Metodicko-pedagogické centrum, Bratislava Európsky sociálny fond Kommunikáció – 1. modul Metodicko-pedagogické centrum, Bratislava Európsky sociálny fond
Lektor: PaedDr. Stredl Terézia Selye János Egyetem, Tanárképző Kar Óvó- és Tanítóképző Tanszék, Komárom Mobil: 00421 /917 / 275 271 E-mail: stredl.terezia @ selyeuni.sk
Kommunikáció – témakörök: Kommunikációs csatornák Szociális kommunikáció Kommunikáció a munkahelyen Kommunikációs készségek az iskolai menedzsmentben Kommunikációs készségek az iskolai marketingben
Kompetenciák (Turek, 2003): Kommunikációs készségek Perszonális és interperszonális képességek Innovatív problémamegoldás Információs technológia Numerikus és szimbolikus aplikációk Polgári társadalom építése (Milenium)
Kommunikáció EU: 5xE ekonomizáció, ekologizáció, etizáció, esztetizáció, emocionalizáció Miron Zelina: KEMSAK kognitivizáció, emocionalizáció, motiváció, szocializáció, axiologizáció, kreativizáció Kulcskompertenciák: szakmafüggő, szakma független kompetenciák
Kommunikáció * Szociális kommunikáció Kognitív térkép * Pedagógiai kommunikáció
Kommunikációs elméletek: Interakciós – adó / vevő - kölcsönös, párhuzamos, egyoldalú, ütköző Tranzakciós – szülő, felnőtt, gyerek - szülő: bíráló, előítéletes, gondoskodó - felnőtt: felelősségteljes - gyerek: alkalmazkodó, dacos, zsaroló, spontán
Kommunikációs elméletek: Kultivációs – kultúrák találkozások, kulturális szokások különbségei - demokratikus, asszimiláció, szegregáció, amalgamáció Participációs – szubkultúrák különbözőségei: - szegények / gazdagok, szekták, szkínek , …
Kommunikációs csatornák: verbális (szavak): én - közlések paraverbális (tónus): metaverbális (testbeszéd):
Kommunikációs korlátok: Kulturális különbségek Nyelvi különbségek Zaj Viszonyulás - attitűd Érzelmi beállítódás
Kommunikációs zónák: Intim: karnyújtásnyi Személyes: kézadás (kb. 1 m) Társadalmi: 2 – 3 m Nyilvános: tér
Kommunikáció – ülésmódok: Vis-a-vis ülésmód Egymás mellett Egymásnak háttal Barátságos sarok
Kommunikációs szintek: Ismeretszerzés: magamról, másokról, környezetemről Információ megosztás: személyközi kapcsolatok Kapcsolatteremtés: részt venni, jelen lenni, … Befolyásolás: hatást gyakorolni másokra, a környezetemre… Örömszerzés: szórakozás, humor, együttlét
Szociális kommunikáció Állandóan jelen van Folyamatos Bejósolható Sokszintű Információközlő
Kommunikáció – testbeszéd: Szemkontaktus Mimika Poszturika – testtartás Proxemika – távolságtartás Gesztikuláció Haptika – érintés
Kommunikáció - Johary ablak Kongruencia - inkongruencia Én és a környezetem kapcsolata Nyilvános: Én tudom, ők is tudják Intim: Én tudom, ők nem tudják Vak: Én nem tudom, ők tudják Ismeretlen: Én nem tudom, ők sem tudják
Kommunikáció – aktív hallgatás: Empátia Odafigyelés Visszakérdezés Pontosítás Parafrazálás Érzelmi tükör
Kommunikáció – hibák: Egy információ rögzítése Saját gondolatmenetre való összpontosítás Felülrendeltség Saját nézet preferálása Szórakozottság, figyelmetlenség Beszédmegszakítások Érdektelenség
Kommunikáció – kérdezéskultúra: SPIN: situation, problem, implication, need pay 1- szituációs kérdések: információszerzés 2- problémakövető kérdések: feltárás 3- implikációs kérdések: megoldás keresés 4- megoldást javasló kérdések
Kommunikáció – kérdezéskultúra Nyitott kérdések Zárt kérdések Információs kérdések Szugesztív kérdések Alternatív kérdések Ellenkérdezés Ellenőrző kérdések Motivációs kérdések Rétorikai kérdések
Maslow elmélete fiziológiai szükségletek biztonsági szükségletek Önmeg-valósítási szükségletek megbecsülés és elismerés iránti szükségletek közösség iránti szükségletek biztonsági szükségletek fiziológiai szükségletek Maslow elmélete
Vitavezetés: * konstruktív – destruktív vita
A vita elvei a résztvevők egyenjogúsága, hierarchia mentesség jog a tévedéshez a nézetet kritizáljuk és nem az embert a hallgatás joga vélemény helyett pontosítás, kérdezés
A vitavezető minél több embert késztessen részvételre őrködjön a jó hangulaton tartsa mederben a vitát ne fogalmazzon szélsőségesen ne hangoztassa saját véleményét fogalmazzon pozitívan köszönje meg az együttműködést
A vita fázisai Téma és a cél megfogalmazása Lebonyolítás Összefoglalás időkeretek működési szabályok elfogadása várható eredmények Lebonyolítás bevezetés, vitaindítás résztvevők megszólítása vezetés Összefoglalás tesztelés összegzés eredmények megállapítása további feladatok.
Konfliktuskezelési módok
Versengés Változatlanul az a véleményem … Egészen világosan meg kell mondanom … Ahogy mondtam, a legésszerűbb … Ha nem csinálod meg, én … Jobban tennéd, ha … Tedd, ahogyan mondom …
Elkerülés Ez nem az én asztalom… Ebbe inkább nem mennék bele… Beszéljünk róla később… Nem vagyok felhatalmazva, hogy… Nincs hozzá megjegyzésem… Nem vagyok abban a helyzetben, hogy vitába szálljak… Nem értem a kérdésedet…
Alkalmazkodás Egyetértek azzal, hogy… El tudom fogadni, hogy… Úgy teszem, ahogy mondtad… Nem akartalak megsérteni… Csatlakozom… Meggyőztél… Én is úgy tudom…
Együttműködés Mi a véleményed? Szerintem azt kéne tenni, hogy… Úgy gondolom, hogy… Nekem az a meglátásom… Én ezt elfogadom…
Mediáció - közvetítés Információcsere Tárgyalás – nyitás Döntéshozatal *Negociáció – kiegyezés
Döntéshozatal: Kompromisszum Konszenzus Szavazás Szakember részvétele Sorsolás Semleges meghívott
Brainstorming Probléma meghatározás Ötletelés Szűrés Zsetonozás Többségi döntés