 1950. nov. 4-én fogadták el  1953. szeptemberében lépett hatályba  Cél: alapvető emberi jogok fenntartása+realizálása  Kötelezettségek kikényszeríthetőségéért.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
jogorvoslati rendszere
Advertisements

EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
Schenk B november 7. BCE Az emberi jogok regionális védelme november 7.
A BIZTONSÁGI INTÉZKEDÉSEK Jogszabályi háttér
Egészségügy Betegjogok.
2011. március Emberi jogok regionális védelme az amerikai kontinensen II. Emberi és polgári jogok nemzetközi rendszere.
1 Dr. Molnár Anna Balassa utcai délutánok PSZICHIÁTRIAI OSZTÁLYOS STANDARDOK AZ EURÓPA TANÁCS ELVEI ALAPJÁN.
Az Európai Konvent működése Bakos Gábor BGF Külkereskedelmi Főiskolai Kar.
Közigazgatási alapismeretek
Az Országos Bírói Tanács összetétele és feladatai
Az Európai Unió nyelvpolitikája
Az ETT tagi jóváhagyási eljárás magyar sajátosságai és a tagállami jóváhagyó hatóságok gyakorlatai Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és.
Az Európai Közösségek Bírósága - A Bíróság - Az Elsőfokú Bíróság - (A Közszolgálati Törvényszék)
12.4 A választási rendszer. A helyi önkormányzatok feladatai, szervezetei és működésük. Középszint A választójog: az általános, egyenlő, közvetlen és titkos.
Az évi XCII. törvény (az évi XXI. törvény módosítása)
Az Európai Unió intézményrendszere
EU KÖLTSÉGVETÉS MEGÁLLAPÍTÁSA ÉS SZERKEZETE. IDŐZÍTÉS Április 1-ig: tervezett összegek Július 1-ig: becslések Szeptember 1-ig: előzetes költségvetési.
EU Államháztartástan Készítette: Rácz Anita. Köster-ügy.
Marosi Ildikó PPKE ÁJK május
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Az önkormányzati gazdálkodás szabályai Debrecen,
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Politológia 6.előadás Politikai intézmények I. A törvényhozás működése.
megjegyzések a katonai ügyészi és katonai bírói
Döntések a magyar parlamentben 2. Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
Lux Judit CSc Neokorporatív gyakorlat és mediáció Magyarországon(4) december 12.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Európai Parlament kontra az Európai Közösségek Tanácsa és az Európai Közösségek Bizottsága C-181/91. és C-248/91.
Szövetség. A NATO fontosabb szervei és működésének jellemzői Készítette: Faludi Miklós.
Az EU panaszmechanizmusai a gyakorlatban Dr. Bendik Gábor ügyvéd Levegő Munkacsoport
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
EURÓPAI ÜZEMI TANÁCSOK KONFERENCIÁJA 2009 Budapest, november 17. ÜZEMI TANÁCSOK TÁRSASÁGI SZINTŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSI FÓRUMA.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
A megerősített kérelmekre adott tanácsi választervezetek hazai véleményezésének rendje és gyakorlata november 17. dr. Sós Gabriella.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Európai közjog és politika Jogász szak (nappali/levelező képzés) 2006/2007./I. félév Széchenyi István Egyetem (Győr)
Az Európai Unió működése
Történelem – középszintű témakörök
A Magyar Mérnöki Kamara belső eljárásrendje az Országos Építésügyi és Településrendezési Tanács (OÉTT) munkájához kapcsolódóan Budapest, július 13.
A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény A kérelemtől a bírósági felülvizsgálatig Új jogintézmények a KET-ben.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
Polgári Légiközlekedési Hatóság
Az Európai Unió költségvetése Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2006/2007. tanév.
2014. szeptember 12.. A 4 FŐSZEREPLŐ : Az Európai Unió Tanácsa Az Európai Bizottság Az Európai Unió Bírósága Az Európai Parlament.
Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12. FELKÉSZÜLÉS A POLGÁRMESTEREK, HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK.
Európai Unió Európai Unió 27 tagállam lakos km
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
Európai Bizottság Miniszterek Tanácsa
Az Európai Unió intézményrendszere
KÉPVISELET A POLGÁRI PEREKBEN
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
1 Dr. Villányi József Az Európai Unió Bíróságának története, szervezete és hatásköre.
Fogyasztói jogérvényesítési lehetőségek készítette: dr. Tulipán Péter.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió intézményrendszere.
Az Európai Unió gazdasági joga Nemzetközi magánjog Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
„Menetrend” Kórházi – Klinikai Területi Szervezet megalakulására vonatkozó speciális és általános szabályok időrendben.
Önkormányzat és állam.
Az EU felépítése és alapelvei
Az EU intézményrendszere
Az EU intézményrendszere
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Az Európai Unió egyéb intézményeiről
Közbeszerzési szabályok változása és
AZ EURÓPAI UNIÓ JOGA NKE.
A statisztikai adatvédelem szabályozása az Európai Unióban
Előadás másolata:

 nov. 4-én fogadták el  szeptemberében lépett hatályba  Cél: alapvető emberi jogok fenntartása+realizálása  Kötelezettségek kikényszeríthetőségéért 3 intézmény felelt: Emberi Jogok Európai Biztossága, Emberi Jogok Európai Bírósága, Miniszterek Bizottsága  Kétféle benyújtható kérelem: 1, tagállamok közötti 2, egyéni  Egyéni kérelem joga: 11. sz. jegyzőkönyv  kötelező  természetes és jogi személyekre, egyének csoportjára, civil szervezetekre

