Milyen a jó tanfelügyelő? A tanfelügyelőkkel szemben támasztott követelmények, szakértői kompetenciák
Miértek, és hogyanok… A rendszerváltás óta nem működik egységes, nyilvános szempontrendszer alapján kialakított rendszeres, külső szakmai ellenőrzés és értékelés A cél a nevelési-oktatási intézmények szakmai fejlődésének támogatása, melyet a pedagógus, az intézményvezető és az intézmény ellenőrzésén és értékelésén keresztül kíván elérni az jogalkotó Hosszú távú célként jelenik meg a pedagógiai értékek feltérképezése, a jó gyakorlatok elterjesztése, és egységesen jó szakmai színvonalú köznevelés- közoktatás biztosítása
A pedagógus ellenőrzés (20/2012 (VIII. 31.) EMMI R. 148§ 2. bek.) Általános pedagógiai szempontok szerint történik Célja: a pedagógus pedagógiai készségeinek, módszereinek megismerése, fejlesztése Módszere: a pedagógiai munkához készített dokumentumok vizsgálata a foglalkozások, a tanítási órák és tanórán kívüli foglalkozások egységes szempontok szerinti megfigyelése interjú (pedagógus és vezető) és kérdőív (önértékelő) a pedagógus által készített portfólió bizonyos elemeinek vizsgálata
A pedagógusellenőrzés feltételei 5 évente legalább egyszer (20/2012 (VIII. 31.) EMMI R. 146 § 2. bek.) Minden pedagógust egyidejűleg két szakértő látogat meg (20/2012 (VIII. 31.) EMMI R. 148§ 3. bek.) A kormányhivatal megyei terve alapján (20/2012 (VIII. 31.) EMMI R. 146 § 2. bek.) A kormányhivatal rendeli el (20/2012 (VIII. 31.) EMMI R. 146 § 3. bek.)
Rövid történet, tanulságokkal Mindig volt társadalmi igény a közösségi nevelés-oktatás ügyének ellenőrzésére Spárta: katonai Athén: demokrácia Középkor: keresztény
Rövid történet, tanulságokkal Megkezdődött az oktatás állami ellenőrzésének szervezett folyamata 1715-ben III. Károly Dekrétuma 1723-tól hivatali szervezet: M. Kir. Helytartótanács végeztet ellenőrzést Ratio Educationis 1777 az állam szabályozza az oktatásügyet
Rövid történet, tanulságokkal Tanfelügyeleti rendszer (1867. évi XXVIII.; és az 1868. évi XXXVIII Tv.; Trefort, Eötvös, Wlassics ) Jelentős felügyeleti szabályozások A tanfelügyelőség dolgozói jogi szakemberek Ez a tény nagy ellenérzést váltott ki a pedagógusokból. Az iskola felügyeleti rendszerébe illesztett tanfelügyeleti rendszer 1896-ban a II. Országos Tanítógyűlésen a tanárok követelték a hozzáértő szakmai felügyeletet.
Rövid történet, tanulságokkal Az egységes tanügy-igazgatási és felügyeleti rendszer (1935. évi VI. tv.) Megjelenik: Iskolafelügyelők utasításai Figyelmen kívül hagyták az iskola sajátos nevelési jellemzőit 1935-ben megjelenik az iskolafelügyelők utasításai; tartalmazza a tanfelügyelő minden teendőjét (jelentősége, hogy nem csak szabályoz, hanem tartalmilag is orientál) A gyakorló pedagógusokban kialakult az a vélemény, hogy a felügyelő jó szakember, de azért jön, hogy hibát találjon.
