A jövedéki árumozgásokat felügyelő rendszer Vám- és Pénzügyőrség Rendszerfejlesztő Központ EMCS rendszer A jövedéki árumozgásokat felügyelő rendszer Előadó: Benkó Adrienn százados 2010.02.22.
Tartalom EMCS bevezető EMCS felépítése, kapcsolatai SEEDv1 rendszer EMCS alapműködése és eljárásai Alapvető ellenőrzések Adatküldési lehetőségek Üzemszünet esetén követendő eljárás Tesztelési információk 2010.02.22.
EMCS rendszer bevezető 10 Az Európai Bizottság által megfogalmazott követelményeknek megfelel. • A belső piac működésének elősegítése érdekében: - A szállítási folyamatot egyszerűsíti, - Az árumozgást biztosítja, - A szállítás ideje alatt naprakész információkkal szolgál. • Lehetővé teszi a jövedéki szállítmányok nyomon követését, ellenőrzését. • Nemzeti követelményként az adózott szállítmányokat is nyilvántartja. 2010.02.22.
Az EMCS rendszer felépítése Központi rendszer részei és azok feladata: SEEDv1 Reference data CS/MIS Europa A kapcsolat a CCN hálózaton keresztül valósul meg. Titkosított hálózat Nemzeti EMCS rendszerről pár szó, feladata Gazdálkodó EMCS rendszerek 2010.02.22.
SEEDv1 rendszer EU-s szintű adatbázis Az EMCS rendszer működésének alapja Tartalmazza az adófelfüggesztésben részvevő gazdálkodók adatait Napi adatküldés (új engedélyek, módosítások) A módosításokat a központi adatbázis küldi szét Megküldött adatok a küldést követő naptól aktívak Az adatbázis nyilvános elérése: http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds/seedcau_hu.htm Javaslat: Még február hónap folyamán a nyilvános honlapon vagy a KEP segítségével mindenki ellenőrizze saját, illetve partnere engedélyét! A SEEDv1 rendszer az EMCS rendszer alapja. Ez alapján történhet az e-AAD érvényesítése, és a szállítmány indítása Tartalma: Milyen gazdálkodók adatait tartalmazza? Röviden az adattovábbítás folyamatáról 2010.02.22.
Az EMCS adatküldés folyamata Alapeljárás Feladó Címzett 3. szállítmány indítása 6. szállítmány megérkezése Szállító 10. Átvételi elismervény 1. e-TKO tervezet 7. Átvételi elismervény 2. e-TKO 5. e-TKO 8. érvényesítés EU központi adatbázisa Feladó tagország hatósága 4. e-TKO továbbítása Címzett tagország hatósága 9. Átvételi elismervény megküldése
Egyéb eljárások és azok során alkalmazott üzenetek Szállítmány indítása – IE815, IE801 Szállítmány átvétele (teljes átvétel, részleges vagy teljes visszautasítás) – IE818 Szállítmány törlése – IE810 Rendeltetési hely módosítás – IE813 Szállítmány eltérítése – IE803 Szállítmány manuális lezárása – IE905 Emlékeztető eljárás – IE802, IE837 Export eljárás – IE829, IE839 Import eljárás – IE815, IE801, IE839 2010.02.22. 7
Ügyféli kötelezettségek Okmány küldés Okmány fogadás e-TKO tervezet – IE815 e-TKO – IE801 törlés – IE810 Elektronikus átvételi elismervény – IE818 Rendeltetési hely módosítás – IE813 Magyarázat – IE837 Regisztráló bejelentés – E01 Regisztráló bejelentésre válasz – E02 Törzsadat kérő üzenet – IE705 Emlékeztető üzenet – IE802 Eltérítésről szóló értesítés – IE803 Manuális lezárásról értesítés – IE905 Általános hibaüzenetek: KKK2 hibaüzenet és IE704 Törzsadatokat tartalmazó üzenet – IE733 Vámeljárással kapcsolatos üzenetek- IE829, IE839 E-TKO tervezet adattartalma: mi a különbség az e-TKO és annak tervezete között? Helyi