„Kihívások és válaszok” (foglalkozási rehabilitáció)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Fancsalszki Éva projektmenedzser TÁMOP-2.4.3/A-09/ Június 07.
KÖZÖSSÉGI HÁZ KISVASZAR 2012.
Az ORSZI minősítési rendszerének változásai és tervezett fejlesztései előadó Dr. Benkovics László.
Jóvá Tett Hely Közösségi Foglalkoztató
Pszichiátriai intézmények lakóinak felkészítése PÉF – Lélek-Hang Egyesület.
Komplex Instrukciós Program
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
Fogyatékos emberek foglalkoztatása a gyakorlatban
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
ORSZÁGOS MUNKAERŐ-PIACI SZOLGÁLTATÓ ÉS SZAKMAI TÁMOGATÓ HÁLÓZAT
Mozgáskorlátozott emberek foglalkoztatását, önálló életvitelét segítő eszközfejlesztő műhely és szolgáltatási hálózat  Azonosító szám:TÁMOP /
Tehetségpont létrehozása
Alapinformációk az átmenetben nyújtott munkaerőpiaci szolgáltatásról Munkaerőpiaci szolgáltatás az iskola és a munkaerőpiac közötti átmenetben.
TÁMOP /A
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
TÁMOP „Megváltozott munkaképességű emberek rehabilitációjának és foglalkoztatásának segítése” c. kiemelt projekt dél-dunántúli regionális alprojektjének.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat működése Előadó: Pátkai Andrásné szolgálatvezető Budapest, 2006.október 24.
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
Nappali ellátás célkitűzése: Mozgássérült emberek számára, komplex rehabilitációra irányuló szolgáltatások nyújtása, mely a társadalmi és munkaerő-piaci.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A foglalkozási rehabilitáció helye és szerepe a munka- ügyi szervezetben Harkány, október 16. Szellő János.
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
TÁMOP C-09/ „Kitárt karok” szeptember február 29. „Első lépés” – alacsony foglalkoztatási eséllyel rendelkezők képessé.
Tranzit foglalkoztatás a Civil Nonprofit Kft-nél
Reintegrációs tanácsadó munkakör
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű képzési.
A Magyar Vöröskereszt ben jött létre – 132 éve működik! -Kiterjedt vöröskeresztes nemzetközi kapcsolatok: 186 országban van jelen -Kiemelten közhasznú.
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Fogd A Kezem Alapítvány
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat (ÁFSZ) szerepe a távmunka fejlesztésében Pirisi Károly főigazgató VI. Országos Távmunka Konferencia december.
Miért fontos a komplex rehabilitáció az Európai Unió foglalkoztatáspolitikája szempontjából? Budapest, december 3.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
PROTOKOLLTERVEZET családok átmeneti otthonai részére
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
A komplex rehabilitáció a kárfelelősség tükrében
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
„Kihívások és válaszok” - szakmai nap Előadó: Pántya Erika projektmenedzser Szombathely, október 24.
Az Ifjúság Program. Az ifjúsági projektek meghatározása Nemzetközi ifjúsági projekt: olyan projekt, amely a résztvevők személyiségfejlődését.
Fogyatékossággal élő hallgatók a Nyíregyházi Főiskolán Göncziné dr. Szabó Terézia „Egyenlő esélyek biztosítása a felsőoktatásban” november 26.
A felnőttképzések rendszere és gyakorlata az Esőemberekért Egyesület képzéseiben.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
HU Phare program: A fogyatékkal élő emberek munkaerőpiacra jutásának elősegítése (A foglalkozási rehabilitáció eszköztárának rendszerszemléletű.
A beiskolázás előkészítése
RÉV Projektiroda Átvezetés Munkacsoport. Egységes Szolgáltatás Módszertan Átvezetésszolgáltatás-módszertan A munkacsoport tevékenységének célja.
Bentlakásos intézmények kiváltása – TIOP /1
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
Családtámogató ellátások
Munkatársak alkalmasságának vizsgálata „Szolgálni, mint a fény”
AZ IFJÚSÁGI GARANCIA RENDSZER ÉS A GINOP 5. 2
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
TÁMOP „Út a munka világába” Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ dr. Nyári Tibor projektvezető.
„Gondoljunk a jövőre!” - szakmai nap Előadó: Pántya Erika projektmenedzser Szombathely, június 22.
„Gondoljunk a jövőre” Szakmai nap előadó: Magyar Mariann projektmenedzser Regionális Szociális Forrásközpont Kht. Szombathely június 22.
„Út a munkához” program egyéni és társadalmi hatásai Tapasztalatok Sarkad városában.
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai „Eszköztár és kapcsolati háló” Szakmai konferencia Rehabilitációs és Szociális Igazgatóság.
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
Kezdd újra, vár a világ! „A sok tudomány mit sem ér, ha nincs kalács, vagy legalább kenyér.” (XV. századi ismeretlen szerző)
Szociális foglalkoztatás szerepe a rehabilitációban Csicsely Ágnes Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztály.
Szociális foglalkoztatás aktualitásai
Székesfehérvár, július 14.
„Út a munkához” program egyéni és társadalmi hatásai
A foglalkoztatás tervezése a kiváltási Programban
Előadás másolata:

