Neveléselmélet, nevelésfilozófia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
Advertisements

AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Értékelés a pedagógiában
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
A harmadik erő elméletei
Nevelés- és oktatásszociológia
Szocializáció Fogalmak:
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Szociális tanuláselmélet
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Szociális tanulás formái
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
PEDAGÓGIAI SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA (NMP_PS021K2)
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A SZOCIALIZÁCIÓ.
Bevezető előadás ANDRAGÓGIA IFJÚSÁGSEGÍTŐKNEK Az akkreditált, iskolai rendszerű, felsőfokú szakképzésben 1. előadás.
Kultúra és Szocializáció
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Az emberi tanulás.
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
A PEDAGÓGIA ALPJAI.
NEVELÉSELMÉLET.
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
A történelmi tanulás sajátosságai
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
„Múzeumandragógiai nevelésfilozófia és mintaprojekt”
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Városközponti Főigazgatóság Kossuth Lajos Általános Iskola Tájékoztató az „Önkéntes segítő gyakorlat” tárgyhoz augusztus 23.
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
A sporttudomány helye a tudományok rendszerében
Reflektív gondolkodás
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Az iskolai szervezet és fejlesztése
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
A szocializáció folyamata
Tét - TANULÓI ÉLETÚT TÁMOGATÁSA AZ ÓVODÁTÓL A FELSŐOKTATÁSIG a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében Hujber Tamásné kovács Gabriella Kaposvári Klebelsberg.
A felnőttek tanításának tanulásának, értékelésének pszichológiai aspektusai Előadó: Ludányi Ágnes.
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
NEVELÉSTUDOMÁNYOK INTÉZETE
5. Tétel – A Life Long Learning
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Neveléselmélet, nevelésfilozófia A kultúra átörökítése

Neveléselmélet A nevelésre vonatkozó filozófiai előfeltevések, tudományos tanok által alátámasztott általánosítások. A pedagógia rendszerébe tartozó, a nevelés törvényszerűségeit feltáró és tárgyaló, a nevelés gyakorlatát megalapozó, orientáló tudományág.

A neveléselmélet funkciója Theory of education „elmélet a nevelésről” Feltáró, elemző, leíró funkció Educational theory „a nevelési gyakorlat szabályai” A nevelés orientálása, technológiájának a középpontba állítása a funkciója

Nevelésfilozófia Filozófiai előfeltevésekre támaszkodó szisztematikus, tudományos igényű intellektuális törekvés arra, hogy a nevelést a maga teljességében, a kultúra, a társadalom összefüggésrendszerében értelmezzük. A nevelés elvont, legátfogóbb kérdéseivel foglalkozó tudományt jelenti. Alkalmazott filozófia – elméleti pedagógia (körébe tartozó)

A nevelés színterei Azok az iskolai, nevelőintézeti tevékenységek és szervezeti kereteik, amelyekben rendszeres nevelés folyik, ill. folyamatos nevelői hatás érvényesül. Társadalmi vonatkozásban a ~ minden alkotó tevékenység (a tárgyi eredményekkel együtt emberi képességek és tulajdonságok is képződnek)

Az pedagógiai hatás módja személyközi, közvetlen, interaktív médiummal közvetített

A kultúra átörökítés mechanizmusai Utánzás Szociális tanulás modellkövetéssel Konformitás azonosulás és kényszer révén Internalizáció (kötődés és szociális kompetencia) Az áthagyományozás kollektív mintázatai A kultúrák sokfélesége

Az utánzás Lehet A szocializáció kulcsfogalmának gondolták Értékközömbös másolás Értékre irányuló A szocializáció kulcsfogalmának gondolták Összekapcsolódik a tanulás magasabb szerveződési szintjeivel is Főleg a kisgyerekkori fejlődésre használták

Szociális tanulás modellkövetéssel Szociokulturális mintázatok követése Az ingereket előbb képekben és/vagy szavakban kódoljuk, s ezek emlékezeti reprezentációvá, s ez által reaktiválhatóvá válnak a vonatkozó viselkedés felidézése révén. A szociális tanulás feltételei Figyelem Motiváció a modellel kapcsolatban A modell szocializációs hatalma Rögzítés-megőrzés

Konformitás azonosulás és kényszer révén Társadalmi lény Betartja, de alakítja is a szabályokat Kötődés Kényszer Kisgyerekkori szükségszerűség Szankciók a felnőtt életben

Internalizáció Belsővé válik az adott dolog, külső kényszer nélkül is hat, működik a tanulás legszemélyesebb formája, amikor a tanuló által megtapasztaltak viselkedési és értelmezési formákba sűrűsödnek

Tudáskonverzió ciklikus folyamata (Nonaka, 1994)

Kollektív mintázatok az áthagyományozásban A mindennapi cselekvésekkel teljes mintázatokat figyel meg, vesz át az egyén A „magától értetődő” helyzete