KIR – a lehetőségek tárháza Salomvári György: KIR – a lehetőségek tárháza
Az előadás tematikája KIR evolúció 1997-tól napjainkig Hogyan tovább, KIR? Nemzetközi trendek KIR adottságok KIR – a lehetőségek tárháza Összefoglalás
1. KIR evolúció 1997-tól napjainkig 1997. Pályázat a Művelődési és Közoktatási Minisztérium „A közoktatás információs rendszere tervezésére és a számítógépes közoktatás statisztikai adatszolgáltatás rendszerének kifejlesztésére” 1999. KIFIR felvételi algoritmus a világ élvonalában (Gale – Shapley matematikai modell alapján) 2001. Térinformatikai rendszer a KIR-ben 2002. Wap.kir.hu – KIR funkciók mobiltelefonon
1. KIR evolúció 1997-tól napjainkig 2003. Digitális aláírás a közoktatásban – pilot projekt terv 2005. ISO/IEC 27001:2005 auditált KIR információbiztonsági irányítási rendszer 2010. Országos kompetenciamérés információs rendszere a világ élvonalában 2013. Új fejezetet nyitunk: Komplex KIR fejlesztés TÁMOP 3.1.1 keretében
1. KIR evolúció 1997-tól napjainkig 1997 – 1998: papír alapú adatgyűjtés 1999 – 2002: számítógépes programok CD-n, kezdetben floppys adatküldés 2003 – 2012: internet 2013 – mobil kommunikáció
2. Hogyan tovább, KIR?
3. Nemzetközi trendek „Big Data” „Big data”: a számítástechnikai forradalom ötödik hulláma. A világon rendelkezésre álló adatmennyiség 90%-a az utóbbi két évben keletkezett. A világon az adatközpontokon keresztül zajló adatáramlás az idei évben becslések szerint 2,6 zettabájt lesz. (1 071 200 000 000 db DVD) Kulcskérdés: Hogyan tudunk a rendelkezésre álló adattengerből információkat kinyerni és azokat mire használjuk?
3. Nemzetközi trendek Az Intel® Teach Program egy kutatásokkal alátámasztott, világméretű szakmai fejlesztési program, amelynek célja, hogy a tanárok a technológiai eszközök hatékony használatával tegyék színvonalasabbá a 21. századi tanulást. Microsoft felajánlásaként minden köz- és felsőoktatási intézmény ingyenes igényelheti az úgynevezett Digitális Oktatási Alapcsomagot. A megoldáscsomag része – többek között – az intézményi és diáklevelezés, a csoportmunka, az intranet, vagy éppen az előadás-sugárzási és videokonferencia-lehetőség is Acer és az Európai Iskolahálózat – táblagép projekt Az EUN és az Acer egy új szemléletű módszertani kísérletbe kezdett, elindította a táblagépek iskolai tesztelését. Résztvevő országok: Egyesült Királyság, Franciaország, Németország, Olaszország, Spanyolország, Törökország, Portugália, Észtország.
3. Nemzetközi trendek Az intelligens, fenntartható és inkluzív növekedés stratégiája A BIZOTTSÁG KÖZLEMÉNYE, Brüsszel, 2010.3.3. COM(2010) 2020 „Uniós szinten a Bizottság a következő célokon fog munkálkodni: A nem formális és informális tanulás elismerésének ösztönzése” „… el kell vezetnie az élethosszig tartó tanulás elveinek alkalmazásához”
3. Nemzetközi trendek Egyéni tanulási módszerek - mintapélda
3. Nemzetközi trendek USA: No Child Left Behind: kiemelt cél a személyre szabott tanulásszervezés támogatása és kivétel nélkül minden tanuló számára optimális tanulási környezet biztosítása Korea: 2015-re kivonják a forgalomból a papírra nyomott tankönyveket, az összes tananyagot digitalizálni fogják. A bevezetésekor nagy polgárjogi tiltakozást kiváltó koreai oktatási információs rendszer hagyományos statisztikai jellegű adatgyűjtésre épül.
3. Nemzetközi trendek Nagy-Britania: RAISE online nevű rendszer: is egyéni tanulói adatok elemzését teszi lehetővé. Ennek használatát az angol állami iskola felügyelet, az OFSTED ajánlja a felhasználók széles körének. Lookred cég: a tanulói szintű elemzések itt különösen látványos formában jelennek meg: a tanulóknak „arcuk van”, azaz a fényképüket látva, az arcokra „rá-zoomolva” lehet az adataikat elemezni Ausztrália: Iskolai Mérési, Értékelési és Tájékoztatási Rendszer (School Measurement Assessment and Reporting Toolkit - SMART): egyéni tanulói nyomon követésen alapul, és részben szülők tájékoztatását, de döntően a tanárok szakmai támogatását szolgálja
3. Nemzetközi trendek Hunya Márta Eminent Konferencia, Genova 2012. november 12-13. Egy átlagos mai osztályteremben biztonsággal mozogna egy száz évvel ezelőtti tanár, ez semmilyen más intellektuális vagy ipari környezetre nem igaz. Európa és Amerika oktatáspolitikusai és tanárai intézményesen vonakodnak a technika által kínált lehetőségek kihasználásától, és ezért egyre jobban eltávolodik egymástól az oktatás és a valóság.
