Szabályozás Cél: a szervezetben összehangolt működés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egészséges életmód Az egészség és az egészséges életmód megfogalmazása elég nehéz. Mivel minden ember különböző igényekkel, és adottságokkal, rendelkezik.
Advertisements

A program, amire szüksége van! Valós testsúlycsökkentő program igényes hölgyeknek – uraknak - gyermekeknek!
Táplálkozási alapfogalmak
Az A vércsoport.
A menstruációs ciklus.
AZ ÓVODA EGÉSZSÉGNEVELÉSI GYAKORLATA (febr. 25.)
Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
Szülői elégedettség mérés eredménye
Pajzsmirígy hormonok (ATC: H03)
Hormonális- és idegrendszer,
Hogyan készüljünk az óvodás évekre?
Helyes táplálkozás.
Egészségtan tizenéveseknek
Egészséges táplálkozás
IDEGRENDSZER.
Az idegrendszer vegetatív működése
Aktív, egészséges életmód alsó tagozatos diákoknak
A szervezet szabályozása
Hormonrendszer Biológia 8.évfolyam Készítette: Hütterné Kasper Enikő
Bulémia Rövid leírás : A bulímia falási rohamokkal járó kényszerbetegség, melynek során a beteg rövid idő alatt igen nagy mennyiségű étel - jellemzően.
Varga Ritmus Sándor Nyakas Péter Dávid
A számítógép veszélyei és káros hatásai
A mellékvese.
A hasnyálmirigy.
Belső női nemi szervek.
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
A gondozás,nevelés egysége
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A helyes táplálkozás.
A hormonrendszer.
Hasnyálmirigy.
Pajzsmirigy.
Hormonális szabályozás
A depresszió megelőzése és kezelése természetes gyógymódokkal
Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon
Munkahelyi egészség és biztonság
Az ember hormonális rendszere
A hormonok.
Egészséges életmód: a testmozgás élettani hatásai
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Az életfolyamatok szabályozása
Oktatás kiemelkedő fontossága
Aktív, egészséges életmód alsó tagozatos diákoknak
A szervezet energiaforgalma
Az egészség Készítette: Vida Fruzsina.
Az egészséges életmód és a stressz
AZ ENDOCRIN RENDSZER ÉLETTANA
Az OGYEI kiemelt programjai
Egészséges életmód Egészségmegőrzés
A vegetáriánus táplálkozás megítélése
Az alvó ember és az álmodó agy
A helyes táplálkozás.
A szervezet energiaforgalma
Testi - lelki egyensúly
Egészségkultúra 9. évfolyam
10. rész :Táplálékunk összetevői Fehérjék Klikk a folytatáshoz.
10. rész :Táplálékunk összetevői Ásványi anyagok Klikk a folytatáshoz.
A hormonrendszer Fr. Dobszay Márton Benedek OFM. A hormonrendszer mint szabályozó rendszer Szabályozó szerv (ahonnan a szabályozás kiindul) Jeltovábbítás.
A éves gyermekek támogatása a tanulásban - szülői szemmel Prigl Ágnes szülő Szolnoki Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti.
10. rész :Táplálékunk összetevői Zsírok Klikk a folytatáshoz.
A HELYES TÁPLÁLKOZÁS MIT, MIKOR, MENNYIT.
AGYALAPI MIRIGY OTT ÜL ÉS URALKODIK AZ AGY ALJÁN.
A sejtet felépítő anyagok A sejtek anyagcseréje Tápanyagok Anyagcsere
Hormonális szabályozás
A szervezet energiaforgalma
Pulyka az egészséges táplálkozásban
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
A gyermek biológia fejlődése
Előadás másolata:

Szabályozás Cél: a szervezetben összehangolt működés Hormonális idegi Cél: a szervezetben összehangolt működés Neuroendokrin rendszer: Az idegrendszer és a hormonális rendszer szoros együttműködésén alapuló szabályozó rendszer.

Csigolya, gerincvelő

A gerincvelő keresztmetszeti képe

1 A vegetatív és szomatikus reflexív

Az emberi agy részei

Nagyagy felülete és lebenyei

Agy keresztmetszeti képe

Agykéreg felépítése: a, érzőkéreg; b, mozgatókéreg

Látópálya, a látóideg-kereszteződéssel; jobbra: látótér kiesései különböző területen bekövetkező sérülések esetén

Érzékszervekből érkező rostok- hol kerülnek be a központi idegrendszerbe

A mozgató pályarendszerek

Hormonrendszer A hormonok hatásmechanizmusa Hormonális szabályozás, vegyi szabályozás szervei a belső elválasztású mirigyek: nincs kivezetőcsövük, át vannak szőve hajszálerekkel, és a mirigyek a váladékukat (hormonokat) közvetlenül a vérbe juttatják, un. hormonokat termelnek a hormonok kémiai hatóanyagok (transzmitterek, információanyagot hordoznak), melyre válaszol a szervezet. A hormonok hatásmechanizmusa A mirigyből bekerül a vérbe, de csak az adott célszervre hat. A sejtekbe NEM megy be a hormon. A sejteken vannak receptorok (érzékelők), ezekhez kapcsolódnak a hormonok, és befolyásolják a sejt anyagcseréjét. Lehet gátló, vagy serkentő hatás is.

