Felhasznált forrás: Magyar Református Nevelés XII. évf. 1. szám MADE IN MÉDIA Felhasznált forrás: Magyar Református Nevelés XII. évf. 1. szám
„ANYU, KÉREK MÉG JUTYÚBOS TÉSZTÁT!” (Éva magazin 2011.)
A Guttenberg-galaxis vége? Átlagosan 9 éves korukban kezdik a magyar gyerekek használni a netet Az emberek sokkal többet olvasnak: de ez nem könyvolvasás! Új, vizualizált szövegek, tabletek, dinamikus olvasás A téves infó gyorsan terjed, de gyorsan javítják is (Wikipedia)
Bennszülöttek vs. bevándorlók eltérő tapasztalatok, eltérő agyi felépítést eredményeznek digitális bennszülöttek - digitális bevándorlók (Marc Prensky) Digitális bennszülöttek: anyanyelvi szinten beszélik a számítógépek, videojátékok és az internet nyelvét Digitális bevándorlók: nem ebbe születtek bele, később csatlakoztak (email kinyomtatása, dokumentumok kinyomtatása javításkor)
Ezek a mai fiatalok... Geek társadalom? (a technológiában önmagát találja meg) NEM! Nem kizárólag a technológia, hanem az általa nyújtott lehetőségek: társas kapcsolatok, játékok. A 18-29 éves korosztály 72%-a használja a netet, Magyarországon. Az emberek 80%-a rendelkezik mobiltelefonnal, a kamaszok 90%-nak van
Tehát nem csak a passzív befogadás, cselekvés is! A fiatalok kultúrája zeneletöltés, zenehallgatás filmnézés, játékkészítés chat online rádióhallgatás (BBC! is) társkeresés blog írás/olvasás honlapszerkesztés közösségi oldalak látogatása (facebook, twitter, iwiw) tévé (valóságshow) Tehát nem csak a passzív befogadás, cselekvés is!
A felhasználók közösen hozzák létre a tartalmat, osztják meg Eszközeik mobiltelefon (videofelvevő,fényképező egyben=bármikor bármit megoszthatsz) digitális fényképezőgép MP4 lejátszó IPhone webkamera azaz a web2.0 A felhasználók közösen hozzák létre a tartalmat, osztják meg az információt.
Előnyök - hátrányok Előnyök baráti kör a net miatt "végtelenné" válik, a vélemények időben és térben nem korlátozódnak felszabadultabb interakciók megosztott figyelem (multitasking) kevesebb passzív tévézés, helyette mobil vagy internetes felületen hatalmas könyvtár, anyagforrás Hátrányok beszűkít rongálja a szemet, testet csökkenti személyes kapcsolatokat szülői felügyelet kevés eltünteti a kis közösségeket tömegemberek
Mit tehetünk? Mit tehetnek? "flow" (áramlat) - a minőségi élethez aktív tevékenységre van szükség, flow-ra Erre kell tanítani őket is! ki kell tudniuk szűrni a haszontalan infókat el kell igazodniuk az információkban
„ÍRÁSTUDÓK ÁRULÁSA” nyomtatott/írott infók hasznosítása DIGITÁLIS ÍRÁSTUDÁS nyomtatott/írott infók hasznosítása értő, kritikai olvasás IKT használat gyengébb a magyar tanulóknál, kevés otthoni hozzáférés DIGITÁLISAN MŰVELT aki felismeri mikor van szüksége infóra hol található meg az infó hogyan használhatja fel
Keresőprogramok internetes keresők alkalmazása találati listák olvasása kritikai szemmel Google Tudós (http://scolar.google.hu/) Scirus (http://www.scirus.com/) 2007 legnépszerűbb kereső szavai voltak a Google-n: youtube, iwiw, Vatera, love
Tanítás? A tanításunkat át kell konvertálni a bennszülöttek nyelvére! Módszer: diáknyelven beszélni, gyorsabb tempó, szabad teret adni véletlennek Tartalom: a jövőbeli tartalom digitális és technikai (robotika, nanotechnológia, genetika, szoftver)
Tanár-diák különbség TANÁR TANULÓ digitális bevándorló digitális bennszülött szöveges anyag ábrák, képek kidolgozott elérhetőség véletlen elérés (hipertext) önálló munka hatékonyabbak hálózatban jutalmazás a munka végén azonnali megerősítés komoly munka játékos feladat
Hogyan alkalmazzam? Jeopardy – vetélkedő minden tantárgyhoz http://www.superteachertools.com/jeopardy/ segítségével személyre szabható tartalmakat lehet létrehozni a saját igényeim szerint alakul a tartalom
PaperRater angol nyelvű esszék, dolgozatok osztályozása www.paperrater.com angol nyelvű esszék, dolgozatok osztályozása feltöltjük a a dolgozatot és már meg is kapjuk az eredményt angolszász kultúrkörben komoly szabályai vannak az esszéírásnak, ezeket ellenőrzi az alkalmazás. helyesírási és nyelvtani ellenőrzés plágium ellenőrző
PIMMédia www.pim.hu A Petőfi Irodalmi Múzeum oldalába integrált Digitális Irodalmi Akadémia, illetve a múzeum média- és hangtára
Képek, kártyák Jogtiszta képek prezentációkhoz http://www.edupic.net/lang_pics.htm Szókártyák, tesztek készítése http://quizlet.com/create_set
Google Art Project Múzeumlátogatás virtuálisan www.googleartproject.com Múzeumlátogatás virtuálisan szabadon lehet barangolni a múzeumban részletességig nagyíthatunk bele el lehet menteni adott képrészletet, megosztható bárkivel egy link segítségével a világ 17 múzeuma csatlakozott a kezdeményezéshez Magyar Nemzeti Galéria is fenn van!
Always on!
Elérhetőségeim Macsek Laura Email: malau@freemail.hu Telefon: 06-30-9139968 Facebook Iwiw Köszönöm a figyelmet!