A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán …BRILLO BOXES, TWIN PEAKS, PINK FLOYD, ALFRED HITCHCOCK FILMJEI, SIN CITY, GEORGES SIMENON BŰNÜGYI REGÉNYEI, QUENTIN TARANTINO FILMJEI, A GYŰRŰK URA, BANKSY, BOB DYLAN, GG ALLIN, MARK JENKINS, HELMUTH NEWTON, MERZBOW, DIE ANTWORD, AVATAR, NAGY LEBOWSKI, AKIRA, FANTOMAS, AUTECHRE, QUEEN, THE KNIFE: TOMORROW AND A DAY, MULHOLLAND DRIVE, MATRIX, A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán Császár Balázs (SZTE BTK szociológia)
A művészet autonómiája -Elméleti keret: Luhmann rendszerelmélete A populáris művészet megközelítése -Eszköz: a műfaj fogalma -A műfaj jelentősége a tömegmédiában -A műfaj jelentősége a művészetben Következmények, vizsgálati irányok
A művészet autonómiája 3 válaszlehetőség - 3 következmény: A művészet teljes mértékben determinált (klasszikus tudásszociológia) ►Nincs autonómia 2. A művészet társadalmon belüli struktúráján keresztül determinált (Bourdieu) ►Végső soron nincs autonómia 3. A művészet rendszerként különül el (Luhmann) ►Alapvetően autonóm a művészet
A művészet autonómiája A művészet rendszer= művészet autonómiája Niklas Luhmann rendszerelmélete alapján: A művészet: KOMMUNIKÁCIÓ műveletén felépülő MŰVELETILEG ZÁRT SAJÁT FUNKCIÓ mentén elkülönült „ÖNSZERVEZŐ” RENDSZER
A művészet autonómiája A művészet autonómiájának határa a művészet határa VAGYIS Hol vannak a művészet határai a társadalomban? Luhmann alapján a művészet: minden műalkotásról folyó kommunikáció, ami nem, az valami más Hogyan reagál a művészet erre a „valami másra” (rendszer/környezet)?
A művészet autonómiája A MŰVÉSZET „TÁRGYAI” -A műtárgyak a művészeten „kívül” vannak (a környezetében) -A műtárgy nem a művész médiuma. A műtárgy egy furcsaság. - Példa: J.S. Boggs amerikai művész bankjegyei:
A művészet autonómiája - A műalkotás stabilitása, maradandósága a jelentésének a maradandósága? Válasz: nem Komplexitás=stabilitás Például: Az új –mexikói Carlsbad monumentális atomhulladék-temetője Mi a garancia, hogy 10000 év múlva is tudni fogják, mi ez az építmény?
Mi szelektálja a műtárgyak komplexitásában rejlő lehetőségeket? A művészet autonómiája Mi szelektálja a műtárgyak komplexitásában rejlő lehetőségeket? A művészet funkcionálisan differenciált alrendszere médium: „művészet” kódolás: „passzol/nem passzol” programozás: „műalkotás” funkció: „a világ szembesítése önmaga egy másik változatával” műalkotás formaalkalmazása: „a forma önreferenciája, a forma/kontextus megkülönböztetésének egysége”
A populáris művészet megközelítése Bizonyos tárgyak esetén többféle rendszer kommunikációja is lényeges POPULÁRIS MŰVÉSZET művészet és tömegmédia A tömegmédia rendszere: szórakoztatás médium: „terjesztő médiumok” kódolás: „információ/nem információ” programozás: „szórakoztatás” funkció: „társadalmi szintű valóság-konstrukciók létrehozása” A szórakoztatás formája: „valóságos/fiktív valóság
Eszköz: a műfaj fogalma a műfaj szerepe a szórakoztatáson belül kettős: a komplexitás redukciója + a kontingencia megőrzése -filmet használva példaként: a műfajfilm elmélete Pl.: western melodráma WESTERN
A műfaj jelentősége a tömegmédiában A műfajok formaevolúciója rendszerelméletileg: Kettős funkció: A komplexitás redukciója és újratermelése A műfaj, mint leegyszerűsítés A műfajok sokasága, mint változatosság Példák: Filmes műfajok, zenei stílusok, irodalmi műfajok
A populáris művészet kérdése: A műfaj jelentősége a művészetben A populáris művészet kérdése: A két rendszer kapcsolódása, szinkronizációja: A műfajon keresztül A populáris művészet a műfajt kínálja fel megfigyelésre saját formájaként
Következtetések A populáris művészettel: az önreprodukció lehetőségei gyarapszanak de tárgyain két rendszer osztozik (műtárgy és kultikus tárgy) -művészet megfigyelése kultúrákként -a kritikai és esztétikai diskurzusok háttérbe szorulása. A populáris művészet a rendszer egységét teszi megfigyelhetetlenné Probléma: ismét a rendszer/környezet kapcsolatban
„megjelöl valamit, mint önmagát” Következtetések A művészet és a szépség fogalma : „Ami szép, az a művészet” Önazonosság állapota DE: nem rendszer! Funkcionálisan differenciált alrendszerként: „megjelöl valamit, mint önmagát” hogyan teszi?
Következtetések, kutatási irányok Hogyan befolyásolja a művészet önleírása a környezetével való kapcsolatát? A strukturális kapcsolódás formái A feldolgozhatatlan irritációk mértéke Adaptációs zavarok Pl.: a művészet finanszírozásának a problémája (művészet és politika, a művészet értéke) közönségfilm vs. művészfilm
Összefoglalás A művészet autonómiája nincs tekintettel önmagára! -Az autonómiáját sértő következmények saját autonómiájának következményei A művészet autonómiája kívülről sem korlátozható! -Az autonómia korlátozása a művészet felszámolása