A Vineland szociális érettségi skála

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Az olvasástanítás módszere:
Nemzetközi Médiakonferencia Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Kis csoport szeptember
2003. január Tanulói munkaterhek. A kutatás módszere  Válaszadók: 2700 tanuló és szüleik (elsősorban az édesanya)  Kérdezés módja: személyes interjúk.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
KULCS program gyakorlati tapasztalatai Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége – Horváth Nikoleta.
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Hogyan készüljünk az óvodás évekre?
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Értékelés a pedagógiában
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Velünk egy jobb világért! II. Országos Módszertani Konferencia Szükség szerinti teljes körű ellátás, és a Térítési díj dilemmái.
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Szociális tanulás formái
Tudatos alkalmazkodás: feladat és teljesítmény
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
2011/2012. Iskolatípusok  Gimnázium 5 évfolyamos- nyelvi előkészítő 4 évfolyamos – hagyományos  Szakközépiskola 5 évfolyamos- nyelvi előkészítő 4 évfolyamos.
Értelmi fogyatékosságok kórtana
Új skála – új lehetőségek Egy kis ízelítő. Egységes skála (1)
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
A Kt. 9. § (4) szerint országos mérések keretében rendszeresen kell mérni, értékelni a nevelési-oktatási intézményekben folyó pedagógiai tevékenységet,
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
A tanulók iskolai és iskolán kívüli kötött tevékenységei.
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
A DIFER használata.
Integráló iskolák a közoktatásban
Az iskoláskor küszöbén
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
M.Tamás Márta Mentálhygiéne M.Tamás Márta
Kompetencia mérés eredményei 2006 Készítette: Mészáros-Vásárhely Katalin.
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
A szülői példa jelentősége az utódok életében
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
Inklúzív nevelés Magyarországon
Integráció és inklúzió
Az országos mérések megújult rendszere
 Iskolák magatartása  Tanulók motiváltsága  Szülők elhivatottsága  Gyermekjóléti Szolgálatok, családsegítők, gyámok, nevelőszülők véleménye JULI.
Az eredményesség mérése és szakmai ellenőrzés Összeállította: Barcziné Horváth Márta iskolaigazgató, IPR szakértő Kocsis Gáborné IPR szakértő.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
Iskolaérettség Fizikai (biológiai) Szellemi (pszichikus) Lelki (szociális)
Közösségi szolgálat Mit jelent a közösségi szolgálat?
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
Új skála – új lehetőségek
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Általános Iskola tanév
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Kisgyermekes Anyukáknak, Apukáknak
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Kompetenciamérés eredményei évfolyam 2013
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Farkasné Egyed Zsuzsanna
Előadás másolata:

A Vineland szociális érettségi skála

Tartalom Vineland szociális érettségi skála megalkotása A felvétel módszere Vizsgált területek Kiértékelés Profilelemzés Esetbemutatás

1935. Edgar Doll és Goddard, Vineland Training School A skála megalkotása 1935. Edgar Doll és Goddard, Vineland Training School Szociális érettséget kutató laboratórium, értelmi fogyatékosok szociális adaptációjának vizsgálata

Mi a Vineland szociális érettségi skála? Standardizált fejlődési skála A teljes szociális függőségből a független viselkedés kibontakozásának folyamatát vizsgálja a különböző életkori szinteken. Az IQ-hoz hasonlóan a szociális érettségi szint számszerű mérése: szociális quotiens (SZQ)

A felvétel módszere Kikérdezés lehetőleg a gyermeket jól ismerő szülőtől vagy hozzátartozótól.

A vizsgált területek: 1. SHG (self help general) = általános önkiszolgálás Önálló mozgás, wc használat, veszély elkerülése, óra leolvasása

2. SHE (self help eating) = étkezéses önkiszolgálás Ivás, evés kanállal, villával, késsel, rágás, nyál visszatartása, ehető anyagok megkülönböztetése

3. SHD (self help dressing) = öltözködéses önkiszolgálás ruhadarabok levétele, öltözködés, gombolás, mosakodás, törülközés, önálló lefekvés, fésülködés, ruházatra vigyázás

4. SD (self direction) = önirányítás (5,8 évtől ) pénz rábízható, bevásárlás, másokra és magára vigyázás, eltávozás ellenőrzés nélkül , pénz kezelése, beosztása, törődik egészségével, személyes felelősségérzet, gondoskodás a jövőről, másokról

5. O (occupation) = elfoglaltság rajzolás, pakolás, saját játék, ollóval vágás, élmény mesélése, házimunka, sportolás, szerszámok használata, alkotó munka, felelősséggel járó munka, állás, tanulmányok, képesített munka, hasznos pihenés, ellenőrző funkció, mások ügyeinek intézése, irányítás, szakértői munka, hivatás

6. C (Communication) = kommunikáció. Hangutánzás, beszéd, utasítás követése, szavak, mondatok használata, írás, nyomtatás, önálló olvasás, levélírás, telefonálás, hirdetésre válaszolás, postán vásárlás, könyv, újság olvasása, levelezés, napi események követése

7 .L (locomotion) = helyváltoztató mozgás haladás a padlón, szobában, udvaron, házban egyedül közlekedés, lépcsőn fel-lejárás, szomszédba átjárás, önálló iskolába járás, városba, más helyiségekbe utazás

