Egyetemi prezentációs sablon

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A marketing fejlődése és szerepe
Advertisements

A MINŐSÉG MEGTERVEZÉSE
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
Termék és márka politika
A TERMÉKÉLETCIKLUS-KONCEPCIÓ
Versenyelemzés 8.fejezet.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
A piac Szakiskola.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
Árpolitika a turizmusban
Értékesítési csatornák
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A vállalkozások környezete
Alapfogalmak.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
Vasné dr. Egri Magdolna Kommunikáció -marketingkommunikáció
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
III. A logisztika jövője
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Kontrolling a kutatás-fejlesztésben
Pénz 1. szakasz 2. szakasz 3. szakasz 4. szakasz 5. szakasz
Vállalati piaci orientációk (koncepciók)
A marketing kialakulása, fogalma, fejlődése
A marketing alapjai.
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Vállalatérték-élet pálya szakaszok
Kérdések a második zh-hoz
Termelésmenedzsment Production Management
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
Stratégia célrendszer
A marketingkörnyezet elemzése
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
Termék & Márka Kopcsay László.
Pénzügyi-számviteli mutatók
A marketingeszközök különböző piaci helyzetekben alkalmazott, az adott piaci helyzetnek megfeleltetett kombinációja.
Készletgazdálkodás és logisztika
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
Innováció menedzsment
Minőségköltségek.
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
AZ ÉRTÉKESÍTÉSI RENDSZER ELEMEI. A marketingcsatornák önálló szervezetek olyan csoportjai, amelyek abban a folyamatban vesznek részt, amelynek eredményeképpen.
A termék mindazon fizikai és egyéb tulajdonságok összessége, amelyek alkalmasak a fogyasztói igények kielégítésére. A termék konkrét fizikai alkotórészeket,
Vállalkozásmenedzsment I.
A marketing olyan eljárás (ma már tudomány, szakma), amely feltárja a kielégítetlen szükségleteket és igényeket, méri és értelmezi jelentőségüket, eldönti,
A PIACBEFOLYÁSOLÁS TERVEZÉSE 2. A célkitűzés. 2. A reklámcélok megtervezése.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
Az innovációs folyamatok rendszere, és a decentralizált pályázati források Brunda Gusztáv innovációs menedzser szakközgazdász
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
A TERMÉK- ÉS A MARKETINGKONCEPCIÓ KIFEJLESZTÉSE
Innováció, vagyis kitörés a Minden- napokból.
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
Kérdések a második zh-hoz
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
A vásárlási döntés folyamata
A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI
TERMÉKPOLITIKA.
TERMÉKPOLITIKA Kószó Kriszta.
Előadás másolata:

Egyetemi prezentációs sablon Dr. M

Vállalkozás innováció ÉLETGÖRBÉK ELMÉLETE ÉLETCIKLUS-POLITIKÁK, TERMÉKSTRATÉGIÁK 2013.03.04. Katona Viktória

Termékinnováció „Olyan szolgáltatás vagy áru kifejlesztése és bevezetése, amely – tulajdonságaiban vagy használati módjában – új vagy jelentősen megújított. „ „Magában foglalja a fejlesztésre vonatkozó műszaki leírásokat, a termékösszetevőket és anyagokat, a beépített szoftvert, a kialakított felhasználóbarát tulajdonságokat vagy a termék más funkcionális tudásjellemzőit. „

Termék- és szolgáltatásinnováció Vállalat szempontjából új vagy javított Saját fejlesztés/ vásárolt Termék vagy szolgáltatás A szolgáltatás is termék (Kotler) Katona Viktória

Termék- és szolgáltatásinnováció (Döbröcöni, 1997) Követelmények a termék felé: A felmerülő igényeket gyorsan, Az elvárt funkciókat megbízhatóan, Megfelelő minőségben, Igénnyel arányos áron, A környezettel kapcsolatos követelményeknek megfelelve elégítse ki! Katona Viktória

Életgörbék elmélete, életciklus politikák Hogyan időzítsük a termék fejlesztését? Mihez igazítsuk a termelési és értékesítési terveket?

Termékéletgörbe „Egy új termék piaci pályájának volumenfüggvénye, amely az életidő egyes éveiben értékesített mennyiség alakulásást ábrázolja” Értelmezhető (Kotler): Termékre Termékcsaládra Technológiai eljárásokra

Az életgörbe törvényszerűségei Bevezetés (keletkezés) Növekedés Piaci érettség Hanyatlás (elmúlás) Termék jellege meghatározó Élelmiszeriparban hosszabb, mikroelektronikában rövidebb és meredekebb görbék

Új termék kifejlesztésének tevékenységsora és gazdasági jellemzői Felső függvény: Új termék kifejlesztésének tevékenységsora Alsó függvény: Jellegzetes ár és önköltség alakulás az életciklus politikák vizsgálatához

