Digitális írástudás – minden gyermeknek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Advertisements

AZ EPICT TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS HATÁSVIZSGÁLATA IKT-METRIA FELVÉTELEK ALAPJÁN Az IKT-metria mérőeszköz.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Katona József MKSZIG 1 Katona József Szakközépiskola és Felnőttoktatási Gimnázium.
"Tabletek, kispolski, miegymás - Mi is az a Bűvösvölgy?” Média animátor – H95 Bűvösvölgy szeptember Legeza Katalin.
A biztonságos netes bankolás Pap Gyula Gyermekmentő szolgálat, Médiakonferencia szeptember 26.
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
ECDL vizsgák lehetőségei az alapoktatásban. Módszerek és taneszközök Módszer: Az az eszközrendszer, mely a kitűzött célok eléréséhez vezet. (Segít a cél.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
Mindenki Ságvári Bence másképp VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. Az internethasználat jellegzetességei, a kockázatok.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Media Smart Digitális Világ 1. MediaSmart Hungary Oktatás Közhasznú Nonprofit Kft.
Tehetséges tanulóink szakkörökön, a több éve működő tehetséggondozó műhelyekben (természettudományos, környezetvédelmi), valamint a különböző szintű.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
JÓ GYAKORLATOK AZ IKT ISKOLAI ALKALMAZÁSÁBAN
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
Innováció Kecskéd közoktatási intézményeiben
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Media Smart Digitális Világ 1. MediaSmart Hungary Oktatás Közhasznú Nonprofit Kft.
VII. NEMZETKÖZI MÉDIAKONFERENCIA „A MÉDIA HATÁSA A GYERMEKEKRE ÉS FIATALOKRA” SZEPTEMBER , BALATONALMÁDI A középfokú médiaoktatás legújabb.
Digitális világ – interaktív táblán
Digitális világ MediaSmart Hungary.
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
László Miklós Legutolsó dolog, amit megtudsz egy könyv írása közben az, hogy mivel kellett volna kezdened v 1.0 A kutatási sorozat a múlt és jelen kontextusában.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
A kerettantervek fejlesztése
„ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban” „ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban ” augusztus.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Mit tehet egy önfejlesztő iskola az idegennyelv- pedagógiai paradigmaváltás érdekében? XII. Önfejlesztő Konferencia „Magyar közoktatás az alapfoktól az.
Bevezetés a tanítás és tanulás társadalmi összefüggéseibe Baráth Tibor SZTE Neveléstudományi Tanszék Közoktatási Vezetőképző Intézet Baráth Tibor SZTE.
Kompetensek lettünk? június 27..
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
LKG és a KIT, LKG és a KIT Bánhegyesi Zoltán.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A középiskolai oktatás szabályzatai
Tanári kompetenciák október 6. Caroline Kearney
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
A beiskolázás előkészítése
A Calderoni projekt az OFI szakmai tevékenységében Calderoni Taneszköz-információs és Oktatástechnológiai Központ Kőrösné Mikis Márta Budapest, április.
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
Informatika tanítása ea.
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
A digitális kompetencia mérése. IKT-alapú értékelés
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
Élet az Ságvári Bence eszközökben VIII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 29. A fiatalok internet- és médiahasználati szokásairól.
A Biztonságos Böngészés Program március. 2 Az internet csodálatos dolog és nélkülözhetetlen eszköz MI A PROBLÉMA?
ICT (Information and Communication Technologies) IKT (Információs és Kommunikációs Technológiák) IKT pedagógiai értelmezése ○ Informatika tantárgy ○ Más.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Nemzeti Köznevelési Portál
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Szent László Középiskola Szekszárd
Napjaink magyar nyelvű oktatása Vajdaságban
Kompetencia alapú szakoktatás
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
„Hagyjátok- mondta-, hadd jöjjenek hozzám a kicsinyek, ne akadályozzátok őket, hisz ilyeneké az Isten országa.” Mk 10,14.
Előadás másolata:

Digitális írástudás – minden gyermeknek VII. Nemzetközi Médiakonferencia Balatonalmádi, 2013. szeptember 25-27. Kőrösné dr. Mikis Márta tb. elnök Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesülete (ISZE) korosmarta@gmail.com

„Ne higgyük, hogy az egyik emberi lény nagyon különbözik a másiktól „Ne higgyük, hogy az egyik emberi lény nagyon különbözik a másiktól. Az igazság az, hogy az van előnyösebb helyzetben, aki jobb iskolába járt.” (Thuküdidész, Kr.e. 460-400)

Táblák? Tankönyvek?...

