Metodicko-pedagogické centrum, Bratislava Európsky sociálny fond

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
Advertisements

Nehéz ügyfél-e a fiatalkorú?.  Fegyelmi eljárások  Elhúzódhat  Kérdéses a hatékonysága  Büntet  Tanult tehetetlenség  „Alternatív költsége van”
Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
Csoport munka.
Komplex Instrukciós Program
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
Picasso: Festival Mondial HUNGART ©
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
Kommunikáció- nyilvánosság- részvétel
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Szocializáció Fogalmak:
A VEZETŐI KOMMUNIKÁCIÓS HATÉKONYSÁG
Szociális kompetencia
Kommunikáció.
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
Public relations/ learning community relations tevékenység az iskolai könyvtárban.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Eric Berne - Tranzakció analízis
Konfliktuskezelés - mediációval
IN / TOLERANCIA Strédl Terézia Selye János Egyetem, Komárom
Fiatalok politikai szocializációja - közösségekben való részvétel Bognár Adrienn PTE - BTK Szociológia Tanszék.
Kommunikáció a szervezetben
FIATALKORI BŰNÖZÉS ÉS VIKTIMOLÓGIA
Stratégiai döntéshozatal könyvtári környezetben (Könyvtármenedzsment) (4, 5)
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Nevelés és nevelői attitűdök
Resztoratív módszerek az iskolában
Agresszió elleni program Millenáris. Valami hiányzik, és mástól követeljük.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Könyvtári protokoll Fodor Péter előadása október 6.
Elégedett ügyfél – sikeres üzlet Terjesztési konferencia Disicimus Üzleti Akadémia 2004.május 28.
A kurzus céljai:  A szociális és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés fejlesztése.  Pedagógusok és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés.
Gazdasági Mediáció Konferencia április 28. vitából egyezség Varga Tamás, gazdasági mediátor Gazdasági Mediáció Konferencia Április 28. Varga.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az alapvető kommunikáció
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
A támogatott lakhatás kihívásai
Személyközpontú gondozás
Szociálpszichológia 2. Illés Anikó. A kommunikáció folyamata Feladó Üzenet Vevő Csatorna Kód Kontextus.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
Teamek, kommunikáció.
Pedagógiai kísérés és reflexió az iskolai közösségi szolgálatban Szontagh Katalin Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium és Kollégium, Esztergom.
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Lelkivezetés elmélete
Összeállította: Piacsek László Zoltán
A KOMMUNIKÁCIÓ FUNKCIÓI A SZERVEZETBEN
Könyvtári protokoll. Kommunikáció Folyamat, amelyben az egyén információt továbbit azzal a céllal, hogy más egyént befolyásoljon. Folyamat, amelyben.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Kommunikációs gyakorlatok Koncz Katalin egyetemi tanár
Kommunikáció gyerekekkel az igazságszolgáltatásban
Szervezeti Kommunikáció
Előadás másolata:

Metodicko-pedagogické centrum, Bratislava Európsky sociálny fond Kommunikáció – 1. modul Metodicko-pedagogické centrum, Bratislava Európsky sociálny fond

Lektor: PaedDr. Stredl Terézia Selye János Egyetem, Tanárképző Kar Óvó- és Tanítóképző Tanszék, Komárom Mobil: 00421 /917 / 275 271 E-mail: stredl.terezia @ selyeuni.sk

Kommunikáció – témakörök: Kommunikációs csatornák Szociális kommunikáció Kommunikáció a munkahelyen Kommunikációs készségek az iskolai menedzsmentben Kommunikációs készségek az iskolai marketingben

Kompetenciák (Turek, 2003): Kommunikációs készségek Perszonális és interperszonális képességek Innovatív problémamegoldás Információs technológia Numerikus és szimbolikus aplikációk Polgári társadalom építése (Milenium)

Kommunikáció EU: 5xE ekonomizáció, ekologizáció, etizáció, esztetizáció, emocionalizáció Miron Zelina: KEMSAK kognitivizáció, emocionalizáció, motiváció, szocializáció, axiologizáció, kreativizáció Kulcskompertenciák: szakmafüggő, szakma független kompetenciák

Kommunikáció * Szociális kommunikáció Kognitív térkép * Pedagógiai kommunikáció

Kommunikációs elméletek: Interakciós – adó / vevő - kölcsönös, párhuzamos, egyoldalú, ütköző Tranzakciós – szülő, felnőtt, gyerek - szülő: bíráló, előítéletes, gondoskodó - felnőtt: felelősségteljes - gyerek: alkalmazkodó, dacos, zsaroló, spontán

Kommunikációs elméletek: Kultivációs – kultúrák találkozások, kulturális szokások különbségei - demokratikus, asszimiláció, szegregáció, amalgamáció Participációs – szubkultúrák különbözőségei: - szegények / gazdagok, szekták, szkínek , …