kémiailag lehetnek: aminosav származékok pl.adrenalin, tiroxin peptidek pl. vazopresszin, oxitocin fehérjék: pl. inzulin szteroidok: pl. aldoszteron, tesztoszteron A hormon ürülése és hatása közötti időt nevezzük latenciaidőnek. Egyes esetekben ez a másodperc törtrészét jelenti (pl. adrenalin), más esetekben hosszabb. Pl: növekedést serkentő hormon.

Részei Központi Perifériás

Hipotalamusz-hipofízis rendszer Központi szerep, szoros együttműködés a két szerv között

Hipotalamusz kissejtes magok: kis sejtekből állnak,belső elválasztású mirigyként viselkednek, a hipofizist szabályzó és gátló faktorokat termelnek, melyeket érhálózaton keresztül juttatják a hipofízis elülső lebenyébe, és befolyásolják annak hormontermelését nagysejtes magok: idegsejt csoport, hormonokat termelnek, melyek az idegsejtek nyúlványain (axonjai)keresztül jutnak a hipofízis hátsó lebenyébe, ahol a hormonok raktározódik Oxitocin, antidiuretikus hormon

Hipofízis (agyalapi mirigy) Az ékcsont árkában helyezkedik el. Nyélen keresztül van kapcsolata a hipotalamusszal központi jelentőségű, két lebenyű, borsónyi méretű, 1g tömegű szerv vezénylő szerepe van, számos prifériás belső elválasztású mirigyre van hatással, azok hormontermelését befolyásolja, szabályozza a két lebeny más-más kapcsolatban áll a hipotalamusszal, azzal vékony nyél köti össze

Negatív visszacsatolás Minden szabályzórendszerre jellemző A célszerv (pl. petefészek) és a szabályzó szerv (pl. agyalapi mirigy) kommunikálásának egyik fajtája, amikor is a célszerv működésének fokozódása a szabályzó szerv hormonkibocsátását csökkenti. pozitív visszacsatolás A célszerv és a szabályzó szerv kommunikálásának egyik fajtája, amikor is a célszerv működésének fokozódása a szabályzó szerv hormonkibocsátását tovább növeli.

Hipofízis hormonjai elülső lebeny: 6 féle hormont termel, ezek két csoportba oszthatók STH (növekedési hormon)- közvetlen hatás más belső elválasztású mirigyre ható hormonok: TSH (tireoidea stimuláló hormon- pajzsmirigy serkentő hormon) pajzsmirigyre hat, a pajzsmirigyhormonok hiánya serkentőleg hat rá ACTH mellékvesekéregre hat (ez három rétegű) aldoszteron-csoport: só-víz háztartásért felel szénhidrát anyagcserét befolyásolók: kortizon, kortikoszteron izomhormonok:tesztoszteron

Hipofízis hormonjai Mire nem hat az agyalapi mirigy? - FSH (folliculus stimuláló hormon – tüszőérést serkentő hormon) a tüsző érésére hat - LH (luteinizáló hormon) prolaktin (tejelválasztást serkentő hormon) Mire nem hat az agyalapi mirigy? mellékpajzsmirigy, hasnyálmirigy, mellékvese velő Hátulsó lebeny: nem termel hormont, csak raktároz za a hipotalamuszban termelt hormonokat Antidiuretikus hormont (veseműködést szabályozó), oxitocint (simaizom összehúzó). Ezeket a hipotalamusz nagysejtes magja termeli, onnan kerülnek le a hátulsó lebenybe

Az egyes hormonok hatásai STH növekedési hormon, fehérjetermészetű az egész szervezetre hat, növekedésre, anyagcsere befolyásolásával szénhidrát és zsíranyagcserére úgy hat, hogy fokozza a fehérjékké való átalakulást, építőanyagként karja a fehérjét beépíteni zsírokat oxidál el energia nyerésre fokozza a szénhidrát raktározását közvetve: csontokra, szervekre hat. mindent a fehérjeépítés szolgálatába állít. zsír oxidálódjon, szénhidrát épüljön a májba összességében növeli a vércukorszintet ha túl sok az STH: óriásnövés, gigantizmus ha túl kevés a TSH: arányos törpe lesz, szellemileg teljesen normális akromegália: idősebb korban újra elkezd termelődni: csontvégek nőnek

Perifériás neuroendokrin mirigyek pajzsmirigy: a TSH hat rá! pajzsporc előtt található, kötőszöveti állománya hajszálérrel dúsan átszőve

