Baseballsapka, kapucni és ami mögötte van Date: 2010. 11. 18 Name:Dr. Nagy József Title: pszichológus Microsoft Corporation.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Etikai Kódex.
Jóvá Tett Hely Közösségi Foglalkoztató
Az iskolai szociálismunka
Komplex Instrukciós Program
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Hogyan tovább, kollégiumpedagógus? Vopaleczky György
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2011/2012-es tanévben Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet Győr, augusztus 24. Készítette: Széles.
Széchenyi István Általános Iskola Készítette: Jobbágy Piroska
GYERMEKBÁNTALMAZÁSOK A TABULA RASA ALAPÍTVÁNY TEVÉKENYSÉGE Kovácsné Duró Andrea ME BTK Tanárképző Intézet
Értékelés a pedagógiában
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
A számítógép veszélyei és káros hatásai
A tanulók társas helyzete az iskolában
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A gyakorlatvezető mentor
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Magyar Bioetikai Társaság 19. Nemzetközi Konferenciája szeptember Információ- kommunikáció- erkölcs ________________________________________________________________________.
A fejlesztő értékelés.
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
A pályaválasztási szakemberek kompetenciái
IN / TOLERANCIA Strédl Terézia Selye János Egyetem, Komárom
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Puszta Sándor: Rendeltetés „Amit kigondoltál vidd tovább, ami lettél vállald, de soha ne feledd ami még lehetnél.” - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati.
Resztoratív módszerek az iskolában
MIÉRT ÉS HOGYAN SEGÍTHETNEK A RESZTORATÍV MÓDSZEREK?
Az emberi agresszió.
Quality Human Management
Mediációs lehetőségek az iskola világában Önfejlesztő Iskolák Egyesülete XVII. Országos Konferencia Budapest, november
Az értékek Rapos Nóra.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Mindennapi veszteségeink
2005. március 24.Politika és iskola - az Eötvös Károly Intézet konferenciája ISKOLA ÉS POLITIKAI SZOCIALIZÁCIÓ Csákó Mihály ELTE TáTK.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
Resztoratív megközelítés a konfliktuskezelésben
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Tömeges krízishelyzetek a pszichológus szemével II.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
Járási jelzőrendszeri tanácsadó feladatai és tapasztalatai 2016
Egy- vagy kétoldali cochlearis implantáció?
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
Agresszív magatartásformák a közoktatási intézményekben
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Fő épület 1. Oktatás módszertani megújulás Kooperatív tanulási módszer Projekt alapú módszer.
Kompetencia alapú szakoktatás
Előadás másolata:

Baseballsapka, kapucni és ami mögötte van Date: Name:Dr. Nagy József Title: pszichológus Microsoft Corporation

2002. január EGYESÜLT ÁLLAMOK: Lövöldözés volt a virginiai Grundy-ben működő jogi felsőoktatási intézményben. Összesen hat személyt lőttek meg, közülük hárman - köztük az intézmény dékánja is - meghaltak. Az ámokfutó az intézmény egy felfüggesztett hallgatója volt.

2002. október EGYESÜLT ÁLLAMOK: Tucsonban, Arizona állam egyetemén egy 41 éves bukott diák lelőtte három tanárát, majd magával is végzett január HOLLANDIA: Hága egyik elővárosában egy középiskolás fiú főbe lőtte tanárát, aki néhány órával később a kórházban belehalt sérülésébe.

PowerPoint Template április EGYESÜLT ÁLLAMOK: Blacksburgben, a virginiai műszaki egyetemen egy huszonhárom éves dél-koreai származású diák 32 embert (30 diákot és két tanárt) lőtt le, majd önmagával is végzett. (Ez volt az Egyesült Államok történetének legsúlyosabb iskolai lövöldözése.)

Title Page Németország. Egy vélhetően elmeháborodott fiatalember egy iskolában lövöldözni kezd, négy iskolatársát és egy pedagógust meglő. Az iskolai vérengzés az utcán folytatódik, összesen hat személy esik áldozatul, köztük az ámokfutó is.

Gonoszkodó diákok tartották rettegésben osztálytársaikat a Fejér megyei Kálozon: elvették a félénkebbek uzsonnáját és napi rendszerességgel meg is verték őket. Az iskola igazgatója és a polgármester arra hivatkozik, hogy hasonló esetek máshol is előfordulnak. Az illetékes rendőrkapitány viszont fórumot hív össze az összes érintett részvételével.

