II. A turizmus rendszere

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Magyar Fesztiválszövetség közgyűlése Százhalombatta, november 25. Dr. Faragó Hilda.
Advertisements

Emberi szükségletek Az optimális kommunikáció megköveteli, hogy mások szükségleteit és óhajait ne hagyjuk figyelmen kívül. Ha meg akarjuk ismerni a másik.
Turisztikai szuksegletek
Szakpolitikai reflexiók a turizmusfejlesztés területi kohéziós szempontú értékeléséhez április 25. Dr. Nemes Andrea főosztályvezető NGM Turisztikai.
A Turizmus sajátosságai a marketingben
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
Turizmuspolitika Turizmus irányítási eszközei: Turizmuspolitika
A szabadidő fogalma.
A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
A kerékpáros turizmus fejlesztési stratégia céljai, alapelvei Kerékpáros Tárcaközi Bizottság január 28. DR. KOVÁCS MIKLÓS turisztikai szakállamtitkár.
Lakner Zoltán.
Bevezetés az idegenforgalomba
A turizmus rendszer környezete
JÁSZ-NAGYKUN-SZOLNOK MEGYE TURISZTIKAI ELEMZÉSE Előadás Idegenforgalmi és szálloda szak II. Budapest, 2005.október 10. ŐRY PÉTER:
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Endogén vidékfejlesztés lehetőségei és kihívásai Kultúra-gazdaság a Gyimesi-szorosban Nagy Kalamász Ildikó MTA PTI 2007.
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
A turizmus kutatási irányzatai - 1
A világ legnépszerűbb turisztikai desztinációi Készítette: Gyarmati Zoltán Hajdú Júlia.
A vállalkozások környezete
Alapfogalmak.
Bg.5 téma A biztosítási piac.
Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 ősz)
Dr. Csapó János Egyetemi tanársegéd PTE-TTK-FI Turizmus Tanszék
A fogyasztóvédelem gazdasági alapjai
TDM Tanfolyam A TDM lényege
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
1458/18 tétel Kiutazási árualapjának közkedvelt desztinációjában váratlanul olyan politikai zavargások történtek, melyek lehetetlenné teszik további csoportok.
A marketing piac tartalma
A turizmus alapfogalmai
Egészségturizmus fogalma
Városi turizmus. Város A turista szemében a város szabadidős termék, amelyet arra használ fel, hogy élményei, tapasztalatai bővüljenek. Így - marketingszempontú.
Budapest turisztikai Marketingje
Önkormányzatok turisztikai feladatai
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Az Idegenforgalmi Piac
A fenntartható minőségi turizmus, mint a Centurio program egyik kulcsterülete Hargita megyében Centurio Disszeminációs Szeminárium Szolnok, szeptember.
Turizmus gazdaságtan 4.. Szálláshely-statisztikai megfigyelések Előny Helyettesítheti a határstatisztikai megfigyeléseket (részben) Legtöbb országban.
turizmusért felelős helyettes államtitkár
A kulturális turizmus trendjei és a
Falusi és agroturizmus jelene – jövője
Vonzástényezők vizsgálata két fürdőváros példáján
A Magyar Turizmus Zrt. marketing aktivitásai Horváth Gergely Magyar Turizmus Zrt február 28.
Gyakorlat - Motivátorok és Determinánsok
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
TURIZMUS, KIÁLLÍTÁSOK Egyházi könyvtárak a 21. század elején EKE konferencia Budapest, OSZK március 25.
1458/17. tétel. 17/A Ez ideig ismeretlen külföldi partner kereste fel ben, és ajánlott fel a Földközi-tenger egyik szigetén szolgáltatásokat az.
A sporttudomány helye a tudományok rendszerében
Miért a témaév?. Miért a témaév? A Magyar Turizmus Zrt óta minden évben egy-egy témára koncentrálja erőforrásait: 2006: Nagy Ízutazás 2007: Zöldút.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
1 Globalizáció és lokalizáció a tér és a hely átértékelődő szerepe Gazdaságföldrajz I. Dr. Bernek Ágnes 2008.
Természeti erőforrások hasznosítása a turizmusban – Aktív és sport turizmus 2011/2012-es tanév Kiss Róbert tavasz.
„Vízben utazunk” Tisza-tavi Regionális Marketing Igazgatóság
„Nekem a Balaton a Riviéra” – tapasztalatok a balatoni strandellenőrzés kapcsán Varga-Dani Barbara Regionális marketing igazgató.
Gyógyturisztikai szekció április 1. Bozzay Andrásné Nemzetközi Balneológiai Konferencia.
1. ábra: Vízparti úti célok - spontán asszociációk Forrás: saját szerkesztés 10% 4% 2% 1% Első helyen említettEmlítések összesen 30% 20% 10% 1% Passzív.
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE.
A turisztikai termék Dr. Gonda Tibor 2017.
Desztináció-marketing
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A határtérség.
Regionális marketing igazgató
LEADER, Identitás, Sport
Domjánné Dr. Nyizsalovszki Rita
Előadás másolata:

