A felnövekvő ember: EGY GYERMEK LELKE.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Advertisements

Az edzői hatékonyság pszichológiája
Első előadás.
Óvoda.
Szociális munka a börtönben
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
Hogyan készüljünk az óvodás évekre?
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
Mikor tekinthetjük egészségesnek a családot?
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Születéstől a halálig BONI Széchenyi István Általános Iskola
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Gyermekkori depresszió
Szociális tanulás formái
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Rokszin Mónika Pszichológus
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Rokszin Mónika pszichológus
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
A gondozás,nevelés egysége
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Alfred Adler individuálpszichológiája
A pszichoszociális fejlődés elméletei
Dr. Pálhegyi Ferenc alapján
A középkor és reneszánsz gyermekfelfogása
Szigor vagy engedékenység a gyermeknevelésben
CSALÁD.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
 Genetikai hatások › temperamentum  hangulattal kapcsolatos egyéni jellegzetességek  temperementum és otthoni környezet közti kölcsönhatás › ikervizsgálatok.
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Erkölcsi nevelés, mint az óvodai nevelési feladatok egyike
A krónikus kórházi kezelést igénylő gyermek ápolása
ÁRVÁK A szülőktől kapott „uticsomag” tartalma: A biztonság érzése
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
DECEMBER 3. A FOGYATÉKKAL ÉLŐK VILÁGNAPJA A másság elfogadása
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Lehet-e a 21. században családi szerepekről beszélni?
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Apor Vilmos Katolikus Főiskola A gyermekek helyzete a családban
Nevelés és nevelői attitűdök
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Prevenció Tudatos előkészület a sikeres iskolakezdéshez.
Elfogadás a családban.
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Jelen és jövő A Budaörsi Nevelési Tanácsadóban. Mi történik a Nevelési Tanácsadóban? Vizsgálunk Szakvéleményt írunk Terápiát végzünk, gyógyítunk (rajz,
Valami ilyesminek? vagy … Ilyennek? Esetleg ilyennek?
ÉLETKORI KRÍZISEK K. Németh Margit.
1. Anya – gyermek kapcsolat
A szülői példa jelentősége az utódok életében
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Út a sikeres tanuláshoz
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Személyes életvitel.
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Az érzelmi és az értelmi szabályozás egyensúlya a kisgyermek fejlődésében  (Az iskolai életre való felkészülés érzelmi társas meghatározói) A játék, mint.
A család ahonnan jövök.
A diszfunkcionálisan működő család
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A felnövekvő ember: EGY GYERMEK LELKE

A FEJLŐDÉS SZAKASZAI - Miről is lesz szó? I. szakasz: Az „Ősbizalom” kialakulása születéstől 5 hónapos korig II. szakasz: A leválás időszaka (Az autonómia érzése) 5-6 hónapos kortól 3 éves korig   III. szakasz: A játék kora (A feladat- és kötelességtudat kialakulása) 4-6 éves korban IV. szakasz: A kisiskoláskor (Az iskolaérettség, A szorgalom, A prepubertás) 7-10 éves korig V. szakasz: A serdülőkor időszaka 11-12 éves kortól VI. szakasz: A fiatal felnőttkor és a felnőttkor (Következő fórumon: Életszakaszok a családban – Krízisek)

Mi az ősbizalom, és miért van szükség kialakulására? Az ősbizalommal kezdődik minden! A tanult viselkedésformák gyökere A személyiség kialakulásának alapja TABULA RASA

AZ „ŐSBIZALOM”KIALAKULÁSA Az anya és a gyermek kapcsolata a legelső emberi kapcsolat (De mindenképp kialakul-e?) Alapjaiban határozza meg a felnőtt ember kapcsolatokra való készségét

Mikor jön létre, miért? Egyfajta szimbiózis Születéstől kb. 5 hónapos korig tartó állapot Ekkor a csecsemő alapvető törekvése egyetlen dologra korlátozódik: a kapcsolat keresése az anyával: függés A gyermek jóléte ekkor az anya gondoskodásától, testi-lelki egészségétől függ! Nincs „Én” és „Nem én” Egyfajta szimbiózis

Miért szimbiózis? No komment….

