Pedagógus. „aki független tanár, ne akarjon miniszter lenni,. (Márai)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
SZÜLŐI IGÉNY- ÉS ELÉGEDETTSÉG-MÉRÉS
A tanári munka értékelése
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
MAG Készítette: Bojtor Attiláné NKI Babay József Általános Iskola és Sportiskola.
Fejlesztő célú szaktanácsadás
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
Angol nyelvi kompetencia
A pedagógusminősítési rendszer
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Értékelés a pedagógiában
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A nevelési-oktatási program előzményei
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Évzáró értekezlet 2006 Minőségbiztosítás Önértékelés 2006 mérés.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Európai Unió Európai Regionális Fejlesztési Alap Két ország, egy cél, közös siker! Dr. Kovács Ferencné.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Ajánlás a nevelés és az oktatás újjáépítésére 2010.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
A PYGMALION EFFEKTUS, A TANÁRI ELVÁRÁSOK HATÁSA A TANULÓKRA.
A Számvitel Didaktikája
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A szaktanácsadó segítő szerepe
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Az országos mérések megújult rendszere
Pedagógus értékelési rendszer
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
A fizika tanítása 10. lecke Az óraelemzés szempontjai.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Programjaink matematikából a es tanévben
Programjaink matematikából a ös tanévben
Programjaink fizikából a es tanévben
Előadás másolata:

Pedagógus. „aki független tanár, ne akarjon miniszter lenni,. (Márai) Pedagógus „aki független tanár, ne akarjon miniszter lenni,.. (Márai) „Félig sem fontos az, amit tanítunk gyermekeinknek, mint az, hogy tanítjuk. Amit az iskolában tanultunk, annak legnagyobb részét elfelejtjük, de a hatás, melyet egy jó oktatási rendszer szellemi tehetségeinkre gyakorol, megmarad.” (Eötvös József)

Pedagógus Kratz, (1896): kérdezett meg tanulókat a hatékony tanár jellemzőiről…Ez vezetett a „tulajdonságlisták” összeállításához-mai napig jellemző (Szivák 2002). Minden vizsgálat azt mutatja, hogy a szülők társadalmi helyzete határozza meg a gyerekek iskolai előmenetelét (Demeter, 2006) (Sági, 2002.), nemzetközi vizsgálatok (TIMSS, PIRLS, PISA) Számít-e a tanár?

A kívánatos tanári képességekről Pedagógiai képességek (Sallai, 1994) Kommunikációs ügyesség Gazdag és rugalmas viselkedés repertoár Gyors helyzetfelismerés és konstruktív helyzetalakítás Erőszakmentes és konstruktív konfliktusmegoldás Együttműködés képessége A pedagógia helyzetek, jelenségek elemzésének képessége Mentális egészség

Pedagógiai képességek Hegyi Ildikó (1996) rendszere: Két nagy csoportba sorolja a pedagógiai képességeket Általános: Kommunikációs Konstruktív vagy didaktikai Szervező Speciális: Helyzetfelismerési képesség Döntési Alkalmazkodási Tolerancia Identifikációs Empátia Figyelemmegosztás Játszani tudás

Fordulópont a kutatásokban: a tanár tevékenységének vizsgálata 1931-ben Barr kidolgozott egy megfigyelési kategóriarendszert szakfelügyelők számára, de a tényleges tanórai történések tudományos megfigyelése a ’60-as években kezdődött el. Falus Iván (1986) rendszerében a készségek a pedagógiai folyamat hármas egysége alapján kerültek meghatározásra (preaktív, interaktív, posztaktív szakaszok). Kvalitatív módszerek kerülnek előtérbe.

Gondolkodáskutatás Mivel a kutatások volumene sok esetben nem állt arányban az eredményekkel, megindult a gondolkodáskutatás (Szivák, 2002) Három iránya ismeretes: Döntéskutatás Konstruktivizmus (Nahalka István, Csapó Benő) A tanári hit-meggyőződése (a prekoncepció meghatározza, hogy az egyén mit fogad be). Nyugati modell: „képesség modell”, míg a japán modell: „erőfeszítés modell”. Ezzel szemben áll a közfelfogás, mely az oktatás létszámát, tárgyi feltételeit tekinti meghatározónak.