Perifériás neuroendokrin mirigyek pajzsmirigy: hormonjai: a tiroxin és T3,T4 alapvető anyagcserehormonok, fokozzák a sejtmembrán áteresztőképességét. Cukoroxidációt fokozza, a raktározást gátolja, összességében a vércukorszintet növeli szénhidrátból minél kevesebb alakuljon át zsírrá, fehérjévé, de az ezekből való szénhidráttá alakulást fokozza hat túl sok tiroxin: sokat eszik, mégis fogy, mert mindent el akar oxidálni ha túl kevés a tiroxin: lelassul az anyagcsere, lomha, fáradékony lesz az egyén nyakon duzzanat: golyva-kötőszöveti állomány duzzad fel kretének: tiroxinhiányos betegek, lomha agyműködés kalcitonin csökkenti a vér Ca szintjét, fokozza a csontokba épülését, akadályozza a csontokból kilépését bélcsatornára, vesére nem hat

Perifériás neuroendokrin mirigyek mellékpajzsmirigy erre nem hat a TSH, a pajzsmiriggyel csak anatómiai kapcsolata van 4db van belőle parathormon: növeli a vér Ca szintjét, akadályozza a csontbaépülését, és fokozza kilépését a csontból a vesecsatornácskákba szívódást, bélcsatornából vérbe jutást

Perifériás neuroendokrin mirigyek Mellékvese: kéreg és velőállomány hormontermelése eltérő

Perifériás neuroendokrin mirigyek mellékvese kéreg mellékvese külső kérgi része, a vesén található, de nincs funkcionális kapcsolat közöttük három rétegből áll, háromféle hormont termel külső réteg: aldoszteron csoport: só és vízháztartás hormonok erre a hormoncsoportra NEM HAT az ACTH!!! fokozza a vesecsatornácskákban a Na+ ion visszaszívását (a vazopresszin vízvisszaszívás) középső réteg: több hormon, pl. kortizon, kortikoszteron az egész anyagcserére hat gátolja a szénhidrátok eloxidálását, és sejtekbe kerülését (gátolja a membrán permeabilitását fokozza az izmok, máj glikogénraktározását előző kettő ellentétes hatással van a vércukorszintre, erősebb a sejtbe jutás gátlása, így növeli a vércukorszintet ha kevés termelődik: Addizon kór: barnás, kiszáradt bőr, alacsony vérnyomás, veseelégtelenség belső kéreg: izom/szexuál hormonok, férfi nemi hormonok a test fehérjéire hat, izomgyarapodás

Perifériás neuroendokrin mirigyek mellékvesevelő hormonok: közvetlenül a vérbe kerülnek adrenalin: szimpatikus hatás A vegetatív idegrendszer szimpatikus túlsúlyát eredményezik Az egész testre hat- Cannon- féle vészreakció: vész, stresszhelyzet esetén felugrik a szintje az összes ér tágul pupilla tágul vérnyomás nő szívritmus, légzésszám nő agy, izmok vérellátása nő de: belek, emésztés nagyon lelassul csökkenti a cukoroxidációt akadályozza a cukorraktározást noradrenalin: ugyanaz, mint az adrenalin, de elsősorban a szív koszorúereire hat

Perifériás neuroendokrin mirigyek Hasnyálmirigy kettős elválasztású mirigy: külső: emésztőenzimeket termel, belső:hormont termel

Perifériás neuroendokrin mirigyek Belső elválasztású része: inzulint és glukagont termelnek fehérje, mesterségesen is elő lehet állítani nem megy be a sejtekbe, hatására a vércukorszint csökken fokozza a sejt cukoroxidációját fokozza a máj cukorraktározását zsírok, fehérjék szénhidráttá alakulását csökkenti (raktárba kerülést fokozza) glukagon: az inzulinnal ellentétes hatás

Perifériás neuroendokrin mirigyek Ivarmirigyek Ivarsejtek termelése mellett fontos hormontermelő szervek is felsőbb szabályozás (agyalapi mirigy) hatása alatt állnak FSH –tüszőre hat, LH- sárgatestre hat, prolaktin A petefészek hormontermelő a benne lévő tüsző is (ösztrogént) a sárgatest is (progeszteront) Mindegyik másik hormont termel, a tüsző és a sárgatest szteránvázas hormont termel.  

