Gondozás Fogyatékkal élők.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
AZ ÓVODA EGÉSZSÉGNEVELÉSI GYAKORLATA (febr. 25.)
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Gyógytestnevelés tanítására felkészítő szakirányú továbbképzési szak
a látássérült emberekért
Peőcz Veronika Béki Andrea
Mikor beszélünk koraszülésről?
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
A FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA SZEREPE AZ ÓVODÁBAN
A csípőficam.
Gyetván Erzsébet Parádfürdő
REHABILITÁCIÓS ESZKÖZÖK
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Iskolapszichológia a gyakorlatban, a pedagógus szemével
Down dada babamasszázs oktató élményei saját babájával Baráthné Nagy Edina 2010 V. Tudományos Továbbképző Konferencia Csecsemőmasszázs Oktatók Számára.
Alkoholizmus.
Varga Ritmus Sándor Nyakas Péter Dávid
Vérzékenység, haemophilia
Vérzékenység, haemophilia
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában
Értelmi fogyatékosságok kórtana
Hydrocephalus. Shunt Dr. Fogarasi András PhD Magyarországi
Helytelen testtartás.
Az egész testünket izmok sokasága építi föl. Ezek teszik lehetővé, hogy különböző mozgásokra legyünk képesek. Ezek működését többféle kisebb- nagyobb.
Korai hidroterápia a családban
Gyógytorna Spondylitis Ankylopoeticaban
Testi és szellemi fogyatékos gyermekek ápolása
Az öregkor.
Neonatológia, rehabilitáció
Konszenzus a korai agysérülés kezelésére
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
A mozgás élettani hatásai
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Rehabilitáció a felső végtag traumás károsodásai után
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Készítette: Ábelné Pintér Éva
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
RMÁI Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya, Iskola u. 1.
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
SNI gyerekek az iskolában (1.) A sajátos nevelési igény
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Légzőszervrendszer betegségei
Egészséges életmódra nevelés témakörében előadás megtartása
Út a sikeres tanuláshoz
Készítette: Csibi-Gungl Adrienn Konzulens : Gáspár János.
Ambuláns betegek gondozása a kézsebészetben
Gyógytornász szerepe a demens betegek mozgásterápiájában
Korai fejlesztés a gyermekneurológus szemszögéből Készítette: Dr. Darvas Éva március 24.
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Egészséges életmód a születendő gyermek érdekében (az egészségtelen életmód, élvezeti cikkek használatának következményei a születendő.
Gerincvelősérültek rehabilitációja Országos Orvosi Rehabilitációs Intézet, Budapest október 5. Országos Orvosi Rehabilitációs Intézet, Budapest 2015.
Polytraumatizáltak rehabilitációja
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai „Eszköztár és kapcsolati háló” Szakmai konferencia Rehabilitációs és Szociális Igazgatóság.
II. Kerületi PSZSZ Honfiné Nagy Andrea Gál Nóra
Mozgásszervi rehabilitáció
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Mozgásszervi rehabilitáció
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Gondozás Fogyatékkal élők

Mozgásban akadályozottak Mozgáshoz nélkülözhetetlen, ép idegrendszer, csont és vázrendszer, izomműködés Részei: aktív - izmok, passzív- csont és vázrendszer SZOMATOPEDAGÓGUS Eredet: reumatológiai – érintett, csont, porc, ín, izom Tünetek: fájdalom, duzzanat, mozgásbeszűkülés, deformitások, kóros mozgások, ízület beszűkülés Ízületen belüli szöveti elváltozás, mozgásfunkció szakaszos beszűkülése PCP, RA, Bechterew kór, stb Akut szakban tilos!: erőltetett passzív kimozgatás, terhelés, meleg pakolás, hidro th, masszázs, uh kezelés

Gondozás Team feladat Korai dg felállítás Gyógyszeres th Diéták Fizio th Gyógytorna Víz alatti torna Balneo- hidro th Mozgás elősegítése Segédeszközök biztosítás, használatának megtanítása Fiziológiai szükségletekben való segítségnyújtás Új munkalehetőség, megtanulása, biztosítása Életvezetési tanácsok adás Pszichés gondozás

Ortopédiai betegségek Tartó, mozgató szervek betegségei Veleszületett, szerzett Ált. tünetek: láz, duzzanat, fájdalom, érzészavar, keringési zavar, deformitás, zsugorodás, mozgáskorlátozottság, járászavar, rövidülések Gondozás: megfelelő th biztosítása – konzervatív, műtéti Funkciók helyreállítása Szövődmények elkerülése Légzőtorna Segédeszközök biztosítása, használatának megtanítása Fiziothk Foglalkozási rehabilitáció Pszichés gondozás

Traumás betegek Törés, ficam, idegsérülés, amputáció Gondozás: team munka reponálás, rögzítés- konzervatív, műtéti Gyógytorna, légzés-keringés helyreállítása, fokozása Koríi mobilizáslás Kontraktúrák megelőzése Thrombozis megelőzés Járás tanítás –egyensúlyi gyakorlatok végzése Csonk edzés Összességében: biztonságos környezet kialakítása, eszközhasználat helyes megtanítása, csúszásgátlók, küszöbhiány, kapaszkodók, kellő szélességű terek biztosítása, rámpák, liftek, WC, gyógyászati segédeszköz készítővel állandó partneri viszony fenntartása – midig ua.

