A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Advertisements

Művészet By: Turi Krisztina.
A szabadidő fogalma.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK
Tudás, közösség, hatalom
Esztétika.
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
Az emberi szükségletek hierarchiájáról
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Az oktatási rendszer funkciói
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Népszerű kultúra és magaskultúra
375 éves az Egyetem „A természettudományos oktatás és kutatás jelene és jövője” Környezetünk jelene és jövője március 25.
Szervezeti formák.
A politika intézmény-és rendszerelméleti megközelítései
Szociális tanuláselmélet
Gondolatok a művészet rendszeréről
A társadalmi változások elmélete
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
A társadalomtudományi kutatás módszerei
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Terek 2 (Nemes Nagy József: A tér a társadalomkutatásban)
Készítette: Szatmári Kinga
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
A regionális innovációs rendszer, mint komplex rendszer Elekes Zoltán – Bajmócy Zoltán Phd-hallgató egyetemi docens Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi.
Szervezeti Formák Tradicionális Szervezeti Formák
Orbán Ida Országos Tudományos Diákköri Konferencia Április 14.
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
A 2. ZH eredményei.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
FIATALKORI BŰNÖZÉS ÉS VIKTIMOLÓGIA
7. téma A környezettudományi kutatások rendszere, sajátosságai, hazai intézményei, azok tevékenysége.
Bevezetés a tanítás és tanulás társadalmi összefüggéseibe Baráth Tibor SZTE Neveléstudományi Tanszék Közoktatási Vezetőképző Intézet Baráth Tibor SZTE.
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Bevezetés a filozófiába
Általános művészetpszichológia 1. I. rész Illés Anikó ELTE TáTK, Társadalmi Kapcsolatok Intézete, Szociálpszichológia Tanszék Művészetterápia.
vizuális kommunikáció
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
Megfigyelés fogalma A tudományos megfigyelés Céltudatos Tervszerű
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
A Francia Tanszék 50 kredites képzési formái az alapképzésben (BA)
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
 A politikai berendezkedések: a demokrácia és a diktatúra  A rendszerváltás Magyarországon  Az Alkotmány  A politikai pártok ma Magyarországon.
A zsidóság nyelvei Biró Tamás május 12.
A forma fogalom használatai A forma mint elrendezés – A pythagoreusoknál alakult ki. – Rend, arány(ok), mérték („a szépség a részek világosan meghatározott.
Az államháztartás.
LEADER, Identitás, Sport
Tömegfilm és szerzői film
A felnőttek tanításának tanulásának, értékelésének pszichológiai aspektusai Előadó: Ludányi Ágnes.
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
KÖZÉPISKOLAI TANULÓK TÉRSZEMLÉLETÉNEK FEJLETTSÉGE Tóth Péter Óbudai Egyetem TMPK.
Előadás másolata:

A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán …BRILLO BOXES, TWIN PEAKS, PINK FLOYD, ALFRED HITCHCOCK FILMJEI, SIN CITY, GEORGES SIMENON BŰNÜGYI REGÉNYEI, QUENTIN TARANTINO FILMJEI, A GYŰRŰK URA, BANKSY, BOB DYLAN, GG ALLIN, MARK JENKINS, HELMUTH NEWTON, MERZBOW, DIE ANTWORD, AVATAR, NAGY LEBOWSKI, AKIRA, FANTOMAS, AUTECHRE, QUEEN, THE KNIFE: TOMORROW AND A DAY, MULHOLLAND DRIVE, MATRIX, A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán Császár Balázs (SZTE BTK szociológia)

A művészet autonómiája -Elméleti keret: Luhmann rendszerelmélete A populáris művészet megközelítése -Eszköz: a műfaj fogalma -A műfaj jelentősége a tömegmédiában -A műfaj jelentősége a művészetben Következmények, vizsgálati irányok

A művészet autonómiája 3 válaszlehetőség - 3 következmény: A művészet teljes mértékben determinált (klasszikus tudásszociológia) ►Nincs autonómia 2. A művészet társadalmon belüli struktúráján keresztül determinált (Bourdieu) ►Végső soron nincs autonómia 3. A művészet rendszerként különül el (Luhmann) ►Alapvetően autonóm a művészet

A művészet autonómiája A művészet rendszer= művészet autonómiája Niklas Luhmann rendszerelmélete alapján: A művészet: KOMMUNIKÁCIÓ műveletén felépülő MŰVELETILEG ZÁRT SAJÁT FUNKCIÓ mentén elkülönült „ÖNSZERVEZŐ” RENDSZER

A művészet autonómiája A művészet autonómiájának határa a művészet határa VAGYIS Hol vannak a művészet határai a társadalomban? Luhmann alapján a művészet: minden műalkotásról folyó kommunikáció, ami nem, az valami más Hogyan reagál a művészet erre a „valami másra” (rendszer/környezet)?

