„Ezt egy életen át kell játszani”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Patay Sámuel Általános Iskola és Óvoda portfóliója
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben TÁMOP
Az idegen nyelvi kompetencia fejlesztésének programja
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Dalton-tervvel a sikeresebb iskoláért.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
Fontosabb fogalmak Képesség :
Szűts József Általános Iskola
„Kompetencia alapú oktatás- egyenlő hozzáférés a vésztői Szabó Pál Általános Iskolában” TÁMOP / „ Az első mag ezerszer újra kel, folyton.
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Gyakorlati tanácsok az intézményi dokumentumok kiegészítéséhez, módosításához a TÁMOP pályázati kiírás kritériumai alapján Csizmazia Sándorné Szakmai.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Projektzáró konferencia Balatonszentgyörgy TÁMOP „Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” „Álmodtam.
Innováció Kecskéd közoktatási intézményeiben
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
Gyakorlatvezető mentortanárképzés
intézményi folyamat-szaktanácsadó
DEBRECENI EGYETEM Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Mit tehet egy önfejlesztő iskola az idegennyelv- pedagógiai paradigmaváltás érdekében? XII. Önfejlesztő Konferencia „Magyar közoktatás az alapfoktól az.
Gyakorlati tanácsok az intézményi dokumentumok kiegészítéséhez, módosításához a TÁMOP pályázati kiírás kritériumai alapján Csizmazia Sándorné Szakmai.
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Kompetensek lettünk? június 27..
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Inklúzív nevelés Magyarországon
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A programcsomag Felépítése Előnyei Használata. A programcsomag összeállítása Alapja: kompetencia alapú oktatás, koncepció (gyakorlati haszon); Programtanterv:
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Nem szakrendszerű oktatás augusztus 25.. A nem szakrendszerű oktatás célja, feladata Alapvető készségek és képességek tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
főosztályvezető-helyettes
Előadás másolata:

„Ezt egy életen át kell játszani” Kompetencia alapú oktatás - kompetens pedagógusok Zárókonferencia HEFOP 3.1.2. „Pannon Kaptár” konzorcium Csizmazia Sándorné, szakmai vezető

Innováció a közoktatásban Célja: A tanulók hatékonyabb és eredményesebb fejlesztése (új tananyagtartalmak- ismeretek, képességek,új tanulásszervezési eljárások) A pedagógus szakma megújítása (a pedagógusok szakmai ismereteinek bővítése, módszertani kultúrájának fejlesztése)

Eredmények Alternatív iskolák működése egy-egy pedagógiai koncepció mentén (NYIK, ÉKP, Waldorf, Gyermekek Háza, Kincskereső stb.) Szűk körben; saját tanterv és módszerek alkalmazása NAT-Kerettanterv-Helyi tanterv, NAT 2003–alapgondolata: képességfejlesztés (a közoktatás teljes egészére vonatkozóan) Hiányzik a megvalósításhoz szükséges eszközrendszer (tanulói, tanári)

Kompetencia alapú oktatás Célja: Az élethosszig tartó tanulás megalapozása a kulcskompetenciák fejlesztésével A NAT által preferált célok, alapelvek és fejlesztési területek, feladatok figyelembevételével a tanulók hatékonyabb és eredményesebb fejlesztése (Csökkentett tananyagtartalmak - ismeretek helyett képességfejlesztés, új tevékenységközpontú tanulásszervezési eljárások alkalmazásával Fokozatos és széleskörű elterjesztés a közoktatás teljes rendszerében Kilép az intézményes oktatás időkeretéből Legfontosabb szempont a megszerzett tudás használhatósága A pedagógusok szakmai presztizsének növelése (a pedagógusok tágan értelmezett pedagógiai tudásának, szakmai ismereteinek bővítése, módszertani kultúrájának fejlesztése)

Néhány példa az új típusú szakmai ismeretekre Általános helyzetkép a közoktatás helyzetéről A tudáskoncepció változása a kognitív pszichológiai kutatások tükrében; a kompetencia fogalma Az adott műveltségterület/tantárgy/kompetencia fejlesztésének specialitásai, speciális szakmai ismeretek (Pl.: szövegértési deficitek, munkaerőpiaci elvárások, szociális kompetencia fogalma, az alapozás szerepe az olvasás-szövegértés fejlesztésében stb.) Módszertani ismeretek az adott kompetencia fejlesztéséhez (Pl.: a vizuális és a verbális információk együttes alkalmazása a szövegértés fejlesztése érdekében, a játék szerepe a matematikai kompetencia fejlesztésében, stb.) Új tanulásszervezési eljárások alkalmazása (kooperatív tanulásszervezés, differenciált feladatok készítése) Mérés-értékelési ismeretek, gyakorlatok (szöveges értékelés)

A kompetencia alapú oktatáshoz szükségesek pedagógus kompetenciák összetevői A kompetencia fogalma: alkalmazható tudás: ismeretek+ képességek+attitűdök Ismeretek: oktatáspolitikai, pedagógiai, pszichológiai, szaktantárgyi, módszertani, tanulásszervezési, tantervelméleti stb. Készségek, képességek: kooperatív és differenciált tanulásszervezés, megosztott figyelem, együttműködési készség-tanulóval, pedagógussal, szülővel Attitűdök, motiváció ( a mindenkori innováció sikerének egyik kulcseleme)

A tanári motivációt biztosító tényezők Új kihívások, a szakmai megújulás igénye Intézményi szintű innováció elindítása Intézményvezetői támogatottság Tantestületi érdeklődés, a program elfogadása, egységes gondolkodás Napi szakmai sikerek, eredmények a megvalósítás során A szülők megnyerése, támogatása Szakmai sikerek – külső elfogadottság (közreműködés belső és külső képzéseken, mentorálás)

A pedagógusok kompetenciáját fejlesztő tevékenységek Együttműködés: a programtanterv alapján az éves munka tervezése, kooperáció a tantestület tagjaival Adaptálás:a programtantervben rögzített képességfejlesztési fókuszok figyelembevételével a modulok adaptálása saját tanulócsoportra Döntés: a modulokban ajánlott különböző bejárási útvonal alapján döntés a tanulók egyéni szükségletének megfelelő differenciált tananyagról, feladattípusokról Döntés: kooperatív csoportok létrehozásáról, a fejlesztési szempontok figyelembevételével homogén vagy heterogén csoportmunka szervezéséről Döntés: a frontális és a kooperatív csoportmunka alkalmazásáról,arányáról Tanulásszervezés: kooperatív és differenciált tanulásszervezés megvalósítása

A pedagógusok kompetenciáját fejlesztő tevékenységek Segítségnyújtás: a tanulók egyéni fejlesztése csoportmunka keretén belül vagy rétegmunkában Alkalmazkodás:a csoport, illetve az egyes tanuló aktuális tudásához Értékelés:a csoportok, illetve az egyes tanulók tanórai és óra végi önértékelése, értékelése Fejlesztés:közreműködés az iskola pedagógiai programjának, helyi tantervének módosításában A tudás továbbadása:közreműködés belső és külső képzések megvalósításában

A kompetencia alapú oktatáshoz szükséges pedagógus kompetenciák Kompetencia a programcsomagok helyi szintű adaptációjához Szakmai és szaktárgyi ismeretek (tantervelméleti ismeretek, a helyi tervezés támogatása) Együttműködési készség (kooperáció a szervezeten belül és kívül) Tanulásszervezési rutinok, készségek birtoklása Elkötelezettség