azonosító, feladási hely és rendeltetési hely típusa, feladás dátuma és ideje A feladó és a címzett gazdálkodó adatai, engedélyszámok felépítése (0-s végű adatot kell megadni adóraktár esetében, minden más esetben a tényleges engedélyszám kell) Garanciát nyújtó és fuvarozó adatai A szállított termékek, annak tulajdonságai, balling fok, alkohol fok, sűrűség, tarifa szám (Jöt szerinti és hatályos KN szerinti) Szállító jármű adatai Törlés: AHK szám,sorszám, törlés oka Rendeltetési hely módosítás: Új címzett adatai, változhat csak a telephely, vagy a címzett vagy a tagállam is Új fuvarozó adatai Új rendeltetési hely típusa A vonal azt jelenti, hogy az alábbi üzenetek küldésére kell csak a bejegyzett kereskedőknek készülni IE818-ban AHK, sorszám Címzett adatai Érkezés dátuma Az átvétel általános ismervei: teljes átvétel, és megfelelő; teljes átvátel, de nem megfelelő; teljes visszautasítás; részleges visszautasítás a globkódtól függően kell a termék adatokat tölteni. Fontos, hogy csak azon termékadatot kell szerepeltetni, amivel kapcsolatban volt valami „érdekesség” pl. hiány, többlet, vagy aminek egy részét elutasították Fontos, hogy a teljes hiányt kell szerepeltetni, még a szállítási veszteségként elszámoltathatót is!!! A nem megfelelőség indokait is meg kell adni Magyarázat: A magyarázatot beküldő ügyfél engszáma A magyarázat oka (IE818 nem érkezik meg, vagy ie813 nem érkezett még meg), annak szövege. Törzsadat kérő üzenet: a törzsadatot kérő gazdálkodó, illetve a kért kódlista, kódlisták száma Fontos, hogy a kódlistákat meg fogjuk jelentetni is, ha változik, ez csak egy plusz elehetőség 2010.02.22. 8
A rendszer elektronikus okmányainak nemzeti sajátosságai – e-TKO tervezet Új adatok, rovatok: fajtakód, Jöt. szerinti vámtarifaszám 684/2009/EK Bizottsági rendelet opcionális mezőinek kötelezővé tétele: Számla dátuma Garanciát nyújtó adószáma Kereskedelmi megnevezés Új eredet típuskód bevezetése: ‘0’ – adómentes felhasználó Új rendeltetési típuskód felvétele: ‘7’ – felhasználói engedélyes ‘9’ – üzemanyag hajóba való betöltése Helyi azonosító szám felépítése: VPID (12 kar) + dátum (ÉÉHHNN) + egyedi sorszám (4 kar) 2010.02.22.
A rendszer elektronikus okmányainak nemzeti sajátosságai – rendeltetési hely változtatása 684/2009/EK Bizottsági rendelet opcionális mezőinek kötelezővé tétele: Számla dátuma Új rendeltetési típuskód felvétele: ‘0’ – adómentes felhasználó 2010.02.22. 10
Az okmány kitöltési útmutató A magyar engedélyes adatokat az alábbiak szerint kell kitölteni: Adóraktár feladó vagy címzett székhely adatok, és az engedélyszáma rovatában a 8 hosszú engedélyszám + 5db ‘0’, (pl: HU12345600000) Feladási, rendeltetési hely a telephely adatok, az engedélyszám a 13 hosszú engedélyszám (HU12345601001) Egyéb engedélyesek a feladó vagy címzett adatoknál mindig a telephely adatokat kell megadni, az engedélyszáma 13 hosszú engedélyszám (pl. HU65432106001) Közvetlen szállítás (csak más tagállami rendeltetetési hely esetén alkalmazható) a rendeltetési hely rovatban minden mezőben egy 10 karakter hosszú kódot kell szerepeltetni. 2010.02.22. 11
Folyamatba épített ellenőrzések Két szintű ellenőrzés Formai ellenőrzés: a KKK2 rendszer végzi Tartalmi ellenőrzés: az EMCS rendszer végzi 2010.02.22.
