felnőttképzési rendszer változásai a kilencvenes években A munkanélküliség megjelenése és a munkaerő-piaci képzések súlyának növekedése A felnőttképzés piaci jellegének előtérbe kerülése A gazdasági társaságok megjelenése a képzési piacon A vállalati képzőhelyek megszűnése és átalakulása

A felnőttképzési rendszer változásai a kilencvenes években Az általános felnőttképzés háttérbe szorulása A távoktatás szerepének erősödése A politikai képző funkció tartalmának megváltozása A népfőiskolai rendszer feléledése a LLL felértékelődése

Az oktatási rendszer változásai 1985-től decentralizáció, demokratizálódás a tankötelezettség kitolódása, új tartalmak NAT, kerettantervek „vállalkozó” iskola

Az oktatási rendszer változásai demográfiai csökkenés, javuló iskolázottsági mutatók

Törvényi szabályozás 1993. évi LXXVI. tv. a szakképzésről 2001. évi CI tv. a felnőttképzésről

Elvárások a képzéssel szemben 1. Megkülönböztetett bánásmód, individualizált fejlesztés Személyiség stabilizálásának elérése, fejlesztése Tanulási motiváció, tanulási készség, kommunikáció fejlesztése Munkaköri képesség megnevezése, Hiányzó alapismeretek pótlása

Elvárások a képzéssel szemben 2. Szükséges szakmai és mentális képességek elsajátítása Nyílt, hozzáférhető, rugalmasan egymásra épülő rendszerek alkalmazása A szociális különbségek csökkentése Szolgáltatások

A következő nemzedék oktatása Az elvárt kompetenciák fejlesztésének útja: Egy életen át tartó tanulási igény kialakítása Önálló tanulás fejlesztése Csapatmunka kialakítása a tanulási folyamatokban Problémamegoldás fejlesztése

Elmozdulás a tanárközpontú oktatástól Tanuló Tanuló Iskolák és szervezetek Tanuló Tudás környezet Oktató könyvtár Tanuló Oktató Tanuló szakértő osztály Teljesítmény-központú oktatás felé internet kihelyezett képzés Tudás portál

Tanulás másként Csomópontok együttműködés tanulás tudás menedzsment Egyéni és csapat teljesítmény fejlődése együttműködés Iskolák és szervezetek Tanulási teljesítmény támogatása Tudás megosztás tanulás innováció könyvtár oktató Vállalati környezet tanuló osztály Tudás környezet internet szakértő Tudás portás

Milyen új kompetenciákkal kell rendelkeznie képzőknek? Kiváló (MESTER) szakember / mindig hiteles A felnőttek tanulási folyamatait jól ismerő, andragógiai ismeretekkel rendelkező Biztonsággal kezeli az új technológiát Nincs többé: „Majd az életben megtanulod!” – helyette: tanulásszervezés,irányítás Különböző tanítás/tanulás módszertan alkalmazása Tanuló az irányítás célpontja legyen

Felnőttképzési szakember felkészítő - tematika Felnőttképzési ismeretek A felnőttképzés finanszírozása Munkaerő-piaci szükségletelemzés Tanulásirányítási módszerek Program- és tananyagfejlesztés Felnőttképzési szolgáltatások Minőségbiztosítás a felnőttképzésben Marketing a felnőttképzésben Irodai informatika Tutori feladatok