Ebben a függő viszonyban alakul ki az ember első érzelme És ha nem alakul ki? Puska: „Alapjaiban határozza meg a felnőtt ember kapcsolatokra való készségét.” Ebben a függő viszonyban alakul ki az ember első érzelme A szeretet Ha nem ez az első, sérül az egészséges személyiség kialakulásának folyamata hanem például a félelem

SZÜLŐK FELADATAI A szimbiózison kívül rekedt apa bizonytalanná válik, az I. életszakaszban: Veszélye: A szimbiózison kívül rekedt apa bizonytalanná válik, ez a házastársi elhidegülés első lépése LEHET!

 A leválás időszaka Az autonómia érzése…

Öntudat Saját akarat Önbizalom A leválás folyamata Elkezd megbomlani a „duálunió”… Kezd kialakulni az „Én” Öntudat Saját akarat Önbizalom 5-6 hónapos kortól kb. 3 éves korra lezajlik „Enyém a világ!”

A leválást elő kell készíteni!!! A harmonikus kisgyermek nem retteg az anya távollététől, elfogad, alkalmazkodik

Ez az énközpontúság a csúcsát 1-1,5 éves korban éri el. Áttekintés Elkezdődik a leválás Kinyílik a világ (elkezd járni, kommunikálni) Úgy éli meg, mintha bővülő világában ő lenne a központ! Ez az énközpontúság a csúcsát 1-1,5 éves korban éri el. Felfedezések kora Nárcizmus kora Mindenhatóság érzése Szükséges!!! az egészséges önbizalom kialakulásához

SZÜLŐK FELADATAI az II. életszakaszban: Leválás előkészítése, elősegítése Apa feladata: Az anya-baba párost a szimbiózisból való kibontakozáshoz segítse! Hogyan? Baba gondozásában nem hanyagolja el az anyát sem (udvarlás visszatérése)

Mi is történik a nagy életöröm időszaka után? ELVÁRÁSOKkal szembesül: „Nem szabad!” Krízis Első DACKORSZAK Nehéz feladni a mindenhatóság érzését… (2 éves kor körül)

A gyermek első belső konfliktusait ekkor éli meg Szomorúság…. Harag…..

A higgadt viselkedést ekkor tanulja meg! A szülőknek ilyenkor nagy türelemmel kell irányítani a gyermek küszködéseit! A higgadt viselkedést ekkor tanulja meg! A szülőtől!

Arisztotelész ritka tehetségként értékeli, hogy, ha valaki "a megfelelő személyre a megfelelő mértékben, a megfelelő időben, a megfelelő célból a megfelelő módon tud haragudni.” Mit jelent ez? Gyermekeink érzelmi nevelése, tiszta fejjel.

SZÜLŐK FELADATAI a dackorszakban: NEHÉZ IDŐ A SZÜLŐNEK! IS! ELSŐSORBAN A GYEREKENK! a gyermek indulatai megfékezésére még alig képes dühkitörésekkel akarja saját akaratát kierőszakolni Fontos, hogy a szülő NE HARAGGAL viszonozza a lehetetlen magatartást Nyugodtsága tanítsa meg a gyermeket arra, hogyan lehet indulatain uralkodni.

A játék kora A feladat- és kötelességtudat kialakulása Óvodáskor (4-6 évesek) Ha minden jól megy… Bekövetkezik az ELFOGADÁS Szerencsésen átvészelt életszakasz után Új „én-élménye” lesz (különállóság) A folyamatban megtanult („társsá válni”) Új képesség a szeretetre: (önzetlenség) Nemcsak követelni, hanem adni is tud!!!

A hatéves utolsó próbálkozása 2. DACKORSZAK A hatéves utolsó próbálkozása

Különálló személy érzéséből következik: kezd kibontakozni személyiségünk egyéni színezete (kb. 6 éves korig? És utána?)