3. Nemzetközi trendek Dr. Halász Gábor Beszámoló az OECD oktatási információs rendszerekről tartott munkaértekezletéről, 2010. október 14-15, New York A tanulói szintű adatokon alapuló oktatási információs rendszerek új generációja várható. A folyamatosan gyűjtött, minden egyes tanulóra kiterjedő, egyéni tanulói szintű adatokra épülő oktatási adatrendszerek vagy tájékoztatási rendszerek új generációja valószínűleg az egyik legnagyobb horderejű ma zajló oktatási innováció. Ezzel kapcsolatban egy sor technológiai, állampolgári jogi, pedagógiai, finanszírozási, kormányzási, innovációs, morális és egyéb kérdés merül fel, amelyek választ igényelnek
3. Nemzetközi trendek Dr. Halász Gábor Beszámoló az OECD oktatási információs rendszerekről tartott munkaértekezletéről, 2010. október 14-15, New York Egy olyan technológiai áttörés rajzolódik ki előttünk, amely alapjaiban érintheti a tömegoktatásnak az elmúlt két évszázadban kialakult mechanizmusait. Látni lehet minden egyes iskolát, minden egyes tanulót, és bizonyos rendszerekben kisebb nagyobb pontossággal minden egyes tanárt és minden egyes kurzust. Látjuk ezek teljesítményének, eredményességének időbeli mozgását.
Hogyan tovább, KIR? A KIR bázisán létre kell hozni a tanulói szintű adatokon alapuló oktatási információs rendszerek új generációját
4. KIR adottságok Mire építkezzünk? KIR! Országos kompetenciamérés: 290 000 000 adat Közoktatás statisztikai adatbázis: 432 000 000 adat A KIR 50 alrendszerből áll Középfokú iskolai felvételi rendszerben résztvevő tanulók száma: 1 430 000 fő
4. KIR adottságok Innovációs készség? Van! Aktív táblák számának alakulása
4. KIR adottságok Szervezeti háttér? Adott! Emberi Erőforrások Minisztériuma Oktatási Hivatal Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
4. KIR adottságok Jogszabályi környezet? Adott! 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről 41. § (1) A köznevelési intézmény és a köznevelési feladatot ellátó nem köznevelési intézmény … köteles a jogszabályban előírt nyilvántartásokat vezetni, a köznevelés információs rendszerébe bejelentkezni, valamint az Országos statisztikai adatgyűjtési program keretében előírt adatokat szolgáltatni. 229/2012. (VIII. 28.) Korm. rendelet a nemzeti köznevelésről szóló törvény végrehajtásáról
4. KIR adottságok Információs rendszer helyi szinten? Van!
4. KIR adottságok Központi publikációs felület? Van!
5. KIR – a lehetőségek tárháza KIR fejlesztés globális céljai Lássunk minden egyes iskolát, minden egyes tanulót, és bizonyos rendszerekben kisebb nagyobb pontossággal minden egyes tanárt és minden egyes kurzust. Lássuk ezek teljesítményének, eredményességének időbeli mozgását. KIR fejlesztési tevékenység Meglévő rendszerek továbbfejlesztése Nyilvántartott adatok körének bővítése Új szolgáltatások bevezetése Lehetőségek tárháza Pedagógusok minősítése tanulói teljesítmények alapján? Intézmények minősítése hozzáadott érték alapon? SNI fejlesztés idővonal és esemény alapú megközelítésben? Tananyagfejlesztés egyéni eredményességi mutatók alapján? Célzott továbbképzések egyéni kompetencia térkép alapján?
6. Összefoglalás A TÁMOP keretében rendelkezésre álló erőforrások lehetővé teszik a KIR komplex megújítását. A komplex megújítás megalapozása érdekében áttekintettük a KIR 1997 óta tartó evolúcióját és megvizsgáltuk a releváns nemzetközi trendeket. Álláspontunk szerint a KIR bázisán létre kell hozni a tanulói szintű adatokon alapuló oktatási információs rendszerek új generációját. Ez a KIR globális fejlesztési iránya. A feltételek adottak, a KIR bázisán megkezdhető a fejlesztés. A gyakorlati példák igazolják, hogy a KIR valóban a lehetőségek tárháza.
KIR – a lehetőségek tárháza Köszönöm a figyelmet! Salomvári György Közoktatási Osztály Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.