II. A turizmus rendszere

A turizmus rendszere Közvetítő szektor Társadalmi környezet Kulturális környezet Politikai környezet Természeti környezet Gazdasági környezet Technológiai környezet KERESLET (turista) Motiváció Szabad rendelkezésű jövedelem Szabadidő KÍNÁLAT (turisztikai termék) Vonzerő (attrakció) Szállás Étkezés Közlekedés Egyéb infrastruktúra Szórakozási lehetőségek Kultúra Vendégszeretet Biztonság Higiéné Turisztikai szervezetek Árak Stb. utazás Közvetítő szektor marketing Forrás: Lengyel, 1992 (módosított)

A turizmus és környezete A turizmus, mint nyitott és dinamikus rendszer a környezetével aktív kölcsönhatásban áll. A turizmus környezete: Társadalmi Kulturális Politikai Természeti Gazdasági Technológiai

A turizmus alrendszerei A turizmus rendszere két alrendszerből tevődik össze. 1. Kereslet 2. Kínálat A 2 alrendszert 3 szektor köt össze: 1. Utazás 2. Marketing 3. Közvetítő szektor

Kereslet KERESLET (turista) Motiváció Szabadidő Szabad rendelkezésű jövedelem

1. Motiváció A kereslet olyan igény, amely mögött fizetőképes vásárlóerő és hajlandóság jelentkezik. Az utazási motivációk összhangba hozhatóak a Maslow-féle szükséglet-hierarchia elmélettel.

Maslow-piramis

7 szintű piramis

Maslow-féle szükséglet Utazási motívum Referenciák a turisztikai szakirodalomból Fiziológiai Kikapcsolódás Menekülés Kikapcsolódás Feszültség levezetése Napfény keresése Fizikai kikapcsolódás Biztonság Egészség Regeneráció Megelőzés Valahová tartozás Szeretet Családi együttlét Rokonság ápolása Társaság A társadalmi kapcsolatok ápolása Gyökerek keresése Megbecsülés Státus elérése Etnikum Saját teljesítmények megbecsülése Fontosságunk elismertetése másokkal Tekintély Társadalmi elismertség Önfitogtatás Szakmai/üzleti Személyes fejlődés Státus és tekintély Önmegvalósítás Legyünk tisztában igazi természetünk-kel Önfelfedezés és -értékelés Belső vágyak kielégítése Tudni és megérteni Ismeretszerzés Kulturális/nevelési Csodavárás / érdeklődés új témák iránt Szellemi kikapcsolódás Esztétikai A szépség értékelése Környezet Tájkép A Maslow-féle szükségletek és a turizmus szakirodalmában idézett motivációk

2. Szabadidő A turistának az utazás megvalósításához szabadidőre, előre tervezhető, fizetett szabadságra van szüksége. /II.vh.!/ Az urbanizációnak köszönhetően a szabadidő világa fokozatosan összekapcsolódott a munka világával. A munkaidő leteltével nyer értelmet a szabadidő. A fizetett szabadság mértéke a Föld országaiban nagyon eltérő. Mo: A Munka Törvénykönyve: legkevesebb 21 nap szabadság jár minden teljes állásban foglalkoztatott munkavállalónak. / a szabad- és pihenőnapokon túlmenően/

3. Szabadrendelkezésű jövedelem (diszkrecionális) jövedelem Az alapvető szükségletek kielégítése (étkezés, lakás, öltözködés) után további szükségleteink kielégítésére használhatjuk a szabadon felhasználható jövedelemrészt. Itt jelentkezik a fogyasztói társadalom szerepe abban, hogy terméket, vagy a megfoghatatlan utazást választják.