Perifériás neuroendokrin mirigyek FSH- Tüszőserkentő hormon Fehérjetermészetű hormont termel Serkenti a tüsző érését Férfiakban is megvan, hímivarsejt termelést serkenti LH- sárgatest serkentő hormon Készíti elő a sárgatestet Ovulációkor ugrik meg Tüszőhormonok (ösztrogének) Sárgatesthormonok (gesztagének) pl. progeszteron A négyféle hormon egymásra hatással van (serkentő, gátló)

Sárgatesthormon (progeszteron Sárgatest serkentő hormon serkentés gátlás Tüszőserkentő hormon Sárgatesthormon (progeszteron Sárgatest serkentő hormon Tüszőhormon (ösztrogén) Tejelválasztást serkentő hormon

Óvodai egészségnevelés

I. Szomatikus nevelés Nevelés és gondozás egyaránt feladata az óvónőnek Feladatok: Személyi és környezeti tisztaság megteremtése Higiénés magatartásra szoktatás Egészséges táplálkozásra és ruházkodásra nevelés Erő, állóképesség, ügyesség, gyorsaság fejlesztése

Higiénés nevelés (személyi és környezeti) Célja: az egyén és a közösség egészségvédelme, a külső környezeti ártalmak megelőzése, elhárítása Gyermek egészségének ellenőrzése: Érkezéskor, napközben, szolgálatváltáskor, hazaindulás előtt A, Személyi h. Mi tartozik ide? Testápolás: bőr, haj, fejbőr, köröm, fog, orr, fül, szem ápolása és tisztán tartása Eszközök: saját törülköző, zsebkendő, fésű, fogkefe, fogmosó pohár, tornafelszerelés, váltócipő, váltóriuha, alvópárna és takaró Nevelési feladat: önálló kézmosás gyakorlása, szabályai, kéztörlés, fogmosás, zsebkendő használata, Wc használat, anális toalett

Fertőző betegségek megelőzése, teendők fertőzés esetén Ruházat, öltözködés Követelmények: Igazodjon a külső hőmérséklethez, időjáráshoz, engedje szabad mozogni, óvjon a sérülésektől Jól mosható Réteges öltöztetés Felesleges ruhát vegyük le. Ha a gyerek kipirult, izzad: melege van v. beteg. Cipő: utcai-benti VÁLTÁS! Fertőző betegségek megelőzése, teendők fertőzés esetén Személyi higiénia meglegyen Terjedése: Közvetelen érintkezés, fertőző tárgyak, cseppfertőzés. Élelmiszerek, ízeltlábúak Fertőtlenítés megfelelő szintje Védőoltás Fertőzés: gyermekorvos, de addig is különítsük el a gyermeket

B. Környezethigiénére nevelés Személyek és tárgyak Követelmények: biztonságos, kényelmes, igazodjon a gyerekek méreteihez, elégítse ki a gyermek mozgásigényét Az óvoda tárgyi környezete: csoportszobák, tornaterem,udvar, gyermeknmosdó és WC, konyha/melegítő, elkülönítő/orvosi szoba, + mindenhol az eszközök 2m2/fő a minimum

Csoportszobák Mindig friss levegő-szellőztetés Megfelelő világítás Megfelelő hőmérséklet (szoba 20°C, mosdó 24°C) Biztonságos felszerelés Játékszereket naponta átnézni (ép? Tiszta?), rendbentartani a gyerekeknek kell; érje el a polcot a gyerek, akvárium… Oktatási eszközök: festék, gyurma, stb… : piszkos lesz a gyerek tőle, de ne tiltsuk, hanem tanítsuk meg a tisztálkodásra Szőnyeg tisztántartása Bútorok? Gyermek lába érjen a földig, asztallap könyökmagasságban Megvilágítás balról Heverők tárolása Gyermek saját felszerelésének megfelelő tárolása

Udvar 25fő / 10m2 Tiszta, balesetmentes Tagozódás Előkert, játszóudvar, kiskert, homokozó, fedett rész (Nap ellen) Fokozott mozgásigény kielégítése Játékszerek: mozgás fejlesztését, egyensúlyozó mozgásokat is fejlesszék Medence: fertőtlenítés WC-re tudjanak menni Együtt játszás a gyerekekkel

C. Táplálkozás, étkezés Nem kis felnőtt a gyermek!!! Emésztőszervek kisebbek, így a befogadóképességük is, ugyanakkor a fokozott mozgásigény, illetve növekedés fokozottabb energiabevitelt igényel Tápanyagok eloszlása: 50% szénhidrát, 40% zsír, maradék fehérje Nagy folyadékigény(aktív anyagcsere miatt a hőleadás is fokozottabb) Napi ötszöri étkezés (ebből általában 3 az óvodában) Reggeli:15%; tízórai: 10%; ebéd:40%; uzsonna:10%; vacsora:25% Ne legyen nehezen emészthető, fűszeres étel Eg. Ped. Szempontból az óvónő feladata: Friss legyen a levegő Esztétikus tálalás, ill. evőeszköz, tányér, pohár, szalvéta Életkornak megfelelően vegyenek részt az önkiszolgálásban Ételek nevének megtanítása, illetve mit tartalmaz Csináljunk kedvet az evéshez, de ne erőltessük Étvágytalan és falánk gyerekekre figyeljünk, szükség esetén szakember segítségét kérjük