Ha az ellenőrzés során hibát talál a rendszer, akkor… Hibaüzenetet küld a rendszer Formai hiba esetén – KKK2 általános hibaüzenetet Tartalmi hiba esetén – IE704 üzenetet A hiba javítását követően új üzenetazonosítóval (MessageIdentifier) kell benyújtani a javított üzenetet. e-TKO tervezet hibája esetén a helyi azonosító változtatására a javított üzenetben nincs szükség. 2010.02.22. 13
Adatküldési lehetőségek A VP két fajta lehetőséget biztosít az EMCS rendszerhez való csatlakozásra: Közvetlen számítógépes kapcsolat Ügyfélkapun keresztül ABEV nyomtatványok segítségével 2010.02.22. 14
Közvetlen számítógépes kapcsolat Szoftver szükséges hozzá. XML üzenetekkel kommunikál egymással a gazdálkodó és a VP rendszere (EMCS üzenet + KKK2 boríték). A kommunikációhoz regisztráció szükséges A szoftver bevizsgálási időszak 2010. márciusban kezdődik, melyre már várjuk a jelentkezéseket. A másodlagos felhasználót javasoljuk alkalmazni a kommunikáció során. És csak egy felhasználói nevet alkalmazzanak! 2010.02.22.
ABEV nyomtatványok és az ügyfélkapu használata Csak az APEH oldaláról letölthető (JAVA-s) nyomtatvány kitöltő szükséges hozzá. Nem igényel saját fejlesztést. ABEV XML és pdf fájlok A kommunikációhoz két szintű regisztráció szükséges: A nyomtatványokat március folyamán fogja a VPOP a honlapján közzétenni. 2010.02.22.
Melyik csatornát válasszam? Közvetlen kapcsolat ABEV és ügyfélkapu Szoftver szükséges hozzá => drága szoftvert megvásárlás nem kell, csak egy számítógép és internet kapcsolatra van szükség => olcsó A saját készletnyilvántartó programmal könnyebben összekapcsolható, így abból az adatok kinyerhetők => adminisztrációs teher csökken Nem kapcsolható össze a készletnyilvántartó programmal, így kétszer kell rögzíteni az adatokat, adat kinyerésre nincs mód => adminisztrációs terhek nagyobbak Sok szállításnál ajánlott Kevés szállításnál vagy üzemszüneti eljáráskor ajánlott 2010.02.22.
Ha mindkét csatornát választani szeretném, akkor… Szükséges egy alapértelmezett csatorna kijelölés, amely az E01 nyomtatvány vagy E01 üzenet beküldésével történhet. Bevezetésének két fő célja volt: Az alapértelmezett kommunikációs csatorna kijelölése, ha több csatornát szeretne valaki használni; A műszakváltások miatti esetleges problémák (egy-egy felhasználó nem kapja meg az üzeneteket) elkerülése. A kommunikáció: „Kérdés-válasz jellegű” kommunikáció esetén a beküldő felhasználó felé az alkalmazott csatornán „Előzmény nélküli” üzenet küldéskor az alapértelmezett csatornán történik. E01 adattartalma: Felhasználó azonosítása Ha csak VPID-t ad meg, akkor az összes telephely adatait fogja kapni, ha egy telephelyet is szerepeltet, akkor csak egy telephely üzeneteit kapja majd meg. Ha több telephely, de nem az összeset, akkor többször kell beküldeni az üzenetet. 2010.02.22.