SZÜLŐK FELADATAI a III. életszakaszban: Óvodásakor   A nemi identitás kialakulása APA JELENLÉTE! (Jelen van?) Különösen fontos az apával való kapcsolat Kislány számára: női mivoltának értéke Kisfiú számára: az apával való azonosulás A gyermek ekkor nagyon érzékeny: fél a szeretet elvesztésétől A BÜNTETÉS DILEMMÁJA (???????) legyen enyhe, de határozott

A KISISKOLÁSKOR (6-10 éves kor) Az iskolaérettséget mérni lehet Fizikai Értelmi Érzelmi Fizikai változások: testalkat Érzelmi: szülő hatás gyengül Iskolából jövő hatások (tanítónéni!) A FELADAT ELVÉGZÉSE MÁR KÖTELESSÉG!!! Mi lesz, ha nem alakult ki a kötelességtudat?

Kötelességtudat sem lesz A mintakövetés, Kötelességtudó magatartás Kisiskoláskorban elveszíthetjük a lehetőséget, hogy A mintakövetés, Kötelességtudó magatartás A feladattartás képessége kialakuljon (Kamaszkorban már a kortársak szerepe számít!) Ha nem alakul ki, felnőttkorában sem lesz kötelességtudó.

SZÜLŐK FELADATAI a IV. életszakaszban: Kisiskoláskor Mikor a feladat elvégzése már kötelesség SIKERÉLMÉNY SEGÍTÉSE Együtt tudjunk örülni! DÍCSÉRNI, DÍCSÉRNI… A 8-10 éves gyerek nagyon kritikus! Szó szerint veszi a szabályokat! Ránk szól a gyerek??? (Észreveszi – elítéli!) Vigyázat! KÖVETKEZETESSÉG A gyerekkel közösen határozzuk meg a büntetés lehetőségeit! ??? „Fejébe száll a dicsőség!” ???

A PREPUBERTÁS „A kiskamasz”10-12 éves korban Korai serülőkor! HORMONÁLIS VÁLTOZÁSOK (a fizikai fejlődés folytatódik!) Életkori sajátosságok: Hangulatváltozások Szétszórtság Rendetlenebb Lányoknál: órákig tartó susmus a barátnőkkel Fiúknál: versengés (jobb lenni a másiknál) BELSŐ BIZONYTALANSÁG

SZÜLŐK FELADATAI az V. életszakaszban: 10-12 éves: Kiskamasz HALLGASSUK MEG! TÜRELEM, KÖLCSÖNÖS BIZALOM Készüljünk elő az igazi serdülőkorra!

A SERDÜLŐKOR Mire számíthat a szülő? 12-18 éveseknél

Életkori sajátosságok: A másodlagos nemi jelleg kialakulása (mellek, szőrösödés stb) A fiúk középiskolás korban érik el a lányok fejlettségét Nincs egyensúlyban a testi és az érzelmi fejlettség! Kortárscsoport hatása erősödik! (A leválás folyamata felgyorsul) Hormonális változások folytatódnak (hangulatváltozások) Lelki problémák! A függőségi viszony akár 24 éves korig is eltart: Szakképzettség megszerzése Egyes törzseknél 14 éves korban felnőtt Vigyázat! Még nem teljes jogú felnőtt!

A serdülőkor lelki jelenségei A „kamaszos viselkedés”: Indokolatlan hangulatváltozások Indulati megnyilvánulások Túlérzékenység Kusza gondolkodás Bizalmatlan, gyanakvó Bizarr gondolattársítások Elfajult esetben: serdülőkorban gyakori, hogy a fiatal szenvedései pszichotikussá válnak: téveszmék, hallucinációk (skizofrénia)

SZÜLŐK FELADATAI a VI. életszakaszban: 13-18 évesek: Serdülőkor Őszintén, nyíltan beszélni A szexuális értékekről Párkapcsolatokról Hivatásról (Pályaválasztás) Megtanítani: szeretni és dolgozni Szülők házastársi kapcsolata újra meghatározó minta!!!

A mi családunk… „És milyen szülő Ön?”