2007: ISZE Gyermekinformatika műhely Felhasználói szoftverek 2007: Médiatudor 2013: Digitális világ Internet, mobil eszközök, közösségek a neten…

Segítséget a diákoknak, pedagógusoknak, szülőknek! Drasztikus változás az IKT-használatban! A 9-16 évesek - 42%-ának saját számítógépe van, - 24%-uk mobiltelefonon internetezik (NMHH EU Kids Online 2011 kutatása)

Gyerekszoba - veszélyek Forrás: saferinternet.hu

Közoktatási feladat: MINDEN gyermeknek! A képek forrása: A nyomor széle blog.

Oktatáspolitikai törekvések Nemzeti alaptanterv (NAT), a legújabb: 110/2012. (VI. 4.) Korm.rendelet, az informatika min. 2-4%-os arányban  Kerettantervek: 51/2012. (XII. 21.) „elhaló” informatika, 0-3,5 %, 1-5. osztály: 0 óra, 6-8 .o. 1-1 óra/hét, szakmunkástanulók: 0 óra…  Más tantárgyakba építve?

INFORMATIKA Tantárgy? Alkalmazás?

Az informatika minimális %-os aránya általános iskolában (2013) Forrás: ISZE, Molnár P. Jogszabálysértés?

Az informatika heti óraszámainak változása Előző kerettanterv (2008) 2013/14-től érvényes kerettanterv A csökkenés mértéke 1-4. évfolyam 1 óra 0 óra 100 % 5-8. évfolyam 3,5 óra 3 óra 14 % Gimnázium 9-12. évfolyam 5,5 óra 2 óra 63 % Szakközépiskola 9-12. évfolyam 6 óra 83 %

Az informatika heti óraszámainak változása

Informatika az új kerettantervben Szakközépiskola: 144 óra!

(Forrás: Nemzeti Fejlesztési Minisztérium - stratégia) Tények és érvek Az IT-szektor mérete évi kb. 4,500 milliárd Ft, a hazai GDP 11%-a; a GDP növekedésének 25%-át a szektor vállalatai biztosítják; az IT- szektor minden más ágazat fejlődésére jelentős hatással van (ún. multiplikátor hatás); a versenyképesség növelésében, a munkahelyek létrehozásában jelentős hatás; az életminőség javításában kiemelt szerepe van; a tantárgy mindenki szerint fontos, személyi, tárgyi feltételei adottak. Az ország jövője múlhat rajta! (Forrás: Nemzeti Fejlesztési Minisztérium - stratégia)

Az informatika helyzetének erősítése A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium ajánlása Szakmai szervezetek véleménye (ISZE, NJSZT, INFO-ÉRA…) A Klebersberg Intézményfenntartó Központ (KIK) levele az iskoláknak – a 10%-os szabad órakeret felhasználására Opcionális informatika tantervek kidolgozása (OFI-honlap) NFM és ISZE felmérése

Mi lesz veled informatika tantárgy? Forrás: ISZE

Gyermekkorban… … a digitális kompetencia fejlesztése (EU): gyakorlati készségek élethosszig tartó tanulás feltételei motiváltan, változatos tevékenységekkel, feladatokkal aktív tevékenység, alkotás, kísérletezés dicséret, pozitív visszajelzés SNI – gondos feladatválasztás, a sérült megismerési képességek korrigálása

Képességfejlesztés Fejlesztési területek: készségek, képességek (attitűdök), pszichikus funkciók, gondolkodási műveletek és fajták szem- és kézkoordináció, szerialitás, iránytartás, finommotorika, taktilis, vizuális, akusztikus észlelés, perceptív, analógiás gondolkodás, kommunikációs készség és figyelem