„Kihívások és válaszok” (foglalkozási rehabilitáció) 2006. október 24., Szombathely Munka-rehabilitációs foglalkoztatás a szombathelyi Fogyatékos Emberek Nappali Szolgálatánál Előadó: Füzessy Józsefné ügyvezető igazgató Regionális Szociális Forrásközpont Kht.

„Munka-rehabilitációs foglalkoztatás a szombathelyi Fogyatékos Emberek Nappali Szolgálatánál” A pályázati program célja: A nappali szolgálat által ellátott,- 10 fő - aktív korú fogyatékos ember munka-rehabilitációs foglalkoztatása, a minél önállóbb, teljesebb életvitel kialakításához szükséges készség-, képességfejlesztés. A program ütemterve: I. Munka-rehabilitációs foglalkoztatás előkészítő szakasza II. Munka-rehabilitációs foglalkoztatás III. Disszemináció

I. A munka-rehabilitációs foglalkoztatás előkészítő szakasza: 2005. november 18-án elindult a program. Tevékenységek: a szülők által alkotott támogatói kör létrehozása, tagjainak felkészítése, a szülők hitelesített nyilatkozata beleegyező és támogató szándékukról, a rehabilitációs koordinátor kiválasztása, felvétele, /munkáját 2005. december 17-től látja el, végzettsége általános szociális munkás/, a munka-rehabilitációs foglalkoztatásban résztvevők komplex állapotfelmérése, felülvizsgálata külső szakemberek bevonásával a program működéséhez szükséges tárgyi eszközöket (mosogatógép, tűzhely, varrógép, porszívó, konyhai robotgép, ) megvásárlása, a tervezett szolgáltatások (lovaglás, úszás, utazás) igénybevételére szerződések megkötése a vállalkozókkal, az újonnan jelentkező igények figyelembe vételével a költségterv módosítása

II. Munka-rehabilitációs foglakoztatás Időtartama: 9 hónap A munka-rehabilitációs foglalkoztatás során a készség és képességfejlesztés négy területét kívántuk előtérbe helyezni: A. Szociális készség fejlesztés az életvezetéshez szükséges háztartási ismeretek megismertetése, gyakoroltatása heti 2 órában , a külső – belső takarítási műveletek megismertetése, gyakoroltatása szintén heti 2 órában, B. Manuális készségfejlesztés kézműves technikák megismertetése és gyakoroltatása, C. Kondicionális képesség fejlesztés terápiás lovaglás (heti 1 alkalom) úszás (heti 1 alkalom) kondicionáló torna (heti 1 óra) D. Kognitív képességfejlesztés számítógép felhasználói szintű ismereteinek elsajátítása

Az egyén munkavállalását segítő képzés Cél: A munkával kapcsolatos és a munkavégzéshez szükséges ismeretek elsajátítása, készségek, képességek kialakítása. Az egyén munkavállalását segítő képzés anyagát integráltuk a foglalkozásokba, így az adott munkafolyamat során közvetlenül rögzülnek az információk, ismeretek. Foglalkoztatás időtartama: 9 hónap A foglalkoztatás helyszíne: Fogyatékos Emberek Nappali Szolgálata – Szombathely, 11-es huszár út 116. foglalkoztató terem, számítógép terem, gyakorló konyha A foglalkoztatási formák: háztartási és takarítási tevékenységek kézműves technikák számítógép-kezelés A foglalkoztatás időtartama: 4 óra/nap

