Segíti-e az iskola a felnőttkori tanulást? Az Agóra Oktatási Kerekasztal oktatáspolitikai alapvetései Tata, Magyary Zoltán Népfőiskolai Társaság, 2014.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Advertisements

A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
A kulcskompetenciák.
Hogyan tovább, kollégiumpedagógus? Vopaleczky György
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Kompetencia alapú képzés
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia pillére: Az alkalmazkodóképesség növelése Soós Roland Igazgató ÉRÁK.
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
Drajkó László Microsoft Magyarország
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
HORIZONTÁLIS TUDÁSMEGOSZTÁS
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
A PEDAGÓGUSOK ÉRTÉKELÉSE
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
A vállalkozás indításának előnyei és veszélyei korosztályonként.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Tájékoztató fórum Szakiskolai fejlesztési program C komponens iskolái számára KOMPONENS C Miskolc május 5. Nagy Zoltán komponensvezető
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Munkaerő-piaci képzések megközelítése. Törvényi változások n a szakképzésnek és a felnőttképzésnek a munkaerő-piaci igényekkel való összehangolása, n.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Barcsák Marianna - KPSZTI
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Nemzeti Pályaorientációs Tanács célok, feladatok
5. Tétel – A Life Long Learning
Előadás másolata:

Segíti-e az iskola a felnőttkori tanulást? Az Agóra Oktatási Kerekasztal oktatáspolitikai alapvetései Tata, Magyary Zoltán Népfőiskolai Társaság, március 8. Juhász Ágnes; 1

Mi az az Agóra Oktatási Kerekasztal? • Az Agóra Oktatási Kerekasztal 2012 márciusában alakult meg, miután a Hálózat a Tanszabadságért kezdeményezésére tizenhat szakmai szervezet együttműködésre hívta azokat a szakembereket és laikusokat, akik a közoktatási rendszer modernizációjáért tenni kívánnak. • A cél az volt, hogy lehetőség nyíljon a magyarországi oktatásra vonatkozó legkülönfélébb álláspontok, vélemények, nézetek kifejtésére, és ezek egyeztetése eredményeként létrejöjjön egy, a szükséges pontokon a megoldások eltérő változatait felvonultató, nagy és sokoldalú támogatottságot élvező szakmai dokumentum, oktatáspolitikai koncepció. • A felhívás hatására több mint kétszáz tag regisztrált az Agórába, akik többsége a munka valamelyik szakaszában részt vett a vitákban, a dokumentumok létrehozásában. Juhász Ágnes; 2

Agoraoktatas.hu Juhász Ágnes; 3

Agóra értékek • A tanulói kompetenciák fejlődésének támogatása, különös tekintettel a szociális és demokratikus kompetenciákra • Személyközpontúság, gyermekcentrikusság • Méltányosság mindenekfelett, minden szinten • Demokratikus működés • Autonómia és elszámoltathatóság • Átlátható, átjárható, zsákutcamentes iskolarendszer Juhász Ágnes; 4

Tématerületek • 1. Elvárt, kívánatos nevelési- oktatási eredmények • 2. Jó kormányzás • 3. Tartalmi szabályozás • 4. Intézményi minőségirányítás és rendszerszintű minőségértékelés • 5. Pedagógusok és a közoktatás további szakmai szereplői • 6. Szakképzés a közoktatásban, a közoktatás és a munka világa • 7. Méltányosság • 8. Fejlesztéspolitika, értékmegőrzés és modernizáció • 9. Együttműködés, tudás- és tapasztalatcserék a közoktatásban érintett csoportok között • 10. Diákszerep, diákrészvétel, netgeneráció • 11. A közoktatás és a munka világa: Életút-támogató pályaorientáció • 12. Iskolaszerkezet Juhász Ágnes; 5

Az élethosszig tartó tanulás megalapozása a közoktatásban • Tanulási motiváció • Kulcskompetenciák • Tanulási technikák • Személyiségfejlesztés (Fábry Béla, Közösségi Művelődés, 11/2) Juhász Ágnes; 6

Európai kompetenciák • az anyanyelven folytatott kommunikáció (beszélt és írott) • idegen nyelveken folytatott kommunikáció (interkulturális megértés készségei is) • matematikai kompetenciák és alapvető kompetenciák a természet- és műszaki tudományok terén ( a mindennapok problémáinak megoldása érdekében) • a digitális kompetencia • a tanulás elsajátítása (a tanuláshoz, megszervezésének képessége, a módszerek és lehetőségek ismerete); • szociális és állampolgári kompetencia • kezdeményezőkészség és a vállalkozói kompetencia (kreativitás, innováció, kockázatvállalás, terveket készítése és véghezvitele). • kulturális tudatosság és kifejezőkészség Ezek segítségével lehetséges a • kritikus gondolkodás, • kreativitás • kezdeményezőkészség • problémamegoldás • kockázatértékelés • döntéshozatal • érzelmek konstruktív kezelése Juhász Ágnes; 7

Pisa matematika teljesítmény Juhász Ágnes; 8

Felnőttképzési részvétel Európában éves korosztály. Mo: 2,7 % hoz képest csökkent (Eurostat) Juhász Ágnes; 9