Van egy társadalmi hozzáállás Élettani, pszichés, társadalmi tényezők befolyásolják Családi hozzáállás gyermek ebbe születik bele, hatnak rá a környezetének mindennemű táplálkozási szokásai Mi az, amit egy oktatási intézmény, ezen belül egy pedagógus tehet? iskola szemléletmódja egyes pedagógusok hozzáállása érték ismertetés és teremtés rendszeres testmozgás reális lehetőségek határain belül képesek legyenek külsejüket befolyásolni

Táplálkozás: tápanyagok táplálékkal történő felvétele, felszívódása, hasznosítása Tudatos táplálkozás: szakszerűen tervezett étkez(tet)és, a szervezet egészséges működéséhez szükséges Gyermek: sajátos minőségi és mennyiségi táplálkozási igényei vannak-étkezési időben- az étrend a gyermek korával harmonizáljon mit mikor, miből, mennyit Gyermekkor alapozó időszak növekedés, fejlődés az életmód még nagyon szokásformáló, ízlésalakító környezet, kultúra, vallás Cél: Hosszútávú egészség megőrzése. A táplálkozás és a későbbi civilizációs betegségek között szoros összefüggés van

tápanyagok: az élelmiszer szervezet számára hasznosítható alkotói Fontos fogalmak: tápanyagok: az élelmiszer szervezet számára hasznosítható alkotói építők (fehérjék) energia szolgáltatók (zsírok, szénhidrátok) életműködést szabályozók 8ásványok, vitaminok) élelmiszerek növényi eredet állati eredet   Étrendi ajánlások: van jópár, a két legismertebb: Piramis (USA) Szivárvány (Kanada)

Hazai gyermekétkeztetés   1995-ben felmérés az ország 3 régiójában mennyiségi éhezés: fiúk 17, lányok 13%-a minőségi éhezés:gyerekek1/3-a általánosan nagyon kevés friss zöldség és gyümölcs, ill. tejtermék fogyasztás Fő okok: nem megfelelő étkezési szokások nem reggeliznek otthon Büfé: 2004: a Népegészségügyi Program keretében javaslat a büféknek

A gyermekek közétkeztetésének szabályozása Élelmezési normák korosztályonként energia, tápanyag, fő élelmiszercsoportok bontásában mit miből, mennyit Vannak erre rendeletek- jó, ha ismeri a pedagógus: napra, főre meghatározott energia és tápanyagbevitel javaslatok 2 hétre érvényes élelmiszer minimumokra az étlapokat szakember állítja össze

a megfelelő színvonal feltételei: Közétkeztetés sok gyereknek a napi étkezés gerincét adja 30-100 %-át ott fogyasztja a tápláléknak a megfelelő színvonal feltételei: személyi: megfelelő számú és képzettségű dolgozó élelmezésvezető szakképzett legyen korszerű táplálkozás elvei életkori sajátságok üzem működése, szervezés iskolaorvos, védőnő élelmezés higiéniai feltételei, szabályai korszerű ismeretek- segítség az élelmezésvezetőnek is orvos:közétkeztetés ellenőr- szükség esetén az ÁNTSZ-hez fordulhatnak tárgyi: konyhaeszközök, hűtők…) anyagi

Az egészséges közétkeztetés követelményei gyermekkorban semmi nem tiltott, csak túlzott mennyiség változatosság zsiradék főleg növényi, sovány tejtermék. szárnyas húsok, halak max. 3-4 tojás kevés só, inkább friss fűszerek naponta tejes ital, kétnaponta tejtermék nyers zöldség, gyümölcs naponta többször főzelék, rakott zöldség: legalább kétszer konyhatechnika: jobban őrizni az ásványi anyagokat, vitaminokat főétkezés: komplett legyen: növényi + állati eredetű teljes kiőrlésű gabona napi 4-5 étkezés, egyenletesen elosztva inni:vizet!!! édesség:kevés, cukor kevés, helyette túródesszert pl. ezek mellett: rendszeres mozgás

Diéta egész más, mint felnőttkorban szakszerűtlen fogyókúra, fontos tápanyagok teljes elhagyása bajt okozhat nem!! elég a fejlődő szervezetnek csupán a novényi eredetű táplálék- a szigorú vegetariánus étrend nem megengedett csak szakemberek által összeállított speciális étrend veszély: vas, ásvány, B,D vitamin Lényeg: a pedagógus tudjon róla, hogy alternatív étkeztetés esetén orvosi segítség, ÁNTSZ engedély, felügyelet mellett lehet

Ha betegsége van a gyermeknek   intézmények ritkán vannak felkészülve rá anyagcserezavar, felszívódási zavar, túlérzékenység ha megoldható: a pedagógusnak figyelni kell, nehogy véletlenül olyat egyen a gyerek, amit nem szabad Ételallergia mik szoktak gondot okozni: tej, tojás, liszt, olajos magvak, bizonyos gyümölcsök allergiagyanú esetén figyelni kell, hogy ugyanazon étel elfogyasztása után jelentkezik- e ugyanaz a tünet Aktívam sportoló gyermek a sportági egyediségeket figyelembe véve, általánosságban: speciális többletenergiát (főleg fehérjét) tartalmazó, kiegyensúlyozott, vegyes étrend mesterséges kiegészítőkre nincs szükség