Heti program – heti 20 óra Hétfő: Lovaglás 3 óra (10 fő) Manuális készségfejlesztés 1 óra (9 fő) Számítógépes foglalkozás 1 óra (1 fő) Kedd: Háztartási ismeretek megismertetése, gyakoroltatása 1 óra (5 fő) Külső – belső takarítási műveletek 1 óra (4 fő) Manuális készségfejlesztés 2 óra (9 fő) Szerda: Kondicionális képességfejlesztés 2 óra (10 fő) Csütörtök: Úszás 3 óra (10 fő) Péntek: Háztartási ismeretek megismertetése, gyakoroltatása 1 óra (5 fő) Az egyes foglalkozások szakmai tartalmát a foglalkozást vezető személyek írásos formában rögzítik. A részvételt jelenléti íven vezetik.

Bérezés formája összege: A foglalkoztatottakkal kötött megállapodás alapján, a törvényi szabályozás figyelembe vételével, munkaterápiás jutalom: 6500 Ft/fő/hó, melyet a foglalkoztatott, illetve törvényes képviselője a következő hónap 10. napjáig kézhez kap. Időközi tapasztalatok: a modellkísérletben résztvevő 10 fő korábban nem vett részt semmilyen munkatevékenységben. Többségük számára nagy öröm hogy dolgozhat, hasznosnak érzik magukat, nőtt önbizalmuk a foglalkoztatottak más és más területeken mutatnak jobb képességeket. A foglalkozások segítségével markánsabban körvonalazódik, hogy ki miben leli örömét és miben ügyesebb, vagyis milyen tevékenységben foglalkoztatható leginkább. Egyes csoporttagok a finom mozgásokat igénylő kézműves technikák elsajátításában jeleskednek, míg mások a nagyobb fizikai megterheléssel járó takarítási feladatokat végzik szívesen.

A munka-rehabilitációs foglalkoztatás fontos eleme, hogy minél szélesebb körben vonultassa fel a készség- és képességfejlesztő foglalkozásokat. a kézműves foglalkozásokon elkészített munkadarabok csoportmunkában készülnek, a munkát részfeladatokra bontjuk, a különböző munkafázisokat az egyéni képességekhez igazodva differenciáltan végzik a foglalkoztatottak. PL. Üdvözlőkártya készítésnél az ügyesebben dolgozók rajzolják, és vágják ki a mintát a sablon alapján, a többiek a ragasztásban vesznek részt. a kézműves foglalkozás valamint a háztartási feladatok végzése egyaránt pozitívan hatott a részt vevők önértékelésére, feladattudatuk, munkatudatuk kialakult, a fegyelmezetten betartják és követik a foglalkoztatás magatartási és a viselkedésbeli szabályait.

A legnagyobb változás szociális téren érzékelhető: a közös munka során fellépő konfliktushelyzetek többségét az adott szituációnak megfelelően képesek megoldani, nyugodt, kiegyensúlyozott hangulat jellemzi a foglalkozásokat, megtanultak egymáshoz alkalmazkodni, szükség esetén segítséget kérni és adni egymásnak, a sikerélmények és a változatos program érzelmeiket gazdagította, indulataikon uralkodni képesek, az impulzivitás, az autóagresszió és a hangulatbeli hullámzások minimális mértékben tapasztalhatóak a munka-rehabilitáció során, Az úszás és a lovaglás fejlesztő hatásain túl megfigyelhető, egyfajta ösztönző hatás, különösen azok számára, akik a munkavégzésre kevésbé motiváltak. Ezeket a foglalkozásokat egyfajta jutalomként állítjuk a résztvevők elé. A lovaglás által képviselt ösztönző erőt kihasználva, míg a csoport egyik fele lovagol, addig a többiek a lovas iskola udvarának valamint istállóinak rendben tartását végezik, az ott dolgozók szakszerű irányításával. Ezzel tudatosítjuk a foglalkoztatottakban, hogy milyen feladatok vannak az állatok tartásával kapcsolatosan, valamint életszerű helyzetben ismerhetik meg a munkavégzés folyamatát. Ötletünk a vártnál jobb eredményt hozott. Azok a dolgozók, akik nagyon gyenge verbális képességekkel rendelkeznek, ezen a területen jól alkalmazhatók. Természetesen szükséges, hogy az adott szituációt megértsék, és helyesen értelmezzék. Hosszabb távon - a lova iskola vezetőjével együtt gondolkodva - lehetőség lesz a jól teljesítő fiatalok további foglalkoztatására.