10

Juhász Ágnes; 11

Adekvát oktatás Cél: Régen: ismeretszerzés, műveltség Ma: kompetenciák megszerzése a felnőttkori „tanulás”, alkalmazkodóképesség, rugalmasság, együttműködés érdekében Releváns megközelítés: Régen: ismeretcentrikus Ma: kompetencia alapú Juhász Ágnes; 12

Szakképzés - háttér Juhász Ágnes; 13

Adekvát szakképzés és felnőttképzés Szakképzés célja Régen:egy szakma kiváló elsajátítása Ma: szakmai alapismeretek, alapkészségek, továbbképzésre való képesség Felnőttképzés szerepe Régen: második esély (magasabb szint, ritkábban átképzés) Ma: szakmai továbbképzés, alkalmazkodás (mellette második esély) Juhász Ágnes; 14

Iskolai és felnőtt szakképzés • „Az iskolai szakképzés feladata, hogy felkészítse a tanulókat fél évszázados gazdaságilag aktív életükre, képessé téve őket az élethosszig tartó tanulásra, a körülményekhez való rugalmas alkalmazkodásra. Ehhez a szakmai és a közismereti képzés és a kulcsképességek fejlesztése egyaránt szükséges. • A munkaerőpiac pillanatnyi szükségleteinek kielégítése elsősorban a felnőttképzés feladata, amelyhez meg kell teremteni a megfelelő jogi hátteret és ösztönzőket.” Juhász Ágnes; 15

Tévút (nem felel meg az elmondottak szerinti jellemzőknek) • 3 éves szakképzés, minimális (heti 6 óra) közismerettel • 14 éves kori pályaválasztási/életút-választási kényszer • 16 éves korig tartó tankötelezettség • Kötött tanterv Nem igaz, hogy a régi szakmunkásképzésben részt vettek jobban foglalkoztathatók! (munkaerő-felmérésből – csak azok, akik a középiskolai expanzió előtt végeztek) Munkaadók kifogása: kulcsképességek (és gyakorlat) Juhász Ágnes; 16

Megoldás Iskolaszerkezet Rugalmasabb tanterv, felnőttképzők bevonása Személyre szabott képzés, kompetenciafejlesztés Iskalai és felnőtt szakképzési szerepek Juhász Ágnes; 17

Iskolaszerkezet – rövid táv Juhász Ágnes; 18

Iskolaszerkezet – hosszú táv a szakképzésbe lépés előtt (fakultációk szabad választásával, iskolák közötti „áthallgatásokkal” stb.) orientációs jelleggel minden fiatal számára lehetővé teszi a pályák megismerését, és lehetővé teszi, hogy csak a pályaválasztási érettség kialakulása után legyen szükség szakmaválasztásra - Komprehenzív iskola Juhász Ágnes; 19

Pályaorientáció célja Régen: pályaválasztás segítése (egyszeri, pszichológusi pályaválasztási tanácsadás) Ma: életpálya-építési készségek kialakítása, életút- támogató szolgáltatások (óvodától kezdve, egész életen át, több szinten) A rendszer tervezésekor és az erőforrások elosztásakor az alapvető szolgáltatásokra érdemes nagyobb hangsúlyt fektetni és ezeket kell mindenki számára elérhetővé tenni. Juhász Ágnes; 20

Juhász Ágnes; 21

Életpálya-építési készségek • Pályaismeret • Önismeret • Információk értékelésének készsége • Döntéskészség • A változások elviselésének és menedzselésének a képessége Juhász Ágnes; 22

Az európai kompetenciák közül • a tanulás elsajátítása (a tanulás, megszervezésének képessége, a módszerek és lehetőségek ismerete); • a kezdeményezőkészség és a vállalkozói kompetencia kreativitás, az innováció és a kockázatvállalás terveket készít és visz véghez. Az egyén megérti munkája környezetét és képes arra, hogy megragadja a kínálkozó a lehetőségeket. Juhász Ágnes; 23

Agóra tézis • A sikeres szakmai életpályához a jelenkori gazdasági, technológiai, munkaerő-piaci körülmények között már nem elegendő egyetlen szakma alapjainak elsajátítása; a rugalmas biztonság (flexicurity) jegyében késznek és képesnek kell lenni a folyamatos alkalmazkodásra, fejlődésre. Ezt szolgálja az életút-támogató pályaorientáció. • Az életút-támogató pályaorientációnak, különösen az életpálya-építési készségek fejlesztésének a minden tanköteles gyermeket, fiatalt elérni képes közoktatás az egyik legfontosabb színtere, így az eddiginél nagyobb figyelmet kell kapnia a közoktatásban. Juhász Ágnes; 24

Egyűttműködések • A jól működő életút-támogató pályaorientációs rendszer átível az egyes ágazatokon, benne együtt kell, hogy működjenek pedagógusok, az iskolában és az iskolán kívül dolgozó tanácsadók, szociális munkások, pszichológusok, felnőttképzési és közművelődési szakemberek stb. a köz-, a magán- és a civil szférából. • Az információs rendszernek is együtt kell kezelnie az iskolai rendszerű és iskolarendszeren kívüli képzéseket Juhász Ágnes; 25