EGY ÚJ TERMÉK KIFEJLESZTÉSÉNEK LÉPÉSSORA

AZ ÉLETGÖRBE ÁBRÁZOLÁSA Volumen (Q) Ár (P) Önköltség (C) Idő (t) Árfüggvény Önköltség függvény Exponenciális trend görbe

Az életciklus görbe szakaszai

AZ ÉLETCIKLUS-STRATÉGIA ELEMEI ILL. TÉNYEZŐI Az eladók és vevők típusa; A piac jellege; Az értékesítési volumen; Az árpolitika; Az önköltség; A nyereség alakulása Marketing mix elemei; Elosztási csatornák; Termékstratégia;

BEVEZETÉSI SZAKASZ JELLEMZŐI ELADÓ-VEVŐ TÍPUSA ÚJÍTÓ TÍPUS, INNOVÁTOR; A PIAC JELLEGE TELÍTETLEN MONOPOL PIAC; AZ ÉRTÉKESÍTÉSI VOLUMEN ALACSONY; MEREV ÁRRUGALMASSÁG; A LEHETSÉGES ÁRPOLITIKA PROFIT ORIENTÁLT MONOPOL ÁR, FORGALOM ORIENTÁLT BEHATOLÓ ÁR, ÖNKÖLTSÉG ALAKULÁSA MAGAS; AZ ALACSONY TÖMEGSZERŰSÉG; NYERESÉG ALAKULÁSA VESZTESÉGES, MAJD NYERESÉGES LESZ; A MARKETING MIX HATÁSOS ELEMEI TERMÉK MEGISMERTETÉSÉT SZOLGÁLÓ HIRDETÉS ÉS REKLÁM; ELOSZTÁSI CSATORNA MEGLÉVŐ ÉRTÉKESÍTÉSI CSATORNÁKRA ÉPÍT; TERMÉK POLITIKA ELEMZÉS ÉS POLITIKA PROFIT-ORIENTÁLT FORGALOM-ORIENTÁLT,

NÖVEKEDÉSI SZAKASZ JELLEMZŐI ELADÓ-VEVŐ TÍPUSA ALKALMAZKODÓ TÍPUS; A PIAC JELLEGE OLIGOPOL PIAC KEVÉS SZÁMÚ NAGY-VÁLLALAT URALJA; ÉRTÉKESÍTÉSI VOLUMEN NÖVEKVŐ; LEHETSÉGES ÁRPOLITIKA CSÖKKENŐ ÖNKÖLTSÉG => CSÖKKENŐ ÁR; ÖNKÖLTSÉG ALAKULÁSA GYÁRTÁSI SOROZATNAGYSÁG NŐ => ÖNKÖLTSÉG CSÖKKEN; NYERESÉG ALAKULÁSA NÖVEKSZIK, MEGTÉRÜLNEK A RÁFORDÍTÁSOK; MARKETING MIX HATÁSOS ELEMEI AZ UTÁNZÓK MIATT AZ ÚJÍTÓ VÁLLALAT REKLÁMOZÁSA ELOSZTÁSI CSATORNA A GYÁRTÓK ÜGYNÖKEI KERESIK FEL A KISKERESKEDŐKET KÖZVETLENÜL; TERMÉK POLITIKA ELEMZÉS ÉS POLITIKA A TERMÉK TÖKÉLETESÍTÉSE,A VOLUMEN FELFUTTATÁSA A TELJES KAPACITÁSRA;

ÉRETTSÉGI SZAKASZ JELLEMZŐI ELADÓ-VEVŐ TÍPUSA AZ ÖSSZES POTENCIÁLIS VEVŐ BEVONÁSA; A PIAC JELLEGE TELÍTETT PIAC – POLIPOL – SOK VERSENYTÁRS; ÉRTÉKESÍTÉSI VOLUMEN ÉRETTSÉGI SZAKASZ CSÚCSÁTÓL CSÖKKEN; LEHETSÉGES ÁRPOLITIKA AZ ÁRAK TOVÁBB CSÖKKENEK, ÖNKÖLTSÉG ALAKULÁSA OPTIMÁLIS KAPACITÁS-KIHASZNÁLTSÁG => ITT A LEGALACSONYABB AZ ÖNKÖLTSÉG NYERESÉG ALAKULÁSA A TELJES NYERSÉG-HOZAM NAGY RÉSZE ITT KELETKEZIK; MARKETING MIX HATÁSOS ELEMEI KONKRÉT MÁRKA REKLÁMOZÁSA; ELOSZTÁSI CSATORNA KÖZVETLEN ÉRTÉKESÍTÉS, INKÁBB A KISKERESKEDŐK RÉVÉN TERMÉK STRATÉGIA ELEMZÉS ÉS POLITIKA A TERMÉK DIVERZIFIKÁCIÓJA A PIAC SZEGMEN-TÁLÁSÁVAL (ÉLETCIKLUS MEGHOSSZABBÍTÁS)