Kompetencia alapú oktatás A legnagyobb tartalék a pedagógusok szakmai meggyőződésében és habitusában rejlik. A tanulás újszerű megszervezése a pedagógusok oldalán is új kompetenciákat igényel. A sikeres változás egyik titka az, hogy a pedagógusoknak a módszerek nagyon gazdag repertoárjával kell rendelkezniük, amelyből a különböző tanulási helyzetekhez illeszkedve válogatni tudnak. (Demeter, 2006)

A jó pedagógus ismérvei az igazgatók szerint Fordítson gondot a gyerekek személyiségének formálására Figyeljen oda a gyerekek egyéni problémáira Képes legyen az egyénre szabott differenciált tanításra Kész legyen a szakmai megújulásra Teljesítsenek jól a tanulói Tudjon fegyelmet tartani Tartsa meg pontosan az óráit Sikeresen oldjon meg nehéz helyzeteket Tartson jó kapcsolatot a kollégákkal Szívesen vállaljon pluszfeladatokat (Sági 2006)

A pedagógusok értékelése során alkalmazott tényezők az iskolákban Óralátogatások tapasztalatai A tanulók versenyeken elért eredménye A közös iskolai szakmai programokban nyújtott teljesítmény A felzárkóztatásban való részvétel A szülők elégedettsége a tanárokkal A kollégák értékelése a pedagógusról A tanulók értékelése a tanárokról Iskolán kívüli szakmai teljesítmény

Szaktanácsadás Felügyelő helyett szaktanácsadó (1985. évi I. törvény) 1993. évi közoktatási törvény, amely a szakmai munka kétféle ellenőrzését hozta létre: a belső és külső ellenőrzést. Az igazgató megnövelt felelősségének megfelelően az ő hatáskörébe adta a belső ellenőrzést. A külső ellenőrzésre pedig nem intézmény, nem szaktanácsadó, hanem a szakértő kapott jogot. 1996-szaktanácsadás

A MF-FPPTI szempontrendszere A minőségbiztosítás keretein belül Tapintatos kritikai értékelő munka Dokumentáció vizsgálat Milyen tanári tevékenységek? A tanítási óra megtervezése Az óra vezetése Kérdezés Magyarázat A tanári-tanulói interakció és kommunikáció Az osztálymunka szervezése A csoportmunka és egyéni munka irányítása A tanulói munka megfigyelése, elemzése, értékelése Motiválás Oktatástechnikai eszközök használata

Saját nézőpontom: „Soha ne hagyd ki a lehetőséget, hogy megdicsérhetsz, vagy elismerhetsz valakit.” (J. Brown) Uram, zseni lakik Önben. Önben uram nem különben.

Az óraelemzéssel szemben támasztott követelmények Objektivitás Szakszerűség Az ötletszerűség mellőzése Segítőkészség Empátia Kollegialitás Gyakorlati tapasztalatok és azok pedagógiai és pszichológiai alapokon nyugvó elméleti indoklása

Dokumentumok Hospitálási jegyzőkönyv kitöltése Összegző értékelés Jegyzőkönyv szaktanácsadói látogatásról

Mini-kutatási szempontok Az oktatás tartalma A tanóra szervezési módja Tanár –diák viszony Értékelés

Az oktatás tartalma Erősségek (Strengths) Gyengeségek (Weaknesses) 1. A tanóra tartalma egyezik a helyi tanterv követelményrendszerével.  1. Az órák szakmai tartalmi színvonala nagyon különböző. 2. Kifogástalan a fejlődéslélektani követelmények betartása.  2. A pedagógusok munkáját befolyásoló oktatáspolitikai folyamatok: kompetencia-alapú oktatás (tevékenykedtetés) még nem terjedt el a gyakorlatban. 3. Jól választott a használt taneszközök sora. 3. Az ismert taxonómiai elvek nem valósulnak meg maradéktalanul. 4. Oktatástechnikai eszközök használata  4. A táblai rögzítés lehetőségét a kollégák elenyésző része használja. 5. Megfelelő a tananyag feldolgozásának üteme.   6. A természettudományok tantervei szakmailag kiválóak. Kivétel az alkalmazás és a kísérletezés. Hol törik meg az alapvetően helyes szándék? (Csapó B., 2006) Lehetőségek (Opportunities) Hátrányok, akadályok (Threats) 1. Az óra tartalma, a tanított tananyag kínálja a lehetőséget a differenciáláshoz az adott osztályban. 1. A tudás tartalma függ a társadalmi igényektől.  2. „A pedagógia ne játssza ki egymás ellen az ismeretek elsajátítását és a képességfejlesztést.” (Nahalka,1997) 2. 3 típusát különböztetjük meg: Szaktudás Hétköznapi tudás „Ünnepi tudás” (Ferge Zs., 1976)

