Milyen a jó tanfelügyelő?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A pedagógiai-szakmai ellenőrzés
Advertisements

A felsőoktatási szakképzési programok
Tanfelügyelet – egységes külső értékelés
A pedagógusok minősítési rendszere
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
A PEDAGÓGUS ÉLETPÁLYAMODELL
A köznevelés fejlesztési irányai és eredményei KPSZTI február 12. Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárság MTI Fotó.
Tanfelügyelet – A megújuló külső értékelési rendszer
A VEZETŐ MUNKÁJÁNAK ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE ÓVODA
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Molnár László tanügy-igazgatási igazgatóhelyettes BPI
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
A szaktanácsadás támogató szerepe
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
A pedagógusminősítési rendszer
Tanfelügyelet és minősítés Az Oktatási Hivatal szerepe és feladatai a köznevelési rendszer megújításában augusztus 22. A mai előadáson a két kiemelt.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A gyakorlatvezető mentor
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A megújuló köznevelés értékelési keretrendszere
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
1 Szaktanácsadói fórum AZ INTÉZMÉNYI DOKUMENTUMOK ÁTDOLGOZÁSA Előadó: Bíróné Bondor Katalin szaktanácsadó november 21. Zala Megyei Pedagógiai Intézet.
Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
„A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Pedagógiai Közművelődési és Képzési Intézet jelene és jövője” augusztus 23.
Európai Unió Európai Regionális Fejlesztési Alap Két ország, egy cél, közös siker! Dr. Kovács Ferencné.
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Szakál Ferenc Pál EMMI Köznevelés-fejlesztési Főosztály
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Jogszabályi változások, aktuális feladatok Partnerség és együttműködés az informatikai támogató rendszer bevezetéséhez kapcsolódóan Emberi Erőforrások.
A szaktanácsadó segítő szerepe
Felkészülés a pedagógusok szakmai ellenőrzésére
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az OFI szerepe pedagógiai szakmai szolgáltatások megújításában Hancock Márta Budapest február.
A tanárképzés szerkezete
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
A PEDAGÓGUS KÖTELESSÉGEI ÉS JOGAI
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Startol a tanfelügyelet a legfontosabb változásokról, kiegészítésekről
Startol a tanfelügyelet – összefoglaló a legfontosabb változásokról, kiegészítésekről Maus Pál szakmai vezető TÁMOP
A köznevelési intézmények értékelési keretrendszere
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
Felnőttoktatás. Jogszabályi háttér  a nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. tv.  a Szakképzésről szóló évi CLCCCVII. tv.  az évi LXXXIV.
A szakképzés jelene és jövője a KLIK-ben. Jogszabályi háttér: A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény A szakképzésről szóló évi CLXXXVII.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
Szakál Ferenc Pál. 20/2012 (VIII.31.) EMMI rendelet.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
A Nemzeti Pedagógus Kar Célok, eredmények, választás –
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
Barcsák Marianna KPSZTI
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
főosztályvezető-helyettes
Szakértés/szaktanácsadás módszertana
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
Előadás másolata:

Milyen a jó tanfelügyelő? A tanfelügyelőkkel szemben támasztott követelmények, szakértői kompetenciák

Miértek, és hogyanok… A rendszerváltás óta nem működik egységes, nyilvános szempontrendszer alapján kialakított rendszeres, külső szakmai ellenőrzés és értékelés A cél a nevelési-oktatási intézmények szakmai fejlődésének támogatása, melyet a pedagógus, az intézményvezető és az intézmény ellenőrzésén és értékelésén keresztül kíván elérni az jogalkotó Hosszú távú célként jelenik meg a pedagógiai értékek feltérképezése, a jó gyakorlatok elterjesztése, és egységesen jó szakmai színvonalú köznevelés- közoktatás biztosítása

A pedagógus ellenőrzés (20/2012 (VIII. 31.) EMMI R. 148§ 2. bek.) Általános pedagógiai szempontok szerint történik Célja: a pedagógus pedagógiai készségeinek, módszereinek megismerése, fejlesztése Módszere: a pedagógiai munkához készített dokumentumok vizsgálata a foglalkozások, a tanítási órák és tanórán kívüli foglalkozások egységes szempontok szerinti megfigyelése interjú (pedagógus és vezető) és kérdőív (önértékelő) a pedagógus által készített portfólió bizonyos elemeinek vizsgálata

A pedagógusellenőrzés feltételei 5 évente legalább egyszer (20/2012 (VIII. 31.) EMMI R. 146 § 2. bek.) Minden pedagógust egyidejűleg két szakértő látogat meg (20/2012 (VIII. 31.) EMMI R. 148§ 3. bek.) A kormányhivatal megyei terve alapján (20/2012 (VIII. 31.) EMMI R. 146 § 2. bek.) A kormányhivatal rendeli el (20/2012 (VIII. 31.) EMMI R. 146 § 3. bek.)

Rövid történet, tanulságokkal Mindig volt társadalmi igény a közösségi nevelés-oktatás ügyének ellenőrzésére Spárta: katonai Athén: demokrácia Középkor: keresztény

Rövid történet, tanulságokkal Megkezdődött az oktatás állami ellenőrzésének szervezett folyamata 1715-ben III. Károly Dekrétuma 1723-tól hivatali szervezet: M. Kir. Helytartótanács végeztet ellenőrzést Ratio Educationis 1777 az állam szabályozza az oktatásügyet

Rövid történet, tanulságokkal Tanfelügyeleti rendszer (1867. évi XXVIII.; és az 1868. évi XXXVIII Tv.; Trefort, Eötvös, Wlassics ) Jelentős felügyeleti szabályozások A tanfelügyelőség dolgozói jogi szakemberek Ez a tény nagy ellenérzést váltott ki a pedagógusokból. Az iskola felügyeleti rendszerébe illesztett tanfelügyeleti rendszer 1896-ban a II. Országos Tanítógyűlésen a tanárok követelték a hozzáértő szakmai felügyeletet.