Látásukban akadályozottak Vakok és gyengénlátók TYPHLOPEDAGÓGUS Lehet veleszületett és szerzett Oka: IU ártalom, szülés alatti károsodás, infekció, baleset, ismeretlen ok Gondozás: th időben, korai fejlesztés elkezdése, szemüveg, kontaktlencse használata- oktatás, higiénia Szemcseppentés megtanítása, Braille-írás tanítása, fehér bot, vakvezető kutya Hang utáni tájékozódás tanulása, gyakorlás Más érzékszervek fejlesztése, manipulációs készség fejlesztése Síp használat Bútorok mindig ugyan ott legyenek, ablak nyitva tartása, csúszásmentes padló, küszöbnélküliség, nagy szőnyegek, vagy szőnyegpadló, kapaszkodók, mindig minden ugyan ott legyen, bútorok a fal mellett legyenek Edények hangjelzést adhatnak ki Ruházat – gondozó, szülő feladata Szükségletekben való segítségnyújtás Mozgásterápiák, pszichés gondozás Világos szobák

Hallásszervi károsodás Halláscsökkenés:10dB-nél kisebb hangot nem észlelünk,- enyhe, közepes, súlyos, siketség Okai: örökletes, szerzett Akadályozhatja a szellemi fejlődést, magatartási zavart okozhat Korai fejlesztés – néhány hónapos kortól is Cél: beszédmegértés biztosítása, kommunikáció elősegítése Spec. Intézetben Jelbeszéd megtanítása, szájról olvasás megtanítása, hangerőszabályozás megtanítása, artikulált beszéd tanítás, hallókészülék használata, gondozása Alternatív kommunikáció tanítása –képek, ceruza-tábla Számítógép, tv, videó SURDOPEDAGÓGUS

Beszéd zavar Értelmi fogyatékossággal együtt járhat, hangképzés zavara Logopédia, foniáter- hangképzéssel foglalkozó szakember végzi Hangpótló készülék, mozgásfejlesztés, légzőgyakorlatok

Halláscsökkenése utaló jelek Az egyén gyakran kér meg másokat, hogy ismételjék meg a mondatokat Az egyén a hang, vagy a beszélő felé fordítja a fejét Félbeszakít másokat, nem veszi észre, hogy a másik beszél Csoportos tevékenységtől visszavonul Nem teljesítenek szóbeli utasításokat Nem látható hangforrásra nem reagál

Belső implantátum

Értelmi fogyatékosság Központi idegrendszer szervi károsodása, az agy fejlődése lelassul Okok: Genetikai, anyagcserezavar, fejlődési rendellenesség, IU ártalom, IQ átlagon aluli, szellemi képesség alacsony, emlékezés helytelen IQ norm:120-85 enyhe:80-70, középsúlyos-debilitás:70-50, súlyos-inbecil:50-20 nagyon súlyos-idiócia:20alatti Az élet feladataival nehezen, v. nem birkózik meg, önellátása, döntéshozatala akadályozott, önálló feladatokat csak részben, v. egyáltalán nem tud végezni, testi épségére nem tud vigyázni

Tünetek: fejlődésben való lemaradás, túl kicsi fej, deformitások, görcskészség, dührohamok, agresszivitás Gondozás: genetikai tanácsadás, terhestanácsadás, vizsgálatok Korai fejlesztés, gyógytornász, logopédus, fejlesztőpedagógus, mozgásfejlesztő pedagógus Cél: a kisegítő iskola elvégzése – spec tanítókkal, speciális iskolában szakma tanulása- önálló életbe való beilleszkedés segítése akit lehet. Képezhetetlenek- gyermekotthonban, teljes ellátás biztosítása, fejlesztés, foglalkozások – kézműves foglalkozások Szükségletekben való segítségnyújtás Pszichés gondozás – bánásmód a fogyatékkal élővel szemben!- szeretet igény, ragaszkodás nagy – lényeg „hogyan teszünk” bármit is!

Fő feladat: minél nagyobb önállóságra nevelés Tájékozódás: a gyermek képességeiről, (a megőrzés és a fejlesztés miatt)

Tanulásban akadályozottak Tanulási zavarok, olyan tünetegyüttesnek az összefoglaló elnevezése, amelynek meghatározása és tünetei vitatottak! Bármely intelligenciaszintű gyermeknél előfordulhat tanulási zavar!

Tanulási zavarról akkor beszélünk, ha a gyermek: Nem felel meg az iskolai követelményeknek Korának megfelelő szinttől elmarad Adottságai alapján elvárható szinttől elmarad Tanításba fektetett idő alapján elvárható szinttől elmarad Gyakorlásra fordított idő alapján elvárható teljesítménytől elmarad

Figyelemzavar Magatartási zavar hiperaktivitás Dyslexia – olvasási gyengeség Dysgráfia – írás nehezítettség Dyskalkulia – számolási nehezítettség Figyelemzavar Magatartási zavar hiperaktivitás

Megelőzés: óvodában már felismerhetőek a tünetek Korai fejlesztés Speciális foglalkozások biztosítása az iskolában Fejlesztő pedagógus: tanulási zavarral küzdő gyerekekkel foglalkozik