Gondozás Fogyatékkal élők
Mozgásban akadályozottak Mozgáshoz nélkülözhetetlen, ép idegrendszer, csont és vázrendszer, izomműködés Részei: aktív - izmok, passzív- csont és vázrendszer SZOMATOPEDAGÓGUS Eredet: reumatológiai – érintett, csont, porc, ín, izom Tünetek: fájdalom, duzzanat, mozgásbeszűkülés, deformitások, kóros mozgások, ízület beszűkülés Ízületen belüli szöveti elváltozás, mozgásfunkció szakaszos beszűkülése PCP, RA, Bechterew kór, stb Akut szakban tilos!: erőltetett passzív kimozgatás, terhelés, meleg pakolás, hidro th, masszázs, uh kezelés
Gondozás Team feladat Korai dg felállítás Gyógyszeres th Diéták Fizio th Gyógytorna Víz alatti torna Balneo- hidro th Mozgás elősegítése Segédeszközök biztosítás, használatának megtanítása Fiziológiai szükségletekben való segítségnyújtás Új munkalehetőség, megtanulása, biztosítása Életvezetési tanácsok adás Pszichés gondozás
Ortopédiai betegségek Tartó, mozgató szervek betegségei Veleszületett, szerzett Ált. tünetek: láz, duzzanat, fájdalom, érzészavar, keringési zavar, deformitás, zsugorodás, mozgáskorlátozottság, járászavar, rövidülések Gondozás: megfelelő th biztosítása – konzervatív, műtéti Funkciók helyreállítása Szövődmények elkerülése Légzőtorna Segédeszközök biztosítása, használatának megtanítása Fiziothk Foglalkozási rehabilitáció Pszichés gondozás
Traumás betegek Törés, ficam, idegsérülés, amputáció Gondozás: team munka reponálás, rögzítés- konzervatív, műtéti Gyógytorna, légzés-keringés helyreállítása, fokozása Koríi mobilizáslás Kontraktúrák megelőzése Thrombozis megelőzés Járás tanítás –egyensúlyi gyakorlatok végzése Csonk edzés Összességében: biztonságos környezet kialakítása, eszközhasználat helyes megtanítása, csúszásgátlók, küszöbhiány, kapaszkodók, kellő szélességű terek biztosítása, rámpák, liftek, WC, gyógyászati segédeszköz készítővel állandó partneri viszony fenntartása – midig ua.
Látásukban akadályozottak Vakok és gyengénlátók TYPHLOPEDAGÓGUS Lehet veleszületett és szerzett Oka: IU ártalom, szülés alatti károsodás, infekció, baleset, ismeretlen ok Gondozás: th időben, korai fejlesztés elkezdése, szemüveg, kontaktlencse használata- oktatás, higiénia Szemcseppentés megtanítása, Braille-írás tanítása, fehér bot, vakvezető kutya Hang utáni tájékozódás tanulása, gyakorlás Más érzékszervek fejlesztése, manipulációs készség fejlesztése Síp használat Bútorok mindig ugyan ott legyenek, ablak nyitva tartása, csúszásmentes padló, küszöbnélküliség, nagy szőnyegek, vagy szőnyegpadló, kapaszkodók, mindig minden ugyan ott legyen, bútorok a fal mellett legyenek Edények hangjelzést adhatnak ki Ruházat – gondozó, szülő feladata Szükségletekben való segítségnyújtás Mozgásterápiák, pszichés gondozás Világos szobák
Hallásszervi károsodás Halláscsökkenés:10dB-nél kisebb hangot nem észlelünk,- enyhe, közepes, súlyos, siketség Okai: örökletes, szerzett Akadályozhatja a szellemi fejlődést, magatartási zavart okozhat Korai fejlesztés – néhány hónapos kortól is Cél: beszédmegértés biztosítása, kommunikáció elősegítése Spec. Intézetben Jelbeszéd megtanítása, szájról olvasás megtanítása, hangerőszabályozás megtanítása, artikulált beszéd tanítás, hallókészülék használata, gondozása Alternatív kommunikáció tanítása –képek, ceruza-tábla Számítógép, tv, videó SURDOPEDAGÓGUS
Beszéd zavar Értelmi fogyatékossággal együtt járhat, hangképzés zavara Logopédia, foniáter- hangképzéssel foglalkozó szakember végzi Hangpótló készülék, mozgásfejlesztés, légzőgyakorlatok
Halláscsökkenése utaló jelek Az egyén gyakran kér meg másokat, hogy ismételjék meg a mondatokat Az egyén a hang, vagy a beszélő felé fordítja a fejét Félbeszakít másokat, nem veszi észre, hogy a másik beszél Csoportos tevékenységtől visszavonul Nem teljesítenek szóbeli utasításokat Nem látható hangforrásra nem reagál
Belső implantátum
Értelmi fogyatékosság Központi idegrendszer szervi károsodása, az agy fejlődése lelassul Okok: Genetikai, anyagcserezavar, fejlődési rendellenesség, IU ártalom, IQ átlagon aluli, szellemi képesség alacsony, emlékezés helytelen IQ norm:120-85 enyhe:80-70, középsúlyos-debilitás:70-50, súlyos-inbecil:50-20 nagyon súlyos-idiócia:20alatti Az élet feladataival nehezen, v. nem birkózik meg, önellátása, döntéshozatala akadályozott, önálló feladatokat csak részben, v. egyáltalán nem tud végezni, testi épségére nem tud vigyázni
Tünetek: fejlődésben való lemaradás, túl kicsi fej, deformitások, görcskészség, dührohamok, agresszivitás Gondozás: genetikai tanácsadás, terhestanácsadás, vizsgálatok Korai fejlesztés, gyógytornász, logopédus, fejlesztőpedagógus, mozgásfejlesztő pedagógus Cél: a kisegítő iskola elvégzése – spec tanítókkal, speciális iskolában szakma tanulása- önálló életbe való beilleszkedés segítése akit lehet. Képezhetetlenek- gyermekotthonban, teljes ellátás biztosítása, fejlesztés, foglalkozások – kézműves foglalkozások Szükségletekben való segítségnyújtás Pszichés gondozás – bánásmód a fogyatékkal élővel szemben!- szeretet igény, ragaszkodás nagy – lényeg „hogyan teszünk” bármit is!
Fő feladat: minél nagyobb önállóságra nevelés Tájékozódás: a gyermek képességeiről, (a megőrzés és a fejlesztés miatt)
Tanulásban akadályozottak Tanulási zavarok, olyan tünetegyüttesnek az összefoglaló elnevezése, amelynek meghatározása és tünetei vitatottak! Bármely intelligenciaszintű gyermeknél előfordulhat tanulási zavar!
Tanulási zavarról akkor beszélünk, ha a gyermek: Nem felel meg az iskolai követelményeknek Korának megfelelő szinttől elmarad Adottságai alapján elvárható szinttől elmarad Tanításba fektetett idő alapján elvárható szinttől elmarad Gyakorlásra fordított idő alapján elvárható teljesítménytől elmarad
Figyelemzavar Magatartási zavar hiperaktivitás Dyslexia – olvasási gyengeség Dysgráfia – írás nehezítettség Dyskalkulia – számolási nehezítettség Figyelemzavar Magatartási zavar hiperaktivitás
Megelőzés: óvodában már felismerhetőek a tünetek Korai fejlesztés Speciális foglalkozások biztosítása az iskolában Fejlesztő pedagógus: tanulási zavarral küzdő gyerekekkel foglalkozik