Rövid történet, tanulságokkal Az egységes tanügy-igazgatási és felügyeleti rendszer (1935. évi VI. tv.) Megjelenik: Iskolafelügyelők utasításai Figyelmen kívül hagyták az iskola sajátos nevelési jellemzőit 1935-ben megjelenik az iskolafelügyelők utasításai; tartalmazza a tanfelügyelő minden teendőjét (jelentősége, hogy nem csak szabályoz, hanem tartalmilag is orientál) A gyakorló pedagógusokban kialakult az a vélemény, hogy a felügyelő jó szakember, de azért jön, hogy hibát találjon.

Rövid történet, tanulságokkal Az iskolák államosítása 1945 Ideológiai befolyás Központi szakfelügyelet, minisztériumi és megyei (fővárosi) szakfelügyelők (1957) 1957-től a szakfelügyeleti munkát minisztériumi és megyei (fővárosi) szakfelügyelők végzik. Voltak nagyon felkészült és segítő, és voltak olyanok is, akik visszaéltek a beosztásukkal. Tovább erősödött a felügyelettel szembeni ellenérzés (1960-1970)

Rövid történet, tanulságokkal Rendszerváltás után Megnő az iskolák önállósága Az ellenőrzés két változata: belső és külső A külső ellenőrzés = tanügy-igazgatási, pedagógiai csak elvétve történik

Összefoglalva A felügyelet-történetből láthatók, a felügyelettel és a felügyelővel szemben támasztott elvárások: Mindig volt társadalmi igény az iskolák ellenőrzésére Legyen követhető rendszer az ellenőrzés Hozzáértő, szakmai ellenőrzést várnak el a pedagógusok A szakmaiság legyen a domináns Meghatározó, ezért fontos az ellenőrzést végző szakértő személyisége, attitűdje

A jelentkezés feltételei Felsőfokú végzettség (Nkt. 2011.CXC. 82.§ 1.) Pedagógus szakképzettség és az intézmény típusának, a tagozatnak megfelelő bármely szak Pedagógus szakvizsga – bármely szakirány és/vagy PhD   pedagógia szakterületről

A jelentkezés feltételei Pedagógus ellenőrzéshez: ellenőrzési tapasztalat legalább 14 év pedagógusi (oktatói) tapasztalat, melyből legalább 5 év az adott intézménytípusnak megfelelő Vezető ellenőrzéshez: legalább 5 év köznevelési intézményben vezetői gyakorlat, legalább 14 év pedagógusi gyakorlat Intézményellenőrzéshez: legalább 14 év pedagógusi gyakorlat, melyből 5 év tanügy-igazgatási területen szerzett gyakorlatot jelenthet.

A jelentkezés feltételei Szerepel az Országos Szakértői Névjegyzéken; az OH honlapon megtalálható Rendelkezik legalább 3 év pedagógusértékelési gyakorlattal Pedagógus munkakörben vagy pedagógus- munkakörre szóló jogviszony; vagy 10 évnél nem régebbi nyugdíj időtartam Szakmai önéletrajz, referenciákkal Erkölcsi bizonyítvány

tanfelügyelői kompetenciák Követelmények, tanfelügyelői kompetenciák

Legfontosabb vagy nélkülözhetetlen szakértői képességek, kompetenciák Szakmai és etikai HITELESSÉG

Legfontosabb vagy nélkülözhetetlen szakértői képességek, kompetenciák Helyzetfelismerő képesség Nyitottság Előítélet-mentesség Jó kapcsolatteremtő és kommunikációs készség Problémaérzékenység Kritikai – elemző, rendszerező gondolkodás képessége Tárgyilagos megközelítési képesség

Legfontosabb vagy nélkülözhetetlen szakértői képességek, kompetenciák Empátia és együttműködési készség, támogató attitűd Jó kifejező- és fogalmazási készség; lényegkiemelő íráskészség Rugalmasság és alkalmazkodóképesség Idővel való gazdálkodás képessége; Döntésképesség Konfliktuskezelés Határozottság Önművelés igénye Szabálytűrés és követés

Legfontosabb vagy nélkülözhetetlen szakértői képességek, kompetenciák Szakmai ismeretek: IKT kompetenciák (felhasználói szintű informatikai ismeretek ) A vonatkozó köznevelési jogszabályok ismerete (köznevelési törvény, szakképzési törvény, ONAP, NAT, központi kerettantervek, intézményműködésre vonatkozó rendeletek) Intézményi kötelező dokumentumok és azok előírt tartalmának ismerete Ellenőrzési, mérési és értékelési alapismeretek Az adott intézménytípusra, tagozatra, speciális területre vonatkozó általános és specifikus ismeretek Óvodai Nevelés Országos Alapprogramja

Legfontosabb vagy nélkülözhetetlen szakértői képességek, kompetenciák Szakmai ismeretek: A tanfelügyeleti ellenőrzésre és a szakértői munkára vonatkozó jogszabályi háttér-szakmapolitikai elvárások, dokumentumok ismerete Minőségfejlesztési ismeretek Vezetés- és szervezetelméleti ismeretek Pszichológiai ismeretek Pedagógiai-módszertani kultúra meghatározó tényezőinek ismerete Szaknyelv használatának ismerete Óvodai Nevelés Országos Alapprogramja

„Olyan lesz a jövő, mint amilyen a ma iskolája” Szent-Györgyi Albert Jurecz Emil tankorgold@gmail.com 20/326-2034