A turisztikai kereslet jellemzői A kereslet 3 fő formája: Tényleges kereslet Potenciális kereslet Látens kereslet A kereslet fő jellemzői: A választás magas szabadságfokú Az utazási döntés nagyfokú kockázattal jár A turista maga is részt vesz a termék előállításában A turisztikai kereslet szezonális A kereslet rendkívűl érzékeny, változó, szubjektív és sok külső ellenőrizhetetlen tényezőtől függ

Kereslet-kínálat A kereslet és kínálati rendszer legerősebb kapcsolódása és mozgatórugója a motiváció és a vonzerő (attrakció) egymásra találása. Ezt segíti a marketing tevékenység, amely a fogadóterület felől irányul a küldő terület felé. A kapcsolódás következő eleme a közvetítő szektor, amely eljuttatja a turistához a kínálat elemeit. A kereslet és kínálat kapcsolata a turistának a fogadóterületre való utazásával valósul meg.

Kínálat KÍNÁLAT (turisztikai termék) Vonzerő (attrakció) Szállás Étkezés Közlekedés Egyéb infrastruktúra Szórakozási lehetőségek Kultúra Vendégszeretet Biztonság Higiéné Turisztikai szervezetek Árak Stb. Kínálat

Kínálat = turisztikai termék A kínálat alapja a turisztikai termék, amely a vonzerőn (attrakción) alapuló szolgáltatások összessége. A turisztikai termék lényege, hogy szolgáltatásokból áll. A turista számára a komplex szolgáltatáshalmaz jelent terméket, hiszen valamennyi szükségletét ki kell, hogy elégítse.

A turisztikai termék fő jellemzői Megfoghatatlanság Egyidejűség A minőség ellenőrzése Veszendőség Szezonalitás Verseny

Vonzerők a turizmusban I. Természetes vonzerők Víz (Földközi-tenger, finn tavak, folyók) Napfény és klíma Hegyek és hó (Alpok, Kárpátok) Természeti ritkaságok ( Szahara, Niagara-vízesés, gejzírek) Flóra és fauna (erdők, mezők , tengerek) Nemzeti parkok ( természeti ritkaságokkal rendelkező védett területek, pl. Hortobágyi Nemzeti Park) vadrezervátumok, natúrparkok Gyógy- és termálvizek (Baden-Baden, Hévíz, Bük, Hajdúszoboszló)

II. Ember alkotta vonzerők: Egyházi központok, szent helyek (Jeruzsálem, Mekka, Róma) Műemlékek (piramisok, Akropolis, Colosseum) Történelmi helyek (Waterlo) és városok (Róma, Athén, London, Párizs) Építészeti remekek (kínai fal, Eiffel-torony, Vatikán) Múzeumok (Louvre, Prado, Vatikáni múzeum) Népművészet (mindenhol) Fesztiválok (Salzburg, Cannes, Budapest) Világvárosok (New York, London) Sport (golf, tenisz, vadászat, halászat, sí) Tematikus parkok (Disneyland Kalifornia, Disney Word Florida) Szerencsejáték-központok (Nevada, Las Vegas) Szórakozás (mozi, éjszakai élet) Gasztronómia Társaság (klubok, egyesületek, csoportos túrák) Rokonok és barátok Világkiállítás, vásárok, kongresszusok…

Az attrakciók hatóköre Helyi (búcsú, vásár, koncert, disco) Regionális (Alpok, Balaton, Földközi tenger) Univerzális (Róma, Olimpia, Világkiállítás) A vonzerők erősítik egymást, így a több attrakcióval rendelkező fogadóterületek nagyobb hatékonysággal tudják végezni marketingtevékenységüket.

A vonzerőt turisztikai szempontból befolyásoló tényezők Közlekedés Infrastruktúra Szálláshelyek Étkezés Kultúra, sport, egyéb kikapcsolódási lehetőségek Higiénia Vendégszeretet