A művészet autonómiája A MŰVÉSZET „TÁRGYAI” -A műtárgyak a művészeten „kívül” vannak (a környezetében) -A műtárgy nem a művész médiuma. A műtárgy egy furcsaság. - Példa: J.S. Boggs amerikai művész bankjegyei:

A művészet autonómiája - A műalkotás stabilitása, maradandósága a jelentésének a maradandósága? Válasz: nem Komplexitás=stabilitás Például: Az új –mexikói Carlsbad monumentális atomhulladék-temetője Mi a garancia, hogy 10000 év múlva is tudni fogják, mi ez az építmény?

Mi szelektálja a műtárgyak komplexitásában rejlő lehetőségeket? A művészet autonómiája Mi szelektálja a műtárgyak komplexitásában rejlő lehetőségeket? A művészet funkcionálisan differenciált alrendszere médium: „művészet” kódolás: „passzol/nem passzol” programozás: „műalkotás” funkció: „a világ szembesítése önmaga egy másik változatával” műalkotás formaalkalmazása: „a forma önreferenciája, a forma/kontextus megkülönböztetésének egysége”

A populáris művészet megközelítése Bizonyos tárgyak esetén többféle rendszer kommunikációja is lényeges POPULÁRIS MŰVÉSZET művészet és tömegmédia A tömegmédia rendszere: szórakoztatás médium: „terjesztő médiumok” kódolás: „információ/nem információ” programozás: „szórakoztatás” funkció: „társadalmi szintű valóság-konstrukciók létrehozása” A szórakoztatás formája: „valóságos/fiktív valóság

Eszköz: a műfaj fogalma a műfaj szerepe a szórakoztatáson belül kettős: a komplexitás redukciója + a kontingencia megőrzése -filmet használva példaként: a műfajfilm elmélete Pl.: western melodráma WESTERN

A műfaj jelentősége a tömegmédiában A műfajok formaevolúciója rendszerelméletileg: Kettős funkció: A komplexitás redukciója és újratermelése A műfaj, mint leegyszerűsítés A műfajok sokasága, mint változatosság Példák: Filmes műfajok, zenei stílusok, irodalmi műfajok

A populáris művészet kérdése: A műfaj jelentősége a művészetben A populáris művészet kérdése: A két rendszer kapcsolódása, szinkronizációja: A műfajon keresztül A populáris művészet a műfajt kínálja fel megfigyelésre saját formájaként

Következtetések A populáris művészettel: az önreprodukció lehetőségei gyarapszanak de tárgyain két rendszer osztozik (műtárgy és kultikus tárgy) -művészet megfigyelése kultúrákként -a kritikai és esztétikai diskurzusok háttérbe szorulása. A populáris művészet a rendszer egységét teszi megfigyelhetetlenné Probléma: ismét a rendszer/környezet kapcsolatban

„megjelöl valamit, mint önmagát” Következtetések A művészet és a szépség fogalma : „Ami szép, az a művészet” Önazonosság állapota DE: nem rendszer! Funkcionálisan differenciált alrendszerként: „megjelöl valamit, mint önmagát” hogyan teszi?

Következtetések, kutatási irányok Hogyan befolyásolja a művészet önleírása a környezetével való kapcsolatát? A strukturális kapcsolódás formái A feldolgozhatatlan irritációk mértéke Adaptációs zavarok Pl.: a művészet finanszírozásának a problémája (művészet és politika, a művészet értéke) közönségfilm vs. művészfilm

Összefoglalás A művészet autonómiája nincs tekintettel önmagára! -Az autonómiáját sértő következmények saját autonómiájának következményei A művészet autonómiája kívülről sem korlátozható! -Az autonómia korlátozása a művészet felszámolása