Fogyókúrák nagy jelentőséget tulajdonít a külsejének elégedetlen a külsejével, szeretne magasabb, karcsúbb lenni… divat-szépségideál sok fogyást ígérő, ártalmas termék- fiatal lányok könnyen áldozatául válhatnak fiú: izmosabb szeretne lenni Hogyan segíthetünk? élettani és táplálkozási ismeretek nyújtása, realitásokra nevelés   Anorexia nervosa infantilis: 3 éves kor körül, a gyermek tiltakozik valami ellen, ezzel büntet pubertás kor körül, vagy az után: kb. 90% lány. tünetek???

Bulimia nervosa   purgáló típus: kihányja önsanyargató típus: koplal és durván tornázik a köztes időszakban rágás-kiköpés szindróma súlyingadozás, depresszió, szuicid hajlam, depresszió, zavart énkép áll a hátterében Mindkettő kezelése: pszichés háttér rendezése pontos mennyiségi és minőségi étrend kialakítása reális életcélok kitűzése

Éjjeli falók éjszaka csillapíthatatlan éhségérzet jelentkezik súlyos pszichés zavarok, veszteségek állnak a hátterében Premenstruációs nassolók   Pica hajat, stb.-t eszik nagyon nehéz leszokni pszichoterápia, új kapcsolatok Body-buildingezők táplálkozási zavarai testséma zavarok A nem szervi eredetű táplálkozási zavar megelőzése szoptatás min. 4-6 hónapos korig harmonikus családi légkör rendszeres életritmus, napirend, táplálkozás

D, testedzés, testnevelés Mozgás, fejlődés-nagy oxigénigény- Napi 3-4 óra szabad levegő! Megfelelő mennyiségű és minőségű mozgás biztosítása, a harmonikus, rendezett mozgás kialakulásának elősegítése Szervezet edzése: mozgás, de hideghez-meleghez szoktatás, napoztatás is Kondicionálás: állólépesség fejlesztése Testnevelési foglalkozások: ügyesség, gyorsaság, rendezett mozgás fejlesztése A gyermekben az egészséges életmódot választó magatartás kialakítása Fokozatosság! A gyermek számára megszokottat kell alap, kiindulási helyzetnek tekinteni (egyéni!!!!)

Óvodás testnevelés néhány szempontja: A gyermek csak meghatározott biológiai és fizikai határok mellett terhelhető!! Szebad levegő/nyitott ablak Higiénikus körülmények Játékos! Légző, izomerősítő, egyensúlyfejlesztő gyakorlatok Ügyességi és megterhelő elemek váltakozása Időtartam: kiscsoport: 10 perc, kötépső csoport: 15-20 perc, nagycsoport: 25 perc

E. Betegségek, kisebb rendellenességek Óvoda feladata: sopeciális gondozó, mrgrlőző és korrekciós testi nevelési feladatok ellátássa Beteg gyerek nem mehet óvodába! De: lehet, hogy a tünetek napközben jönnek elő Tünetek Teendő: orvoshoz fordulni, szülőt értesíteni, orvos érkezéséig lefektetni, elkülöníteni a gyermeket. Amíg orvos nem látta, lehetőleg ne engedjük haza. Későbbiekben tájékozódni a gyermek állapotáról. Óvodába ismét csak orvosi igazolással jöhet Óvónőnek nem feladata a gyógyszerelés (kivéve: előre megbeszélt felerősítő kezelés, stb…)

Gyakran előforduló betegségek Légúti Emésztőrendszeri Érzékszervi Mozgásszervi Egyéb Kisebb rendellenességek és korrekciói Hanyagtartás, lúdtalp ellenőrzése Gombás/genyes bőrbetegség felismerése, Tetű, rüh Ezek intenzív jelzést adnak. Gyermejók a betegség alatt nem mehet óvodába Bevizelés, beszékelés, játék a nem i szervekkel-sokszor lelki okok. Ne szégyenítsük meg!!! Ki kell deríteni, mi áll a hátterében balkezesség

Balesetmegelőzés A balesetet sokszor nem az óvodai eszközök stb… idézi elő, hanem a gyermek szertelen magatartása Területek: óvodai/utcai/ otthoni baleset Teendő: bemutatni a lehetséges veszélyeket és annak elkerülési módját Helyes eszközhasználat megtanítása Szükség esetén közös munka