Kommunikációs csatornák: verbális (szavak): én - közlések paraverbális (tónus): metaverbális (testbeszéd):

Kommunikációs korlátok: Kulturális különbségek Nyelvi különbségek Zaj Viszonyulás - attitűd Érzelmi beállítódás

Kommunikációs zónák: Intim: karnyújtásnyi Személyes: kézadás (kb. 1 m) Társadalmi: 2 – 3 m Nyilvános: tér

Kommunikáció – ülésmódok: Vis-a-vis ülésmód Egymás mellett Egymásnak háttal Barátságos sarok

Kommunikációs szintek: Ismeretszerzés: magamról, másokról, környezetemről Információ megosztás: személyközi kapcsolatok Kapcsolatteremtés: részt venni, jelen lenni, … Befolyásolás: hatást gyakorolni másokra, a környezetemre… Örömszerzés: szórakozás, humor, együttlét

Szociális kommunikáció Állandóan jelen van Folyamatos Bejósolható Sokszintű Információközlő

Kommunikáció – testbeszéd: Szemkontaktus Mimika Poszturika – testtartás Proxemika – távolságtartás Gesztikuláció Haptika – érintés

Kommunikáció - Johary ablak Kongruencia - inkongruencia Én és a környezetem kapcsolata Nyilvános: Én tudom, ők is tudják Intim: Én tudom, ők nem tudják Vak: Én nem tudom, ők tudják Ismeretlen: Én nem tudom, ők sem tudják

Kommunikáció – aktív hallgatás: Empátia Odafigyelés Visszakérdezés Pontosítás Parafrazálás Érzelmi tükör

Kommunikáció – hibák: Egy információ rögzítése Saját gondolatmenetre való összpontosítás Felülrendeltség Saját nézet preferálása Szórakozottság, figyelmetlenség Beszédmegszakítások Érdektelenség

Kommunikáció – kérdezéskultúra: SPIN: situation, problem, implication, need pay 1- szituációs kérdések: információszerzés 2- problémakövető kérdések: feltárás 3- implikációs kérdések: megoldás keresés 4- megoldást javasló kérdések

Kommunikáció – kérdezéskultúra Nyitott kérdések Zárt kérdések Információs kérdések Szugesztív kérdések Alternatív kérdések Ellenkérdezés Ellenőrző kérdések Motivációs kérdések Rétorikai kérdések

Maslow elmélete fiziológiai szükségletek biztonsági szükségletek Önmeg-valósítási szükségletek megbecsülés és elismerés iránti szükségletek közösség iránti szükségletek biztonsági szükségletek fiziológiai szükségletek Maslow elmélete

Vitavezetés: * konstruktív – destruktív vita

A vita elvei a résztvevők egyenjogúsága, hierarchia mentesség jog a tévedéshez a nézetet kritizáljuk és nem az embert a hallgatás joga vélemény helyett pontosítás, kérdezés

A vitavezető minél több embert késztessen részvételre őrködjön a jó hangulaton tartsa mederben a vitát ne fogalmazzon szélsőségesen ne hangoztassa saját véleményét fogalmazzon pozitívan köszönje meg az együttműködést

A vita fázisai Téma és a cél megfogalmazása Lebonyolítás Összefoglalás időkeretek működési szabályok elfogadása várható eredmények Lebonyolítás bevezetés, vitaindítás résztvevők megszólítása vezetés Összefoglalás tesztelés összegzés eredmények megállapítása további feladatok.

Konfliktuskezelési módok

Versengés Változatlanul az a véleményem … Egészen világosan meg kell mondanom … Ahogy mondtam, a legésszerűbb … Ha nem csinálod meg, én … Jobban tennéd, ha … Tedd, ahogyan mondom …

Elkerülés Ez nem az én asztalom… Ebbe inkább nem mennék bele… Beszéljünk róla később… Nem vagyok felhatalmazva, hogy… Nincs hozzá megjegyzésem… Nem vagyok abban a helyzetben, hogy vitába szálljak… Nem értem a kérdésedet…

Alkalmazkodás Egyetértek azzal, hogy… El tudom fogadni, hogy… Úgy teszem, ahogy mondtad… Nem akartalak megsérteni… Csatlakozom… Meggyőztél… Én is úgy tudom…

Együttműködés Mi a véleményed? Szerintem azt kéne tenni, hogy… Úgy gondolom, hogy… Nekem az a meglátásom… Én ezt elfogadom…

Mediáció - közvetítés Információcsere Tárgyalás – nyitás Döntéshozatal *Negociáció – kiegyezés

Döntéshozatal: Kompromisszum Konszenzus Szavazás Szakember részvétele Sorsolás Semleges meghívott

Brainstorming Probléma meghatározás Ötletelés Szűrés Zsetonozás Többségi döntés