Rövid történet, tanulságokkal Az iskolák államosítása 1945 Ideológiai befolyás Központi szakfelügyelet, minisztériumi és megyei (fővárosi) szakfelügyelők (1957) 1957-től a szakfelügyeleti munkát minisztériumi és megyei (fővárosi) szakfelügyelők végzik. Voltak nagyon felkészült és segítő, és voltak olyanok is, akik visszaéltek a beosztásukkal. Tovább erősödött a felügyelettel szembeni ellenérzés (1960-1970)
Rövid történet, tanulságokkal Rendszerváltás után Megnő az iskolák önállósága Az ellenőrzés két változata: belső és külső A külső ellenőrzés = tanügy-igazgatási, pedagógiai csak elvétve történik
Összefoglalva A felügyelet-történetből láthatók, a felügyelettel és a felügyelővel szemben támasztott elvárások: Mindig volt társadalmi igény az iskolák ellenőrzésére Legyen követhető rendszer az ellenőrzés Hozzáértő, szakmai ellenőrzést várnak el a pedagógusok A szakmaiság legyen a domináns Meghatározó, ezért fontos az ellenőrzést végző szakértő személyisége, attitűdje
A jelentkezés feltételei Felsőfokú végzettség (Nkt. 2011.CXC. 82.§ 1.) Pedagógus szakképzettség és az intézmény típusának, a tagozatnak megfelelő bármely szak Pedagógus szakvizsga – bármely szakirány és/vagy PhD pedagógia szakterületről
A jelentkezés feltételei Pedagógus ellenőrzéshez: ellenőrzési tapasztalat legalább 14 év pedagógusi (oktatói) tapasztalat, melyből legalább 5 év az adott intézménytípusnak megfelelő Vezető ellenőrzéshez: legalább 5 év köznevelési intézményben vezetői gyakorlat, legalább 14 év pedagógusi gyakorlat Intézményellenőrzéshez: legalább 14 év pedagógusi gyakorlat, melyből 5 év tanügy-igazgatási területen szerzett gyakorlatot jelenthet.
A jelentkezés feltételei Szerepel az Országos Szakértői Névjegyzéken; az OH honlapon megtalálható Rendelkezik legalább 3 év pedagógusértékelési gyakorlattal Pedagógus munkakörben vagy pedagógus- munkakörre szóló jogviszony; vagy 10 évnél nem régebbi nyugdíj időtartam Szakmai önéletrajz, referenciákkal Erkölcsi bizonyítvány
tanfelügyelői kompetenciák Követelmények, tanfelügyelői kompetenciák
Legfontosabb vagy nélkülözhetetlen szakértői képességek, kompetenciák Szakmai és etikai HITELESSÉG
Legfontosabb vagy nélkülözhetetlen szakértői képességek, kompetenciák Helyzetfelismerő képesség Nyitottság Előítélet-mentesség Jó kapcsolatteremtő és kommunikációs készség Problémaérzékenység Kritikai – elemző, rendszerező gondolkodás képessége Tárgyilagos megközelítési képesség
Legfontosabb vagy nélkülözhetetlen szakértői képességek, kompetenciák Empátia és együttműködési készség, támogató attitűd Jó kifejező- és fogalmazási készség; lényegkiemelő íráskészség Rugalmasság és alkalmazkodóképesség Idővel való gazdálkodás képessége; Döntésképesség Konfliktuskezelés Határozottság Önművelés igénye Szabálytűrés és követés
Legfontosabb vagy nélkülözhetetlen szakértői képességek, kompetenciák Szakmai ismeretek: IKT kompetenciák (felhasználói szintű informatikai ismeretek ) A vonatkozó köznevelési jogszabályok ismerete (köznevelési törvény, szakképzési törvény, ONAP, NAT, központi kerettantervek, intézményműködésre vonatkozó rendeletek) Intézményi kötelező dokumentumok és azok előírt tartalmának ismerete Ellenőrzési, mérési és értékelési alapismeretek Az adott intézménytípusra, tagozatra, speciális területre vonatkozó általános és specifikus ismeretek Óvodai Nevelés Országos Alapprogramja
Legfontosabb vagy nélkülözhetetlen szakértői képességek, kompetenciák Szakmai ismeretek: A tanfelügyeleti ellenőrzésre és a szakértői munkára vonatkozó jogszabályi háttér-szakmapolitikai elvárások, dokumentumok ismerete Minőségfejlesztési ismeretek Vezetés- és szervezetelméleti ismeretek Pszichológiai ismeretek Pedagógiai-módszertani kultúra meghatározó tényezőinek ismerete Szaknyelv használatának ismerete Óvodai Nevelés Országos Alapprogramja
„Olyan lesz a jövő, mint amilyen a ma iskolája” Szent-Györgyi Albert Jurecz Emil tankorgold@gmail.com 20/326-2034