F. Együttműködés az egészségügyi szolgálattal Az óvoda kapcsolatot tart azokkal az intézményekkel, melyek a gyermek egészségvédelmével és fejlesztésével kapcsolatosak Iskolaegészségügyi szolgálat: gyerek fejlődését, fiziológiás állapotát vizsgálja, védőoltásokat ad, probléma esetén a megfelelő helyre irányít Házi gyermekorvos: önkormányzat bízza meg Védőoltások, szűrővizsgálat, óvodaorvossal és óvónővel kapcsolat, jelzés, ha gond van Védőnő: az eü.-i gondozómunkát végzi Családlátogatás Szűrővizsgálatok: vérnyomás, golyva, mozgásszervek, érzékszervek szűrése, pszichomotoros fejlődés ellenőrzése Intenzív egészségnevelés Iskolába kerülés előtt családlátogatás Havi óvodalátogatás ÁNTSZ

II. Pedagógiai pszichohigiéné = lelki egészségvédelem A gyermek testi és lelki szükségleteinek kielégítése Segítséghez jutás, illetve ennek akadályai: pszichológiai ismeretek hiánya nevelők nem tudják, mely tünet(ek) azok, ami miatt már érdemes szakembert keresni nem tudják, hova küldjék a gyereket nem ismerik az intézmények kezelési módszereit, nem bíznak bennük előítélet gyakran saját kudarcként élik meg szülőkkel el kell fogadtatni, hogy valami gond van kevés a szakember

A pszichohigiéné megelőző - korrekciós feladatai A, Vegetatív idegrendszer zavarai Vegetatív tünetek: fejfájás, szédülés, légzés-szívverés túl gyors/lassú Kiváltó: feszült idegrendszeri állapot, alváshiány, félelem, szorongás, erős fizikai megterhelés Következmény: csökkent fizikai és lelki terhelhetőség, mozgásbeli nyugtalanság, szórt figyelem, túlmozgás, izgés-mozgás Teendő: okok felderítése: van-e családdal negatív érzelmi töltet Szülőkkel beszélni a problémáról, illetve elfogadtatni a helyes nevelési eljárást Óvónő korrekciós feladata: pl. sok-sok mozgást adni a túlmozgásos gyereknek, edzőmosdás. Stb…

B, szokásbeli rendellenességek Csecsemő játszik a testrészeivel. Ha óvodás korra megmarad, rögzül, akkor már rossz szokás Teendő: Türelem Új viselkedésforma megkedveltetése, gyakoroltatása Óvónő-gyermek pozitív, érzelmi biztonságot nyújtó viszonya Erőszakkal nem lehet leszoktatni Értelmére sem lehet nagyon hatni (győzködni), mert óvodás korban a gyermek személyiségében az érzelmek dominálnak

Rossz szokások: Ujjszopás: pótkielégülés, anya utáni vágy Sem jutalmazás, sem büntetés nem hoz eredményt Kéz lekötése, ujjak erősbe mártása nem jó Kedvesen figyelmeztetni, a többiek ne lássák Kapjon olyan feladatot, melynek során nem tudja szopni az ujját Körömrágás, fogcsikorgatás: pótcselekvés Otthoni fenyegetettség, túlszigor, túlzott alkalmazkodási kényszer, érzelmi elhanyagoltság, v. neurózis résztünete Teendő: gyermek otthoni körülményeit felderíteni Ringatózás, himbálózás, fej falba ütögetése Ok: szeretetmegvonás, biztonságérzet hiánya, gyengédség iránti vágy Teendő: ha a gyerek éppen ezeket teszi, egyszerű testi kontaktus, és kedvesen semleges témáról beszélni vele- ez eltereli a gyermek figyelmét a motoros nyugtalanságról

C, pszichomotoros rendellenesség Tik (tic): gyors, önkéntelen, de összerendezett mozgás, főleg az arcon Lelki eredetú, nincs szervi oka okok: otthoni túlzott szigor, durvaság, érdektelen szülő Óvónő szerepe: gyermek szakorvoshoz jusson Szülőkkel beszélni a nevelési módszerekről + tanácsot adni Óvodában kisebb legyen a pszichés megterhelés, illetve sok mozgás Bizalmas beszélgetés: tik mozgásokat akaratlagosan állítsa le a gyerek, de szereetetről biztosítani Balkezesség: nem kóros, ne harcoljunk ellene, nem kell átnevelni. A baloldal (jobb félteke) dominanciája mindenképp megmarad Beszédzavarok: Mozgásszervi eredet:dadogás, hadarás, hebegés, elakadó beszéd: logopédust kell hívni Neurotikus eredet: stresszre reagálva, hirtelen kezdődő beszédzavar

D, Funkcionális zavarok Alvászavar: nehéz elalvás vagy felriadás Teendő: feltérképezni, otthon hogyan, milyen körülmények között alszik- családlátogatás Szülőkkel beszéd Napirend rendezés Edző mosdatás Friss levegő, nyugodt hely Ne legyen kötelező aludni Hólyagürítés zavara: ritkán szervi eredetű, Nappal, óvodában jelentkezik: család kedvezőtlen érzelmi légköre Teendő: szégyenérzet csökkentése Elaltatás előtt menjen WC-re, illetve ébresszük fel Ha mégis „megtörténik”: diszkréten öltöztessük át 5 éves kor után mindenképp kezelést igényel Beszékelés:általában lelki eredetű, okokat tisztázni kell Diszkrét átöltöztetés, mosdatás Gyakran mentálisan retaldált gyermekeknél