Debrecenben kegyetlenül megvertek és megrugdostak osztálytársai egy diákot a Bocskai Általános Iskolában. A Debreceni Televízió hírportálja szerint a hatodikos diákok rendszeresen verték társukat, és erről egyikük mobiltelefonnal fotókat és videofelvételt készített

Egy budapesti középiskola diákja fizikaóra alatt kisétált tanárához, üvölteni kezdett, közben pedig belerúgott, lökdöste, és egy fém vízvezetékcsővel ütötte a láthatóan rémült tanárt. Közben azt kiabálta neki: „Te nekem ne merjél rossz jegyet adni, b... meg!” Osztálytársai szó nélkül nézték végig a jelenetet.

Szemérem elleni erőszakkal gyanúsít a rendőrség két kecskeméti szakközépiskolás fiatalt. A gyanú szerint késsel kényszerítettek egy lányt orális szexre az iskolában. A rendőrök szerdán bilincsben vitték el a Kocsis Pál Mezőgazdasági Szakközépiskola két fiú diákját.

Tizennégy ütés a fejre - a kaposvári Táncsics Mihály Gimnázium két tanulója botokkal, kövekkel, vésővel a fejére mért ütésekkel vett elégtételt, mert korábbi barátjuk elfordult tőlük. A diákok beismerték tettüket.

Két hete készültek barátjuk meggyilkolására a hajdúnánási fiatalok. A 16 éves fiút a 2010 augusztus 24.-én csalta a Keleti- főcsatornához fürdeni a két elkövető. A 14 és 16 éves közül az egyik egy 32 centiméteres késsel, hátulról vágta el az áldozat nyakát, majd valamelyikük hátba is szúrta a haláltusát vívó fiatalt, a holttestet a stég alá rejtették.

A Széchenyi István úti Csepel-sziget Általános és Szakképző Iskola igazgatóját és igazgatóhelyettesét szerda este egy símaszkos fegyveres lőtte agyon, a biztonsági őrt pedig súlyosan megsebesítette november 26. G. Ákos a Pécsi Tudományegyetem Biofizikai Intézetében lövöldözni kezdett, egy csoporttársát megölte, másokat pedig megsebesített Huszonkét embert akart kivégezni egy budapesti egyetemista; a férfit a rendőrség elfogta, részletes beismerő vallomást tett - jelentette be a BRFK bűnügyi igazgatója.

Háttér: • Nincsenek barátok • Beilleszkedési reakció, zavarok, nehézségek • Kiközösítés • Bántás, csúfolás • Kisebbrendűségi érzés • Depresszió • Düh, agresszió (hetero-agresszió, önagresszió)

Elképzelhető? • megbántott fiatal (vélt vagy valós sérelem) • kiközösítés (kortárscsoportbeli, társadalmi) • szegregáció, (faji, vallási megkülönböztetés) • nyílt vagy burkolt támadás, megalázás • feldolgozási képtelenség • depresszió • düh, agresszió, kontrollvesztés

Közfeladatot ellátó személy elleni erőszak

Frusztráció – agresszió modell Frusztráció feszültség indulati tényezők növekedése ösztönkésztetések felerősödése az agresszió irányába (mert nincs más minta) indulatvezérelt magatartás kialakulása gátló funkciók nélkül (gyenge felettes én funkció vagy nincs is) agresszió (alkalmanként könyörtelen, életellenes, pszichopataként viselkedik)

Lehetőségeink: (ami ma rendelkezésünkre áll) „Kezdeményezzünk társadalmi párbeszédet az iskolai agresszió visszaszorítása érdekében!” • biztonsági személyzet, • mediáció, (közvetítés) • resztoratív technikák, (helyreállító vitarendezés) • adminisztratív lehetőségek, jogszabályi háttér ? • Ez mind szép, de mi van akkor ha…..

1.Interakcióban jön létre! 2.A megoldás is csak interakcióban lehetséges, melynek eszköze a kommunikáció (speciális kommunikáció) Kommunikációm eredménye mindig a kapott válasz! Újabb megfontolások a konfliktuskezeléshez

A konfliktushelyzet megoldásának záloga: Helyzetismeret + feladatismeret Helyzetismeret: A kialakult helyzet, szituáció felismerésének képessége „voltam már ilyen, vagy ehhez hasonló helyzetben” (érzelmi asszociációk) „ilyen helyzetben még nem voltam” Mindkét esetben heves érzelmi reakciók jönnek létre! (Végh József nyomán)

A helyzetismeret feltételezi, hogy a szituációba kerülő pedagógusnak mentális előképei vannak, amelyeket saját élményen keresztül szerzett meg azokról a szituációkról, amelyeket korábban kezelnie kellett. Az aktuálisan kialakult szituációt összeveti régi tapasztalataival és a feladat könnyen megoldhatóvá válik. Ha azonban hiányzik a helyzetismeret, létrejön az extrém stressz! (Végh József nyomán)