 Panaszok vizsgálata  Bizottság előzetes vizsgálata  ha a kérelem elfogadható  békés egyezményre való törekvés  Ha nem jött létre megegyezés  ügy továbbítása a Miniszterek Bizottságának  Magánszemélyek  1994-től  „szűrő bizottság”  Ha az ügy nem került a Bíróság elé  Miniszterek Bizottsága döntött az ügyben  Miniszterek Bizottság ellenőrizte a bírósági ítéletek végrehajtását is  később ezt a hatáskört átvette a Bíróság

 Bíróság kötelező joghatóságának elfogadása eredetileg szintén az államok döntésén múlt  Ha elfogadták  Miniszteri Bizottsághoz való továbbítás utáni 3 hónapon belül  Bíróság  kötelező döntés és kompenzáció  Ha erre nem került sor, a Bizottság döntött az ügyben is ítélt meg kártérítést

 1980-as évekig a Bizottsághoz panasszal fordulók száma meglehetősen alacsony  ‘80-as évektől kezdve növekedés  Egyre nehezebbé vált az eljárások hosszát elfogadható keretek között tartani  Legfőbb oka  tagállamok száma 22-ről 47-re emelkedett

 Tagállamokkal egyenlő számú bíróból áll  Őket a Parlamenti Közgyűlés választja meg  3 jelölt névsorára szavaz  A bírók nem képviselnek egy államot sem, nem fejthetnek ki olyan tevékenységet ami összeegyeztethetetlen függetlenségükkel+pártatlanságukkal  Hivatali idejük 9 év

 Megválasztja az elnököt, a két alelnököt és szekciók elnökeit  5 évre megválasztja a főtitkárt és helyettesét  Elfogadja+módosítja a Bíróság szabályait  Meghatározza a Szekciók összetételét (3 évente változtatják)

 Kamarákból állnak  Szekció elnöke+érintett állam által delegált bíró  részt kell venniük!  3 bíróból álló Bizottság 12 hónapra  jól megalapozott esetjog által lefedett esetek

 Manapság  szűrő tevékenység  egyesbírói eljárás  20 bíró egy éves időtartamra  Munkájukat kb. 60 hivatali jogász segíti

 17 bíróból áll (elnök, alelnökök, szekciók elnökei)  Olyan ügyekkel foglalkozik, amelyek az Egyezmény alkalmazásában súlyos kérdéseket vetnek fel  Mindkét fél egyetértése  Kamara átengedheti az ítélkezést  Ítélet meghozatala utáni 3 hónapon belül bármely fél fellebbezhet hozzá  Öttagú bizottság bírálja el a kérelmeket  Ha helyt adnak az ügyet újratárgyalják

 Bármely tagállam vagy magánszemély  közvetlenül strasbourg-i Bírósághoz fordulhat  Eljárás többségében nyilvános és írásbeli  Bíróság hivatalos nyelve az angol és a francia  Minden új kérelmet hivatali jogászok szűrnek meg  ha nyilvánvalóan sérti az elfogadhatóság kritériumait  egyesbíró  megtagadhatja az ítélkezést  Kamara v. Bizottság

 Olyan ügyben, amit jól megalapozott esetjoggal is meg lehet oldani  3 bíróból álló bizottság dönt  egyszerűsített eljárás  Nem szükséges állami bíró jelenléte, de csere lehetséges  Fontos az egyhangúság  ha nincs  Kamara  Bizottság ítélete végleges, kötelező és azonnali hatályú  Az ügyben nem lehet a Nagy-kamarához fellebbezni

 Azt az ügyet, amellyel egyik említett szerv sem foglalkozik olyan kamara bírálja el, melynek tagjait a főtitkár jelöli ki  Automatikusan tagja egy bíró, akit az alperes állam érdekében választottak meg  Ügyet továbbítják a kormánynak  kifejti álláspontját  elküldik a kérelmezőnek viszontválaszra  ezt visszaküldik a bíróságnak  bírói hivatal prezentálja  Kamara dönt  Ítélet végrehajtásának ellenőrzését a Miniszterek Bizottsága végzi

 jogi+adminisztratív támogatás a bíróságnak  Jogászok, igazgatási+fizikai munkát végző személyek, tolmácsok  Feje a főtitkár, a Bíróság plenáris ülése választja meg (helyettesét is)  Mind az 5 bírói szekciót egy szekció titkár és helyettese segíti  Feldolgozza és előkészíti a Bírósággal szemben beérkező panaszokat  Jogászok  fájlok, elemzések, levelezés

 Kiadásait az Európa Tanács határozza meg  Nincs külön költségvetése az Európa tanács általános költségvetése finanszírozza  Európa Tanács kiadásait a 47 tagállam hozzájárulása fedezi  Bíróság+bírói hivatal költségvetése 2011-ben: 58, 9 millió euró

Köszönöm a figyelmet!