Üzemszüneti eljárás Üzemszünetnek minősül: a) az uniós számítógépes rendszernek, illetve a vámhatóság számítógépes rendszerének (ideértve a 20. § (1) bekezdés a) pontja szerinti rendszert is) üzemszerű működésében bekövetkezett, a vámhatóság által valamennyi érintett adóraktár-engedélyessel, bejegyzett feladóval, bejegyzett kereskedővel, adómentes felhasználóval (a továbbiakban e § alkalmazásában: használó) közölt, b) az ügyfélkapu üzemszerű működésében bekövetkezett, a közigazgatási hatósági eljárás általános szabályairól szóló törvény szerinti, vagy c) a használó számítógépes rendszerében bekövetkezett, a használó által a vámhatósághoz írásban bejelentett és a vámhatóság által nyilvántartásba vett olyan üzemzavar, amely meggátolja az e-TKO tervezetére, az e-TKO-ra, valamint az elektronikus átvételi elismervényre vagy az elektronikus kiviteli elismervényre az e törvény és az EK rendelet vonatkozó rendelkezéseinek alkalmazását. 2010.02.22. 19
Üzemszüneti eljárás Üzemszünet előfordulhat: A kormányzati ügyfélkapun A hatóság rendszerében a gazdálkodó rendszerében Az üzemszüneti eljárás elrendelésére jogosult: A kormányzati ügyfélkapu üzemeltetője – az ügyfélkapun megjelenteti az üzemszünet tényét VP– az ügyfelet a HD értesít email útján A gazdálkodó bejelentése alapján a felügyelő hivatal 2010.02.22. 20
Üzemszünet alatti teendők Szállítmány indításakor: Üzemszüneti TKO kiállításával a szállítmány elindítható Szállítmány fogadásakor: Ha 5 munkanapon belül várható az üzemszüneti eljárás befejezése, akkor javasolt addig várni, és elektronikus visszaigazolást benyújtani. Ha nem várható, akkor papír alapú visszaigazolást kell a vámhatóságnak benyújtani. 2010.02.22. 21
Üzemszünet utáni teendők Az üzemszünet helyreállását követően minden papíron megkezdett eljárást elektronikus formában is be kell jelenteni. 2010.02.22. 22
Tesztelési folyamat A tesztelési lehetőséget első sorban a közvetlen számítógépes kapcsolat kialakítását választó ügyfeleknek biztosítjuk. Regisztrálni szükséges, a teszt hozzáférések már igényelhetők a vprk_emcs@vam.gov.hu email címen. Fontos, hogy éles adatokkal való tesztekre nincs mód. Csak a regisztráció során kapott VPID, jövedéki engedély, EÜC azonosító alkalmazható. A teszt hozzáférés igényléséhez meg kell adni, milyen engedéllyel (típus, termék) rendelkező engedélyessel szeretnének tesztelni, mert nekünk annak megfelelően 4 helyen kell regisztrálnunk az ügyfelet. GTR, JÖVENG, SEEDv1, KKK-EÜC. 2010.02.22. 23
Tagállamok státusza (2010. január 7-i állapot) 2010.02.22.
Átmeneti fázis 2010. április 1 – december 31. Magyarország kezdő tagállam, e-TKO-val történik a szállítmány indítás és visszaigazolás(kivétel: PL és DK országokba menő szállítmányok) A PL és DK országokon átmenő szállítmányokat az e-TKO nyomtatott formájának kísérnie, nem javasolt az AHK-t tartalmazó egyéb kereskedelmi okmány használata A kezdő tagállamokból e-TKO vagy papír alapú TKO A nem-kezdő tagállamokból csak papíron érkezik a szállítmány A lényeg: a visszaigazolásnak olyan módon kell megtörténnie, ahogy a szállítmány indítása történt!!! 2010.02.22. 25
Köszönöm a figyelmet! Kérdések? Vám-és Pénzügyőrség Rendszerfejlesztő Központ 1143 Budapest, Hungária krt. 112-114; 1450 Pf. 109.; 06/1-470-41-70; Köszönöm a figyelmet! Kérdések? Elérhetőség: e-mail: vprk_emcs@vam.gov.hu honlap: https://openkkk.vam.gov.hu 2010.02.22.