ÚTÁTJÁRÓS BALESET Rákoshegy és Maglód, AS október 18

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közlekedés kerékpárral Hajdúböszörményben
Advertisements

A KÖZPONTI AJTÓZÁRÁS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI
OBJEKTÍV FELELÖSSÉG- ZÉRÓ TOLERANCIA
RCH, mint karbantartásért felelős szervezet (ECM) kapcsolatrendszere
AZ SZÁMÚ VONAT JELZŐMEGHALADÁSA BALATONMÁRIAFÜRDŐ ÁLLOMÁSON
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
KISVASÚT – NAGY BAJ - események keskenynyomközű vasutakon
Közlekedési balesetek okairól, statisztikai adatokkal, tanulságokkal
BALESETVIZSGÁLÓ TANFOLYAM
ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
BALATONAKARATTYA – BALATONKENESE ÁLLOMÁSOK KÖZÖTT – AZ AS380 JELŰ FÉNYSOROMPÓNÁL – AZ 1972 SZÁMÚ VONAT ÜTKÖZÉSE SZEMÉLYGÉPKOCSIVAL KBSZ SZAKMAI NAPOK -
Kerékpározás Programfejlesztési Központ VI.A.5.1.
A Magyarországgal határos országok vasútforgalmi utasításainak bemutatása és összehasonlítása a személyforgalom biztonságának szempontjából Szlovák, Ukrán.
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, október 26. Gincsai János főosztályvezető KBSZ VASÚTI FŐOSZTÁLY BEMUTATÁSA.
A KBSZ VASÚTI FŐOSZTÁLY 2008.ÉVI ESEMÉNYEINEK STATISZTIKAI ELEMZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, Mihály András balesetvizsgáló.
A KBSZ ÉVI BESZÁMOLÓJA A KORMÁNY FELÉ KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, október 25. Mészáros László főigazgató.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
2007. ÉV I. FÉLÉV TAPASZTALATAI Vasúti közlekedés KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, október 25. Gincsai János főosztályvezető.
2007. ÉV ÖSSZEFOGLALÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Gincsai János főosztályvezető.
VASÚTI KÖZLEKEDÉS 10 ÉVES A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZAKMAI VIZSGÁLAT
Vonatok ütközése Tárnok, március 14. Rózsa János
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
bekövetkezett baleset ismertetése
Presentation Title Mozdonyvezetők információs rendszerének bővítése a Rail Cargo Hungaria Zrt-nél Készítette: Dányi Attila
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
ANDRÁSHIDAI ELÁGAZÁS – FEBRUÁR 11.
A MÁV Zrt. helyzete és szerepe a vasúti közlekedés biztonságában
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK – HAJÓZÁS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató A ÉVI CLXXXIV. TÖRVÉNY JÚLIUS 13-TÓL HATÁLYBA LÉPETT MÓDOSÍTÁSA.
17. tétel.
1. feladat Makó és Veszprém között a távolság 270 km. Reggel 8-kor elindult egy vonat Makóról 60 km/h sebességgel. 9-kor Veszprémből indult egy gyorsvonat.
1. Száva kocsiszínből kiálláskor (50-es oldalra) az egyvágányú pályaszakaszon lévő elágazó váltót… a) egyenes állásba állítja. b) kitérő állásba állítja.
1. Milyen módon szabályozzuk a kivonulást az Ispotály utcai egyvágányú pályaszakaszon? 1. Milyen módon szabályozzuk a kivonulást az Ispotály utcai egyvágányú.
1. Aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles úgy közlekedni, hogy… a) a személy és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat a közlekedésükben.
1. Milyen kialakítású a 19-es jelzésű villamos Batthyány tér végállomása? a) Fejvégállomás, két csonka vágány, kettős vágánykapcsolattal. b) Fejvégállomás,
VASÚTBIZTONSÁG NAPJAINKBAN - a KBSZ szemszögéből
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Útépítési munkálatok és új forgalmi rend (a Kőrösi út, Kisfaludy, Bacsó B., Vasút, Csontos J. utcákban)
VILLAMOSOK KISIKLÁSA KBSZ SZAKMAI NAP Budapest, május 7.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Önálló és rendőrrel közös polgárőri tevékenység és ehhez kapcsolódó rendőri karjelzések ismertetése +
Rétegmodellek 1 Rendelje az alábbi hálózati fogalmakat a TCP/IP modell négy rétegéhez és a hibrid modell öt rétegéhez! Röviden indokolja döntését. ,
VILLAMOS, VEZETŐ NÉLKÜL KBSZ SZAKMAI NAP november 18. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Budapest, november 18. dr. Gincsai János
SIKLÓERNYŐS BALESET PILIS, január 04.
TÓCÓVÖLGY – BALMAZÚJVÁROS AS 41 VASÚTI BALESET KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Karosi Róbert balesetvizsgáló.
Gyorsulás, lassulás. Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út
Emelt sebesség Alapok Rétlaki Győző TEB Központ.
Különleges jelzések.
Biztosítóberendezési ismeretek Sorompók szigetelése
Biztosítóberendezések szerkesztése
Biztosítóberendezési ismeretek Szigetelések elhelyezése Rétlaki Győző TEB Technológiai Központ.
Rétlaki Győző TEB Központ
VASÚTI IRÁNYÍTÓ ÉS KOMMUNIKÁCIÓS RENDSZEREK I.
Vonatveszélyeztetés Sopron állomáson Dávid Béla üzembiztonsági szakért ő vasúti balesetvizsgáló GYSEV Zrt. KBSZ nap –
MPK Nagyleállás 2016 Régió Biztonság MOL Régió Biztonság MOL.
1. Mi az ábrán látható jelzőtábla neve? a) Különleges útvonal. b)
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
A vasúti járművek karbantartását, javítását és időszakos vizsgálatát végző műhelyeket érintően tervezett jogszabályi változások dr. Erb Szilvia főosztályvezető.
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Autós - Motoros Iskola, Kiskőrös, Martini u. 1
Közlekedési ismeretek
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Előadás másolata:

