„Avagy mit illik tudni róla, mielőtt bedőlünk neki”
Utcán Újságokban Televízióban Rádióban Moziban Világhálón Gyakorlatilag mindenhol
Ösztönöznek bennünket, hogy haszontalan dolgokat vásároljunk, amelyeket reklám nélkül eszünk ágában sem lett volna megvenni.
A reklámszakemberek pszichológusokkal vizsgáltatták az emberi tudatot.(hátha ezzel rájönnek arra, miként lehetne még hatékonyabban forgalmazni egyes termékeket)
Az első tudat:( a logikus gondolkodás síkja): itt fogalmazzák meg mit akarnak és miért. A második tudat:(tudatalatti) Előítéletek, sejtések, félelmek, emocionális indítékok síkja. A harmadik tudat:Nem csak, hogy nem vagyunk tisztában az igazi érzéseinkkel, de ha megismernénk őket, akkor sem beszélnénk róluk. (az új kutatások a második és harmadik síkot igyekeznek felderíteni)
Milyen hatással van életünkre? Nem szabad elfelejteni, hogy a reklám egy részről hasznos: Új termékeket ismertet meg velünk. Kevés reklám hívja fel arra a figyelmünket, hogy az adott termék milyen körülmények között nem használható.
Használati utasítás, védjegy, Eredeti célja nem a termék propagálása, de az ügyesen megfogalmazott használati utasítás betöltheti ezt a feladatot is. Borzasztó, ha hemzseg az idegen szavaktól, szakkifejezésektől, s így a vásárló csak azt nem tudja meg, hogy miképpen is kellene használni a terméket.
Tájékoztat a különböző árucikkek tulajdonságairól, előnyeiről. Különböző furfangokkal rejtett vágyainkra, értékrendünkre, jó és rossz tulajdonságainkra is számít. Sőt : Mindezt befolyásolni is akarja.
Egyszerre sugallja a kitűnni vágyást és az egyformává merevedést. Személyes, intim kapcsolatot szervez közöttünk és a tárgyak között.
Kínos helyzetbe hozza az eladót, mert túlzó, ha nem egyenesen hamis állításokat tartalmaz. Kifejezetten félrevezetésre törekszik. Felhajtja az árakat, különösen az újságokét.(több papírra nyomdafestékre, képre van szükség) Fölhígítja a televízióműsort. Olyan dolgok megvásárlására ösztönzi az embereket, amelyekre valójában nincs is szükségük. Pazarlásra ösztönöz, pedig annak a pénznek sokkal jobb helye is lenne.
Fölcsigázza az érdeklődést és aztán nem elégíti ki. Pazarlásra ösztönöz, pedig annak a pénznek sokkal jobb helye is lenne. Elszegényíti nyelvünket, mert lejárat bizonyos fogalmakat. Korlátozza az embert a választása szabadságában. Fölforgatja az értékrendünket és szokásainkat.
Segít az eladónak megfelelő és ésszerű tanácsok adásában. Elősegíti a versenyt a különböző gyárak között és ezzel lenyomja az árakat. Jobb minőségre ösztönzi a termelőket. Alacsonyan tartja az árakat, mivel növeli az összfogyasztást. A hirdetési bevételek lehetővé teszik, hogy az újságok olcsóbbak legyenek.
A bűntudat.(azt sugallja a feltételezett vásárlónak, hogy ha nem használja a reklámozott árucikket, helytelenül cselekszik, sőt vétkes) A Szakértő szava garancia: (pl: fogkrém reklámok, vagy ismert emberek által reklámozott termékek)
A férfi vásárlót a nő veszi le a lábáról:(ellene szól, hogy gyakran elvonja a figyelmet a termékről) Az ismétlés: ez a leggyakrabban alkalmazott fogás. Ár és presztízs: az ár nem a vásárlás legörömtelibb része, de a presztízs jóvoltából mégis pozitívummá vált.(különbözök azoktól, akiknek nincs rá pénzük)
Ismert műalkotások felhasználása: a műalkotások értékéről mindenki meg van győződve.. Mivel a Nagy Művész alkotásait illik ismerni, a vele kapcsolatos áru a műveltséget tükrözi.
A reklám és a propaganda gyakran hasonló eszközökkel él. Reklámon az árucikk propagandáját értjük, melynek a legfontosabb célja, hogy a fogyasztókat fokozott vásárlásra bírja. A propaganda ezzel szemben a szellemi dolgok, gondolatok, ismeretek népszerűsítését jelenti.
Pl.: A cigarettás dobozokon: A dohányzás súlyosan károsítja Ön és környezete egészségét- Ha egy árucikk reklámozását megtiltjuk a gyártók igyekeznek kijátszani azt:A termék nevét egy ártalmatlan árucikkre pl.. pólóra, öngyújtóra, tollra nyomtatják.