Neveléselmélet, nevelésfilozófia A kultúra átörökítése
Neveléselmélet A nevelésre vonatkozó filozófiai előfeltevések, tudományos tanok által alátámasztott általánosítások. A pedagógia rendszerébe tartozó, a nevelés törvényszerűségeit feltáró és tárgyaló, a nevelés gyakorlatát megalapozó, orientáló tudományág.
A neveléselmélet funkciója Theory of education „elmélet a nevelésről” Feltáró, elemző, leíró funkció Educational theory „a nevelési gyakorlat szabályai” A nevelés orientálása, technológiájának a középpontba állítása a funkciója
Nevelésfilozófia Filozófiai előfeltevésekre támaszkodó szisztematikus, tudományos igényű intellektuális törekvés arra, hogy a nevelést a maga teljességében, a kultúra, a társadalom összefüggésrendszerében értelmezzük. A nevelés elvont, legátfogóbb kérdéseivel foglalkozó tudományt jelenti. Alkalmazott filozófia – elméleti pedagógia (körébe tartozó)
A nevelés színterei Azok az iskolai, nevelőintézeti tevékenységek és szervezeti kereteik, amelyekben rendszeres nevelés folyik, ill. folyamatos nevelői hatás érvényesül. Társadalmi vonatkozásban a ~ minden alkotó tevékenység (a tárgyi eredményekkel együtt emberi képességek és tulajdonságok is képződnek)
Az pedagógiai hatás módja személyközi, közvetlen, interaktív médiummal közvetített
A kultúra átörökítés mechanizmusai Utánzás Szociális tanulás modellkövetéssel Konformitás azonosulás és kényszer révén Internalizáció (kötődés és szociális kompetencia) Az áthagyományozás kollektív mintázatai A kultúrák sokfélesége
Az utánzás Lehet A szocializáció kulcsfogalmának gondolták Értékközömbös másolás Értékre irányuló A szocializáció kulcsfogalmának gondolták Összekapcsolódik a tanulás magasabb szerveződési szintjeivel is Főleg a kisgyerekkori fejlődésre használták
Szociális tanulás modellkövetéssel Szociokulturális mintázatok követése Az ingereket előbb képekben és/vagy szavakban kódoljuk, s ezek emlékezeti reprezentációvá, s ez által reaktiválhatóvá válnak a vonatkozó viselkedés felidézése révén. A szociális tanulás feltételei Figyelem Motiváció a modellel kapcsolatban A modell szocializációs hatalma Rögzítés-megőrzés
Konformitás azonosulás és kényszer révén Társadalmi lény Betartja, de alakítja is a szabályokat Kötődés Kényszer Kisgyerekkori szükségszerűség Szankciók a felnőtt életben
Internalizáció Belsővé válik az adott dolog, külső kényszer nélkül is hat, működik a tanulás legszemélyesebb formája, amikor a tanuló által megtapasztaltak viselkedési és értelmezési formákba sűrűsödnek
Tudáskonverzió ciklikus folyamata (Nonaka, 1994)
Kollektív mintázatok az áthagyományozásban A mindennapi cselekvésekkel teljes mintázatokat figyel meg, vesz át az egyén A „magától értetődő” helyzete