8. S(socialisation) = szocializáció ismerős személyekkel kapcsolat, játék a többi gyerekkel, versengő, gyakorló, egyszerű asztali játékok, nem hisz a Mikulásban, preadoleszcens játékok, nehéz játékok, felelősség másokért, hozzájárulás a szociális jóléthez, társadalmi felelősség, lehetőségek teremtése magának

A skála kiértékelése Teszttételenként pontozunk: + = meglévő önállóan végzett tevékenységek ± = kialakulóban lévő képesség. 2± = 1 egész +NO = gátló tényező esetén, ha úgy véljük, képes lenne rá +F = gátló tényező esetén, de ennek megszűntével biztosan tudja

A gyermek életkorát tizedestörtté átszámítjuk Az SZQ kiszámítása: A gyermek életkorát tizedestörtté átszámítjuk Az alappontszám a folyamatos pluszpontok összege. Ehhez adjuk a többi járulékos plusz pontokat. Ezek összege az összpontszám. Az összpontszámhoz tartozó szociális kort kikeressük a táblázatból A gyermek szociális korát elosztjuk életkorával, majd megszorozzuk 100-zal A gyermek életkorát tizedestörtté átszámítjuk: pl. 12;6 év=12,5 év Az alappontszám a folyamatos pluszpontok összege.Ehhez a további életkorokban szórtan előforduló járulékos pontokat hozzáadjuk. Ezekből tevődik össze az összpontszám. Az összpontszámhoz tartozó szociális kort kikeressük a táblázatból (2. sz. melléklet). Ez tehát a vizsgált személy szociális kora.(29 pont=1, 71 év (SZK) (Ezeket az értékeket Doll ún. interpolálással számolta ki: Az összpontszám korcsoportját megelőző korcsoport felső korértékéhez hozzáadta az összpontszámhoz tartozó korérték-különbözetet tizedestörtben hónapokban kifejezve) A gyermek szociális korát elosztjuk életkorával, majd megszorozzuk 100-zal: SZK/ÉK=SZQ 1,71:12,5=0, 13X100=13 SZQ=13 5. Profilelemzés Az egyes funkciós területeken megállapítjuk a fejlettségi szintet, kiemeljük a gátló tényezőket, rámutatunk a fejlesztendő készségekre.Összevetjük az IQ és az SZQ értékét, melynek nagymérvű eltérése hasznos információkkal szolgálhat. Profilelemzést végzünk

Profilelemzés Egyes területek fejlődésének felső határai: SHG:7,28 év: óra leolvasása SHD:12,38 év: ruhájára vigyáz SHE:9,03 év: önálló evés L:18,05 év: messze utazik O:25 évtől: szakértői, hivatásszerű munka C:15,35 év: követi a napi eseményeket SD:25 évtől: másoknak is vásárol S:25 évtől: általános jólétet elősegíti

Ép felnőtt

ÉK= 12,5 év, SZQ= 100, IQ=100

ÉK=12,5 év, SZQ= 54; IQ=48-integráltan tanul

Összehasonlítás

Esetbemutatás

ÉK=12,5 év, SZQ= 54; IQ=48-integráltan tanul Tevékenység évtől évig Ált. Önk. (SHG) 0,25 3,83 Étkezéses önk (SHE) 0,55 2,43 Öltözködés (SHD) 1,13 8,85 Helyváltoztatás (L) 4,7 Elfoglaltság (O) 0,43 8,5 Kommunikáció (C) 6,15 Önirányítás (SD) Szocializáció (S) 0,3 5,13

Berci középsúlyos értelmi fogyatékos tanuló. 1 Berci középsúlyos értelmi fogyatékos tanuló. 1. osztályos kora óta integrált formában tanul az enyhe értelmi fogyatékosok általános iskolájában középsúlyos tanulók tananyaga szerint. Jelenleg 5. osztályos. Iskolájában mind tanulmányi, mind szociális szempontból jól illeszkedett be. Családja szeretetteljes háttért biztosít számára. Szociális érettségi szintjére jellemző, hogy az önirányítás (SD) területén nem értékelhető teljesítménye: önálló pénzkezelésre, bevásárlásra, mások felügyeletére még nem képes. Életkora átlagától ebben marad el leginkább. Helyváltoztató mozgása (L) 4,7éves szinten van, vagyis lakása közvetlen környezetén kívül nem közlekedik kíséret nélkül. Étkezésében (SHE) csak részlegesen önálló, mivel a kést nem használja (túl óvó környezet ?), így itt 2, 43 éves gyermek szintjén teljesített. Az általános önkiszolgálási szintje (SHG) 3,8 éves gyermek szintjén mozog: állapotában nagy jelentőségű az önálló WC használat. Az óra ismerete, pontos leolvasása még nem megy neki Elfoglaltság terén (O) 8,5 éves gyermeknek megfelelő a teljesítménye, amely az adekvát eszközhasználatot és a házimunkákban való részvételt is magában foglalja.. A hasznos, a rutinszerű és alkotómunka terén fejlesztésre szorul. Szocializációja (S) 5, 1 éves gyermek szintjét éri el. Egyszerű asztali játékokat tud játszani társaival Kommunikációja (C) 6,1 éves gyermek szintjének megfelelő. Beszélgetésre, egyszerű szavak leírására képes. Öltözködéses önkiszolgálásban (SHD) közelíti meg leginkább életkori átlagát: önállóan fürdeni is tud, viszont ruhájára még nem tud mindig vigyázni.

Köszönöm a figyelmet! Makk Andrásné Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat 2. sz. Szakértői Bizottsági Tagintézménye