ÚTÁTJÁRÓS BALESET Rákoshegy és Maglód, AS118 2013. október 18 Mihály András KBSZ balesetvizsgáló

MI IS TÖRTÉNT ? IC72-1 sz. vonat személygépkocsival ütközött az AS118 jelű fény útátjáróban. Következmény:személyi (szgk. vezetője könnyű sérülés) tárgyi (szgk. totálkáros) A fénysorompó zavar állapotban volt (sötét, illetve csapó rudak függőleges helyzetben). A közúti jármű vezetője megállás nélkül hajtott a keresztezésbe (szemtanú az ellenkező oldalt). A csökkentett rálátási háromszög nem volt biztosítva.

AZ ELŐZMÉNYEK Miért is volt zavarban a fénysorompó ? A vezetőjegyvizsgáló tüzet észlel. Értesíti a mozdonyvezetőt. A mozdonyvezető Ecser vasúti megállóhelyen áll meg, mérlegel: - milyen tűz van, el lehet-e oltani ? - ha nem hol álljon meg, hogy tűzoltók megtudják közelíteni - intézkedések (jelentés vonalirányító felé – engedélyezés a továbbhaladás). Megállás, elindulás – valami elmarad. Elindulás után a kocsik figyelése a kamerán keresztül, folyamatos figyeléskor már 80 km/h a sebesség. 3

AZ ÜTKÖZÉS ELŐTTI ÚTVONAL

A vonat megállási helye Az AS118 fénysorompó behatási pontján. A túltartózkodás. A tartózkodási idő érzékelése, a vonatkozó szabály: Csökkentett legfeljebb 15 km/h sebességgel kell közelednie a mozdonyvezetőnek sorompóval felszerelt vagy jelzőőr által fedezett nyíltvonali útátjáróhoz Írásbeli rendelkezés nélkül is: ”a nyílt vonalon rakodást végző, vagy rendkívüli ok miatt 5 percet meghaladó ideig tartózkodó vonattal továbbhaladás után a következő állomásig terjedő pályaszakaszon” A szabály az F.2. Forgalmi Utasítás 15.9.5 pont utolsó a.)-e.) között c.) pontként, annak is második részében. 5