Feladatismeret: A leghatékonyabb megoldás kiválasztásának képessége (mit és hogyan kell tennem) Egyidejűleg külső (jogszabályoknak, házirendnek, etikai kódexnek stb.) és belső (erkölcsi normák, meggyőződés, személyiség típus, attitűd, stb.) elvárásoknak való megfelelés” Ezt életszerű szituációk során lehet csak elsajátítani, hiszen saját élményt és ahhoz kapcsolódó tudást kell szerezni. (Végh József nyomán)

testérzések érzelmek verbalizáció viselkedés szemk = t + éé + ré szemK= személyes kontextus t= történés éé= a történés érzelmi értelmezése ré= a történés racionális értelmezése (érzelmi alapú racionális értelmezés) szakk= t + szé+ szk szk=szakmai kontextus t=történés sz=szakmai értelmezés szk=szakmai környezet (jogosultság + kötelezettség) Használható tudás (Végh József nyomán)

Eszkaláció vagy megoldás 1.Eltérő vélemények vagy pozíciók 2.Kompetencia verseny 3.„Jó” vagy „rossz” kérdése 4.Rossz kommunikáció 5.Személyi kérdések. A személyt kezeljük és nem a problémát 6.Régi meg nem oldott problémák 7.Fenyegetés 8.Szóbeli bombázás 9.Szociális szabályok felrúgása 10.Harc

Hogyan működünk extrém stressz-helyzetben 1.Frusztráció, feszültség, szorongás, félelem, pánik, extrém stressz….. (adrenalin, noradrenalin, cortisol) 2.Kialakul a „csőérzékelés” melynek köszönhetően nem, vagy helytelenül értelmezzük a külvilág felől érkező ingereket. (közeledést támadásnak, a mosolyt vicsornak fogjuk fel, stb.) 3.Belső állapunkra vonatkozó érzékelés képessége is romlik. (időérzékelés felbomlik, emlékezetkiesés, magas feszültség mellett nyugodtság érzése. 4.Kognitív funkciók hanyatlanak (racionalitás, megfontolt gondolkodás, döntéshozatal képessége csökken) 5.Ösztön-cselekvéseket végzünk (mert a feszültséget ki kell ventillálni vagy le kell mozogni. Olyat teszek, olyat mondok, amit nem tennék, sőt el sem hiszem, hogy megtettem) 6.A pulzus az élettani határ közelében mozog, agyműködés szinte leáll. (cselekvésképtelenség, kiszolgáltatottság, tehetetlenség érzése stb.)

1.Szükséges ismeretanyag áttekintése (kiérzékenyítés, NLP, TA, Kommunikáció elmélet -gyakorlat) 2.Valósághű helyzetgyakorlatok (szinitanodás és felnőtt segítőkkel) (agresszív szülő, drogos fiatal, valóságos füsttel tűzriadó, fegyveres ámokfutó,) 3.Saját élmény – magas, extrém stressz megélése (mindegy, hogy mi váltja ki, figyelnek rám, izgulok, vagy a szituáció okozza) 4.Szívműködés mérése, videó felvételek készítése(bio-feedback) (szükséges mert egyébként nem hiszi el, hogy extrém stresszt élt át, csőérzékelés hatása) 5.A kettő összevetése (Szubjektív megélés és az objektív, mért adatok, látott „működések” feldolgozása = belátásos tanulás (érzelmi asszociációk) 6.Pozitív forgatókönyv (bevásárló lista) A tréning menete

Helyzetgyakorlat 1 (6 min.) helyzetismeret+ Feladatismeret Extrém stressz

Helyzetgyakorlat 1 (6 min.) helyzetismeret+ FeladatismeretExtrém stressz

Helyzetgyakorlat 1 (6 min.) Magas feszültség, debilizáló szorongás

Először önmagunkat kell eladni (A táncot a táncos alapján ítéljük meg) Az első benyomás (30 sec.) fontosabb mint a későbbiek. Négyszer kell eladni önmagunkat: 1.El kell érnem, hogy értsen engem, mert csak így tudom felkelteni a figyelmét. 2.Ki kell vívnom a rokonszenvét, hogy elnyerjem az érdeklődését. 3.El kell érnem, hogy higgyen nekem (hitelesség), mert csak így tudok benne vágyat ébreszteni. 4.Bíznia kell bennem, mert ez ösztönzi cselekvésre.