A tanóra szervezési módja Erősségek (Strengths) Gyengeségek (Weaknesses)  1.A tanárok ismerik az óratervek készítésének módját. (tudáselemek, munkaforma, tanítási és tanulási módszerek, taneszközök.)  1. Kevesen használják iskoláinkban a korszerű munkamódszereket: pár-, csoport-, projektmunka… 2. Odafigyelnek az osztály fejődéslélektani sajátosságaira. 2.  Még az egyszerűbb szervezési módszereket is csak ritkán váltogatják. 3. Szem előtt tartják a didaktikai feladatok megvalósítását   4. A tanóra tartalmára szánt időt gyakorlottan osztják be. 5. Többnyire figyelnek a munkaeszközökre. Lehetőségek (Opportunities) Hátrányok, akadályok (Threats) 1., Az oktatás szervezési módjai (tanmenet, tematikus terv, óraterv). Az óraterv tartalmazza a tanóra részletes kidolgozását (tudáselemek, munkaforma, tanítási és tanulási módszerek, taneszközök)  1. Nagyon különböző eszközbeli felszereltséggel rendelkeznek iskoláink. 2. Elsősorban az oktatás szervezési módjainak váltogatásában látom a lehetőséget

Tanár-diák viszony Erősségek (Strengths) Gyengeségek (Weaknesses)  1. Milyen attitűd (együttműködés, versengés, közöny, agresszivitás, ellenállás stb…) jellemzi a tanár és tanulók közötti együttműködést? 1. A hazai kutatások arra utalnak, hogy a tanárok nagyobb szerepet tulajdonítanak a gyerek személyiségében rejlő okoknak, mint a tanítási helyzetek sajátosságainak. (Falus, Golnhofer, Kotschy, M Nádasi, Szokolszky (1989) 2. Hogyan hatott az osztálylégkör a tanulók órai tevékenységére?   Lehetőségek (Opportunities) Hátrányok, akadályok (Threats)  1. A tanórai kommunikáció csak akkor lehet eredményes, ha jól strukturált, alkalmas kérdezéstechnikával vezeti az órát tartó tanár.  1. „Elsőbbségi hatás”(meglévő elvárásaink és előfeltevéseink befolyásolnak minket).  2.A tanár és a tanuló közötti párbeszéd, beszélgetés, kommunikáció mértéke.  2. Sikerül-e kedvező feltételeket teremteni a tananyag tárgyalásához.

Értékelés Erősségek (Strengths) Gyengeségek (Weaknesses) 1. Formatív értékelés: meghatározó szerepű a tanulói attitűdök kialakulásában. Scriven (1967) 1. Fontos szerepet játszik a személyiségfejlődésben: tudatos vagy spontán. 2. Meghatározó szerepet játszik-e az iskolai környezet (pozitív és negatív hatások) a tanulók magatartásának, viselkedésének, attitűdjének alakulásában. 2.  Külső szabályozó: jutalmazás, vagy büntetés. 3. Belső szabályozó (pozitív, vagy negatív önkép) Nem mindig garancia a jó iskolai teljesítményre. 4. Időnként az osztályzat lesz a cél a tanulás helyett. Lehetőségek (Opportunities) Hátrányok, akadályok (Threats) 1. Új értékek jelennek meg a társadalmi fejlődés során. Melyek a fejlesztendők? 1 A pedagógiai taxonómiai rendszerek kevésbé kidolgozott területe. 2. Járuljon hozzá a tanár önértékelésének, ill. mesterségbeli tudásának továbbfejlődéséhez. 2. M Nádasi (2003) Pedagógusoknak: tantervi követelményekhez. Szülőknek: gyermekük elképzelt jövőjéhez. Tanulóknak: a felnőttek elvárásaihoz, más tanulók teljesítményéhez.

A mérésről Meglátogatott iskolák: 49 Meglátogatott órák száma: 115 Ebből intézeti kérésre: 110

Iskola típusa

Látogatott osztályok

Oktatás szervezési módjai

Taneszközök

Tanítási óra nyelve

Köszönöm a figyelmet!