A forgalmi szolgálat tevékenysége Az IC72-1 sz. vonat fogadása Maglód állomáson nem történt meg (az esetleges tűz, füst érzékelése, intézkedési lehetőség). A berendezés figyelése, észlelése a vonat megállásának. Jelentés a vonalirányító felé. Az AS118 jelű fénysorompó zavarba megy (túltartózkodás). Jelentés ismét a vonalirányító felé, ekkor már ismert a megállás ok is. A térközjelzők „Megállj” ! állásba állítása elmarad. További veszélyek – következmény nélkül. Közvetlen összeköttetés az fszt. és a vonalirányító között nincs, mert kb. 2 hónap óta nem működik. 6

A vonalirányító tevékenysége Rövid gyakorlat (kb. fél év). Maglód fszt. jelentése után – rendelkezés adása nélkül – azonnal a MÁV-START Zrt., illetve a MÁV Zrt. területi főirányítója felé tesz jelentést. Csak ezt követően hívta a mozdonyvezetőt, hogy mi a megállás oka – a sorompókkal kapcsolatban nem ad rendelkezést. Újabb jelentés az fszt részéről, hogy zavarba ment a fénysorompó, hívja a mozdonyvezetőt, hogy mi történt – ekkor már bekövetkezett az ütközés (újból megállt a vonat). 7

A mozdonyvezető tevékenysége Körültekintő döntés a tűzről történő értesítés után. Engedélykérés az elindulásra. Ami elmarad, a tartózkodási idő érzékelése (az öt percen felüli tartózkodás). A hosszan tartó hátrafelé figyelés elvonja a figyelmet, a kialakult helyzet valós értékeléséről. A függőleges helyzetű csapó rúd. 8

A közúti jármű Behajtás az átjáróba megállás nélkül (a túl oldalt álló autó – fényjelzések). Úgy hajtott az átjáróba, hogy kijelölt helyen nem állt meg, és az áthaladás veszélytelenségéről nem győződött meg. A KRESZ idevonatkozó pontjai: - a vasúti átjáró előtt meg kell állni, ha „bármely irányból vasúti jármű közeledik”, ha „a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést nem ad”. - Továbbá:”A vasúti átjárót biztosító jelzőberendezés üzemzavar esetén a járművel a vasúti átjáróra - az előzőekben említett megállást követően - ..a jármű vezetője meggyőződött arról, hogy az átjáró felé vasúti jármű nem közeledik, ..” 9

IDŐ GRAFIKON 10

Az értekezés Mozdonyrádió (mozdonyvezető és vonalirányító szerint is nem használják, mert olyan műszaki állapotban van – zaj, 9-es csatorna). Mobil telefon (ha a központi számról történik a hívás). A vonalirányítók elérhetősége nincs a mozdonyvezetők regiszterében, azt az Útvonalkönyvből keresik ki. A vonalirányító a 72-1 sz. vonat mozdonyvezetőjének elérhetőségét (mobiltelefonszám) az EMIG-ből vette (lassan töltötte be a rendszer – többszöri kísérletre sikerült kapcsolatot teremteni). A forgalmi szolgálattevő és a vonalirányító között kb. 2 hónapja a közvetlen kapcsolat nem működött. 11

A csökkentett rálátás Az adott irányból kb. 60-70 m volt. Az eset után röviddel a növényzet gyérítésével az előírt rálátási távolság biztosítva volt 12

Összegzés A baleset bekövetkezését az alábbi tényezőkre vezetjük vissza: A vonat nyíltvonali túltartózkodása miatt a fénysorompó zavar állapotba került. A térközjelzők Megállj! állásba állítására, és az ezután követendő eljárásra nem született rendelkezés. A vonat az ilyen esetben alkalmazható sebességet jelentősen túllépte. Az adott irányból a csökkentett rálátási háromszög nem volt biztosítva. A közúti jármű vezetője úgy hajtott az átjáróba, hogy akijelölt helyen nem állt meg, és az áthaladás veszélytelenségéről nem tudott meggyőződni. 13

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! mihaly.andras@kbsz.hu www.kbsz.hu