ÚTÁTJÁRÓS BALESET Rákoshegy és Maglód, AS118 2013. október 18 Mihály András KBSZ balesetvizsgáló
MI IS TÖRTÉNT ? IC72-1 sz. vonat személygépkocsival ütközött az AS118 jelű fény útátjáróban. Következmény:személyi (szgk. vezetője könnyű sérülés) tárgyi (szgk. totálkáros) A fénysorompó zavar állapotban volt (sötét, illetve csapó rudak függőleges helyzetben). A közúti jármű vezetője megállás nélkül hajtott a keresztezésbe (szemtanú az ellenkező oldalt). A csökkentett rálátási háromszög nem volt biztosítva.
AZ ELŐZMÉNYEK Miért is volt zavarban a fénysorompó ? A vezetőjegyvizsgáló tüzet észlel. Értesíti a mozdonyvezetőt. A mozdonyvezető Ecser vasúti megállóhelyen áll meg, mérlegel: - milyen tűz van, el lehet-e oltani ? - ha nem hol álljon meg, hogy tűzoltók megtudják közelíteni - intézkedések (jelentés vonalirányító felé – engedélyezés a továbbhaladás). Megállás, elindulás – valami elmarad. Elindulás után a kocsik figyelése a kamerán keresztül, folyamatos figyeléskor már 80 km/h a sebesség. 3
AZ ÜTKÖZÉS ELŐTTI ÚTVONAL
A vonat megállási helye Az AS118 fénysorompó behatási pontján. A túltartózkodás. A tartózkodási idő érzékelése, a vonatkozó szabály: Csökkentett legfeljebb 15 km/h sebességgel kell közelednie a mozdonyvezetőnek sorompóval felszerelt vagy jelzőőr által fedezett nyíltvonali útátjáróhoz Írásbeli rendelkezés nélkül is: ”a nyílt vonalon rakodást végző, vagy rendkívüli ok miatt 5 percet meghaladó ideig tartózkodó vonattal továbbhaladás után a következő állomásig terjedő pályaszakaszon” A szabály az F.2. Forgalmi Utasítás 15.9.5 pont utolsó a.)-e.) között c.) pontként, annak is második részében. 5
A forgalmi szolgálat tevékenysége Az IC72-1 sz. vonat fogadása Maglód állomáson nem történt meg (az esetleges tűz, füst érzékelése, intézkedési lehetőség). A berendezés figyelése, észlelése a vonat megállásának. Jelentés a vonalirányító felé. Az AS118 jelű fénysorompó zavarba megy (túltartózkodás). Jelentés ismét a vonalirányító felé, ekkor már ismert a megállás ok is. A térközjelzők „Megállj” ! állásba állítása elmarad. További veszélyek – következmény nélkül. Közvetlen összeköttetés az fszt. és a vonalirányító között nincs, mert kb. 2 hónap óta nem működik. 6
A vonalirányító tevékenysége Rövid gyakorlat (kb. fél év). Maglód fszt. jelentése után – rendelkezés adása nélkül – azonnal a MÁV-START Zrt., illetve a MÁV Zrt. területi főirányítója felé tesz jelentést. Csak ezt követően hívta a mozdonyvezetőt, hogy mi a megállás oka – a sorompókkal kapcsolatban nem ad rendelkezést. Újabb jelentés az fszt részéről, hogy zavarba ment a fénysorompó, hívja a mozdonyvezetőt, hogy mi történt – ekkor már bekövetkezett az ütközés (újból megállt a vonat). 7
A mozdonyvezető tevékenysége Körültekintő döntés a tűzről történő értesítés után. Engedélykérés az elindulásra. Ami elmarad, a tartózkodási idő érzékelése (az öt percen felüli tartózkodás). A hosszan tartó hátrafelé figyelés elvonja a figyelmet, a kialakult helyzet valós értékeléséről. A függőleges helyzetű csapó rúd. 8
A közúti jármű Behajtás az átjáróba megállás nélkül (a túl oldalt álló autó – fényjelzések). Úgy hajtott az átjáróba, hogy kijelölt helyen nem állt meg, és az áthaladás veszélytelenségéről nem győződött meg. A KRESZ idevonatkozó pontjai: - a vasúti átjáró előtt meg kell állni, ha „bármely irányból vasúti jármű közeledik”, ha „a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést nem ad”. - Továbbá:”A vasúti átjárót biztosító jelzőberendezés üzemzavar esetén a járművel a vasúti átjáróra - az előzőekben említett megállást követően - ..a jármű vezetője meggyőződött arról, hogy az átjáró felé vasúti jármű nem közeledik, ..” 9
IDŐ GRAFIKON 10
Az értekezés Mozdonyrádió (mozdonyvezető és vonalirányító szerint is nem használják, mert olyan műszaki állapotban van – zaj, 9-es csatorna). Mobil telefon (ha a központi számról történik a hívás). A vonalirányítók elérhetősége nincs a mozdonyvezetők regiszterében, azt az Útvonalkönyvből keresik ki. A vonalirányító a 72-1 sz. vonat mozdonyvezetőjének elérhetőségét (mobiltelefonszám) az EMIG-ből vette (lassan töltötte be a rendszer – többszöri kísérletre sikerült kapcsolatot teremteni). A forgalmi szolgálattevő és a vonalirányító között kb. 2 hónapja a közvetlen kapcsolat nem működött. 11
A csökkentett rálátás Az adott irányból kb. 60-70 m volt. Az eset után röviddel a növényzet gyérítésével az előírt rálátási távolság biztosítva volt 12
Összegzés A baleset bekövetkezését az alábbi tényezőkre vezetjük vissza: A vonat nyíltvonali túltartózkodása miatt a fénysorompó zavar állapotba került. A térközjelzők Megállj! állásba állítására, és az ezután követendő eljárásra nem született rendelkezés. A vonat az ilyen esetben alkalmazható sebességet jelentősen túllépte. Az adott irányból a csökkentett rálátási háromszög nem volt biztosítva. A közúti jármű vezetője úgy hajtott az átjáróba, hogy akijelölt helyen nem állt meg, és az áthaladás veszélytelenségéről nem tudott meggyőződni. 13
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! mihaly.andras@kbsz.hu www.kbsz.hu