Nagy kihívást jelentett minden résztvevő számára az uszoda használat. Az első időszak feladata a vízhez szoktatás, az uszoda használatához szükséges praktikus ismeretek gyakoroltatása volt. Az adott idő alatti átöltözés, zuhanyozás, hajszárítás, a ruhák elpakolása a résztvevők számára komoly feladatot jelentett. Mára eljutottunk odáig, hogy mindenki önállóan rendezi el a ruháit, és a medencetérbe való érkezésig önállóak. A vízben rendkívül fegyelmezettek, a megbeszélt szabályokat betartják. A csoport a vártnál ügyesebb, többségük megtanult deszkával siklani, a gyorsúszás alapjainak elsajátítása történik. A tankonyhai foglalkoztatás során egyszerű ételek elkészítése közben, közvetlen tapasztalatot szereznek a háztartási gépek, konyhai eszközök használatáról. Kiemelt fontosságú a baleset-megelőzés, a tisztasági és higiéniás szokások kialakítása. A továbbiakban fontos feladatunk a családtagok bevonása, hogy az intézményben gyakorolt egyszerű háztartási feladatokat otthon is végezhessék, bevonják őket a családi munkamegosztásba. A foglalkoztatás során valamennyi foglalkoztatott a rábízott munkákat örömmel végezte, büszkék munkájuk hasznosságára.

A Megyei Módszertani Osztály által felkért szakértői csoport elvégezte a rehabilitációs alkalmassági vizsgálatot. Az elvégzett vizsgálatokat összegezve a szakértőkből álló team minden ellátottról állapotértékelést és szakvéleményt alkotott, valamint javaslatot tett a foglalkoztathatóság formájáról. Eszerint a programban résztvevők közül: 3 fő fejlesztő felkészítő foglalkoztatására 2 fő munka-rehabilitációs foglalkoztatására tett javaslatot. 4 fő munkavégzésre nem alkalmas minősítést kapott, 1 fő intézményi jogviszonya áprilisban megszűnt, nem áll gondozásunkban. A szülőket levélben értesítettük a rehabilitációs alkalmassági vizsgálat eredményéről. A Regionális Szociális Forrásközpont Kht. Fogyatékos Emberek Nappali Szolgálata a 112/2006.V (V.12.) Korm. rendelet alapján, szociális intézményen belüli foglalkoztatást indít 2006. október 1-től. A foglalkoztatás két formáját: fejlesztő-felkészítő, és munka-rehabilitációs foglalkoztatást 11-11 fővel indítjuk.

A fejlesztő felkészítő foglalkoztatásban betanított munkásként papíripari munkát végeznek, mely lehetőséget nyújt a programban résztvevő 3 fő számára, hogy a már begyakorolt manuális technikákat a munkavégzés során alkalmazza. A munkavégzés munkaszerződéssel 4 órában történik, melyért munkabér jár. A munka-rehabilitációs foglalkoztatásban továbbra is a külső-belső takarítási műveletek végzése történik, mely kiegészül a papíripari munka előkészítő fázisával. Esetükben a munkatevékenység megállapodás alapján történik, és munkajutalomban részesülnek. Azok számára, akik munkavégzésre nem alkalmas minősítést kaptak, tovább folytatódik a fejlesztés annak érdekében, hogy mielőbb a munka-rehabilitációs foglalkoztatásba bevonhatók legyenek.

Köszönöm a figyelmet!