Játék a nem i szervekkel: megfogás, dörzsölés, babrálás, simogatás Alkalmanként normális, gyakori előfordulás viszont fokozott idegrendszeri izgalmat jelez-orvos „tabu”-üldözik az óvodás nevelésben Helyes út: kiegyensúlyozott óvónői magatartás és hangvétel Fizikai leterhelés, mozgásos tevékenység biztosítása Fenyegetés nem jó („levágom”), sőt erősíti a szexuális játékot

E, érzelmi élet zavarai Vágyak, szükségletek kielégítetlensége-kudarc, konfliktus A sikertelenség érzése nyomán belső feszültség keletkezik = frusztráció Megnyilvánulás: Agresszió: félelem, düh…. Előzi meg. Támadó viselkedés, másoknak fájdalmat, kárt akar okozni. Ha azt a személyt nem tudja/meri megtámadni, aki a kudarcot okozta, (pl. óvónőt), akkor másik gyermeket/állatot/játékot fog kínozni, bezárni stb… Szóbeli agresszió is lehet ! Az agresszió szociális tanulás eredménye, nem velünk született Teendő: korrigálni a kedvezőtlen viselkedést Óvónő figyeli az agresszív viselkedés formáját, illetve, hogy kire irányul. A kirobbanás lehet nyílt, vagy rejtett Óvónőnek saját magát is kontrollálni kell, hogyan reagál. Agresszióra agresszióval semmiképp nem jó. A helyes pszichohigiénés út: a közösségért vállat feladat, játékos erőösszemérés, sok mozgás, gyermekkel beszéd, óvónővel közös élményszerzés Mivel az agresszió tanult, ki kéne találni, ki a minta !nem az óvónő kompetenciája a család belső életébe beleszólás- CS.S.K: Agressziót nem csak otthoni körülmények válthatnak ki, hanem az óvodai szervezetlenség, rugalmatlanság, túlzott követelés, túlszabályozás, mozgásigény visszafojtása

Gyermekkori neurózisok Nincs kimutatható szervi ok, de tünetek vannak Hosszabb folyamat során alakul ki Fajtái: Reaktív neurózis: külső terhelő tényezők váltják ki, szorongásos,- depresszív neurózis Pszichoneurózis: pszichiátriai betegség. Pl kényszer-, hisztériás neurózis figyelemzavar-hiperaktivitás rendellenesség szorongásos tünetek Alkalmazkodás az óvodához Fokozatos beszoktatás Ha hónapokon át tart, már kóros, nagy lelki megterhelés

III. Szociohigiénés nevelés Az egészségnevelés társas-társadalmi együttlétből adódó feladatai Ember: társas lény, egyszerre több szociális szerepe is van- az egyes szerepek között keletkezhet zavar, feszültség Teendő: Kedvező társas környezet működtetése (a közösségi lét tartós zavartalansága) Kiegyensúlyozott légkör biztosítása ott, ahol egyszerre több embet dolgozik/játszik… pl: család, óvoda, iskola, munkahely Az óvodás szociohigiéné szempontjából a család társas támogató háttere nagyon fontos Önkibontakozás lehetőségének biztosítása Interperszonális kapcsolatokban keletkezett feszültségek elviselésére, illetve a konfliktus kezelésére tanítani a gyereket

2. Kommunikációs nevelés, érintkezési zavarok profilaxisa Interperszonális kapcsolatok alakítása: baráti, kortárs, stb. kapcsolatokban érvényesülő elvek kialakítása, gyakoroltatása Előkészíteni a veszélyek kivédésére Normák, szabályok közvetítése, mely a harmonikus kapcsolathoz kell Gyermeket hallgassuk meg, válaszokat adjunk, stb… Kommunikációs zavarok feloldása Beszédhibák, viselkedési rendellenességek

3. Szerepfeszültségek oldása Feszültségoldó technika: szerepek elkülönítésének, és a szerepprioritásnak megtanítása Egyszerű pszichoterápiás módszerek alkalmazása Beszélgetés, kikérdezés, meghallgatás Szülőknek adandó tanácsadás Szülő-óvoda nevelési feszültségének (kettős nevelésnek) a feloldása Amennyiben szükséges: a szülők egészségpedagógiai kulturáltságának emelése… 4. Társadalmi izoláció megelőzése Ritkán felmerülő probléma, hogy a gyerekek nem fogadnak be pl. más kultúrából származó gyermeket, vagy mozgássérült, egyéb testi hibával rendelkező gyermeket 5. Egészségpropaganda: egészségpolitikai intézkedések széles körű terjesztése