Javasolt fogalmak, összefüggések Koordináció, tantárgyi kapcsolatok Barátunk, a számítógép Tartalom Tevékenység Javasolt fogalmak, összefüggések Fejlesztési területek, kompetenciák (készségek, képességek, pszichikus funkciók, gondolkodási műveletek, fajták) Koordináció, tantárgyi kapcsolatok A számítógép fő részei, bekapcsolása. Barátkozás a számítógéppel egyszerű, játékos fejlesztő programok, oktatási célú szoftverek segítségével. Alkotás, játék a számítógéppel egyedül vagy párosan. Rajzok „varázsolása” a képernyőre, az előidézett változások megfigyelése, megbeszélése. Egér húzása, egyes vezérlő billentyűk (pl. Enter, kurzorok). Néhány, a választott szoftverhez kapcsolódó tantárgyi fogalom (pl. betű, szám, rajz, ikon) Manipuláció, eszközkezelési készség, pontosság, finommozgás. Döntési, önellenőrzési képesség. Vizuális érzékelés, figyelem, emlékezet, koncentráció. Következtetés, elvonatkoztatás. Cselekvéses gondolkodás. Kommunikációs kultúra, illetve azok a tantárgyak, amelyekhez az alkalmazott szoftverek kapcsolódnak. Médiatudatosság. A tanulás tanítása. Letölthető tanmenet az 1. osztály számára Forrás: Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, www.ntk.hu

Új tankönyv – tanulói aktivitásra épülő Meseszerkesztés, rajz, párbeszéd, hangfelvétel, film… + prezentáció, közös értékelés

Ajánlott tevékenységek Informatikát tanulok Az óra témája Műv.ter. Kompetenciák Ajánlott tevékenységek Osztálykirándulás ETá, Inf. VálK: tervezés, elemzés, döntés és értékelés SzoÁ: csapatmunka, együttműködés, mások véleményének figyelembe vétele DigK: kíváncsi és kritikus attitűd az információgyűjtésben HoN, Fel, TanT Szituációs játék: kirándulás tervezése. Internet alapú szolgáltatások, fontosabb közhasznú információforrások elérése. Böngészés párban vagy kiscsoportban. Utazási útvonal és időpontok tervezése, közlekedési eszköz választása. A talált ajánlatok értékelése, megvitatása. Vigyázat, számítógép! Inf., ill. bármely műv.ter. DigK: a valós és virtuális világ megkülönböztetése, kritikus attitűd az információkeresében és -felhasználásban, a digitális technika előnyeinek, korlátainak és kockázatainak ismerete KöN, TeLe, ÉÖ, AÁ A tanév során folyamatosan szóba jövő témák: az egészséges és felelősségteljes számítógép-használat, a megszerzett információk etikus felhasználása, védekezés a számítógépes vírusok ellen, virtuális kapcsolatok kockázata. Pedagógusi figyelemfelhívás, tanácsok, segítségnyújtás. Forrás: Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, www.ntk.hu

Vigyázat, számítógép! Figyelj a zeneszámok és filmek letöltésekor! Az interneten sok, látszólag ingyenes lehetőség van, de lehet, hogy az oldal tulajdonosának erre nincs terjesztési joga. Mielőtt letöltenél valamit, beszélj a szüleiddel vagy más felnőttel! Figyelj, ha az internetről adatokat töltesz le! Kérdezd meg szüleidet, vagy más felnőttet, hogy a számítógép rendelkezik-e védelmi rendszerrel. A letöltések alkalmával gyakran magas költségek is keletkeznek.  Légy óvatos csengőhangok vagy más programok letöltésekor a mobilod számára! Ezzel nagyon könnyen káros szoftvereket tölthetsz a telefonodra, és mindez még igen drága is lehet. Ne találkozz meggondolatlanul az interneten szerzett ismerősökkel! Ha mégis személyesen találkoznál, akkor ne tartsd titokban, előtte beszélj erről szüleiddel, tanároddal, mert sajnos vannak olyanok, akik rossz szándékkal keresnek kapcsolatot. Ne nyiss meg csatolt fájlokat az e-mailekben vagy internetes üzenetekben, ha nem tudod, ki küldte őket, mert könnyen vírust vagy más károkozó programot tölthetsz a gépedre. Ne add meg senkinek személyes adataidat, lakhelyedet, szüleid adatait, és azt a jelszót, amit a számítógépeden használsz!

Köszönöm a figyelmet! Netezz okosan!