HANYATLÁSI SZAKASZ JELLEMZŐI ELADÓ-VEVŐ TÍPUSA A KÉSŐI ÉBREDŐK ÉS A MARADÉK IGÉNYEK LEARATÁSA; A PIAC JELLEGE ÚJRA VISSZAVÁLTOZIK OLIGOPOLLÁ; ÉRTÉKESÍTÉSI VOLUMEN ERŐSEN CSÖKKENŐ; LEHETSÉGES ÁRPOLITIKA A FENÉK ÁRON (BOTTOM PRICE) STAGNÁL, ÖNKÖLTSÉG ALAKULÁSA CSÖKKENŐ TERMELÉSI VOLUMEN => NŐ ; NYERESÉG ALAKULÁSA FOKOZATOSAN CSÖKKEN, MAJD VESZTESÉGES; MARKETING MIX HATÁSOS ELEMEI SZERVIZSZOLGÁLAT ÉS TARTALÉK-ALKATRÉSZ BIZTOSÍTÁSA; ELOSZTÁSI CSATORNA MEGLÉVŐ CSATORNÁKON KERESZTÜL; TERMÉK STRATÉGIA ELEMZÉS ÉS POLITIKA A TERMÉK VISSZAVONÁSA, ÚJ TERMÉK FEL-FUTTATÁSA. FOLYAMATOS TERMÉKSTRATÉGIA.

Az innováció és a marketing kapcsolata

Hét innováció-forrás /Drucker/ Vállalaton, iparágon belüli Váratlan külső esemény Összhanghiány A folyamatok szükségletei Az ipar, vagy a piac szerkezetének módosulása Vállalaton kívüli források Demográfiai változások Felfogásbeli változások Új ismeretek

Marketingmunka legfőbb feladatai az innovációs folyamatokhoz kapcsolódóan Külső, belső érdekcsoportok meghatározása, érdekeik azonosítása Fontos csoportokban az adott innovációval kapcsolatos (várható) magatartás felmérése Legerősebb (potenciális) támogatók és ellenzők rögzítése vagy Az elérendő marketingcél és az ehhez szükségesnek vélt befolyásoló eszközök kijelölése Az akció megvalósítása és hatásainak ellenőrzése

Termékfejlesztéshez szükséges ismeretek Piaci igények Versenytársak Törvényi szabályozás Beszállítók Fogyasztói igények ismerete Cél: a fogyasztói igények és a fejlesztési (fejlesztői ) lehetőségek összehangolása Katona Viktória

Termékstratégia, gyártmánypolitika

Termékstratégia: az egyes termékcsaládok közép, illetve hosszú távra szóló értékesítési, termelési és fejlesztési koncepciója, amely meghatározza a vállalat főbb törekvéseit, céljait az adott gyártmánycsoporttal, termékkultúrával kapcsolatosan, s egyben kijelöli azokat a fejlesztési formákat, módokat és eszközöket, amelyek szükségesek a kívánt relációkban megjelenő piaci részesedés eléréséhez.

Gyártmánypolitika A termékstratégia tervidőszaki célkitűzéseit segíti érvényre juttatni. Tevékenységek, elvek módszerek összessége. A stratégia alárendelje.

Termékpolitikát befolyásoló tényezők:

KONJUNKTURÁLIS TERMÉKEK NEM HELYETTESÍTHETŐ TERMÉ-KEK TERMÉKKATEGÓRIÁK STRATÉGIAI TERMÉKEK KONJUNKTURÁLIS TERMÉKEK NEM HELYETTESÍTHETŐ TERMÉ-KEK LEÁLLÍTANDÓ TERMÉKEK

A TERMÉKPOLITIKA MEGJELENÉSI FORMÁI DIVERZIFIKÁCIÓ VÁLASZTÉKSZŰKÍTŐ

Diverzifikáció jellemzői nő a gyártmánycsalád tagjainak száma újabb termelési ágak jöhetnek létre (termelési profil bővülése) újabb fogyasztók kielégítése történhet a piac szegmentálásával és új típus kihozatalával funkcióbővítés, termékparaméter változ­tatás, termékvariáció növelése a túlzott termékdiverzifikáció önköltség növekedést okozhat a sorozatnagyság csökkenés előállítási költségnövekedést okozhat.

Választékszűkítő politika jellemzői csökken a gyártmánycsalád tagjainak száma a funkciók terjedelme szűkül a termékvariációk száma csökken funkcióteljesítési szint tipizálásának lehetősége a gyártási minőség javul az önköltség csökken a gyártási sorozatnagyság növekszik a kutatási-fejlesztési, technológiai költségek gyorsabban megtérülnek magasabb konstrukciós, és technológiai színvonalat lehet biztosítani a funkció­hordozók számára

Köszönöm a figyelmet!